Jeg sad lige og læste disse artikler, og specielt til den sidste kom jeg til at tænke på om det er så enkelt endda - findes der reelt "hyldevarer" til moderne togdrift?
http://ing.dk/artikel/118643-nye-problemer-for-dsb-ic4-togene-bryder-sam...
http://ing.dk/artikel/118652-leder-spritnye-ic4-koerer-direkte-mod-regio...
Henrik
Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.
Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner
Karlo Roed
Indlæg: 129
Jeg synes, at man skal stoppe bombningen af Libien, de har fået et ic 4 tog fra i
Italien, det må da være straf nok. Karlo
Roed
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Ja, ellokomotiver og tilhørende personvogne....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
mr-data
Indlæg: 805
Der findes da også indtil flere elektriske togsæt ala IC4, f.eks. tyskernes ICE eller den italienske Pendolino i nyeste udgave.
Fandt iøvrigt denne artikel på ing.dk: http://ing.dk/artikel/118683-nu-er-ansaldos-ic4-tog-saa-daarlige-at-dsb-overvejer-at-naegte-at-modtage-dem . Hele IC4-sagen ender da vist med blive kaldt det 21. århundredes største togskandale.
Jeg har personligt et håb for fremtiden:
1. DSB vælger at sige nej til at modtage flere IC4 og annullerer ALLE kontrakter ang. IC4 og IC2.
2. DSB leaser noget ordenligt materiel til at overtage IC4's plads, eller til regional-driften så IC3 kan holdes i drift på IC-nettet.
3. Politikerne får "nosset sig sammen" til at vedtage en elektrificering af ALLE hovedbaner, og gerne det største/mest trafikerede sidebaner. Samme udviser modet til fortsat at køre projektet videre, uanset evt. forsinkelser.
4. DSB (eller anden operatør) Indsætter elektriske hyldevarer på de baner hvor der er hængt køreledninger.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
nyboder
Civil i forsvaret
København N
Indlæg: 404
mr-data skriver:
Jeg har personligt et håb for fremtiden:
1. DSB vælger at sige nej til at modtage flere IC4 og annullerer ALLE kontrakter ang. IC4 og IC2.
2. DSB leaser noget ordenligt materiel til at overtage IC4's plads, eller til regional-driften så IC3 kan holdes i drift på IC-nettet.
3. Politikerne får "nosset sig sammen" til at vedtage en elektrificering af ALLE hovedbaner, og gerne det største/mest trafikerede sidebaner. Samme udviser modet til fortsat at køre projektet videre, uanset evt. forsinkelser.
4. DSB (eller anden operatør) Indsætter elektriske hyldevarer på de baner hvor der er hængt køreledninger.
1. Tror jeg ikke man får lov til med den nuværende trafikminister, for det ville kræve at han havde nosser.
2. Politisk nej, for det ville være at sige, at man havde fejlet med privatiseringen. Det var slemt nok, da DSB gik bagom venstre regeringen og lejede dobbelt dækker i sin tid.
3. Det kommer ikke til at ske så længe Kaj Ikast folk sidder i administrationen. De vil stadig have flere dyre motorvej for at sige ja.
4. DSB kan ikke selv tage stilling til dette, det kan kun trafikministeriet. Det er samme ministerium som skal indstille overfor regeringen hvis der skal private ind på markedet.
Alt i alt. Der skal en trafikminister til, som vil befolkningens ve og vel og ikke bare er taburet bestyrer.
Hilsen
Erik
Med venlig hilsen
Erik
Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.
cbt
Indlæg: 1.152
Bliver ligefrem inspireret til at citere L:Ron Harald:
"Tysk mekanik det' nau vi ka' li'"
(http://www.leoslyrics.com/listlyrics.php?hid=uuR%2BBq1CtwI%3D)
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
mr-data
Indlæg: 805
1. Nej, det kan du muligvis have ret i. Hvornår har vi sidst haft en trafikminister der var mere interesseret i at få den kollektive trafik til at køre bedst muligt og trække pendlere m.fl. fra bilen over i toget/bussen, end at fedte for bilisterne i håb om genvalg.
2. Det er muligt at politikerne siger nej til dette, men så synes jeg ærligt talt, at de skulle vise rygrad ved at sige "vi tog fejl, vi er trods alt kun mennesker". Det er menneskeligt at fejle, og privatiseringen har været en af de større fejl i nyere tid.
3. Jvf. den danske wikipedia var Kaj Ikast kun med i Folketinget til 2005, men der skal nok være andre som forsøger at fortsætte trafikmafiaens arbejde.
4. Hvis ellers DSB, eller anden operatør, af sin(e) ejer(e) får lov til at anskaffe hylde-materiel, er det vel op til selskabet selv at vælge hvor dette materiel skal indsættes henne.
Alt-i-alt håber jeg ærligt talt, at politikerne vil vise at det trods alt er STATEN der ejer DSB, og at man tør udvise den autoritet/magt over selskabet man som EJER har. Og at de samme politikere kan indse, at hvis de kan få styr på DSB (hvad der ikke just er i øjeblikket) vil det give respekt fra nogle danskere, bl.a. undertegnede.
Personligt håber jeg på vi næste gang får en rød regering, og at den kommende trafikminister bliver Magnus Heunicken, har han mig bekendt pendlet en hel del med DSB og kender derfor pendlerenes forhold.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
nyboder
Civil i forsvaret
København N
Indlæg: 404
Det kunne jo også være den næste direktør for DSB, selv tog det offentlige transport system og ikke sin egen bil.
Sidst der var en leder i DSB der gjorde det var generaldirektøren Peter Langager, som boede i Borup og rejste med pendlertog hver dag.
Det var en chef, der havde medarbejdernes respekt, men desværre ikke politikernes.
PS: Han havde gummistøvler med i sin taske, hvis nu der skete noget undervejs.
Med venlig hilsen
Erik
Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det kan godt ske at det bare er mig, men jeg har svært ved at se, hvad privatiseringen af DSB har med IC4 at gøre.
Inden privatisering var der vidt også "skandaler" nok. Kig bare på IC3 og IR4, eller kender du ikke historien om "verdens dyreste plankeværk"?
Læs bogen "Danske jernbaner" af Niels Jensen, side 31 til og med 39.....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Newtrain
Brabrand
Indlæg: 668
Mon ikke også Søren Eriksen mens han boede i Nyborg brugte toget, hvorfor skulle lyn 6 fra Århus som eneste lyntog, ellers være standsende i Nyborg og fortsætte helt til Østerport.
Venlig hilsen
Carsten
fkm
IT-Systemadministrator
Indlæg: 580
Nu vil DSB droppe kontrakten med italienerne:
http://www.bt.dk/politik/dsb-vil-droppe-firma-bag-skandale-tog
Mvh
Flemming
H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker
Klaus_H
Transportforsikring
Indlæg: 633
Det skulle de have gjort for længst!!!!
Jeg håber det er med til at vise at det billigste tilbud ikke nødvendigvis er billigst i længden.
3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI
Newtrain
Brabrand
Indlæg: 668
Jeg vil se det før jeg tror det.
I øvrigt tror jeg aldrig at beslutningen alene har været DSB´.
Det er vel denne gang, som da kontrakten blev indgået, og for 2 år siden. da forliget blev indgået, en politisk beslutning.
Og da alle partier vel har "aktier" i disse beslutninger, kræver det en af verdens mest sjældne forekomster, nemlig en politiker der erkender at have begået fejl.
Hvorfor er der ellers ikke sket noget i "sagen" før, og hvorfor er alle politikere så afdæmpede, det kan vist kun tolkes som en erkendelse af skyld/ansvar, så der er ingen der skal have "klinket" noget.
Venlig hilsen
Carsten
kylle
altmuligt
Dianalund
Indlæg: 496
man skulle være vvs er , der må kunne sælges en masse håndvaske
der kan jo hurtigt blive kø.
Christian
http://3modul.dk/
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Der er næppe en politiker som, i et valgår, har lyst til at profilere sig i en så betændt sag, som der her er tale om.
Der er ingen grund til at få skidt på fingrene;-)
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
Litra P
Indlæg: 1.852
"Det er på tale at tage IC4-togene ud af landsdelstrafikken og finde andre funktioner til dem".
http://multimedia.jp.dk/archive/00281/23276220_-_Ledersid_281825e.jpg
Tegning af Niels Bo Bojesen
Sagen kan altså koges meget præcist ned...
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...