Picture

ibber

Indlæg: 43

PB

Hvornår blev A-vognene designlakeret

Hej

Er der nogen der ved hvornår A vognene blev designmalet (fra vinrød til designrød)?

Hvis man f.eks. kigger på A 014 http://jernbanen.dk/pvognsolo.php?Aar=1966&VognID=15 så har den haft forskellige UIC-numre:

1967-74: 51 86 18-84 014-5

1974-77: 50 86 18-84 014-6

1977-91: 50 86 18-83 014-7

Er det ved skift af UIC-nummer at de har skiftet farve, eller er det sket helt uafhængig af hinanden?

__________________

med venlig hilsen
Thor Dreier-Hansen

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Farveskiftet var i 1974.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Ang. tidspunktet for designlakeringen ved jeg det ikke med sikkerhed, men i løbet af '70'erne. Design-programmet blev så vidt jeg husker indført i '72, og i starten skyndte man sig med at omlakere nogen vogne (for at være klar til køreplansskift, vistnok K74) men gradvist gik man over til at gøre ved revision eller ombygning (ny aptering (samtidig med design-lakering, i de fleste tilfælde)). At rækkefølgen så kunne forekomme tilfældig, er en anden side af sagen; efter sigende blev nogen temmelig gamle (før UIC) vogne i ganske pæn stand omlakeret, alt-i-mens der kørte A- og B-vogne rundt med mildest talt slidt lakering.

Ang. nummeret, det var et godt spørgsmål. Muligvis kan det hænge sammen med revision eller ombygning/lakering; men jeg har en teori om at det skyldes brug (ind- el. uden-landskørsel), damp eller el-varme osv. For nu tage A 014, som du selv nævner som eksempel:

1966 - 1967: A 114; oprindelig udførsel ved levering fra Scandia.

1967 - 1974: A 51 86 18-84 014-5; "51" angiver (vistnok) udenlandsk kørsel.

1974 - 1977: A 50 86 18-84 014-6; "50" angiver (vistnok) indenlandsk kørsel.

1977 - 1991: A 50 86 18-83 014-7; "83" angiver (vistnok) at elvarme er monteret.

Forklaring: UIC-nummeringen blev indført omkring 1966-67, og medførte at nummeret fortalte om anvendelse og udstyr. "51" var (så vidt jeg ved) udenlandsk kørsel, mens "50" var indenlandsk.

Omkring 1974 blev der stillet krav om el-varme i vogne til udenlandsk kørsel (vistnok pga. stigende brug af el-loko i udlandet), hvad denne vogne ikke fik på det tidspunkt, hvorfor vognen fik ændret nummeret for anvendelse.

Omkring 1977 besluttede DSB at udfase dampvarmen og indføre elvarme gradvist. "83" fortæller (så vidt jeg ved) at el-varme (vistnok samtidig med auto-luk af døre) er blevet monteret. At den så ikke er ændret tilbage til "51" skyldes vel at behovet for til udenlansk kørsel er dækket.

Til de kloge hoveder: Ovenstående er skrevet efter hukommelsen, så I må rette mig hvis det er forkert.

Når jeg skriver at krav om elvarme til udenlandskørsel skyldes stigende brug af el-loko i udlandet, skyldes at man mig bekendt ikke har monteret dampvarme-udstyr i el-loko, men blot elvarmeudstyr, hvorfor man har ændret på kravene.

Og når jeg skriver at DSB begyndte skiftet fra damp- til el-varme i 1977, hænger det sammen med at man vist fra tidspunkt for alvor begyndte en generel modernisering. F.eks. blev de første ideer omkring APO-lyntogene (prototyperne) udfærdiget heromkring, og her valgte man som bekendt KUN at montere el-varme.

Til sidst: Montering af elvarme forekommer mig at være et større projekt, så mon ikke montering heraf samt ny aptering og omlakering er sket samtidig ? Vogen skulle jo alligevel på værksted.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

ibber

Indlæg: 43

PB

"bl" skrev:
Farveskiftet var i 1974.
Omlakeringen fra vinrød til designrød (rød/sort på lokomotiver) foregik så vidt jeg har læst mig til fra 1972-1985, og foregik ikke kun i 1974.
"mr-data" skrev:
Til sidst: Montering af elvarme forekommer mig at være et større projekt, så mon ikke montering heraf samt ny aptering og omlakering er sket samtidig ? Vogen skulle jo alligevel på værksted.

Det lyder meget sansynligt. Så det bedste gæt er at det for denne vogn skete i 1977.

Jeg kan se at der for nogle B-vogne (http://jernbanen.dk/dsb_pvogn.php?Aar=1966&litra=B&typenr=1), ikke alle, står hvornår det skete.

Og at der for Bn-vogne (http://jernbanen.dk/dsb_pvogn.php?Aar=1966&litra=Bn&typenr=) står "Fra og med 725: leveret designmalet". Der står så dog ikke hvornår 700-724 blev ommalet.

Det ser ud til at der på Jernbanen.dk står hvornår alle lokomotiverne blev malet rød/sorte.

__________________

med venlig hilsen
Thor Dreier-Hansen

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Der var jeg lige kategorisk nok!

Historien om Y-vognene kan bl.a. læses her:

http://www.jyskveterantog.dk/historie/GM-historieUICKupeVognTekst.shtml

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.338

PB

Som jeg husker det var langt de fleste vogne af "B-vogns-familien" lakeret røde til køreplansskiftet K74. Resten blev det umidelbart efter.

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.