Hej
Jeg har fået fat i en modeljernbane af mærket Hornby. Jeg er ikke selv samler eller entusiast, men vil høre om der er nogen der ved hvad den er værd.
Lokomotivet er fjederdrevet og skal trækkes op med nøgle. Umiddelbart fungerer det ikke, men det ser ikke ud til at fjederen er overspændt eller lignende, så det må kunne laves. Derudover er der to tendere, to personvogne, en fladvogn og masser af skinner, skiftespor og et par krydsspor. Der er æsker med til en del af det.
Jeg kommer gerne med mere info, og kan lægge et par billeder op af det hele.
Hilsen Sigurd
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Alene for nysgerrighedens skyld: Hvad er skalaen? 00 eller 0?
Bjarne
Sigurd d. 2.
Indlæg: 3
Det står ikke nogen steder. Hvis du med 0 mener H0, så er det ihvertfald ikke. Der er 3,2 cm. mellem skinnerne, hvis det kan hjælpe.
Hilsen Sigurd
merete_np
København Ø
Indlæg: 557
3,2 cm eller 32 mm, så er det skala 0 (nul), 1:45
h0 står for halv nul, 1:87
00 er 1:72
0 var i min barndom, inden Märklin tog over, den almindeligste skala både til "trækop tog" og til pionerekspressen, det danske elektriske tog.
M.v.h. Merete N-P
http://husbyggeren.dk
Sigurd d. 2.
Indlæg: 3
Jamen så er det 0. Jeg har kun haft Märklin H0 da jeg var dreng, så jeg kender ikke andet. Iøvrigt virker loko'et fortrinligt. Det var ved at køre ned i slugten bag mit skrivebord.
Her er et par billeder af det.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
For en modeltogskører er det næppe meget værd, for den rette samler kan det være meget værd - det afhænger af stand og pris.
Prøv at søg på google på old hornby wind up.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
De billeder vækker simpelthen minder, da jeg som barn havde bekendte, der havde præcis det tog (+ et par stykker til). Jeg husker også at have set artikler i engelske blade om folk, der havde store anlæg med optrækstog (englændere, naturligvis!), hvor de kørte efter køreplan.
Og som Merete nævner, var vores egen elektriske pendant jo Pionerekspressen, som også Prins Knud og hans sønner havde store mængder af.
Tak for kigget!
Bjarne