Da' alle sammen.
Er der nogen, der kender noget til detaljerne i indretningen af MS togsæt?
Jeg er i gang med at proppe belysning i mit Heljan sæt, og vil gerne vide følgende: Når man kører med lys i førerkabinen - er der så også lys i motorrummet? Det kan naturligvis lyde som et dumt spørgsmål, men man var jo ret sparsom med afbrydere og den slags i de go'e gamle dage, så jeg kunne måske forestille mig, at den samme arbryder tændte/slukkede for det hele, så der ville være lys i motorrummet også?
MVH
Lars
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.338
Ligesom i en bil har lokomotivføreren ikke lys i førerrummet.
Den eneste som det var/er nødvendigt at tænde lys for i motorrummet er lokomotivføreren, og han var/er normalt travlt beskæftiget helt forrest i toget.
Svend
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
Hej Svend
Der tager du grusomt fejl, hvordan f..... tror du ellers man kan læse køreplan eller LA når mørket har kastet sig over os? og lige så selvfølgeligt kan man tænde lys i maskinrummet det er jo vældigt svært at fejlrette, med mere i buldrende mørke :idea: Men hvorvidt lyset tændtes/slukkedes på samme kontakt, ved jeg ikke, men jeg har svært ved at tro andet end at det var styret hver for sig - det er det mest logiske.
Lyse hilsner
Flemming
1956, sådanne årgange laves ikke mere
Mogens V.
Ex DSB
Indlæg: 97
Hej Lars
Lokomotivet - bladet altså - har udgivet et særskrift nr. 2 om lyn-tog litra Ms/Mb. (issn 0900-0100)
Hæftet har på side 10 et fotografi af et førerum med forklaring.
Der er tegninger, S/H fotos og tekniske beskrivelser.
Håber du kan låne dig frem.
Med venlig hilsen
Mogens V.
Mogens V.
Gumjk
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.338
Selvfølgelig vil der altid være lys i diverse instrumenter og sikkert også i en [u]lille [/u]lampe så lkf kan orientere sig om La osv, men jeg læste det som om der skulle være fuldt lys i førerrummet ligesom i passagerafdelingen. Fuldt lys er muligt at efterligne - instrumentbelysning i 1:87 er vist noget vanskeligere.
Svend
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
her billedet fra Lokomotivets særskrift nr 2 af Steffen Dresler / Lokomotivet 1985
desværre ingen omtale hverken her på fototeksten eller i selve særskriftet om de omtalte kontakter til total lys i førerrum og / eller maskinrum,
men mon ikke det er som Flemming skriver.
Men der findes vel en betjenningsmanuel til MS lyntoget - ligesom der gør til andre af DSBs trækkraftenheder - så er det jo bare med at finde en sådan - deri må det vel stå
så det med lys i instrumentbordet -
det må vel ( for den fingernemme ) kunne lade sig gøre at lave et førerbord - afmærke
instrumentting der skal være lys i og bore nogle bittebittebitte små huller i det -
male bordet sort indvendigt - placere små LED eller lysledere - og så blev der lys -
som en vis herre engang sagde -
dernæst placere LED / lysledere i førerrum og maskinrum - og ved hjælp af funktioner i decoderen - kan man tænde/slukke lys der hvor det skal bruges
- når man kan lave hastighedsvisere i H0 - ja så kan.......osv
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.338
Selvfølgelig skal der være [u]mulighed[/u] for at tænde lys i førerrummet og maskinrummet.
Nu får vi jo blandet det modelmæssige (1:87) ind i det, men hvis vi bliver dér, skal Preiser-lokomotivføreren kunne orientere sig, når han stiger ind i førerrummet hænger sin jakke på en krog og placerer sin taske. Desuden skal han kunne orientere sig, når han skal checke maskinrummet, men under kørslen vil der normal være intet eller meget lidt lys begge steder. Lys i instrumenter i førerbordet vil være en flot detalje, men nok noget vanskeligt at få øje på i model - og især på et gammel lyntog, hvor vinduerne er temmelig små.
Svend
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Mon ikke, der kunne være lys i maskinrummet under kørslen? Der var jo to mand i førrerrummet.
Bjarne
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.338
Sikkert, men mon ikke det er et spørgsmål om i hvilket omfang afbryderknappen for det elektriske lys har været aktiveret eller ej.
Hvis det drejer sig om lys i model mener jeg blot, at der ikke [u]behøver[/u] at være lys - eller ret meget lys - i maskinrummet og i hvert fald ikke så meget som der er behov for i passagerafdelingen. Men har man en model hvor man kan se dieselmotor, apparatskabe osv, giver det selvfølgelig en flot effekt, at disse er belyst så man fornemme at de er der.
Svend
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej venner
Ja - og så har vi igen kastet en stakkels modelbygger ud foran toget
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.338
Så vil jeg opfordre til at det sker foran Rivarossis model af en Breuer-traktor
Svend
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
Hej
Uha, det er som at blive trampet ihjel af mariehøns
Udtrådte hilsner
Flemming
1956, sådanne årgange laves ikke mere
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
Hej igen
Hvis jeg skal være seriøs, et kort øjeblik, så vil jeg tro der har været korospondance kontakter i hver sin ende af maskinrummet, alt andet ville i hvert fald være drøn upraktisk og jeg er ret så sikker på at man kunne tænde og slukke lyset i maskinrummet helt uafhængigt af lyset i førerrummet. jeg vil tro at man har haft en holder til køreplanen og at denne havde en skærmet pære, så lyset kun faldt på køreplanen. Denne indretning var meget udbredt på DSBs ældre trækkraftenheder i en ikke så fjern fortid. Der har sikkert også været et større blus i loftet, så man kunne se hvad man foretog sig ved op og ned rigning m. m.
Ved kørsel i mørke (og andre steder) vil det altså være efter bogen hvis der er et lille søvnigt lys på førerbordet i betjent førerrum.
Seriøst lyse hilsner
Flemming
1956, sådanne årgange laves ikke mere
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.338
Netop!
Svend
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.106
Jeg takker for alle guldkornene - og er bestemt ikke skræmt væk!
Men Lokomotivets hæfte om MS/MB har netop været til salg på QXL, så jeg besluttede at holde lidt lav profil til auktionen var overstået: Det er den nu, og jeg fik det...
(Hvis du havde ofret en 20er mere, Per, havde det været dit - men du må godt få lov til at kigge i mit )
Jeg mente sådan set nok, at det med det søvnige lys ville være det rigtigste - og så må der lidt kitbashing til, så lyset ikke når ind i motorrummet. På Heljans model er motorrum og førerrum et stort, sammenhængende rum.
MVH
Lars
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Jeg glæder mig til at se i det, men der er jo ingen grund til at byde hinanden op.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.106
Da' Per.
Næ, du så jo ud som om du var holdt op med at byde, og så tænkte jeg, at jeg jo lige så godt kunne overtage.
MVH
Lars
Ovemunk
Projektkoordinator
Indlæg: 95
Som erfaren tog-entusiast må jeg sukke lidt og sige "hvor er det synd at der findes så få GODE billeder af førerrummene på de ældre motorvogne/styrevogne/lokomotiver" Det giver altså en anden fornemmelse af hvordan det var at køre de tog når man kan se gode billeder af betjeningsgreb og så videre.
-er selv barnebarn af en lokomotivfører der kørte damp og MO vogne og har som lille været med Bedstefar i førerrummet både på R-maskiner og MO vogne.
Gods skal da transporteres på skinner...