Det er næppe sket nogensinde før, at privatbanerne har udskiftet deres materiel så hurtigt, som det er sket med IC2-togene. Men hvad er der egentlig blevet af dem?
Frederiksværkbanen og Gribskovbanen kørte deres tog til Lolland, så vidt jeg ved, men er de der endnu?
Og hvad med de andre baners IC2-tog? Er de i drift endnu, eller er de allerede nu gået hen og blevet veterantog?
__________________
Søndenfjords
kylle
altmuligt
Dianalund
Indlæg: 496
rolig nu , de kører stadig på lolland ,
og Ohj/Htj , nu omdøbt til regionstog , de kører også hver dag ,
ser dem dagligt imellem de nye lint tog
Christian
http://3modul.dk/
Nordbyen
Ingeniør
Indlæg: 137
Jeg er ret sikker på, at Lollandsbanen udelukkende betjenes af IC-2, bl.a. forsynet med hotspot. Da jeg for et par måneder siden var i Nakskov henstod der en del gamle "Lynetter"/Y-tog. Dem jeg har ikke set dem i drift på Nykøbing F. station længe.
Christian Nordbyen
mr-data
Indlæg: 805
Som "Nordbyen" ganske rigtigt skriver, er det IC2-togene som står for AL trafik på Lollandsbanen i dag. Godstrafikken er forsvundet (og i den forbindelse har man desværre frasolgt ex-my'en M38), og man forsøger at få solgt lynetterne (som i øjeblikket holder på et spor i Nakskov stations øst-ende). De (lynetterne) er íøvrigt så meget i forfald at jeg tvivler på at man kan finde en køber.
Nå men det var et sidespor. Som sagt står IC2 for trafikken på Lolland, og klarer opgaven ganske glimrende. Enkelte af sættene (især dem fra Nordsjælland) bærer dog præg af deres alder, navnlig i form af apteringen som er misholdt (især er der ridset/tegnet på sæderne, hvis betræk er noget slidte).
Men samlet set holder de sig godt, og kan formentlig holde en 10 - 15 år endnu. Og i så fald skal de så nok have nye motorer på et tidspunkt, da man lige fra de blev anskaffet lod IC2 stå for hovedparten af driften; og Lollandsbanen er ca. 65 km lang og IC2 har jo rundt regnet 12 år "på bagen".
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Søndenfjords
Indlæg: 284
Tak for oplysningerne, jeg kvitterer lige med et par nu historiske billeder fra hhv Hillerød og Frederiksværk, begge taget i juni 2005.
Søndenfjords
Søndenfjords
Indlæg: 284
Og her kommer det andet ...
Søndenfjords
Regionstog
Indlæg: 7
De er alle i drift på Lollandsbanen.
Se mere til dem her.
http://www.lollandsbanen-privat.dk/ljic2.htm
http://www.lollandsbanen-privat.dk/Regionstog.htm
Hilsen.
Jan.
SebastianDyhr
Indlæg: 14
Kan i øvrigt fortælle, at Regionstog (Vestsjællands Lokalbaner (Høng-Tølløse-Jernabane og Odsherreds Jernbane)) stadig har 3 IC2'ere, der kører i mere eller mindre jævnlig drift, når de ikke er på værksted.
Sebastian A. Dyhr
1:87 Märklin HO, M-skinne, analogt
Macintosh, Nikon, cykel og privatbane.
Bjarke Hvass
Indlæg: 21
Regionstog har alle 13 IC2'ere i drift. Det tidligere Vestsjællands Lokalbaner har ganske rigtigt 3, men Lollandsbanen som også er en del af Regionstog har 10 IC2'ere efter at de i 2007 fik overført 6 IC2'ere fra Lokalbanen.
Kilde: Wikipedia
Hilsen Bjarke
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.150
Her i Nykøbing Sjælland, sommeren 2007 (nederst på siden)
http://www.kvv73.dk/Billedserie/2007/2007-07/billeder_af_tog_og_jernbane...
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com