Hej
Er der nogen der ved hvornår A vognene blev designmalet (fra vinrød til designrød)?
Hvis man f.eks. kigger på A 014 http://jernbanen.dk/pvognsolo.php?Aar=1966&VognID=15 så har den haft forskellige UIC-numre:
1967-74: 51 86 18-84 014-5
1974-77: 50 86 18-84 014-6
1977-91: 50 86 18-83 014-7
Er det ved skift af UIC-nummer at de har skiftet farve, eller er det sket helt uafhængig af hinanden?
__________________
med venlig hilsen
Thor Dreier-Hansen
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Farveskiftet var i 1974.
Bjarne
mr-data
Indlæg: 805
Ang. tidspunktet for designlakeringen ved jeg det ikke med sikkerhed, men i løbet af '70'erne. Design-programmet blev så vidt jeg husker indført i '72, og i starten skyndte man sig med at omlakere nogen vogne (for at være klar til køreplansskift, vistnok K74) men gradvist gik man over til at gøre ved revision eller ombygning (ny aptering (samtidig med design-lakering, i de fleste tilfælde)). At rækkefølgen så kunne forekomme tilfældig, er en anden side af sagen; efter sigende blev nogen temmelig gamle (før UIC) vogne i ganske pæn stand omlakeret, alt-i-mens der kørte A- og B-vogne rundt med mildest talt slidt lakering.
Ang. nummeret, det var et godt spørgsmål. Muligvis kan det hænge sammen med revision eller ombygning/lakering; men jeg har en teori om at det skyldes brug (ind- el. uden-landskørsel), damp eller el-varme osv. For nu tage A 014, som du selv nævner som eksempel:
1966 - 1967: A 114; oprindelig udførsel ved levering fra Scandia.
1967 - 1974: A 51 86 18-84 014-5; "51" angiver (vistnok) udenlandsk kørsel.
1974 - 1977: A 50 86 18-84 014-6; "50" angiver (vistnok) indenlandsk kørsel.
1977 - 1991: A 50 86 18-83 014-7; "83" angiver (vistnok) at elvarme er monteret.
Forklaring: UIC-nummeringen blev indført omkring 1966-67, og medførte at nummeret fortalte om anvendelse og udstyr. "51" var (så vidt jeg ved) udenlandsk kørsel, mens "50" var indenlandsk.
Omkring 1974 blev der stillet krav om el-varme i vogne til udenlandsk kørsel (vistnok pga. stigende brug af el-loko i udlandet), hvad denne vogne ikke fik på det tidspunkt, hvorfor vognen fik ændret nummeret for anvendelse.
Omkring 1977 besluttede DSB at udfase dampvarmen og indføre elvarme gradvist. "83" fortæller (så vidt jeg ved) at el-varme (vistnok samtidig med auto-luk af døre) er blevet monteret. At den så ikke er ændret tilbage til "51" skyldes vel at behovet for til udenlansk kørsel er dækket.
Til de kloge hoveder: Ovenstående er skrevet efter hukommelsen, så I må rette mig hvis det er forkert.
Når jeg skriver at krav om elvarme til udenlandskørsel skyldes stigende brug af el-loko i udlandet, skyldes at man mig bekendt ikke har monteret dampvarme-udstyr i el-loko, men blot elvarmeudstyr, hvorfor man har ændret på kravene.
Og når jeg skriver at DSB begyndte skiftet fra damp- til el-varme i 1977, hænger det sammen med at man vist fra tidspunkt for alvor begyndte en generel modernisering. F.eks. blev de første ideer omkring APO-lyntogene (prototyperne) udfærdiget heromkring, og her valgte man som bekendt KUN at montere el-varme.
Til sidst: Montering af elvarme forekommer mig at være et større projekt, så mon ikke montering heraf samt ny aptering og omlakering er sket samtidig ? Vogen skulle jo alligevel på værksted.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
ibber
Indlæg: 43
Det lyder meget sansynligt. Så det bedste gæt er at det for denne vogn skete i 1977.
Jeg kan se at der for nogle B-vogne (http://jernbanen.dk/dsb_pvogn.php?Aar=1966&litra=B&typenr=1), ikke alle, står hvornår det skete.
Og at der for Bn-vogne (http://jernbanen.dk/dsb_pvogn.php?Aar=1966&litra=Bn&typenr=) står "Fra og med 725: leveret designmalet". Der står så dog ikke hvornår 700-724 blev ommalet.
Det ser ud til at der på Jernbanen.dk står hvornår alle lokomotiverne blev malet rød/sorte.
med venlig hilsen
Thor Dreier-Hansen
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Der var jeg lige kategorisk nok!
Historien om Y-vognene kan bl.a. læses her:
http://www.jyskveterantog.dk/historie/GM-historieUICKupeVognTekst.shtml
Bjarne
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Som jeg husker det var langt de fleste vogne af "B-vogns-familien" lakeret røde til køreplansskiftet K74. Resten blev det umidelbart efter.
Svend