Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

IC2 til for store til Svendborgbanen (de "gamle" I

Jeg har i en længere periode siddet og skrevet lidt på noget materiale omkring det koncept AdTranz i sin kaldte "Flexlinere".

I den forbindelse overraskede det mig at læse, at DSB i starten af det nye årtusinde havde planer om at anskaffe IC2-tog af samme type/model som bl.a. Lollandsbanen. En af hovedårsagerne til at det ikke skete, var at Trafikministeriet mente at IC2" er for stort til det fynske passagergrundlag". Dette stod at læse i en ældre artikel fra ingeniøren.

Det virker lidt underligt i mine ører, både de "gamle" (herefter omtalt som "privat") IC2'ere, Desiroerne og formentlig også de "nye" IC2'ere er rimeligvis jævnbyrdige. BEMÆRK: Jeg har ikke kunnet finde oplysninger om de "nye" IC2, derfor er de ikke medtaget:

Længde:

"Privat" IC2: 41 meter.

Desiro: 41,7 meter.

Vægt:

"Privat" IC2: 64 tons.

Desiro: 68 tons.

Effekt (antal HK):

"Privat" IC2: 840 HK.

Desiro: 844 HK (omregnet fra KW)

Topfart:

"Privat" IC2: 140 KM/t

Desiro: 120 KM/t

Passagerer (Siddende):

"Privat" IC2: 124 personer.

Desiro: 114 personer.

Min personlige konklusion: Desiro'en er et tungere, langsommere tog, med større motorydelse, men færre siddepladser. Ergo kan disse to togsæt kaldes rimeligvis jævnbyrdige. Da jeg ikke har kunnet finde oplysninger om prisen på et Desiro-sæt, har jeg ikke taget dette parameter i betragtning.

Oplysningerne om "privat" IC2 er skaffet vha. den tavle som sidder i toget. Oplysningerne om Desiro er hentet fra jernbanen.dk -> DSB -> lyntog og togtogsæt.

Den oprindelige artikel fra ing.dk kan findes her: http://ing.dk/artikel/47071?highlight=IC2

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cargoman

Indlæg: 490

PB  Hjemmeside

Måske kunne det tænkes at DSB´s privat IC2 skulle optimeres for samkørsel med MF og ER, hvilket nok havde krævet kraftigere motorer og dermed en kostpris som var dyrere end privatbane-IC2.

En ting der undrer er, at DSB skulle bruge 25 privat-IC2, når de i dag nøjes med 12 Desiro-er til den samme trafik. Det står jo ikke at læse, hvorvidt privat-IC2 skulle køre på andre strækninger, for eksempel Grenå-banen.

Af spaghetti-IC2 er der bestilt 23 sæt :!:

En anden ting der undrer er at 25 privat-IC2 koster 800 mio. kr. hvilket giver en stykpris på 32 mio. kr. når privatbanerne har sluppet 18 mio. kr. for et sæt jvf. artiklen i linket.

Det kunne sjovt at få nogle flere priser på bordet, for eksempel leje af Desiro og pris på de 23 nye IC2. Det undrer jo at Trafikministeriet har kigget mere på togenes størrelse fremfor prisen.

__________________

Moderne tog på danske skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

jwt1

Efterskole

Indlæg: 19

PB  Hjemmeside

Jeg vil lige gøre opmærksom på at de IC2 tog som svendborg får, er ikke samme type som f.eks. lollandsbanens, Men en 2 vognsudgave af IC4.

Oplysninger om dette tog findes her:

http://www.dsb.dk/cs/Satellite?pagename=DSB/Page/Indholdsside_med_sideme...

__________________

Hilsen Jacob

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Cargoman: Rent teknisk set, er den eneste ændring der umiddelbart skal til for at muliggøre samkørsel mellem IC2 (privatbanetypen) og IC3/IR4, en tilføjelse i IC2's software, og vistnok lidt ekstra elektronik (ligesom da IR4 skulle ændres til samkørsel med IC3). Årsagen ligger i, at de tre typer tog ganske vist hører til samme "familie" og har en del fællestræk, men har hver sit "sprog" til kommunikation mellem førerrum og motorer (oprindelig skulle IC2 have brugt samme sprog som IC3, da begge er diesldrevne, men pga. ændringer i samspillet mellem motor og gearkasse (som privatbanerne ønskede forenklet) måtte et andet sprog anvendes), og derfor skal der et oversættelsessystem til.

At det så sandsynligvis vil kræve andre motorer for at opnå samme topfart som IC3 er en anden side af sagen, men dette må afhænge af den max. tilladte hastighed for de fynske hovedstrækninger, trods alt kan IC2 opnå en topfart på 140 km/t.

jwt1: Fremgik dette ikke tilstrækkelig tydeligt i mit første indlæg? Jeg var ganske udemærket klar over at de IC2-tog der om nogle år skal køre på Svendborgbanen groft sagt "bare" er en mini-udgave af IC4. Men et faktum er, at DSB omkring årtusindeskiftet ønskede at købe den type IC2-tog som privatbanerne anvender, til Svendborgbanen og sandsynligvis også andre strækninger, og altså have brugt til helt eller delvist at afløse MR-togene.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cargoman

Indlæg: 490

PB  Hjemmeside

Jeg tillader mig lige at supplere mr-data´s oplysninger. Oplysningerne kommer fra det link jwt1 postede.

Længde:

"Privat" IC2: 41 meter.

Desiro: 41,7 meter.

IC2: 48,12 meter.

Vægt:

"Privat" IC2: 64 tons.

Desiro: 68 tons.

IC2: 84,5 tons.

Effekt (antal HK):

"Privat" IC2: 840 HK.

Desiro: 844 HK (omregnet fra KW)

IC2: 1516 HK (omregnet fra KW)

Topfart:

"Privat" IC2: 140 KM/t

Desiro: 120 KM/t

IC2: 200 km/t

Passagerer (Siddende):

"Privat" IC2: 124 personer.

Desiro: 114 personer.

IC2: 101 + 12 klapsæder

De 2 parameter som skinner igennem er effekt og vægt. IC2 har næsten dobbelt så mange HK, som privat-IC2 og Desiro, men vejer også 20 tons

mere. Vi burde få et måleskema på brændstoføkonomi :!:

I en sidebemærkning kan nævnes, at prototype-lyntoget (IC5) i sin tid blev valgt fra til dels på grund af vægten, de var cirka 8 tons for tunge pr. vogn.

__________________

Moderne tog på danske skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

OC

Fotograf

Indlæg: 98

PB  Hjemmeside

Nu skal vi så liiige have de *beep* arkæologer væk fra vores hul, førend Bane Danmark kan få lov at lægge de nye skinner over hele stationen Laughing out loud

Hvornår er de nye togsæt egentligt sat til levering på "Svendborg Banen" ?

__________________

en europæisk modeljernbane i skala H0.. :
Märklin Digital Drift | C-Skinner | Mobile Station

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cargoman

Indlæg: 490

PB  Hjemmeside

"OC" skrev:
Hvornår er de nye togsæt egentligt sat til levering på "Svendborg Banen" ?

Indtil videre er det vel på ubestemt tid. IC4 skal nok være klar først, før IC2 kommer på tale, og der kommer til at gå en rum tid endnu

Arrow http://ing.dk/artikel/81874?highlight=ic4

__________________

Moderne tog på danske skinner

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.