Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

Hvorfor ikke kondensatorer i lokomotiver og vogne?

Som mange andre har jeg også problemer af og til med lokomotiver der går i stå ved meget langsom fart over sporskifte samt passagervogne med indvendig lys som blinker som et udrykningskøretøj når de køre hen af sporet.

Hvorfor indbygger fabrikanterne ikke en lille kondensator som ville kunne holde strømmen i bare 1 sekund indtil lokket/vognene har forbindelse igen?

Kan man selv isætte et sådant lille "batteri" som ville kunne sikre 100% driftsikker og realistisk kørsel? :?: :?:

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Jens Didriksen" skrev:
Som mange andre har jeg også problemer af og til med lokomotiver der går i stå ved meget langsom fart over sporskifte samt passagervogne med indvendig lys som blinker som et udrykningskøretøj når de køre hen af sporet.
Sørg for at hjul og skinner er bare nogenlunde rene, så er det intet problem.
"Jens Didriksen" skrev:
Hvorfor indbygger fabrikanterne ikke en lille kondensator som ville kunne holde strømmen i bare 1 sekund indtil lokket/vognene har forbindelse igen?
Det fylder, der er pladspproblemer nok i forvejen. Og så koster det.....
"Jens Didriksen" skrev:
Kan man selv isætte et sådant lille "batteri" som ville kunne sikre 100% driftsikker og realistisk kørsel? :?: :?:

Ja, Lenz dekodere kan fås med GoldCap og ESU har anvisninger til, hvordan man selv sætter det til.

Men husk, når du isætter en kodensator, så svarer det til at spise en hovedpinepille. Det letter, men du får ikke den massage du har brug for for at spændingerne i nakken forsvinder.

Kondesatoren skal lades op igen, det tager mere strøm end ren kørsel og du får endnu flere gnistdannelser på hjul og skinner.

Næh du, gå til gymnastik og hold dig selv ved lige (hjulrens og rensevogn), det virker.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

Det er jo nok pga prisen - men måske også pladsen. Jeg kan da læse i andre tråde at selv en 20'ers forskel i pris på en dekoder kan være udslagsgivende for valget.

Men hvis du gerne vil ha den feature så kan jeg anbefale zimo som på deres H0 dekoder har dedikerede tilslutninger til en ekstern kondensator. Så skal du godt nok selv købe og lodde kondensatoren.

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hej!

Det er lidt et pest eller kolera problem - af grunde som Klaus også angiver. Når kondensatoren har haft overtaget "forsyningen" skal den lades op igen. Hvis kondensatoren sakl have en rimelig størrelse til at drive motoren i et par sekunder, så bliver opladestrømmen også ret stor i det øjeblik, der er forbindelse til skinnerne igen. Det giver let gnistdannelser med så stor en strøm - med brandsår på hjul og skinner til følge. Derved skaber du nye dårlige forbindelser mellem hjul og skinner. Altså har du løst et problem og er i gang med at skabe et tilsvarende i en anden udgave.

Jeg bruger kondensatorer til indvendig belysning lavet med lysdioder monteret med ret store formodstande - typisk 3kOhm. Der behøves så ikke ret stor en kondensator - typisk 100 µF, så er blinkeriet væk.

Motoren bruger meget mere strøm, så den er mere problematisk.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

Okay - det er åbenbart ikke så simpelt...

Hvad er bedst til rengøring af skinner når man ikke lige har en rensevogn?

... og hvordan rengøres hjulene bedst og nemmest på lokomotivet?

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Jens Didriksen" skrev:
Hvad er bedst til rengøring af skinner når man ikke lige har en rensevogn?
At købe en rensevogn. Eller et Roco skinneviskelæder.
"Jens Didriksen" skrev:
... og hvordan rengøres hjulene bedst og nemmest på lokomotivet?

Om på ryggen med dyret, strøm på en lille stump skinne, der holdes mod hjulene så de drejer rundt. En glasfiberbørste holdes mod hjulene og bruges til at rense skidt af med.

Ikke drevne hjul drejes rundt per håndkraft og afrenses.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Gert Frikke" skrev:
Hvis kondensatoren sakl have en rimelig størrelse til at drive motoren i et par sekunder, så bliver opladestrømmen også ret stor i det øjeblik, der er forbindelse til skinnerne igen.

Med mindre at man har en modstand i serie med kondesatoren. Så bliver opladestrømmen lavere, men ladetiden højere.

100uF syntes jeg er meget, taget i betragtning at TAMS (og andre der sælge TAMS lysstave med egen navn på) lever med 2x10uF for at skabe flimmerfrit lys.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
"Jens Didriksen" skrev:
Hvad er bedst til rengøring af skinner når man ikke lige har en rensevogn?
At købe en rensevogn. Eller et Roco skinneviskelæder.
"Jens Didriksen" skrev:
... og hvordan rengøres hjulene bedst og nemmest på lokomotivet?
Om på ryggen med dyret, strøm på en lille stump skinne, der holdes mod hjulene så de drejer rundt. En glasfiberbørste holdes mod hjulene og bruges til at rense skidt af med.Ikke drevne hjul drejes rundt per håndkraft og afrenses.Klaus

Super - takker Laughing out loud

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hej!

ja jeg har en modstand i serie med de 100 µF til opladningen. Værdien - tjae jeg havde nogle små nogle der passede.......

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

Klaus: du har en PM - tjek den lige ASAP Cool

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Hej Klaus

Hvor køber du en sådan glas-pensel ?

Har ledt med lys og lygte; men der er jo ikke så mange fotoforretninger tilbage.

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Jens Didriksen" skrev:
Klaus: du har en PM - tjek den lige ASAP Cool

Hvis du vil noget som helst ASAP, så skal det altså foregå på PM og ikke PB.

Men du har lige fået PM adressen, via PB Smile

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"henho" skrev:
Hvor køber du en sådan glas-pensel ?

De bruges også til elektronik, så elektronikpusherne har dem - så vel som en velassorteret modeltogspusher har det.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.040

PB

Citat:
Hvor køber du en sådan glas-pensel ?

For eksempel her: http://www.pc-elektronik.dk/shop/default.asp?SetLng=1&page=productinfo.a...

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Mange tak for hjælpen Klaus og Kresten Laughing out loud

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
"Jens Didriksen" skrev:
Klaus: du har en PM - tjek den lige ASAP Cool
Hvis du vil noget som helst ASAP, så skal det altså foregå på PM og ikke PB.Men du har lige fået PM adressen, via PB :-)Klaus

Okay - roder lidt rundt med forkortelserne.

Med PM mente jeg private mail her på forum, men du hentyder selvfølgelig til din personlig private mail.

Hvad står PM for (ikke at forveksle med PMS...)? :?:

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Jens Didriksen" skrev:
Okay - roder lidt rundt med forkortelserne.

I toppen af din skærm står der nok at du ingen nye beskeder har.

Mail er noget du har i et mailprogram.

Derfor:

PB= Personlig Besked

PM = Personlig Mail.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
PB= Personlig BeskedPM = Personlig Mail.

Hmm. PMbruges nu også som forkortelse for Personal Message, hvilket er det du kalder PB.

Jeg ville nu kalde det PM og email.

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

lars hansen

smed

egrnsund

Indlæg: 304

PB

hej jens kører du 2-skinne ho ?mvh lars

__________________

ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Erik 1:87" skrev:
"moppe" skrev:
PB= Personlig BeskedPM = Personlig Mail.
Hmm. PMbruges nu også som forkortelse for Personal Message, hvilket er det du kalder PB.Jeg ville nu kalde det PM og email.

Jo, men hvis man her på forum skriver "send mig en pb", så er der større chancer for at læseren finder den lille knap nedenfor, hvor der netop står pb på. En PM opfattter jeg mere som en meddelse via en fælles software (MSM eller lignende) - med pop-up vindue etcetera. En pb fra dette forum har egentlig mere karakter af en email (man får jo også besked om at den er kommet via en sådan) end den mere spontane PM, der skriger efter øjeblikkelig svar.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"lars hansen" skrev:
hej jens kører du 2-skinne ho ?mvh lars

Hej Lars.

Ja, jeg besluttede mig for at prøve 2-skinne i stedet for når jeg nu skulle starte helt forfra med H0 efter mit meget korte N-eventyr. N er en rigtig fin skala, men det kræver at man (som med alle andre skalaer) er 100% klar over fordele og ulemper - og det var jeg altså ikke helt Smile

Så ja - back in business med H0 og altså 2-leder.

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

lars hansen

smed

egrnsund

Indlæg: 304

PB

hej jens er dine sporskiftere polariserede mvh lars

__________________

ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.