Heej alle..
Jeg står for ENDELIG at skulle igang med en lille modelbane i skala N.
Jeg har fundet 2,5 x 1,2 meter i min lejlighed som kan bruges til det
Men jeg har dog brug for lidt hjælp til at finde på noget, hvis nogle skulle have lyst og tid
Det jeg synes om er at kunne rangere og være trafikleder jf. køreplaner og fragtlister Hvis der er nogle der ligger inde med idéer er de meget velkomne.
På forhånd tak
__________________
Thomas Linaa..
H0 dcc - N selectrix
erikolsen1954
maskiningeniør
Ishøj
Indlæg: 377
Prøv at tænke projektet igennem med så mange detaljer du kan komme på, og skriv så lidt om dem her.
Som f. eks. hvad jeg ville vælge: Enkeltsporet punkt-til-punkt bane, den ene endestation kan være en skjult opstillingsbanegård/fiddle yard som fungerer som "resten af verden". Den anden endestation kan være af en vis størrelse med offentligt læssespor, et lille maskindepot, et par lokale industrier/private sidespor og måske tilslutning til en havn (havnen selv behøver ikke bygges), men pas på ikke at gøre den for stor, for udfordringen bliver større hvis pladsen er trang.
Mindst en og gerne to mellemstationer med offentlige læssespor, gerne med lokale industrier/private sidespor, et af dem kan evt. være et sidespor på fri bane. Hvis man skal begrænse størrelsen, så læg hellere begrænsningen på max toglængde på f. eks. 1,0-1,2 m og indret stationerne derefter. Hvis du en gang får lyst til at køre lidt længere godstog, kan det også lade sig gøre, men det lægger nogle begrænsninger på den måde krydsningerne udføres på. Eller med to tog som er for lange, bliver det til hele puslespil ...
Fald endelig ikke for den fristelse at bygge anlægget med så mange spor at alt dit rullende materiel kan stå på anlægget samtidigt, især ikke hvad lokomotiver angår. Det er bedre at udvælge det rullende materiel som aktuelt skal køre på anlægget, mens resten er pakket ned. Senere kan man skifte ud så materielsammensætningen bliver en anden. Det kunne være efter en tidsramme/epoke, eller damp/diesel.
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 669
En af jernhesten.dk's mange fantastiske N-links :mrgreen: er denne:
http://www.cke1st.com/m_train2.htm
Her kan du se en masse forslag til baner. Husk dog en enkelt ting: Det er kun forslag, og man er selvfølgelig velkommen til at tage et eller flere forslag og kombinere dem, strække eller krympe dem, som man nu gerne vil og har plads til.
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
MT163
Indlæg: 4
less is more
Det du skriver lyder meget som det jeg egentlig forestiller mig. Dog at jeg bare tænker på 2 enkelt sporede strækninger som mødes i en sækbanegård, lidt ligesom lemvig. så når jeg sender et tog ud den ene vej, kommer den tilbage igen selvfølgelig ved hjælp af en vendesløjfe, men at der også er mulighed for at den kommer tilbage ad det andet spor? En toglængde på ca 1m er fint, det skal jo heller ikke bide sig selv i halen, når nu pladsen ikke er større
Så vidt det er muligt, skal det være efter dansk forbillede, selvom materiellet ikke 100% kan være det. Fra epoke 3, så der stadig er mulighed for en lille smule damp, for hvad er en modelbane uden damp
elektriske er bandlyst 
Thomas Linaa..
H0 dcc - N selectrix
erikolsen1954
maskiningeniør
Ishøj
Indlæg: 377
Mntja, pas på ikke at spænde buen for hårdt, det er jo ikke ligefrem en balsal du har til rådighed. Nu ved vi ikke hvordan du tænker dig anlægget anbragt i det pågældende rum, så kan det være svært at komme med noget mere konkret. Kan du lave en skitse over rummet med anlæggets omrids indtegnet? Lidt oplysning om hvilket spor du vil vælge, kan også hjælpe.
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/
MT163
Indlæg: 4
Det kan du jo selvfølgelig have ret i..
Jeg tænker lidt at bruge roco's spor, ved godt det er fleischmanns spor uden ballast, men det er nemmest at kende forskellen ved at anvende "gamle" navne
i hver ende af rummet er der skrå vægge som starter i ca 1m højde, så det eneste sted der er plads til at placere anlægget er i en kvist, hvor pladsen ikke rigtigt er anvendeligt til andet.
Thomas Linaa..
H0 dcc - N selectrix
erikolsen1954
maskiningeniør
Ishøj
Indlæg: 377
Hmm, det betyder at du kun har adgang til anlægget fra en side. Med en bredde på 1,2 m er det ikke så godt, det synes jeg er i overkanten. Prøv selv om du kan nå ind over en bredde på 1,2 m og sætte en afsporet vogn på sporet.
Jeg ville nok foretrække at splitte anlægget op i flere strimler, dvs. smallere, men længere. Det kan godt gøres langs en skråvæg og rundt i et hjørne, men her har den højde anlægget placeres i, naturligvis stor betydning.
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/
MT163
Indlæg: 4
Jeg har altid fået at vide at jeg har lange arme, men ja, så lange er de nok ikke
den vindueskarm som anlægget delvist kommer til at stå på er i ca 80cm højde, så hvis dybden bliver reduceret til 1m skulle det da være muligt at nå ind bagerst. Evt. hvis man står på tæer 
Jeg har bare svært ved lige at se hvordan det skal kunne gøres anderledes end med en "almindelig firkantet plade"? men det er måske bare mig der trænger til at få pudset brillerne
Thomas Linaa..
H0 dcc - N selectrix
erikolsen1954
maskiningeniør
Ishøj
Indlæg: 377
Sådan lidt firkantet sagt uden at der ligger bagtanker i det, så er i modeljernbaneanlægssammenhæng "almindelig firkantet plader" noget fanden har skabt. Det skygger nemlig for bedre løsninger. Om du skal have pudset brillerne, ved jeg ikke, men prøv at høre.
Hvis vi i første omgang ser bort fra dine skråvægge og kvisten, så forestil dig at du skærer din plade på 120 cm igennem to gange på den lange led og sætter dem i forlængelse af hinanden, så får du et langt, smalt anlæg på 40 cm i bredden, udmærket til en punkt-til-punkt-bane. Den løsning dur i dit tilfælde ikke umiddelbart, så vi må i gang med tilpasningerne.
Hvordan udnytter du bedst nichen i kvisten til en sektion, hvordan kan du lave smalle sektioner langs skråvæggene (de kan godt være smallere end 40 cm, f. eks. helt ned til 15 cm), og hvordan kan du lave en sektion i hjørnet som forbinder sektionen i kvisten med sektionerne langs skråvæggen?
Prøv at se på Carstens anlæg på http://www.lundsten.dk/layout/index_dk.html , de smalleste dele er kun 17 cm, og det er nok til at skabe en illusion om åbne ørkenlignende strækninger.
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/