Jeg har lavet en lille vejledning til indbygning af lys i Hobbytrade Cls.
Se gerne på:
http://digitaltog.dk/Vogne.htm
HVis nogen har en mere elegant måde at montere lyset på, tilføjer jeg det gerne til min vejledning.
Når jeg får tid, indbygger jeg også førerstandbelysning.
__________________
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
kylle
altmuligt
Dianalund
Indlæg: 514
tusind tak Peter
det var lige den jeg manglede , god forklaring som altid .
Christian
http://3modul.dk/
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.209
Der er et par MAC brugere, der har henvendt sig om, at de ikke kunne se teksten i mine seneste PDF-filer.
Jeg har nu lagt en PDF/A fil på http://digitaltog.dk/Vogne.htm. Den kan også læses på MAC.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Torben Z.
Indlæg: 755
MAC-brugerne vil have mere glæde af dette link http://digitaltog.dk/Vogne.htm - som er uden det sidste ".".
Med modelbanehilsen
Torben Z.
http://www.danskmodel.dk
- info om danske producenter af modeltog og modelhuse, arkiv med gamle kataloger mv., Lego og Pilot modelbiler, litteraturliste, nyhedsomtaler mv.
- besøg "Arkivet" med mange informationer om danske produkter i form annoncer/brochurer/kataloger - tag en tur "Down memory Lane".
Katalog / opslagsværk (på dansk og engelsk) om Pilot modelbilerne 1950 - 1963 i str. H0.
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Sådan som jeg har forstået det gamle reglement for lysføring, så ville det være bedre at bytte om på tilslutningerne til toplanterne og sidelanterne.
Årsagen er at sidelanternen betyder særtog, mens der kun kørtes med toplanterne ved kørsel om natten. Om dagen anvendtes slet ikke lys (medmindre det var særtog).
Er det korrekt husket?
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Næsten korrekt!
Indtil 1975 ingen lys om dagen, en enkelt lanterne (side- eller top-) om natten for plantog, toplanterne plus sidelanterne for særtog.
Bjarne
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.209
OK, så fungerer min lyssætning som monteret.
Rød var vel sidelanternen?
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Lige her tror jeg, der menes de lanterner, der stod i hver sin side på forreste pufferplanke.
Så vidt jeg ved, var der ikke regler for, hvor de stod. Visse (damp-)lokomotiver havde fast acetylen eller elektrisk belysning på de nederste lanterne, mens den i toppen var aftagelig. Mere moderne maskiner havde fast elektrisk belysning over det hele. Ellers supplerede man med en oliefyret lanterne efter behov. Så et signalbillede kunne også være to hvide lodret over hinanden.
Skulle der bruges røde lys (f.eks. venstresporskørsel eller slutlys), medbragte man røde plader i en beholder bag på lanternen til at skyde ned foran de hvide lys.
Bjarne
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Jeg fandt lige disse forklaringer:
http://www.lundsten.dk/dk_signaling/sign_lex/lex/lex_k.htm#kendingssignal
http://www.lundsten.dk/dk_signaling/sign_lex/lex/lex_s.htm
Bjarne
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.209
Fine forklaringer.
jeg skal blot kode lidt i LokPilot dekoderen, så jeg kan kombinere Hvid top med rød front i fremad, kan jeg se!
jeg skal jo gerne kunne lave denne særtogskørsel i forkert spor!
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Alle tiders billede! Ved du, hvornår det er fra?
Bjarne
gejo
Indlæg: 684
Flot foto pjeft. Er du sikker på at det er særtogskørsel. Jeg husker, at det var helt almindeligt på Hareskovbanen, at Cls havde rødt glas i den nederste lygte.
så tændte man den røde når Mo'en var forest - altså slut lys. Og den øverste når Cls'en var styrevogn. Mo'en havde tilsvarende rødt glas "fast" i nederste lygte.
hilsen
Gert
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Det lyder ganske rimeligt. På et eller andet tidspunkt (?) droppede man slutlygterne og brugte de røde plader i stedet. Men jeg er ikke helt sikker på hvornår? Derfor ville en dato på billedet hjælpe.
Bjarne
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.209
Billedet er fra sidste dag med MO og første dag med S-tog. Der er lidt mere på:
http://www.kvv73.dk/KSB/KSB-Hareskov.htm
og
http://www.kvv73.dk/KSB/KSB-Vaerloese.htm
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
fkm
IT-Systemadministrator
Indlæg: 623
Hej Peter !
Som sædvanligt nogle flotte vejledninger fra din side, eneste lille detalje, så er der 2 stave/slåfejl i afsnit 1 under grundlag. De bør rettes.
Men flot arbejde.
Mvh
Flemming
H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.209
Tak, så er både PDF og PDF/A filerne rettet - desuden har jeg tilføjet CV værdier og billeder samt oversigt over frontlysmuligheder med den CV-opsætning, jeg har valgt!
http://digitaltog.dk/Vogne.htm
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
fkm
IT-Systemadministrator
Indlæg: 623
Linie 2 under Grundlag: frontlys in interiørbelysning - burde være "og".
Og så lige i overskriften på side 2 m.v. DSB Cls (mangler mellemrum)
Mvh
Flemming
H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Æhh ... har du ikke byttet rundt på dine banerømmere?
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk