Picture

MT163

Indlæg: 4

PB  Hjemmeside

Hjælp til et lille N layout..

Heej alle..

Jeg står for ENDELIG at skulle igang med en lille modelbane i skala N.

Jeg har fundet 2,5 x 1,2 meter i min lejlighed som kan bruges til det Laughing out loud

Men jeg har dog brug for lidt hjælp til at finde på noget, hvis nogle skulle have lyst og tid Wink

Det jeg synes om er at kunne rangere og være trafikleder jf. køreplaner og fragtlister Smile Hvis der er nogle der ligger inde med idéer er de meget velkomne.

På forhånd tak Smile

__________________

Thomas Linaa..
H0 dcc - N selectrix

Like 0 kan lide
Top

Picture

erikolsen1954

maskiningeniør

Ishøj

Indlæg: 377

PB  Hjemmeside

"MT163" skrev:
Men jeg har dog brug for lidt hjælp til at finde på noget, hvis nogle skulle have lyst og tid Wink Det jeg synes om er at kunne rangere og være trafikleder jf. køreplaner og fragtlister Smile

Prøv at tænke projektet igennem med så mange detaljer du kan komme på, og skriv så lidt om dem her.

Som f. eks. hvad jeg ville vælge: Enkeltsporet punkt-til-punkt bane, den ene endestation kan være en skjult opstillingsbanegård/fiddle yard som fungerer som "resten af verden". Den anden endestation kan være af en vis størrelse med offentligt læssespor, et lille maskindepot, et par lokale industrier/private sidespor og måske tilslutning til en havn (havnen selv behøver ikke bygges), men pas på ikke at gøre den for stor, for udfordringen bliver større hvis pladsen er trang.

Mindst en og gerne to mellemstationer med offentlige læssespor, gerne med lokale industrier/private sidespor, et af dem kan evt. være et sidespor på fri bane. Hvis man skal begrænse størrelsen, så læg hellere begrænsningen på max toglængde på f. eks. 1,0-1,2 m og indret stationerne derefter. Hvis du en gang får lyst til at køre lidt længere godstog, kan det også lade sig gøre, men det lægger nogle begrænsninger på den måde krydsningerne udføres på. Eller med to tog som er for lange, bliver det til hele puslespil ...

Fald endelig ikke for den fristelse at bygge anlægget med så mange spor at alt dit rullende materiel kan stå på anlægget samtidigt, især ikke hvad lokomotiver angår. Det er bedre at udvælge det rullende materiel som aktuelt skal køre på anlægget, mens resten er pakket ned. Senere kan man skifte ud så materielsammensætningen bliver en anden. Det kunne være efter en tidsramme/epoke, eller damp/diesel.

__________________

Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 669

PB  Hjemmeside

En af jernhesten.dk's mange fantastiske N-links :mrgreen: er denne:

http://www.cke1st.com/m_train2.htm

Her kan du se en masse forslag til baner. Husk dog en enkelt ting: Det er kun forslag, og man er selvfølgelig velkommen til at tage et eller flere forslag og kombinere dem, strække eller krympe dem, som man nu gerne vil og har plads til.

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

MT163

Indlæg: 4

PB  Hjemmeside

less is more Wink

Det du skriver lyder meget som det jeg egentlig forestiller mig. Dog at jeg bare tænker på 2 enkelt sporede strækninger som mødes i en sækbanegård, lidt ligesom lemvig. så når jeg sender et tog ud den ene vej, kommer den tilbage igen selvfølgelig ved hjælp af en vendesløjfe, men at der også er mulighed for at den kommer tilbage ad det andet spor?  En toglængde på ca 1m er fint, det skal jo heller ikke bide sig selv i halen, når nu pladsen ikke er større Smile

Så vidt det er muligt, skal det være efter dansk forbillede, selvom materiellet ikke 100% kan være det.  Fra epoke 3, så der stadig er mulighed for en lille smule damp, for hvad er en modelbane uden damp Wink   elektriske er bandlyst Laughing out loud

__________________

Thomas Linaa..
H0 dcc - N selectrix

Like 0 kan lide
Top

Picture

erikolsen1954

maskiningeniør

Ishøj

Indlæg: 377

PB  Hjemmeside

MT163 skrev:
Dog at jeg bare tænker på 2 enkelt sporede strækninger som mødes i en sækbanegård

Mntja, pas på ikke at spænde buen for hårdt, det er jo ikke ligefrem en balsal du har til rådighed. Nu ved vi ikke hvordan du tænker dig anlægget anbragt i det pågældende rum, så kan det være svært at komme med noget mere konkret. Kan du lave en skitse over rummet med anlæggets omrids indtegnet? Lidt oplysning om hvilket spor du vil vælge, kan også hjælpe.

__________________

Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

MT163

Indlæg: 4

PB  Hjemmeside

Det kan du jo selvfølgelig have ret i..

Jeg tænker lidt at bruge roco's spor, ved godt det er fleischmanns spor uden ballast, men det er nemmest at kende forskellen ved at anvende "gamle" navne Wink

i hver ende af rummet er der skrå vægge som starter i ca 1m højde, så det eneste sted der er plads til at placere anlægget er i en kvist, hvor pladsen ikke rigtigt er anvendeligt til andet.

skitse af min stue

__________________

Thomas Linaa..
H0 dcc - N selectrix

Like 0 kan lide
Top

Picture

erikolsen1954

maskiningeniør

Ishøj

Indlæg: 377

PB  Hjemmeside

MT163 skrev:
det eneste sted der er plads til at placere anlægget er i en kvist

Hmm, det betyder at du kun har adgang til anlægget fra en side. Med en bredde på 1,2 m er det ikke så godt, det synes jeg er i overkanten. Prøv selv om du kan nå ind over en bredde på 1,2 m og sætte en afsporet vogn på sporet.

Jeg ville nok foretrække at splitte anlægget op i flere strimler, dvs. smallere, men længere. Det kan godt gøres langs en skråvæg og rundt i et hjørne, men her har den højde anlægget placeres i, naturligvis stor betydning.

__________________

Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

MT163

Indlæg: 4

PB  Hjemmeside

Jeg har altid fået at vide at jeg har lange arme, men ja, så lange er de nok ikke Smile    den vindueskarm som anlægget delvist kommer til at stå på er i ca 80cm højde, så hvis dybden bliver reduceret til 1m skulle det da være muligt at nå ind bagerst. Evt. hvis man står på tæer Wink

Jeg har bare svært ved lige at se hvordan det skal kunne gøres anderledes end med en "almindelig firkantet plade"? men det er måske bare mig der trænger til at få pudset brillerne Tongue

Billede

__________________

Thomas Linaa..
H0 dcc - N selectrix

Like 0 kan lide
Top

Picture

erikolsen1954

maskiningeniør

Ishøj

Indlæg: 377

PB  Hjemmeside

MT163 skrev:
Jeg har bare svært ved lige at se hvordan det skal kunne gøres anderledes end med en "almindelig firkantet plade"? men det er måske bare mig der trænger til at få pudset brillerne

Sådan lidt firkantet sagt uden at der ligger bagtanker i det, så er i modeljernbaneanlægssammenhæng "almindelig firkantet plader" noget fanden har skabt. Det skygger nemlig for bedre løsninger. Om du skal have pudset brillerne, ved jeg ikke, men prøv at høre.

Hvis vi i første omgang ser bort fra dine skråvægge og kvisten, så forestil dig at du skærer din plade på 120 cm igennem to gange på den lange led og sætter dem i forlængelse af hinanden, så får du et langt, smalt anlæg på 40 cm i bredden, udmærket til en punkt-til-punkt-bane. Den løsning dur i dit tilfælde ikke umiddelbart, så vi må i gang med tilpasningerne.

Hvordan udnytter du bedst nichen i kvisten til en sektion, hvordan kan du lave smalle sektioner langs skråvæggene (de kan godt være smallere end 40 cm, f. eks. helt ned til 15 cm), og hvordan kan du lave en sektion i hjørnet som forbinder sektionen i kvisten med sektionerne langs skråvæggen?

Prøv at se på Carstens anlæg på http://www.lundsten.dk/layout/index_dk.html , de smalleste dele er kun 17 cm, og det er nok til at skabe en illusion om åbne ørkenlignende strækninger.

__________________

Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.