Hej
Jeg er nysgerrig, og vil gerne høre hvormeget tid i bruger på jeres hobby(modeltog)
Evt. fra startfasen til når i er færdige, og hvad så når banen er oppe at køre?,
Hvormeget tid bruges på Kørsel/leg kontra at bygge og udvikle??
Mvh
gor
__________________
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Uhada, et svært spørgsmål !!!!
For mit vedkommende er det meget svingene, alt fra hele dagen i mange dage i rap, og i perioder gå der uger imellem jeg er ved banen.
Kørsel, i start farsen giver det jo næsten sig selv, at den er lige nul, men efter banen nu virker automatisk, ja så kører den bare hele tiden, nå jeg er ved den, og det så uanset hvad jeg laver der oppe.
og skal jeg giver et slag for mange timer der ligger i banen p.t vil jeg gætte på små 1000 timer
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
I snit ca 10 timer om ugen på modeltog, og mindst lige så meget på at læse historie, se billeder og lignende.
En bane bliver aldrig færdig så cirka halvdelen af tiden går på at bygge og halvdelen at køre.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Bibihest
Indlæg: 1.300
Lidt op og ned. Nogle gange flere dage i træk og andre dage kun et par timer og igen andre dage slet ikke. Lige nu venter jeg på nye skinner, så nu står det hele stille
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Det er meget svingende ... og det er det jeg synes er rart ved denne hobby. Hvis tiden ikke er til det, kan den sagtens stå stille.
Men mine børn og jeg tog ca. 20-30 min. inden sengetid indtil jeg påbegyndte flytning og pillede banen ned. Men de glæder sig meget til vi får en ny bane op.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
reh
System engeneer
Indlæg: 144
Hej alle
Jeg bruger 5 timer hver tirsdag i klubben (RMJF).
Mit eget projekt står lidt stille på grund hus renovering.
Rene'
----------------------------------------------------------------
Rene' Hansen
Medlem af www.rmjf.dk
----------------------------------------------------------------
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Det er det man kalder for et godt spørgsmål.
Bruger ikke så meget tid på det praktiske i øjeblikket (men det er bare at gå i gang for alvor :oops: Men det er jo sommer
), men en del tid på at læse i togplaner, modelbaneblade og tidskrifter, jernbanebøger, se hjemmesider, læse om elektronik og være i den lokale klub en gang om ugen. Det går der nogen timer med om ugen, omkring 10 timer. Og det bliver mere endnu.
Tror også det er vigtigt at være så godt forberedt som muligt i opstartsfasen, så for mange fejl undgås. Det er jo heller ikke ligefrem nogen helt billig hobby
Har brugt og bruger virkelig meget tid på at gøre op med hvad jeg virkelig vil med mit anlæg.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
gor
Indlæg: 23
tak for jeres svar.
Jeg forstår godt det med at man skal planlægge godt inden man for alvor bygger sin bane, men jeg føler mig stadig i det stadie, hvor jeg sætter nogle skinner sammen laver lidt om og lære af det på den måde, hvad der virker godt eller mindre godt......det er jo FORDELEN ved C-skinner.
men selvfølgelig kan man godt kalde det unødvendig tid, hvis man ved hvordan det skal se ud når man er færdig.
men det er vel generelt at i ikke er fuldt ud tilfreds med den første bane i laver, så jeg håber jeg lærer ved at sætte forskellige baner op. Eller skulle man investere i et program f.eks Win-track og lave det online først???.hvad er jeres erfaringer med det?
mvh
Gor
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Jeg håndtegner som regel den grove linjeføring.
Herefter kommer detaljer på stationer osv.
Jeg har netop ikke c-skinner og er ikke låst af geometrien i dem, men bruger i høj grad flexskinner, der giver (i følge min mening) langt flottere sporforløb og stationer.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej
Ja, og så må man ikke glemme research, hvis man ellers vil have en nogenlunde realistisk bane. Definition af idé-grundlag, gods-volumen, og passager ditto.
Desuden udarbejdelse af køreplaner + alt det løse, udarbejdelse af vognkort og fragtsedler - hvis man ellers er til den slags. Inspiration fra magasiner, You Tube m.v.
(Det undrer mig egentlig sommetider, at man nognsinde får tid til, at slå så meget som et eneste skinnesøm i
)
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
Gert Frikke
Indlæg: 2.325
Hej!'
Ja jeg lægger også spor efter samme system som Klaus. Flexskinner er efter min mening en gave til MJ-erer.
Anvendt tid? Mange timer - ikke mindst hvis jeg regner den tid med, hvor mine tanher er beskæftiget med modeljernbane.
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
S123
Indlæg: 174
Det er meget op og ned, hvad jeg bruger på hobbyen.
Nogle dage lige fra morgen til sent ud på natten, andre dage er jeg ikke i nærheden af modeltoget.
Om vinteren bruger jeg mere tid på modeltog end om sommeren, med mindre det øser ned. Så er det hyggeligt at sidde med et byggesæt eller lign., mens regnen trommer mod ruden.
Venlig hilsen
Steen
Spor N, DB epoke III og IV, analog
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
...eller tid til alm. arbejde. Det skal jo passes, som så mange andre jernbaner i dag, så kan modeljernbanen heller ikke løbe rundt uden de tilskud den får.
Med venlig hilsen
Søren
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Det spørgsmål er faktisk ikke til at svare på, med mindre man logger den tid der bruges, og det er ikke tilfældet for mit vedkommende.
Men jeg vil sige, at jeg bruger 4-5 timer om ugen på togrelaterede aktiviteter.
I øjeblikket er mit anlæg stadig på tegnebrædtet, og jeg bruger derfor ikke tid på kørsel.
Indtil jeg finder ud at hvordan anlægget skal udformes, læser jeg en masse litteratur om jernbaner; både 1:1 og 1:87
Jeg satser meget på, at det kommende anlæg, i langt overvejende grad, skal være naturtro i udseende såvel som drift. Derfor arbejder jeg meget med, hvordan driften kan afvikles med køreplaner for plan såvel som særtog.
Jeg læser også en del gamle driftsberetninger, for at danne mig et billede af de reelle betingelser for drift, som de var tidligere.
Men på et tidspunkt, regner jeg bestemt med at gå igang med selve opbygningsfasen, og så vil jeg nok bruge mindre til på at læse.
Og når jeg engang har fået noget op at stå, kan det meget vel tænkes, at hovedparten af min tid vil blive tilbragt i min egen fc
Hvis der en aften ikke er noget i fjernsynet, som jeg gider at se, så kan jeg godt finde på, at hive et samlesæt frem, og bygge lidt på det, eller patinere en af de mange vogne i vognparken. Der kan nemt gå et par timer med at pulverpatinere en Pb-vogn eller to.
Som mange andre herinde, er jeg begunstiget med et arbejde, som til tider tager en masse timer, og det på alle tider af døgnet, så det svinger meget, fra uge til uge, hvor megen fritid jeg har til overs.
Men jeg glæder mig over hvert eneste minut jeg bruger på denne dejlige hobby, og det er blevet til mange gennem de sidste par år.
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H