Jeg faldt lige over denne side:
http://www.midtbanen.dk/n-stved-ringsted-hvals--1925-28-01.html
Læs nede midt på siden startende med: "Fra 1. september 1927..."
Hvad er dette for en MT han snakker om og hvorfor er der flere forskellige lokomotiver med samme litra
__________________
Jens
DC bane i dansk epoke III
Rangersporet.dk
Odense C
Indlæg: 21
Det er en MT :oops:
Se mere om den her http://www.jernbanen.dk/motor.asp?s=8&litra=MT&typenr=1
Hvorfor de har samme litra kan jeg dog ikke svare på - desværre.
Med venlig hilsen
Henrik
http://www.rangersporet.dk
M og K skinner fra Märklin
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hej!
Der er faktisk flere litra der er "genbrugt" i tidens løb som f. eks. Mx og P - og som du har fundet her Mt.
Årsagen - ja den kan jeg kun gætte på.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
De gamle trætog blev udrangeret under krigen og DSB har altid "fyldt op", hvis der har været ledige bogstaver, se f.eks. listen over damplokomotiver på jernbanen.dk, eller den andet steds her på siden omtalte Mk.
Bjarne
JD
Indlæg: 712
Mit problem er bare at det da er ret ulogisk at genbruge litra på så forskellige lokomotiver som her...?
Jens
DC bane i dansk epoke III
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
For DSB har det i deres fortegnelser ikke været noget problem, at der for år tilbage fandtes materiel med samme litrering.
Og logik i DSBs måde at litrere deres ting på, kan undertiden være svær at få øje på...
Bjarne
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
DSBs litreringssystem er såre enkelt, man er begyndt ved A er hoppet over hvor der kunne ske forvekslinger - ved udrangeringer har man så genbrugt de gl. betegnelser.
Det har indimellem ført til finurlige litrasammenfald.
fx. litra N, et meget lille rangerlokomotiv - et stort skrummel af en godstogsmaskine.
litra H, et lille nuttet sidebanelokomotiv - et stort godslokomotiv.
litra P, ingen af dem Busse kreationer, men den første og sidste han var blandet ind i.
litra Q, der er kun den ene, men at det eneste "Danske damplokomotiv" får tildelt et så udansk litra ?!
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Der er også stor forskel på Lille P og Store P.
Og Lille N og Store N.
DSB har altid kaldt deres damplokomotiver for et bogstavlitra. Da visse bogstaver blev anset for uegnede, giver det et endeligt antal litra. Derfor er man nødt til at genbruge.
Det samme gælder især motorvogne og -lokomotiver, hvor der er i 1920erne og 1930erne eksperimenteredes med et stort antal. Da disse litreres med M efterfulgt af et bogstavlitra, fik man ret hurtigt opbrugt de mulige kombinationer, hvorfor der findes ny og gammel MT, MX, ME, MV og MK.
mvh. Dampfmeisteren
JD
Indlæg: 712
DSB logik for begyndere...suk
Jens
DC bane i dansk epoke III
JD
Indlæg: 712
Okay - har fattet ideen.
Må jeg lige spørge hvor du ved hvor den store N-maskine er fotograferet? Blev alle N maskiner ikke ophugget? Det er da et dansk lok, er det ikke ???
Jens
DC bane i dansk epoke III
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
Havebænk, dansk skorsten, røgkammerdør, røgplader samt litra Nr 207 N. Dansk er den, årstallet på billedet stemmer bare ikke overens med det tidspunkt hvor den er fotograferet i Fredericia.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Ty2 406
Frederikssund
Indlæg: 131
Hej Jens.
Årstallet på billedet af N207, er det år det er blevet scannet og lagt ud på Gunnar W Christensen hjemmeside.
Lokomotivet blev desværre ophugget tilbage i 1977. Det ellers reserveret for jernbanemuseet.
Venlig Hilsen.
Peter Wiese.
JD
Indlæg: 712
Godt - mente nok at jeg kunne kende mit første MJ-lokomotiv
Blot kunne jeg ikke få årstallet til at passe.
Jens
DC bane i dansk epoke III
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
Har du haft sådan en, den er da alt for ny til din periode ?!
Jeg troede ellers man(DSB) havde gjort alt for at vi skulle glemme litra MJ.
Billede på link
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Litra P
Indlæg: 1.852
Tak for linket, men yeak! Den er jo endnu grimmere end MK'en, godt den ikke levede op til forventningerne .
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Ja, næsten. Men der er en del finurligheder undervejs, både pga. udrangeringer og ulogiske betegnelser.
Gl. Litra H er f.x. ældre end både Litra F og G.
mvh. Dampfmeisteren
JD
Indlæg: 712
:lol: !!!!
Jeg har godt nok et STORT problem med forkortelser og litra !!!!!! :roll:
Jeg mente MODELJERNBANE-tog...ikke litra MJ :oops:
Gik ud fra at MJ (som i MJ-blog) automatisk betød modeljernbane, men nu har jeg da lært DET ...
Nej, jeg fik en N209 som mit første lok efter jeg startede op igen efter 25 års pause...Deraf bemærkningen. Den blev solgt sammen med alt mit andet Marklin udstyr da jeg skiftede til DC.
Jens
DC bane i dansk epoke III