Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

Findes der flere udgaver af litra MT ?

Jeg faldt lige over denne side:

http://www.midtbanen.dk/n-stved-ringsted-hvals--1925-28-01.html

Læs nede midt på siden startende med: "Fra 1. september 1927..."

Hvad er dette for en MT han snakker om og hvorfor er der flere forskellige lokomotiver med samme litra Shock

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rangersporet.dk

Odense C

Indlæg: 21

PB  Hjemmeside

"Jens Didriksen" skrev:
Hvad er dette for en MT han snakker om og hvorfor er der flere forskellige lokomotiver med samme litra Shock

Det er en MT :oops:

Se mere om den her http://www.jernbanen.dk/motor.asp?s=8&litra=MT&typenr=1

Hvorfor de har samme litra kan jeg dog ikke svare på - desværre.

__________________

Med venlig hilsen

Henrik
http://www.rangersporet.dk

M og K skinner fra Märklin

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hej!

Der er faktisk flere litra der er "genbrugt" i tidens løb som f. eks. Mx og P - og som du har fundet her Mt.

Årsagen - ja den kan jeg kun gætte på.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

De gamle trætog blev udrangeret under krigen og DSB har altid "fyldt op", hvis der har været ledige bogstaver, se f.eks. listen over damplokomotiver på jernbanen.dk, eller den andet steds her på siden omtalte Mk.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"Gert Frikke" skrev:
Hej!Der er faktisk flere litra der er "genbrugt" i tidens løb som f. eks. Mx og P - og som du har fundet her Mt.Årsagen - ja den kan jeg kun gætte på.Gert

Mit problem er bare at det da er ret ulogisk at genbruge litra på så forskellige lokomotiver som her...?

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

"Jens Didriksen" skrev:
Mit problem er bare at det da er ret ulogisk at genbruge litra på så forskellige lokomotiver som her...?

For DSB har det i deres fortegnelser ikke været noget problem, at der for år tilbage fandtes materiel med samme litrering.

Og logik i DSBs måde at litrere deres ting på, kan undertiden være svær at få øje på...

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

DSBs litreringssystem er såre enkelt, man er begyndt ved A er hoppet over hvor der kunne ske forvekslinger - ved udrangeringer har man så genbrugt de gl. betegnelser.

Det har indimellem ført til finurlige litrasammenfald.

fx. litra N, et meget lille rangerlokomotiv - et stort skrummel af en godstogsmaskine.

litra H, et lille nuttet sidebanelokomotiv - et stort godslokomotiv.

litra P, ingen af dem Busse kreationer, men den første og sidste han var blandet ind i.

litra Q, der er kun den ene, men at det eneste "Danske damplokomotiv" får tildelt et så udansk litra ?!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

"Jens Didriksen" skrev:
Mit problem er bare at det da er ret ulogisk at genbruge litra på så forskellige lokomotiver som her...?

Der er også stor forskel på Lille P og Store P.

Billede

Billede

Og Lille N og Store N.

Billede

Billede

DSB har altid kaldt deres damplokomotiver for et bogstavlitra. Da visse bogstaver blev anset for uegnede, giver det et endeligt antal litra. Derfor er man nødt til at genbruge.

Det samme gælder især motorvogne og -lokomotiver, hvor der er i 1920erne og 1930erne eksperimenteredes med et stort antal. Da disse litreres med M efterfulgt af et bogstavlitra, fik man ret hurtigt opbrugt de mulige kombinationer, hvorfor der findes ny og gammel MT, MX, ME, MV og MK.

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"F.Ormstrup" skrev:
DSBs litreringssystem er såre enkelt, man er begyndt ved A er hoppet over hvor der kunne ske forvekslinger - ved udrangeringer har man så genbrugt de gl. betegnelser.Det har indimellem ført til finurlige litrasammenfald. fx. litra N, et meget lille rangerlokomotiv - et stort skrummel af en godstogsmaskine.litra H, et lille nuttet sidebanelokomotiv - et stort godslokomotiv.litra P, ingen af dem Busse kreationer, men den første og sidste han var blandet ind i.litra Q, der er kun den ene, men at det eneste "Danske damplokomotiv" får tildelt et så udansk litra ?!

DSB logik for begyndere...suk

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"Dampfmeisteren" skrev:
"Jens Didriksen" skrev:
Mit problem er bare at det da er ret ulogisk at genbruge litra på så forskellige lokomotiver som her...?
Der er også stor forskel på Lille P og Store P.BilledeBilledeOg Lille N og Store N.BilledeBilledeDSB har altid kaldt deres damplokomotiver for et bogstavlitra. Da visse bogstaver blev anset for uegnede, giver det et endeligt antal litra. Derfor er man nødt til at genbruge.Det samme gælder især motorvogne og -lokomotiver, hvor der er i 1920erne og 1930erne eksperimenteredes med et stort antal. Da disse litreres med M efterfulgt af et bogstavlitra, fik man ret hurtigt opbrugt de mulige kombinationer, hvorfor der findes ny og gammel MT, MX, ME, MV og MK.

Okay - har fattet ideen.

Må jeg lige spørge hvor du ved hvor den store N-maskine er fotograferet? Blev alle N maskiner ikke ophugget? Det er da et dansk lok, er det ikke ???

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"Jens Didriksen" skrev:
Må jeg lige spørge hvor du ved hvor den store N-maskine er fotograferet? Blev alle N maskiner ikke ophugget? Det er da et dansk lok, er det ikke ???

Havebænk, dansk skorsten, røgkammerdør, røgplader samt litra Nr 207 N. Dansk er den, årstallet på billedet stemmer bare ikke overens med det tidspunkt hvor den er fotograferet i Fredericia.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ty2 406

Frederikssund

Indlæg: 131

PB

Hej Jens.

Årstallet på billedet af N207, er det år det er blevet scannet og lagt ud på Gunnar W Christensen hjemmeside.

Lokomotivet blev desværre ophugget tilbage i 1977. Det ellers reserveret for jernbanemuseet.

__________________

Venlig Hilsen.

Peter Wiese.

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"Ty2 406" skrev:
Hej Jens.Årstallet på billedet af N207, er det år det er blevet scannet og lagt ud på Gunnar W Christensen hjemmeside. Lokomotivet blev desværre ophugget tilbage i 1977. Det ellers reserveret for jernbanemuseet.

Godt - mente nok at jeg kunne kende mit første MJ-lokomotiv Smile

Blot kunne jeg ikke få årstallet til at passe.

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"Jens Didriksen" skrev:
Godt - mente nok at jeg kunne kende mit første MJ-lokomotiv

Har du haft sådan en, den er da alt for ny til din periode ?!

Jeg troede ellers man(DSB) havde gjort alt for at vi skulle glemme litra MJ.

Billede på link

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"F.Ormstrup" skrev:
"Jens Didriksen" skrev:
Godt - mente nok at jeg kunne kende mit første MJ-lokomotiv
Har du haft sådan en, den er da alt for ny til din periode ?!Jeg troede ellers man(DSB) havde gjort alt for at vi skulle glemme litra MJ.Billede på link

Tak for linket, men yeak! Den er jo endnu grimmere end MK'en, godt den ikke levede op til forventningerne Laughing out loud.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

"F.Ormstrup" skrev:
DSBs litreringssystem er såre enkelt, man er begyndt ved A er hoppet over hvor der kunne ske forvekslinger - ved udrangeringer har man så genbrugt de gl. betegnelser.

Ja, næsten. Men der er en del finurligheder undervejs, både pga. udrangeringer og ulogiske betegnelser.

Gl. Litra H er f.x. ældre end både Litra F og G.

Billede

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"F.Ormstrup" skrev:
"Jens Didriksen" skrev:
Godt - mente nok at jeg kunne kende mit første MJ-lokomotiv
Har du haft sådan en, den er da alt for ny til din periode ?!Jeg troede ellers man(DSB) havde gjort alt for at vi skulle glemme litra MJ.Billede på link

Laughing out loud:lol:Laughing out loud !!!!

Jeg har godt nok et STORT problem med forkortelser og litra !!!!!! :roll:

Jeg mente MODELJERNBANE-tog...ikke litra MJ :oops:

Gik ud fra at MJ (som i MJ-blog) automatisk betød modeljernbane, men nu har jeg da lært DET ... Laughing out loud

Nej, jeg fik en N209 som mit første lok efter jeg startede op igen efter 25 års pause...Deraf bemærkningen. Den blev solgt sammen med alt mit andet Marklin udstyr da jeg skiftede til DC.

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.