Hvilke vogne transporterede DSB hvilket gods i når vi snakker epoke III?
Er nedenstående korrekt?
• Baconsider samt andet kød og flæsk: IAK vogne
• Smør og ost: IB vogne
• Konserves, øl og mineralvand: G vogne
• Maskindele og isenkram: Pt eller Pb vogne
• Cellulose: ????
• Kunstgødning (kaligødning, superfosfat og ammoniak): Pt med presenning
• Traktorer, landbrugsmaskiner, biler og motorcykler: Pb vogne
• Tæpper, klæderuller og andre tekstiler: Q vogne
• Krydderier: Q vogne
Har kikket i "Godstog", Jernbanen samt på MJ-blog men kan ikke rigtig komme nærmere ind på svaret.
Kort sagt: hvilke godsvogne er det jeg har brug for til mit industrihavn tema anno 1964 ?
Jens
DC bane i dansk epoke III
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Hej Jens
Jeg kan anbefale dig at kigge i Hvem-Hvad-Hvor bøgerne. Her kan man bare kigge i de årstal man har brug for. Men specielt i dem fra 1950´erne står der nogen spændende ting i som også kan bruges i 1960´erne.Der er mange gode ideer i til godstyper. Når snakken går på 1964 begyndte stålvognene også at markere sig. Fx de åbne E-vogne. Husk også de udenlandske vogne fra perioden. Roco, Fleischmann og Märklin har et pænt udvalg af vogne der har kørt igennem DK på det tidspunkt.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
[list=1][*]Mange forskellige I vogne. fx: I, IA, IE[/*:m][*]OK ![/*:m][*]+Hj, Hd, Hs[/*:m][*]ikke Pt, men fx: Kbs, T, Pb, E[/*:m][*] jeg vil forsøge at finde ud af det, indtil videre ??[/*:m][*]+Pb med pressenning, enkelte sække i lukkede brune fx: QR, QH, Gs, Hs, Hj, Hd[/*:m][*]+Kbs, T, Pe, E[/*:m][*] ikke Q men Hj, Hd, Hs, Gs[/*:m][*] som ovenstående[/*:m][/list:o]
Til maskindele blev der ofte brugt pressenninger.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Jean
Indlæg: 93
Måske et par billeder fra Århus havn kan være til inspiration.
Jean - Märklin fan.
JD
Indlæg: 712
Sådan! Mange tak Nu lysner det snart for importen og eksporten på havnen ...
Jens
DC bane i dansk epoke III
JD
Indlæg: 712
Fine fotos - tak for dem. Her kan man jo se nogle flotte godsvogne in anction. Jeg kan også godt lide bolværket som er rigtigt flot.
Jens
DC bane i dansk epoke III
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Det er fristende at inddrage Q-vogne pga. de mange forskellige vogne der er udgivet. Men de var meget stærkt på retur i 1964. Afløseren for den var Gs-vognen. Og dem var der rigtig mange af i 1964. I alt blev der leveret næsten 3000 stk.
Ved at du kører fx et bestemt årstal som 1964, så er der også finanser at spare, da der jo vil være noget materiel der ikke passer ind. Som fx MZ´eren.
Prøv at kig mere på http://www.jernbanen.dk Her får man et godt overblik. Og man kan se at skilleåret her er sat til 1965, hvor computerlitreringen blev indført.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
JD
Indlæg: 712
Takker - og er helt enig.
Dog er der den lille "detalje" at det jo ikke nytter meget at man vælger noget rullende materiel som ikke kan fåes i løs handel, men som skal bygges selv.
Ved ikke lige om det er tilfællet med Gs vognen, men jeg er nødt til også at kikke på hvilke vogne der rent faktisk kan købes lige pt. - eller i det mindste ombygges rimeligt nemt.
Jens
DC bane i dansk epoke III
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Vi er jo efterhånden så privilligerede i H0, dansk, at vi kan få temmeligt meget og at der helt sikkert kommer mere endnu
Og de udenlandske vogne som der også var mange af i 1964, de kan i hvert fald fås.
Heldigvis er det jo sådan at man selv bestemmer hjemme hos sit eget modelbaneselskab. Så hvis der er lokomotiver eller vogne man bliver helt forelskede i, og som måske ikke passer helt ind i sammenhængen, så køber eller evt. bygger man dem naturligvis
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
Her er en mere præsis liste over hvad der blev transporteret i forskellige vogne, jeg har ændret i dine kategorier og tilføjet et par stykker.
[list=1][*]Baconsider samt andet kød og flæsk: IB, IS, IVM, I, IKS, Interfrigovogne, IA, IAK, [/*:m][*]Smør og ost: IAL [/*:m][*]Kolonial , isenkram & stykgods (fx. krydderier, konserves, gryn/mel/sukker i sække): QR, QH, HJ, HD, GS, HS, HIS, [/*:m][*]Maskindele: Pb, P/E, T/Ks, TGS, PD(1 stk. Lilliput), TGT(langt gods)[/*:m][*]Kunstgødning: Pt, Pb med presenning[/*:m][*]Traktorer, landbrugsmaskiner, biler og motorcykler: Pb, P/E, T/Ks, TGS[/*:m][*]Tæpper, klæderuller og andre tekstiler: Stykgodsvogne.[/*:m][*]Æg: IAL [/*:m][*]Øl og mineralvand: Private vogne (Carlsberg, Tuborg, Stjernen, Albani), HJ, HD[/*:m][*]Fisk: IKA, IF[/*:m][*]Gas: Stykgodsvogne (flasker), Private vogne.[/*:m][/list:o]
Her et billede af et par der kunne hente gas ved dit tankanlæg, bilen i flasker til de lokale købmænd.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
JD
Indlæg: 712
Hold da fast - sikke en service - bukker og takker. dine info ER allerede lagt i version 4.0 (skal lige redigeres færdig før jeg offentliggøre den)
Jens
DC bane i dansk epoke III
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.338
En overvejende del bør være almindelige lukkede brune vogne. Alene af Gs-typen havde DSB knap 3000 vogne. Men også gerne mange vogne fra udenlandske baner, herunder de spidstagede italienske godsvogne som bl a blev anvendt til transport af kartofler fra støvlelandet ........ Og husk at Europ-mærkede vogne kunne anvendes frit hos de deltagende lande, så en tysk eller fransk (eller anden) Europ-mærket vogn, vil være lige så korrekt og almindelig på dit anlæg som en dansk.
Svend