Nej det skulle ikke være DSB som ejer den, de skulle have lejet den fra DB men nu er den da ved at have været her en del år så det kan da godt være de har købt den, man ved jo aldrig.
Det er DSB Hjælpevognstjenesten der ejer kranen og altid har gjort det, siden den blev anskaffet i 1986. Jeg mener kranen nu er til salg, da den skal have stort eftersyn og det vil man ikke ofre på en 22 år gammel kran. Bliver den ikke solgt er sidste udvej sandsynligvis ophugning. Man satser i stedet på de vej-og skinnegående lastbiler med kran.
/Ole
__________________
Ole H0, dansk (og udenlandsk materiel der har kørt i Danmark), epoke III, IV og V. http://www.godsvogne.dk
Jeg hørte, at Polen var på tale som køber for et par år siden, men eftersom den stadig tuller rundt i Danmark og laver småjobs, som at løfte perrontage, broer og den slags er de jo nok sprunget fra.
Og selvom det jo skærer i mit hjerte, at man satser på gummihjul, så er det jo klart mere fleksibelt. Specielt i forbindelse med uheld, hvor det jo er et større logistisk arbejde, at få ryddet sporet for holdende tog, så kranen kan komme frem. Der er det jo noget hurtigere at køre en kran på vejene og så blot hoppe på skinnerne det nærmest mulige sted.
Kran 147 er jo desværre ikke udkommet i model, selvom begge værktøjsvogne er kommet fra Märklin i det gule sæt med "Den Flyvende Hollænder" - MY1108. Af samme grund leger den tyske Goliath kran, at den er Kran 147 på min bane.
De minder lidt om hinanden.
Og da jeg surfede lidt på Kran 147 fandt jeg en tekst, der viser endnu en sjov "urealistisk" oprangering:
MZ 1437 omlakeret inden transport til Australien
DSB MZ 1437 blev transporteret til Århus for ommaling 2005-11-23 i tog M 86321 (Gb-Rq) trukket af DSB ME 1503 og videre i M 6143 (Rq-Ar), hvor også måletjenestens MT 166 var med. MT 166 skulle videre til Rd.
I Århus blev maskinen malet helt i sølv, med mørkegråt tag og sort undervogn, men uden nogen form for litrering eller mærkning i øvrigt.
Transport tilbage til Sjælland foregik over et par dage: 2005-12-13 kørte "MY 1135" + MZ 1437 som M 8420 (Ar-Od), hvor toget blev hensat i spor 6 vest i Od.
2005-12-14 fortsatte ekvipagen mod København med en afstikker til Rødby Færge(!) som M 8122 (Od-Rg), afg. Od 9.22 (-4), omløb i Rg og afgang sydpå som M 8133 (Rg-Rf) kl. 10.45 (-25). Fra Rf skulle man have 5 tjenestevogne læsset med rester af perrontag med retur, så for at få toget oprangeret måtte Kran 147's motoriserede løbevogn 80 86 982 3 441 agere rangertraktor. Kranen var i Rf netop for nedtagning af perrontag. Toget kørte herefter som M 8158 (Rf-Gb) oprangeret "MY 1135" + MZ 1437 + 5 BDK ex. Ks.
(jh) 15.12.2005
Altså en motoriseret løbevogn fra Kran 147 som rangertraktor.
MVH:Per
__________________
Märklin C- og K-skinner. Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Pr908
landmand
Indlæg: 128
Hej Holger D.
Nej det skulle ikke være DSB som ejer den, de skulle have lejet den fra DB men nu er den da ved at have været her en del år så det kan da godt være de har købt den, man ved jo aldrig.
MVH Benjamin
nuværende projekt: Litra Hs på Sorte Anna
Ole
Indlæg: 246
Det er DSB Hjælpevognstjenesten der ejer kranen og altid har gjort det, siden den blev anskaffet i 1986. Jeg mener kranen nu er til salg, da den skal have stort eftersyn og det vil man ikke ofre på en 22 år gammel kran. Bliver den ikke solgt er sidste udvej sandsynligvis ophugning. Man satser i stedet på de vej-og skinnegående lastbiler med kran.
/Ole
Ole
H0, dansk (og udenlandsk materiel der har kørt i Danmark), epoke III, IV og V.
http://www.godsvogne.dk
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Jeg hørte, at Polen var på tale som køber for et par år siden, men eftersom den stadig tuller rundt i Danmark og laver småjobs, som at løfte perrontage, broer og den slags er de jo nok sprunget fra.
Og selvom det jo skærer i mit hjerte, at man satser på gummihjul, så er det jo klart mere fleksibelt. Specielt i forbindelse med uheld, hvor det jo er et større logistisk arbejde, at få ryddet sporet for holdende tog, så kranen kan komme frem. Der er det jo noget hurtigere at køre en kran på vejene og så blot hoppe på skinnerne det nærmest mulige sted.
Kran 147 er jo desværre ikke udkommet i model, selvom begge værktøjsvogne er kommet fra Märklin i det gule sæt med "Den Flyvende Hollænder" - MY1108. Af samme grund leger den tyske Goliath kran, at den er Kran 147 på min bane.
De minder lidt om hinanden.
Og da jeg surfede lidt på Kran 147 fandt jeg en tekst, der viser endnu en sjov "urealistisk" oprangering:
MZ 1437 omlakeret inden transport til Australien
DSB MZ 1437 blev transporteret til Århus for ommaling 2005-11-23 i tog M 86321 (Gb-Rq) trukket af DSB ME 1503 og videre i M 6143 (Rq-Ar), hvor også måletjenestens MT 166 var med. MT 166 skulle videre til Rd.
I Århus blev maskinen malet helt i sølv, med mørkegråt tag og sort undervogn, men uden nogen form for litrering eller mærkning i øvrigt.
Transport tilbage til Sjælland foregik over et par dage: 2005-12-13 kørte "MY 1135" + MZ 1437 som M 8420 (Ar-Od), hvor toget blev hensat i spor 6 vest i Od.
2005-12-14 fortsatte ekvipagen mod København med en afstikker til Rødby Færge(!) som M 8122 (Od-Rg), afg. Od 9.22 (-4), omløb i Rg og afgang sydpå som M 8133 (Rg-Rf) kl. 10.45 (-25). Fra Rf skulle man have 5 tjenestevogne læsset med rester af perrontag med retur, så for at få toget oprangeret måtte Kran 147's motoriserede løbevogn 80 86 982 3 441 agere rangertraktor. Kranen var i Rf netop for nedtagning af perrontag. Toget kørte herefter som M 8158 (Rf-Gb) oprangeret "MY 1135" + MZ 1437 + 5 BDK ex. Ks.
(jh) 15.12.2005
Altså en motoriseret løbevogn fra Kran 147 som rangertraktor.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk