Hej
Min søn og jeg er ved at ligge an til en fast togbane, men jeg har set at man snakker om radiusèr på sving :?: .
Hvor små må de være, jeg har lidt liggende i ca. r36, r42 og r53. jeg ved godt r36 ikke ser pænt ud, men måske de kunne bruges i det skjulte
Det er 2 skinne jævnstrøm, hvis det betyder noget.
Hilsen
Thomas
__________________
DSB Epoke mest 4, samt noget 3 og 5. Kører DCC-digital.
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Meget krumme kurver, kan helt ødelægge synsindtrykket, hvis en lang 4-akslet vogn kører igennem, fordi hovedparten af den rager udenfor. Men krumme kurver kan fint bruges til små sidebaner med kort materiel eller deciderede industrispor eller havnespor.
Efter min mening, handler problematikken således ikke om hvilke krumninger man "må" bruge, men mere om hvilken type kørsel sporet er tiltænkt.
Ved brug af meget krumme kurver, er der formodentlig også en begrænsning af, hvilke typer rullende materiel der bruges; jeg tænker her specielt på risikoen for afsporinger.
Jeg bruger GeoLine spor, og her kan D, Pr og N uden problemer køre på en R3 kurve, men et eller andet sted, ser det ikke naturligt ud, og slet ikke med en stamme af CM-vogne, og naturligheden skal man måske også holde sig for øje?
Så en konklusion må være:bløde kurver til hovedstrækninger og mere krumme kurver til sidebaner, industri og havnespor i den nævnte rækkefølge.
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
Techek
Jelling
Indlæg: 910
... og så er det vel generelt anbefalelsesværdigt at afprøve alle sine kurver med sit materiel (som skal køre på strækning) så man opdager om der sker afsporinger før sporene fastgøres endeligt?
Derudover bør du evt. kaste et blik på kommende materiels specifikationer, så du har en nogenlunde ide om hvorvidt det kan køre igennem skarpe kurver eller ej.
ThomasT73
Ansat i Røde Kors som teknisk medarbejder på Helsingør sygehus
Frederiksværk
Indlæg: 172
tak for svaret
Efter at have googlet
kan jeg se at roco R3 er en ca. r43cm og da pr og n maskinen er på ønskelisten, er der så nogen som har erfaringer med f.eks. roco R2 som er radius 36cm til disse damplokomotiver :?: .
DSB Epoke mest 4, samt noget 3 og 5. Kører DCC-digital.
ThomasT73
Ansat i Røde Kors som teknisk medarbejder på Helsingør sygehus
Frederiksværk
Indlæg: 172
Hvor kan man slå det op?
Hilsen
Thomas
DSB Epoke mest 4, samt noget 3 og 5. Kører DCC-digital.
Techek
Jelling
Indlæg: 910
Jeg ved generelt ikke særligt meget om rullende materiel, men ville det være nærliggende at kigge på producentens hjemmeside hvor der må står nogle specifikationer om minimums kurve?
Alternativt kunne du jo forhøre dig hos forhandleren som garanteret ved mere om det - med mindre det er en legetøjsforretning ...
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
En N-maskine på r55 ser ikke godt ud, men det kan lade sig gøre.
PR er lidt kortere, men er til gengæld ret kritisk mht. sporets lægning og har det heller ikke godt med små kurver.
Selv ikke på en sidebane eller et industrispor vil jeg bruge mindre end r50 og helst ikke noget mindre end r70, hovedstrækninger mindst r120.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Min Pr maskine afsporer på r36 k-skinner, som jeg har mange af på min bane. M-skinnerne har jeg slet ikke prøvet, da jeg har en fornemmelse af, at det vil være håbløst.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Occam
Indlæg: 583
Min PR-maskine kan lige præcis slæbe sig rundt på Rocos R3, men det ser ikke for kønt ud og den mister næsten al trækkraften. Hvis man vil køre med så små kurver, kan jeg anbefale denne slags lokomotiver:
http://www.mj-blog.dk/2007/06/t2-glaskasten-fra-trix/
Den har endda næsten kørt i Danmark....
Med venlig hilsen
- Occam
ThomasT73
Ansat i Røde Kors som teknisk medarbejder på Helsingør sygehus
Frederiksværk
Indlæg: 172
Det er noget skidt ... havde håbet på små radier i skjulte miljøèr , men havde det på fornemmelsen at det var noget skidt med R36
Så jeg vil lytte til jer erfarende og går ikke under roco`s R3 på de skjulte strækninger og større på de lange strækninger.
Hilsen
Thomas
PS. sjovt link til lille lokomotiv, men så små lokomotiver havde jeg ikke regnet med
DSB Epoke mest 4, samt noget 3 og 5. Kører DCC-digital.
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Specielt i skjulte og utilgængelige områder, skal der passes på med at sporene ligger rigtigt. Det er rigtigt surt, at det hele tiden er inde bagved det går galt, så hellere en afsporing på paradestrækningen, som er til at nå og se.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
ThomasT73
Ansat i Røde Kors som teknisk medarbejder på Helsingør sygehus
Frederiksværk
Indlæg: 172
Det er helt rigtigt, at det er surt hvis togene falder at inde ved vægen på anlægget, hvor det er svært at nå
Det som også er vores problem er at anlægget skal løbe langs vægene i rummet på ca. 10 x 4 meter, og jeg vil gerne have en spiral, måske hedder det en "helix", så vi kan køre i flere planer, uden det fylder for meget ud i rummet.
Rummet er lidt sjovt formet i en 5-kant, gulvet er ca. 2 meter bredt, så skråner vægene ud ca. 45% til total på 4 meters brede og tilsidst ender det så i en spids i toppen, hvor loft højden kun er ca. 2 meter, så det er sidende arbejde
og der skal være plads til at vi kan komme frem og tilbage forbi hinnanden på små kontor stole.
Det sjove rum er bygget i mellem gitter spærene på loftet af vores 70èr villa ... det er alternativet til et anlæg under dobbelt sengen
Hilsen
Thomas
DSB Epoke mest 4, samt noget 3 og 5. Kører DCC-digital.
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
I en helix skal der være endnu større radius, da der samtidig er stigning på, så det er ikke nemt at få plads til.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
ThomasT73
Ansat i Røde Kors som teknisk medarbejder på Helsingør sygehus
Frederiksværk
Indlæg: 172
Jeg havde overvejet at lave den oval for ikke at få en for stor stigening.
Hvor stor laver man normalt sådanne helix? ... nu skal der jo også tages hensyn til min ringe martriel som bl.a. består af Lima MZèr, MR samt Fleischmann MYèr os de bedre MA-lyntog fra Roco.
Hilsen
Thomas
DSB Epoke mest 4, samt noget 3 og 5. Kører DCC-digital.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Nej, du skal bare bygge hele anlægget som en kæmpestor helix hele vejen rundt i kanten af rummet.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Jeg skal snart til at begynde på at rode med en helix. Radius bliver på godt 55 cm og med ca. 2,1 %´s stigning, så den skal rundt nogen gange. Der bliver ikke vildt meget plads til "loftet". Så sporet skal ligge virkelig godt, da der nødig skulle ske afsporinger der. Radius burde være større, men i kompromiset navn (det er ikke os alle sammen der har et rum på 30-40 kvm eller mere til rådighed, desværre
), kan det ikke blive mere anderledes. Dog er det alligevel lykkedes at holde mindste radius overalt på 55 cm og udelukkende at bruge slanke sporskifter.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Puha, 7,2 cm fra skinneoverkant til skinneoverkant. Det giver 20 mm til skinner og plade og frirum.......det bliver snært.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Nej det bliver nærmere omkring de 8 cm, er det beregnet frem til. Men der bliver ikke meget plads nej. Men det er vilkårene når rummet ikke er større end det er. En modeljernbane, og det kan de fleste med garanti nikke genkendende til, er altid noget med kompromiser
De fleste vælger nok at bygge en helix op med gevindstænger, og her er fordelen så at man kan korrigere til mht. højderne.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
ThomasT73
Ansat i Røde Kors som teknisk medarbejder på Helsingør sygehus
Frederiksværk
Indlæg: 172
Hej
Det må jeg tage op til overvejelse, hvor meget må stigningen være pr. meter?
Hilsen
Thomas
DSB Epoke mest 4, samt noget 3 og 5. Kører DCC-digital.
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej Claus og Klaus
Så er det da godt, at vi generelt ikke kører med overleding herhjemme
For ellers brændte lok.mmet vist
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
2 cm per meter (eller 2%), så er du på den sikre side.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Nej. H5 er kun 65 mm..... for H0
http://www.morop.org/de/normes/nem102_d.pdf
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Ja mon ikke.....
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.