Som mange andre har jeg også problemer af og til med lokomotiver der går i stå ved meget langsom fart over sporskifte samt passagervogne med indvendig lys som blinker som et udrykningskøretøj når de køre hen af sporet.
Hvorfor indbygger fabrikanterne ikke en lille kondensator som ville kunne holde strømmen i bare 1 sekund indtil lokket/vognene har forbindelse igen?
Kan man selv isætte et sådant lille "batteri" som ville kunne sikre 100% driftsikker og realistisk kørsel? :?: :?:
Jens
DC bane i dansk epoke III
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Ja, Lenz dekodere kan fås med GoldCap og ESU har anvisninger til, hvordan man selv sætter det til.
Men husk, når du isætter en kodensator, så svarer det til at spise en hovedpinepille. Det letter, men du får ikke den massage du har brug for for at spændingerne i nakken forsvinder.
Kondesatoren skal lades op igen, det tager mere strøm end ren kørsel og du får endnu flere gnistdannelser på hjul og skinner.
Næh du, gå til gymnastik og hold dig selv ved lige (hjulrens og rensevogn), det virker.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Det er jo nok pga prisen - men måske også pladsen. Jeg kan da læse i andre tråde at selv en 20'ers forskel i pris på en dekoder kan være udslagsgivende for valget.
Men hvis du gerne vil ha den feature så kan jeg anbefale zimo som på deres H0 dekoder har dedikerede tilslutninger til en ekstern kondensator. Så skal du godt nok selv købe og lodde kondensatoren.
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Gert Frikke
Indlæg: 2.322
Hej!
Det er lidt et pest eller kolera problem - af grunde som Klaus også angiver. Når kondensatoren har haft overtaget "forsyningen" skal den lades op igen. Hvis kondensatoren sakl have en rimelig størrelse til at drive motoren i et par sekunder, så bliver opladestrømmen også ret stor i det øjeblik, der er forbindelse til skinnerne igen. Det giver let gnistdannelser med så stor en strøm - med brandsår på hjul og skinner til følge. Derved skaber du nye dårlige forbindelser mellem hjul og skinner. Altså har du løst et problem og er i gang med at skabe et tilsvarende i en anden udgave.
Jeg bruger kondensatorer til indvendig belysning lavet med lysdioder monteret med ret store formodstande - typisk 3kOhm. Der behøves så ikke ret stor en kondensator - typisk 100 µF, så er blinkeriet væk.
Motoren bruger meget mere strøm, så den er mere problematisk.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
JD
Indlæg: 712
Okay - det er åbenbart ikke så simpelt...
Hvad er bedst til rengøring af skinner når man ikke lige har en rensevogn?
... og hvordan rengøres hjulene bedst og nemmest på lokomotivet?
Jens
DC bane i dansk epoke III
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Om på ryggen med dyret, strøm på en lille stump skinne, der holdes mod hjulene så de drejer rundt. En glasfiberbørste holdes mod hjulene og bruges til at rense skidt af med.
Ikke drevne hjul drejes rundt per håndkraft og afrenses.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Med mindre at man har en modstand i serie med kondesatoren. Så bliver opladestrømmen lavere, men ladetiden højere.
100uF syntes jeg er meget, taget i betragtning at TAMS (og andre der sælge TAMS lysstave med egen navn på) lever med 2x10uF for at skabe flimmerfrit lys.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
JD
Indlæg: 712
Super - takker
Jens
DC bane i dansk epoke III
Gert Frikke
Indlæg: 2.322
Hej!
ja jeg har en modstand i serie med de 100 µF til opladningen. Værdien - tjae jeg havde nogle små nogle der passede.......
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
JD
Indlæg: 712
Klaus: du har en PM - tjek den lige ASAP
Jens
DC bane i dansk epoke III
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.340
Hej Klaus
Hvor køber du en sådan glas-pensel ?
Har ledt med lys og lygte; men der er jo ikke så mange fotoforretninger tilbage.
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Hvis du vil noget som helst ASAP, så skal det altså foregå på PM og ikke PB.
Men du har lige fået PM adressen, via PB
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
De bruges også til elektronik, så elektronikpusherne har dem - så vel som en velassorteret modeltogspusher har det.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Kresten
Indlæg: 1.040
For eksempel her: http://www.pc-elektronik.dk/shop/default.asp?SetLng=1&page=productinfo.a...
Kresten
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.340
Mange tak for hjælpen Klaus og Kresten
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
JD
Indlæg: 712
Okay - roder lidt rundt med forkortelserne.
Med PM mente jeg private mail her på forum, men du hentyder selvfølgelig til din personlig private mail.
Hvad står PM for (ikke at forveksle med PMS...)? :?:
Jens
DC bane i dansk epoke III
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
I toppen af din skærm står der nok at du ingen nye beskeder har.
Mail er noget du har i et mailprogram.
Derfor:
PB= Personlig Besked
PM = Personlig Mail.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Hmm. PMbruges nu også som forkortelse for Personal Message, hvilket er det du kalder PB.
Jeg ville nu kalde det PM og email.
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
lars hansen
smed
egrnsund
Indlæg: 304
hej jens kører du 2-skinne ho ?mvh lars
ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc
Litra P
Indlæg: 1.851
Jo, men hvis man her på forum skriver "send mig en pb", så er der større chancer for at læseren finder den lille knap nedenfor, hvor der netop står pb på. En PM opfattter jeg mere som en meddelse via en fælles software (MSM eller lignende) - med pop-up vindue etcetera. En pb fra dette forum har egentlig mere karakter af en email (man får jo også besked om at den er kommet via en sådan) end den mere spontane PM, der skriger efter øjeblikkelig svar.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
JD
Indlæg: 712
Hej Lars.
Ja, jeg besluttede mig for at prøve 2-skinne i stedet for når jeg nu skulle starte helt forfra med H0 efter mit meget korte N-eventyr. N er en rigtig fin skala, men det kræver at man (som med alle andre skalaer) er 100% klar over fordele og ulemper - og det var jeg altså ikke helt
Så ja - back in business med H0 og altså 2-leder.
Jens
DC bane i dansk epoke III
lars hansen
smed
egrnsund
Indlæg: 304
hej jens er dine sporskiftere polariserede mvh lars
ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc