Klokken ca. 03.53 i morges holdt jeg ved bomanlægget ved Viengevej i nærheden af Lystrup.
En tydeligvis tom(mørklagte passagerområder) MR-stamme på vej nordover passerede i rangerhastighed overkørselen med "hornet" aktiveret.
Begge halvbomme var nede og de røde lys virkede da også.
Er der mon tale om resultatet af en ny instruks til lokomotivførerne vedrørende passage af overskæringer affødt af ulykken ved Tølløse for kort tid siden?
Passagen af Viengevej forekommer mig umiddelbart spøjs, da der, såvidt vides, ikke er igangværende anlægsarbejder i umiddelbar nærhed; ihvertfald ikke, hvad jeg kunne se fra overskæringen.
Det kan iøvrigt bemærkes, at bommene var nede i omkring 9 minutter, inden toget kom, og det skabte "pæne" køer på begge sider af overskæringen:-(
Hvor skal dette tidlige og tomme tog hen? Umiddelbart gætter jeg på Hornslet som tog 4904 med afgang 05.03 eller tog 4306 med afgang fra Grenå 05.02....anyone?
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
fætter.guf
Indlæg: 5
Hej Willie
Hvis du har holdt foran ovk 220a ved Torsøvej station, kan det du har oplevet blot været udrangering, og det tager tid.
Overkørslen må ikke betragtet som være sikret, selv om der både er lys og lyd. Indrømmet, det ser ser underligt ud, men overkørslen kan finde på at slukke lige når toget er på vej over, og traffiken kører over, selv om der kører et tog! :?
Har selv oplevet det
Venlig hilsen
Lars
Newtrain
Brabrand
Indlæg: 668
Hej Willie
4306 "overnatter" normalt i Grenå. 4904 kører til Hornslet som 4305 med afgang fra Århus H 04:26. Så mit bud er materieltog 7103 med afgang 04:05 fra Århus H (skal køre som 4908 med afgang fra Grenå 05:32, 7103 har nok fået lov til at køre tidligere, der er jo ingen passagerer at tage hensyn til).
Og som fætter.guf skriver er en overkørsel der ikke betragtes som sikret en sag der bliver taget meget alvorligt, selvom det kan se mærkeligt ud fra ”vejsiden”.
Venlig hilsen
Carsten
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Tak, det er altid rart med et kompetent og informativt svar fra nogen, som, tydeligvis, har stor viden på området.
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
Newtrain
Brabrand
Indlæg: 668
Hej Willie
Selv tak.
Hvis du er yderligere interesseret i hvordan, der skal forholdes ved ikke sikrede overskæringer, eller i det hele taget jernbane sikkerhed, kan du se i SR af 1975, på BaneDanmarks hjemmeside.
http://www.bane.dk/publikationer.asp?artikelID=774
Iøvrigt en udemærket og offentlig tilgængelig hjemmeside.
Venlig hilsen
Carsten