Jeg overvejer at anskaffe nogle N-skinner samt et par digital lokomotiver. Det skyldes at jeg nok må indse at jeg ikke i en overskuelig fremtid får plads til min H0 bane.
Til at styre banen vil jeg bruge min Esu Ecos 50200. Så jeg har ikke brug for en startpakke. Men kan blot købe nogle skinner og et par lokomotiver (Diesel - evt. amerikanske)
Jeg har kigget på følgende website: http://www.skala-n.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=242&I...
og er nok kommet frem til at valget må stå mellem: Peco, Atlas eller Micro Enginering.
Til de mærker har jeg nogle spørgsmål:
Er det et problem at få fat i Micro Enginering skinnerne? Og hvis man vælger code 40, er det så et problem at bruge deres skiftespor (code 55)?
Kan Peco og Atlas skinnerne (ikke flextrack) samles og skilles ad mange gange?
Skal jeg droppe min ide om at køre med code 40 eller 55 og købe et helt andet mærke? (Fleischmann måske?)
Morten
PS: På sigt vil jeg bygge banen op i moduler
erikolsen1954
maskiningeniør
Ishøj
Indlæg: 377
Er det et problem at få fat i Micro Enginering skinnerne? Og hvis man vælger code 40, er det så et problem at bruge deres skiftespor (code 55)?
Kan Peco og Atlas skinnerne (ikke flextrack) samles og skilles ad mange gange?
Hvis du vil køre amerikansk, kan Micro Engineering N code 55 og Atlas N code 55 spor anbefales. Jeg køber hos http://www.nscalesupply.com/ - det er nemt og rellativt billigt hvis man køber lidt større mængder. Man kan også købe skinner til selvbygning af spor og sporskifter hvis man vil det.
Links til de to produktserier:
http://www.nscalesupply.com/MEE/MEE-Track.html
http://www.nscalesupply.com/ATL/ATL-TrackCode55.html
De to produktserier har forskellige fordele og ulemper. Atlas N code 55 kræver lidt mindre flanger end Micro Engineering N code 55.
Micro Engineering code 40 er mest egnet hvis man selv bygger sine sporskifter. Det kan ikke anbefales at benytte code 55 sporskifter til code 40 spor, men man kan benytte code 40 spor til lidet benyttede sidespor på en bane som i øvrigt bygges med code 55.
Fast tracks http://www.handlaidtrack.com/ fixturer og materialer kan benyttes ved selvbygning af sporskifter, de har også N code 40.
Atlas fix-spor kan samles og skilles mange gange, men generelt er Atlas N spor ikke så robust som Micro Engineering (forskellige plasttyper til sveller og tømmer).
Bemærk i øvrigt at klassisk amerikansk spor er lidt anderledes end europæisk, dette er særdeles tydeligt i model.
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/
Morten L
Indlæg: 17
tak for dit hurtige svar, som nok skubber mig hen imod Atlas 55.
Men jeg har lige et lille spørgsmål til dit svar: Når du skriver at atlas 55 kræver lidt mindre flanger, betyder det så at jeg måske skal ud og modificere lokomotiverne/hjulene hvis jeg køber Fleischmann eller andre europæiske mærker?
Morten
OPDATERET: Har selv lige fundet svaret på atlas's hjemmeside:
I've heard that some rolling stock may not run on Code 55 track. Is this true?
Some older rolling stock may have problems on N scale Code 55 track because of the wheels that do not comply with NMRA standards. You can run your favorite cars on our N scale Code 55 track by simply fitting your existing cars with a low-profile wheel set (Item # 22134) available from Atlas or several other manufacturers.
erikolsen1954
maskiningeniør
Ishøj
Indlæg: 377
Ja, generelt er flangerne på europæisk materiel højere end på det nyeste amerikanske.
Micro Engineering N code 55 kan klare 0,70 mm høje flanger, mens Atlas N code 55 kræver ca. 0,55 mm høje flanger. RP25 i N har 0,51 mm høje flanger. se http://www.nmra.org/standards/sandrp/pdf/S-4.2%202010.02.24.pdf og http://www.nmra.org/standards/sandrp/pdf/RP-25%202009.07.pdf (code 72).
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/