Jeg har fået lyst til at fejre skinnebussernes ankomst med et privatbane-diorama, nemlig en lille provinsstation hvor en privatbane møder en DSB-sidebane. Men hvilket spor skal jeg vælge til privatbanen? Jeg kører to-skinne epoke III, og privatbanens skinner skulle gerne adskille sig klart fra DSB-sporet. Jeg forestiller mig noget, der ligner 22,5 kg/m skinner lagt i grus, mens statsbanesporet skal være noget mere solidt og lagt i skærver. De spinkle skinner må altså gerne se ud som om, privatbanen burde have skiftet dem ud for længst, og som om den bare ikke har råd til det .
Søndenfjords
Søndenfjords
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hejsa!
En 22,5 kg skinne er lige godt 100 mm høj (fandt højden på 100 mm for en 19,8 kg/m skinne)- hvilket omregnet giver en sporkode omkring 50. Så du skal vist ud og finde nogle N-skinner til formålet - der er bare lige noget med afstanden mellem skinnestrengene. Nu er det til et diorama, men ellers kunne det jo nok give problemer med flangehøjden på hjulene, hvis du skal køre på skinnerne.
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Bo S.
Indlæg: 202
Jeg vil tro den laveste skinnekode du kan finde fabriksfremstillet er Pecos code 75. Derudover kan man give sporene en anelse ekstra sand hvilket får højden til at syne af mindre. Det vil være bedste hvis der vælges en højere skinnekode til statsbanespor så man kan ane forskellen. Her kan f.eks. bruges kode 83 som bl.a. Roco bruger.
http://danskmodeltog.dk
CaBrag
Pensionist
Indlæg: 214
Prøv om du kan få OKT til at skaffe noget Shinohara code 55 spor. Det er HO spor af meget fin standard.
Mvh.
Carl
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Vælg en code 100 til DSB sporet og en Code 75 til privatbanesporet, hvis du skal have noget kørende på dioaramet.
Elternativet er at du "pelser" et par n-skinner og monterer skinnestrngen på H0 sveller og så bruger code 75 til DSB sporet.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.940
Efter, hvad jeg har hørt, vil du komme til at køre på svellesømmene, når du går under code 75 - kører du med umodificeret industrimateriel, men det kan være, jeg er misinformeret.
Med venlig hilsen
Skott
Occam
Indlæg: 583
Min stemme er klart på code 55 sporene for det bedste udseende.
Men hvis du finder et sted at købe dem må du meget gerne sige til, for jeg har også ledt efter sådanne skinner til dioramabrug. Jeg regner dog ikke med at moderne materiel med små flanger vil have nogen problemer, men ellers er der jo en undskyldning for at begynde at skifte til RP25 hjul!
Med venlig hilsen
- Occam
Søndenfjords
Indlæg: 284
Tak for alle svarene.
Selvom det kun er et diorama, vil jeg gerne kunne rangere lidt med skinnebusserne, så af hensyn til køreegenskaberne ender det nok med, at jeg vælger code 75 til privatbanen og code 100 til sidebanen. Code 55 lyder ellers fristende, men jeg frygter, at hjulene vil få svært ved f.eks. at passere et skiftespor.
Søndenfjords
Søndenfjords
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Ikke hvis du har mod på at udskifte hjulsættene på skinnebussen til RP25.
I USA er code 55 ret anvendt i HO, men på den anden side kan man stort set heller ikke opdrive en model uden RP25-hjul.
mvh. Dampfmeisteren
jkristia
Indlæg: 145
jeg ville helt sikkert vaelge C55.
For snart lang tid siden startede jeg et lille 2x8' modul hvor den gennem gaaende hovedlinier er C70 og sidesporene er C55. Desvaerre fik jeg det aldrig lavet faerdigt.
Det er ikke et saerlig godt billede, men med lidt god vilje kan man se forskellen naar billedet vises i fuld stoerelse.
http://family.webshots.com/photo/2787815730039470731WILBuT
Jesper
Jesper
Søndenfjords
Indlæg: 284
Hm ... Jeg kan godt se, at jeg nok hellere må overveje det en gang til, både C55 og RP25 ... Også selvom dollaren er steget
Søndenfjords
Søndenfjords