Picture

D804

Indlæg: 6

PB

Hvilken farve havde DSB's gaffeltrucks i 1950'er

I "Tog mod Gedser Perron 1", Banebøger 2005, er der side 12-13 en sjov artikel fra 1949 om de 'nymodens' gaffeltrucks. På de ledsagende sort/hvid billeder ses gaffeltrucks af mærket Clark. De er ikke så langt fra Wikings gamle modeller i 1:87. På et museum i Malmø har jeg set en meget lignende model Clark i en klar himmelblå farve, men hvilken farve havde gaffeltrucks hos DSB?

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

"D804" skrev:
I "Tog mod Gedser Perron 1", Banebøger 2005, er der side 12-13 en sjov artikel fra 1949 om de 'nymodens' gaffeltrucks. På de ledsagende sort/hvid billeder ses gaffeltrucks af mærket Clark. De er ikke så langt fra Wikings gamle modeller i 1:87. På et museum i Malmø har jeg set en meget lignende model Clark i en klar himmelblå farve, men hvilken farve havde gaffeltrucks hos DSB?

Om Frisporet har ret eller ej, skal jeg ikke kunne sige, men de påstår at DSB havde mørkerøde trucks dengang.

Se evt. http://www.frisporet.dk/shop/product_info.php?products_id=72

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

den perrontraktor som epokemodeller laver i DSB farver er så vidt jeg kan se på billedet mørkerød.

http://www.epokemodeller.dk/togmodeller/perrontraktor.jpg

Så mon ikke gaffeltrucks også var det.

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

Det ville være dejligt at få afklaret - jeg er nemlig ved at bygge Weinerts model af en Clark. Laughing out loud

Havde indtil videre tænkt mig at male den i Clarks standardfarve, gul? Er I sikre på, at DSB omlakerede dem?

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

PK

Frederikshavn

Indlæg: 40

PB

Horsecreek skrev:"så vidt jeg kan se på billedet mørkerød"

Perrontraktorerne var vinrøde, som personvognene i 50 - 60érne.

PK

__________________

Dansk epoke III, 1955 - 1969. 2 spor DC.

Like 0 kan lide
Top

Picture

D804

Indlæg: 6

PB

Tak for diverse indlæg. En nuance af rød lyder som det rigtige. Ser man på sort/hvid billederne i "Tog mod Gedser..." ser farven ikke ud til at kunne være gul. Til gengæld er der ikke DSB-kendetegn på køretøjerne, de har tværtimod tydelig "Clark" påskrifter og 'fartstriber', så de er nok ikke blevet lakeret om af DSB. At de er leveret (mørke)røde er vel så det mest sandsynlig.

D804

__________________

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.