Picture

jhcn

IT & AV vejleder, C. la Cours Skole

Lystrup

PB

Hobbytrades dobbeltdækker - katalog nr. 73001

Jeg har HT dobbeltdækker vognsæt til AC-drift med dekoder monteret. De digitale lys-funktioner fungerer som de skal - bortset fra rødt/hvidt lysskifte i forhold til retningen. Her er det konstant rødt - hvis F0 er tændt.

Umiddelbart er problemet nok ikke digitalt - så dette indlæg er måske fejlplaceret - for er det ikke korrekt at lysskiftet styres af den lille vippekontakt under bogien?

Hvis jeg vender vognen på hovedet, og med fingeren selv ruller med hjulene, så vipper denne lille kontakt jo tydeligvis enten op eller ned - alt afhængig af hvilken retning hjulene drejer akslen.

Og hvis ovenstående er korrekt forstået, hvorfor kører min styrevogn så med rødt lys uanset retningen?

På forhånd tak for input

Henrik

Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.

Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner

Like 0 kan lide

Picture

fkm

IT-Systemadministrator

PB

"jhcn" skrev:
Jeg har HT dobbeltdækker vognsæt til AC-drift med dekoder monteret. De digitale lys-funktioner fungerer som de skal - bortset fra rødt/hvidt lysskifte i forhold til retningen. Her er det konstant rødt - hvis F0 er tændt.Umiddelbart er problemet nok ikke digitalt - så dette indlæg er måske fejlplaceret - for er det ikke korrekt at lysskiftet styres af den lille vippekontakt under bogien?Hvis jeg vender vognen på hovedet, og med fingeren selv ruller med hjulene, så vipper denne lille kontakt jo tydeligvis enten op eller ned - alt afhængig af hvilken retning hjulene drejer akslen.Og hvis ovenstående er korrekt forstået, hvorfor kører min styrevogn så med rødt lys uanset retningen?På forhånd tak for inputHenrik

Hej Henrik !

Hvis jeg ikke husker meget galt, så tjek lige vejledningen til dekoderen, for jeg mener at man skal fjerne omskfiteren, når man kører digitalt AC. Se i øvrigt Hobbytrades hjemmeside: http://www.hobbytrade.dk/dk/download/download.shtml lidt nede er vejledningen til vognene.

Mvh

Flemming

H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker

Like 0 kan lide

Picture

jhcn

Lystrup

PB

"fkm" skrev:
Hej Henrik !Hvis jeg ikke husker meget galt, så tjek lige vejledningen til dekoderen, for jeg mener at man skal fjerne omskfiteren, når man kører digitalt AC. Se i øvrigt Hobbytrades hjemmeside: http://www.hobbytrade.dk/dk/download/download.shtml lidt nede er vejledningen til vognene.MvhFlemming

Hej Flemming

Den del er jeg med på - mit problem er at funktionen ikke er der mere. Altså det har virket, men da jeg ville bruge sættet idag, så fik jeg bare konstant rødt lys.

Derfor er jeg ude på at finde ud at om jeg forstår hvordan vognen virker, samt at få gode ideer til hvad der kan være årsagen til fejlen.

Men tak for input!

Henrik

Like 0 kan lide

Picture

jkp4100

Bygningskonstruktør

PB

Så vidt jeg husker, er det ikke omskifteren men en "jumper", man skal flytte fra et stik til et andet...

Har du prøvet at resette din decoder? Decoderen kan jo indstilles til ikke at skifte lys afhængig af kørselsretningen... Men hvis ikke den har været forbi et programmeringsspor burde den jo ikke være blevet omkodet - Meget mystisk.

Treskinne (desværre)/Afprøver to-skinne/Digital (DCC)/IB

Like 0 kan lide

Picture

jhcn

Lystrup

PB

"jkp4100" skrev:
Så vidt jeg husker, er det ikke omskifteren men en "jumper", man skal flytte fra et stik til et andet...Har du prøvet at resette din decoder? Decoderen kan jo indstilles til ikke at skifte lys afhængig af kørselsretningen... Men hvis ikke den har været forbi et programmeringsspor burde den jo ikke være blevet omkodet - Meget mystisk.

Ja - jeg synes også det er mystisk. Og bare for at gøre problematikken helt klar, så har jeg ikke ændret på noget siden det virkede. Vognen har bare været en tur i sin kasse, og da den så - på min datters opfordring - skulle frem igen, så var det med konstant rødt lys.

Så de digitale funktioner virker altså, jeg ikke ændret på den programmering jeg oprindelig udførte etc.

Men igen - er denne funktion digital eller mekanisk? For er den ren mekanisk, så vælger jeg nok ikke at resette dekoderen! Dit svar tyder jo på at funktionen er digital - og jeg dermed har fået denne vogns opbygning helt galt ind på lystavlen!!

Henrik

Like 0 kan lide

Picture

moppe

Medarbejder

PB  Hjemmeside

"jhcn" skrev:
Men igen - er denne funktion digital eller mekanisk?

Aner det ikke, men du ved, hvor du skal henvende dig, hvis du vil have dine problemer fixet.....

Klaus

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide

Picture

jhcn

Lystrup

PB

"moppe" skrev:
"jhcn" skrev:
Men igen - er denne funktion digital eller mekanisk?
Aner det ikke, men du ved, hvor du skal henvende dig, hvis du vil have dine problemer fixet.....Klaus

Laughing out loud

Like 0 kan lide

Picture

jkp4100

Bygningskonstruktør

PB

"jhcn" skrev:
For er den ren mekanisk, så vælger jeg nok ikke at resette dekoderen! Dit svar tyder jo på at funktionen er digital - og jeg dermed har fået denne vogns opbygning helt galt ind på lystavlen!!

Jeg mener den er digital når først du har sat decoder i, og flyttet jumperne (J4+J5) og fjernet pcb'et og jumperen (J14) - Uden decoder er den mekanisk. Hvis ikke du har flyttet jumperne og fjernet pcb'et og jumperen, da du satte decoderen i, kan det være, at lyset stadig er styret mekanisk.

Treskinne (desværre)/Afprøver to-skinne/Digital (DCC)/IB

Like 0 kan lide

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.