Som de fleste af jer sikkert ved, er det planen at Sydbanen snart skal opgraderes til dobbeltspor og elektrificeres i forbindelse med den faste forbindelse til Tyskland. I den forbindelse kom jeg til at tænke på følgende:
Man har ikke tænkt sig at udvide Fehmarnsund-broen (mellem fastlandet og Fehmarn), hvilket ikke bør udgøre et problem når blot landforbindelserne udvides (skulle efter planen ske seneste 7 år efter den faste forbindelse bliver udvidet), da denne bro kun er ca. 1 km lang.
Man har heller ingen planer om at opgradere Storstrømsbroen eller etablere en ny forbindelse over Storstrømmen (farvandet). Og netop det er et problem, da denne er noget længere (vistnok 3-4 km), og dermed blive til en flaskehals uden sidestykke herhjemme. Samtidig hermed er der så godt som ingen plads til en udvidelse af stationen i Vordingborg, hvor der (så vidt jeg ved) kun er to eller tre perronspor og ingen plads til udvidelse, som ville være en fordel (af hensyn til overhalingsmuligheder for gods- og hurtigtog).
Og nu vil jeg så spørge: Er der nogen af jer der har hørt forslag til løsning af disse problemer? Eller har et bud på en?
Personligt har jeg hørt følgende forslag (kan dog ikke huske hvor)?
1. Ny bro over Storstrømmen, og ny station øst eller vest (af hensyn til kurveforhold ideelt set vest) for Vordingborg, med ordentlige pladsforhold.
2. Med hensyn til forbindelse med fastlandet og Fehmarn, foreslås af hensyn til den eksisterende bro (som skulle være beskyttet af noget der svarer til den danske fredning af historiske bygningsværker) at man placerer en sænketunnel ala. den mellem Amager og Peberholm (dvs. dobbeltsporet jernbane og motorvej) i farvandet.
Men hvad har i hørt, og hvad mener i er ideelt?
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
KnudBe
Indlæg: 764
Man behøver ikke at lave en ny station i Vordingborg. Hverken godstog eller højhastighedstogene standser i Vordingborg, så det er tilstrækkeligt at lave en omfartsbane. Den kan vel køre under eller ved siden af Masnedsøbroen...
Mvh
Knud
Modelbane: Spor N - Roco/Fleischmann digital (Z21) - Epoke III / IV / V - DK, S & Int.
Spor N på Facebook https://www.facebook.com/groups/modeltog160/
Simulator: http://www.railworks.dk
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hej!
Man kunne flytte den relative ringe og lokale vejtraffik ud på en "hylde" og så lave nok et spor på den gamle vejbane.
Normalt kan broer sagtens bære sådan en opreration, idet trafikkens vægt er ret lille i forhold til broens egenvægt.
Og så skal man jo netop huske på, at der er 2 broer involveret, Madsnesø og Storestrømmen. De fleste glemmer den første.
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
En mere realistisk løsning er nok at bygge nye vejbroer ved siden af Masnedø- og Storstrømsbroen og så dobbeltspore disse.
mvh. Dampfmeisteren
mr-data
Indlæg: 805
I princippet kunne man godt "fjerne" vejbanerne fra de to eksisterende broer, og etablere et par nye, men så skal der være en vis afstand mellem de kunne jeg forestille mig, med deraf følgende omlægning af veje (som dog nok ikke vil blive så dyrt som at flytte jernbanesporene); men mon ikke man ender med at sige at vejtrafik mellem Sjælland og Falster må gå via Farø-broerne, og så udvider de øvrige til dobbeltspor. Den (mig bekendt) relativt lille mængde fodgængere og cyklister kunne vel så tilbydes en billig billet til regionaltogene.
Derimod tænker jeg på, at man vel gerne vil lave Vordingborg station så fleksibel så mulig, hvilket må betyde to perronspor (til regionaltog, et i hver retning) og to overhalingsspor (til gods- og fjerntog, et i hver retning). Og mig bekendt, er der kun tre spor igennem stationen på nuværende, og stationsbygning og en skrænt modsat denne forhindrer anlæggelse af et fjerde spor. Her ville den billigste (og sikkert mest realistiske) løsning formentlig være at nedrive den nuværende stationsbygning, og bygge en ny på forpladsen (som mig bekendt er rimelig stor og ubenyttet).
Men min vigtigste pointe med dette indlæg var, at kurverne på Madnesø vist ikke egner sig til høje hastigheder, på nuværende er de vist godkendt til omkring 130-140 km/t, og jeg mener at man gerne vil have mulighed for at køre hurtigtog optil 180-200 km/t. Og dermed kunne disse kurver sætte en begrænsning i kapaciteten / tid mellem hvert tog.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Cargoman
Indlæg: 491
Som det er lige nu må der kun køres 120km/t mellem Vordingborg og Rødby Færge, så det er selvfølgelig også Vmax hen over Masnedø og Storstrømsbroen. Det vil nok være muligt at hæve hastigheden på broen ved en eventuelt ombygning, men kurverne på Masnedø sætter nok nogle naturlige begrænsninger.
Moderne tog på danske skinner
Cargoman
Indlæg: 491
Et bud:
Egentlig tror jeg godt, at man kunne leve med at Storstrømsbroen forblev enkelsporet, men der skulle gøres nogle tiltag for at få trafikken til at glide. Det forudsættes at der udbygges til dobbeltspor fra landfæstet på Falster.
1. I Orehoved anlægges et midtliggende overhalingsspor a la Borup.
2. Vordingborg ombygges til 4 gennemkørselsspor som vi kender det fra for eksempel Nyborg og Korsør. Der behøver ikke at være perron til alle 4 spor, men kun 2.
3. Der etableres AM signaler i begge retninger på Storstrømsbroen.
Man kunne forestille sig, at et sydgående godstog overhales i Vordingborg af IC-eren. Godstoget kan lukkes ud straks efter at IC-eren har passeret, og ikke først når IC-eren har nået næste station. I det her tilfælde Orehoved eller Masnedø.
4. Eventuelt kunne man også udbygge Masnedsundbroen til dobbeltspor.
Kunne man forestille sig, at denne blev udskiftet til en fast bro?
Moderne tog på danske skinner
mr-data
Indlæg: 805
Sagtens, her må sejlere indstille sig på at sejle en omvej for samfundets bedste.
Men under alle omstændigheder har vi jo rigeligt tid til at få Sydbanen opgraderet, tyskerne har jo en frist på 7 år (hvis jeg husker rigtigt) efter broen er åbnet til at have opgraderet strækningen til broens landsfæste; og der er vist intet krav om at broen mellem fastlandet og Fehmern skal udbygges/suppleres. Og indtil de har lavet disse opgraderinger, får vi stadig ikke udnyttet kapaciteten, hvilket er synd og skam.
Iøvrigt, ved nogen her hvorfor, at tyskerne ikke ville tillade at selskabet skal bygge broen også tog sig af forbindelse til fastlandet? Der var vist forslag fremme og at dette selskab ville påtage sig at lave den forbindelse (naturligvis med hensyntagen til natur, tysk lov osv.), og på den måde sikre optimale trafikforhold. Men dette modsatte tyskerne sig, så vidt jeg husker, hvilket virker underligt.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Cargoman
Indlæg: 491
Selvfølgelig er dobbeltspor hele vejen løsning nr. 1, men det er også denne løsning som er dyrest på grund af broerne. Det er derfor vi må finde ud af, hvordan løsning nr. 2 skal udformes, da dobbeltspor på broerne ikke bliver til noget i første omgang.
Endelig skal vi jo også se på den forventede trafik, der vil være på strækningen, og der er ikke helt så store forventninger her som der for eksempel er set på Øresund. Trafikministeriet har en lille skrivelse om det her.
Man kunne måske forstille sig, at der vil blive etableret et international regionaltog mellem København og Hamborg hver time. Hertil suppleret med IC/EC hveranden time. Endelig er der det almindelige regionaltog mellem København og Nykøbing F./ Rødby hver time, så planen ser faktisk ud som det er i dag.
En eventuelt vækst i trafikken vil i første omgang medføre timedrift med IC/EC, og togene til Nykøbing F. ville blive forlænget til for eksempel Lübeck.
Her udover er så også 1 til 1½ godstog i timen.
Jeg tror sagtens at Storstrømsbroen kan bære en trafik som ovenstående, men eksploderer trafikken fuldstændig, skal der selvfølgelig suppleres med et spor mere på en eller anden facon.
Moderne tog på danske skinner
mr-data
Indlæg: 805
Seneste nyt i sagen: Nu vil Vordingborgs borgmester arbejde for at undersøge muligheden for at Sydbanen føres over Farø når den skal krydse farvandet mellem Sjælland og Falster. Banedanmark afviser dog umiddelbart ideen og kalder det en "ualdmindelig dårlig forretning", bl.a. pga. prisen på 15 mia. kr. Som modargument siger borgmesteren, at det vel efterhånden ikke kan svare sig at vedligeholde Storstrømsbroen, den nærmere sig hastigt de 75 år.
Kilde: Den trykte udgave af LF's Folketidende d. 24/3-2011.
Personligt er jeg enig at der skal gøres noget ved den forbindelse, men en omlægning via Farø er næppe optimalt, i så fald vil Nørre Alslev og Eskilstrup miste baneforbindelsen, ligesom at stationen i Vording skal flyttes fra den nuværende placering (vest for bymidten) til en anden (nord eller øst).
Jeg mener stadig, at hvis man kigger på et kort er den rigtige løsning meget iøjenfaldende: Fra Nr. Alslev lader man banen fortsætte direkte i nordlig retning, i stedet for som nu at dreje mod vest for at ramme broen, og fører den via bro eller tunnel over til Masnedø, evt. Sjælland.
Hvad den nuværende bro angår, så ved jeg fra lokale dykkere at flere af bropillerne ikke just har det godt, snarere er ret kraftigt eroderede under vandlinjen. Og de steder hvor brodækket er i beton er næsten alle steder forbud mod at sejle under.
Og ang. alderen, så runder broen 75 år i 2012 (blev åbnet i 1937). Og ja, jeg ved godt at Lillebæltsbroen er endnu ældre, men dels er den mig bekendt ikke lige så forsømt, dels så bliver forhåbenlig snart aflastet på en-eller-anden måde.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
gejo
Indlæg: 673
Det er selvfølgelig meget underholdende at gætte og lytte til borgmestre, men det er nok mere beskrivende, at gå ind på BaneDanmarks hjemmeside og læse anlægsbeskrivelsen i miljøvurderingen af anlægget - her er linket: http://www.bane.dk/visArtikel.asp?artikelID=13393
Gert
erikolsen1954
maskiningeniør
Ishøj
Indlæg: 377
Mange tak for linket. Der besvares mangt og meget som også deltagerne her gætter på. Kan anbefales.
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/
MY1104
Indlæg: 112
I Danlink"tiden" har der vel også været en del trafik på den nuværende strækning. Jeg tvivler på at man vil udbygge mere end selve fehmarn broen. Hvor meget trafik kommer der ? Der skal vel stadigvæk også trafik over Storebælt.
Men det bliver da spændende at se hvad der sker med strækningen iforbindelse med Fehmarn broen.
Med jernbane hilsen
Anders
I morgen er i dag historie.
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.338
Alle taler og drømmer om højhastighedsstog, men virkeligheden er, at der fortsat skal køres ad jernbaner, som er anlagt for mere end 100 år siden - bortset fra den nye bane over Køge Nord, som heller ikke bliver en højhastighedsbane og banen mellem Nykøbing F og Rødby Færge. Det værste er stykket fra Grossenbrode til Neustadt, som oprindelig er bygget som en egentlig lokal privatbane "Kreis Oldenburger Eisenbahn" og som virkelig snor sig fra landsby til landsby og banen videre mod Lübeck (fra 1928) som også kører gennem mindre bysamfund, nærmest i stil med en tysk udgave af Hornbæk-banen.
Svend
mr-data
Indlæg: 805
Ja den ser forholdsvis snoet ud, men jeg synes at erindre at jeg engang læste, at da man i sin tid byggede den nuværende udgave af Fugleflugtslinjen, blev den bane du omtaler ændret så meget at man kunne køre 160 km/t det meste af vejen, undtagelsen naturligvis de forskellige stationer. Og tyskerne HAR jo forpligtet sig til, at sørge for en dobbeltsporet linje til Puttgarden inden for 7 år efter broens indvielse, og dette MED en bro over Fehmarnsund. Og lur mig om ikke de har fornuft nok til at bygge den til hastigheder mellem 160 og 200 km/t?
Ang. trafikmængde, så hørte jeg i sin tid at Banedanmark (eller var det Trafikstyrelsen) for et par år siden havde "følehornene" ude for at tjekke interessen for den "strækning". Og fra flere selskaber, primært gods, kom der så mange interesse-tilkendegivelser at et sted mellem 25 og 50 % stadig må køre via Storebælt, i hvertfald så længe at der er enkeltsporet på de delstrækninger der ikke planlægges opgraderet før broens indvielse. Om div. politikere så hørte dette og valgte at ignorere det, skal jeg ikke kunne sige.
Men uanset hvad, så er det sgu da logik i myrehøjde (eller for perlehøns), at hvis man kan finde en kortere rute mellem 2 punkter, så vil man vælge den, navnlig for godstrafikkens vedkommende så noget mere af transit-trafikken forhåbentlig kan flyttes fra vej til bane.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Cargoman
Indlæg: 491
Jeg takker også for linket. Jeg hæfter mig især ved omtalen af de 1000 meter lange godstog. Jeg mener, at det har været nævnt i en anden tråd om Nykøbing F.
Moderne tog på danske skinner