Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

Hvornår lægger du dit første spor?

Efter at have læst om moppes plan til et kommende kommodeanlæg poppede der et spørgsmål op, som jeg vil kaste ud til alle her.

Hvor langt går du i planlægningsfasen før du lægger dit første spor?

Nogen har nok en idé og så må erfaringen med det fysiske anlæg få indflydelse på den næste iteration af layoutet. Andre planlægger ned til mindste detaljer fra starten. Hvor ligger du i spektret? Tag nu f.eks. moppe. Der er planlægningsfasen vist længere end gennemsnittet eller ... - hvad med dig?

[list]:arrow: Laver du blot et layout af sporene og så i gang.Arrow Har du indkøbt alle huse først?Arrow Tegner du husplacering?Arrow Har du lavet en fortælling om området på forhånd?Arrow Er der en forklaring på alt? "Desuden har nålefabrikken fået kæmpe succes og er med til at skabe gods og persontrafik. Så megen trafik at der er stationeret en Köf i de gamle remiser og at den skinnebus der bringer en del af natholdet på arbejde overnatter i remisen." Citat moppe slut.Arrow Har du tænkt på, hvor fiskekutteren skal ligge eller er det blot "Her ligger havnen"?[/list:u]

Man kan jo forbedre på et design i uendelighed, så hvornår tages det første skridt for dit vedkommende?

Bare lidt nysgerrig. Laughing out loud

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

"1:87" skrev:
Efter at have læst om moppes plan til et kommende kommodeanlæg poppede der et spørgsmål op, som jeg vil kaste ud til alle her.Hvor langt går du i planlægningsfasen før du lægger dit første spor?
Umiddelbart vil jeg tro, at jeg skal ret langt hen i planlægningsprocessen, inden jeg går igang med at spor, omend det måske kun er på forsøgsbasis.Prøveopstillinger kan være gode, men indtil videre arbejder jeg alene med WinTrack samt diverse håndtegnede skitser. Det gælder både spor, men sandelig også landsbaber, veje, bygninger, overskæringer, og hvad der ellers findes.Og det gør jeg ud fra filosofien om, at hele anlægget gerne skal tage sin endelige form, når jeg begynder at bygge noget, der skal være permanent.Dermed undgår jeg, at brække noget ned og rokere om, fordi det ikke lige passede alligevel.Jeg tror, at de mange timer, der bliver brugt i planlægningsfasen, er godt givet ud i den anden ende.Om moppe bruger mere tid end gennemsnittet på at planlægge, skal jeg ikke kunne sige. Men jeg synes, man skal bruge den tid, der er nødvendig, for at få det bedste resultat ud af det.Og for mig, vil det være ganske naturligt, at hvert område af anlægget har sin historie, da det har ret stor betydning for anlæggets udformning.Hvis nu moppes nålefabrik ikke havde haft succes, og var lukket år tilbage, så kunne sidesporet henstå forfaldent, hvis det da ikke allerede var taget op. Der var måske heller ikke brug for remiseplads, og måske stationen var nedgraderet til trinbrædt.Ligeledes har jeg en filosofi om "hovedbyen" på mit kommende anlæg, hvor Heljans "Holme Olstrup" passer fint i størrelsen. Og ud fra denne faktor tænker jeg så nøje over, størrelsen på det stedlige maskindepot, samt hvor stor togtrafikken egentlig kunne tænkes at blive; det kunne jo være, at der skulle være mere end 1 krydsningsspor, såfremt der er tog i flere retninger.Er der industri i nærheden af stationen, eller skal sidesporet placeres et sted ude på linien i stedet for?Stationens og dermed byens størrelse, har da også stor betydning for, hvor mange eller hvor få butikker der er i byen. Og er det en by af en vis størrelse, skal der naturligvis være et hotel og en kro. Og dermed kommer der måske også en benzinstation og måske Falck indretter sig også.Er der et større skovområde i nærheden af byen, skal der vel være et savværk med sidespor.Summa summarum: hvis man tænker anlægget ned i de mindste detaljer, så tror jeg, at layoutet stort set vil komme af sig selv. Der er vel ikke nogen, som vil bygge et krydsningsspor eller industrispor, et sted hvor der ikke er brug for det?Nu kan man, trods alt, ikke planlægge sig ud af alt. Så på et sent tidspunkt i forløbet, vil jeg sikkert løseligt lægge skinner og opstille huse, for at finde ud af, om det nu også ser naturligt ud det hele: står huse for tæt på hinanden, er der plads til hæk og plæne, og bliver hovedgaden for smal.Men når jeg så engang ad åre, er blevet tilfreds, og begynder at bygge noget op, så vil jeg nok ikke være helt så dynamisk i min tankegang.Jeg forestiller mig dermed ikke, at en industri lukker og det tilhørende sidespor bliver taget op, eller der kommer flere spor, såfremt det går godt. Når først anlægget er en kendsgerning, så må det få lov at beholde sin udformning.Men så vil jeg, til gengæld, begynde at koncentrere mig om f.eks. køreplanskørsel, som i nogen grad, også vil finde inspiration i virkeligheden. Myldretidstog morgen og eftermiddag, blandettog formiddag og eftermiddag og et hurtigtog formiddag og eftermiddag. Køreplanen vil helt klart komme til at afspejle det kørselsbehov, der må formodes at være i kraft af byens størrelse og udformning.
"1:87" skrev:
Nogen har nok en idé og så må erfaringen med det fysiske anlæg få indflydelse på den næste iteration af layoutet. Andre planlægger ned til mindste detaljer fra starten. Hvor ligger du i spektret? Tag nu f.eks. moppe. Der er planlægningsfasen vist længere end gennemsnittet eller ... - hvad med dig?[list]:arrow: Laver du blot et layout af sporene og så i gang.Arrow Har du indkøbt alle huse først?Arrow Tegner du husplacering?Arrow Har du lavet en fortælling om området på forhånd?Arrow Er der en forklaring på alt? "Desuden har nålefabrikken fået kæmpe succes og er med til at skabe gods og persontrafik. Så megen trafik at der er stationeret en Köf i de gamle remiser og at den skinnebus der bringer en del af natholdet på arbejde overnatter i remisen." Citat moppe slut.Arrow Har du tænkt på, hvor fiskekutteren skal ligge eller er det blot "Her ligger havnen"?[/list:u]Man kan jo forbedre på et design i uendelighed, så hvornår tages det første skridt for dit vedkommende?Bare lidt nysgerrig. Laughing out loud

Jeg svarer gerne på yderligere spørgsmål, hvis det er nødvendigt. Smile

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

Det første spor blev lagt lige efter det blev købt Smile

Jeg brugte et par måneder på at finde ud af alt det der med sportype, størrelse, fabrikat osv. og legede da lidt med noget sporplan.

Så blev der købt lidt ind, et startsæt, nogle spor og skifter i ønsket fabrikat og der blev lagt lidt spor.

Efter ikke ret lang tid fandt jeg det oprindelige rum for lille og byttede rundt på et par værelsers formål, så der blev mere plads. Der blev tegnet mere sporplan og lagt flere spor. Der blev købt mere materiel, både spor og tog. Det hele blev skilt ad igen, håndværket var for ringe og det var for besværligt at arbejde med.

Et nyt anlæg blev påbegyndt, denne gang i moduler, så det er nemmere at arbejde med og kan flyttes, hvis det skal være.

Så fik jeg muligheden for at udvide rummet til 5 gange større og det arbejde er snart færdigt, forventer at begynde på at lægge spor igen efter jul.

Selvom første del er bygget i moduler, så skal den del nok skilles ad igen, for det passer ikke ind i det store rum.

Det kommer jo anpå, hvad man vil. Man kan planlægge det hele i detlajer og så bygge efter en helt færdig plan. Jeg vil hellere lægge en plan for en del af anlægget, en enkelt station fx. og så bygge den del op, se hvordan det fungerer og lægge en ny plan for næste etape.

Måske har det også noget at gøre med, at jeg nu har et ret stort lokale til rådighed, så det vil virke meget uoverskueligt med en færdig plan for det hele, så bliver jeg jo aldrig færdig.

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mads H

Studerende på HTX Thisted

Indlæg: 662

PB  Hjemmeside

Jeg gør lige som da det hel startede.

Ligger mine spor, bygger en station, og en by omkring stationen.

__________________

Mads H
http://www.hrhenriksen.dk http://www.njmk.dk
Det der er værd at køre med får lov
Märklin C - Styret med mobilestaion 1

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mads H

Studerende på HTX Thisted

Indlæg: 662

PB  Hjemmeside

Jeg gør lige som da det hel startede.

Ligger mine spor, bygger en station, og en by omkring stationen.

__________________

Mads H
http://www.hrhenriksen.dk http://www.njmk.dk
Det der er værd at køre med får lov
Märklin C - Styret med mobilestaion 1

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

"Mads H" skrev:
Jeg gør lige som da det hel startede.Ligger mine spor, bygger en station, og en by omkring stationen.

Tjaa, der findes talrige eksempler på byer, der er vokset op, hvor en station er lagt. Og bestående byer er, efter jernbanens ankomst, blevet større.

Jeg tror slet ikke, der er en måde, som er bedre at bygge anlægget op på end en anden. Det er mere end noget andet et spørgsmål om temperament, og når alt kommer til alt, så ender vi jo det samme sted alle sammen: Det færdige anlæg! Smile

Så bare se at komme igang derude...........

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Picture

ThomasT73

Ansat i Røde Kors som teknisk medarbejder på Helsingør sygehus

Frederiksværk

Indlæg: 172

PB

Hvor langt går du i planlægningsfasen før du lægger dit første spor?

Jeg startede med at bygge rummet på loftet :? og det var nok den hårdeste og kedeligste del, men med hjælp fra mange hoved rystende og drillende venner er det ved at være færdigt Laughing out loud

[list]:arrow: Laver du blot et layout af sporene og så i gang.Jeg har lavet en rimelig fast sporplan, som bliver set af så mange som muligt, for at få indput til forbedringer, mange af mine ideer er kommet fra nettet og div. togblade.Arrow Har du indkøbt alle huse først?Da mit anlæg bygger på gamle ting fra min barndom og andres gode brugte ting, så prøver jeg når banen er lagt løseligt ud og se om det "holder vand ". Arrow Tegner du husplacering?Jeg tegner kun stationens placering og de mest centrale bygninger som remiser, kraner og andet som er direkte i kontakt med tog og spor.Arrow Har du lavet en fortælling om området på forhånd?Jeg har tænkt meget over mulighederne i epokerne og om planen giver de forskellige områder nok lege muligheder for mig og mine sønner.Arrow Er der en forklaring på alt? "Desuden har nålefabrikken fået kæmpe succes og er med til at skabe gods og persontrafik. Så megen trafik at der er stationeret en Köf i de gamle remiser og at den skinnebus der bringer en del af natholdet på arbejde overnatter i remisen." Citat moppe slut.Hvis jeg skulle ligge sådanne plan, ville det kræve at jeg viste meget mere om togdrift i det virkelige liv ... og et gør jeg desværre ikke Crying Arrow Har du tænkt på, hvor fiskekutteren skal ligge eller er det blot "Her ligger havnen"?Jeg har bare tegnet hvor færgen skal ligge, da den har direkte kontakt med sporplanen, og lavet mulighed for lidt havne aktivitet, alt efter hvordan de sidste ting falder på plads. Jeg er ikke 100% færdig endnu med planen.[/list:u]

Man kan jo forbedre på et design i uendelighed, så hvornår tages det første skridt for dit vedkommende?

For godt 2 år siden, da min søn og jeg tog min gamle Fleischmann bane frem. Planerne har været mange fra bane under sengen til modul baner, men det ente med at vi i sidste vinter begyndte at rydde den ene ende til loft rummet og så var størrelsen på plads, og der ved kunne jeg begynde at lave planer i foråret 2008 og det er først nu jeg tror jeg er ved at være nogenlunde tilfreds.

Bare lidt nysgerrig. :D[/quote] ... Det ervi vel alle en lille smule Laughing out loud

Med venlig hilsen

Thomas

__________________

DSB Epoke mest 4, samt noget 3 og 5. Kører DCC-digital.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.040

PB

Citat:
når alt kommer til alt, så ender vi jo det samme sted alle sammen: Det færdige anlæg!

Ender vi virkelig der ? Mit første - min fars - anlæg blev næsten 40 år før han døde - og det blev aldrig færdigt. Hver gang, det begyndte at se færdigt ud, blev vi grebet af panik og blev nødt til enten at udvide eller lægge noget om.

Hovedsporene lå fast - og de 3 hovedstationer, men alt andet blev ændret med års mellerum.

Så der er nok lige så mange svar på spørgsmålet, som der er medlemmer af Sporskiftet, modelbaneklubber, byggeentusiaster, m.fl. Mindst!

Det afhænger vel også af, hvad man vil. Vi var mere interesserede i at bygge og at få det elektriske til at fungere. Egentlig kørte vi vel kun for at beundre vores eget byggeri. Og jeg kan love dig, at når vi havde trukket kilometervis af ledning og forbundet 20-50 dobbelte vippekontakter (op: sporskifter og signaler, ned: strøm) med 20-50 lamelkontakter hver og fik kørt 10-20 runder, hvor det hele fungerede, blev det fejret med kaffe, cognac og cigar. Så kunne der gå uger og måneder før vi igen gik i kælderen.

Andre, forstår jeg, går op i køreplaner, autentisitet, sporforløb, dioramaer, elektronik, m.m.m.

Min oplevelse er, at den rigtige, den færdige løsning finder du (forhåbentlig) aldrig. Og deri ligger charmen. Hvad skulle man dog stille op, hvis det pludselig blev færdigt ?

Så mit råd er også: Lad være med at spekulere på det - bare kom igang. Og god fornøjelse ! Smile

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.