Jeg har med møge og besvær erhvervet mig et sæt nye hjul fra Heljan til min E maskine.
For det første, så kan lokomotivet ikke køre, hvis man monterer hjulsættene med gummiringe på de trækkende hjul på tenderen. Det vil uvægerligt køre i ryk!
Endnu et søm i ligkisten til konstruktøren. Fyr de fjolser!
Nu skrev jeg at det var med møge og besvær, ikke fordi det er nogen stor, eller vanskelig operation, at udskifte delene, men nærmere fordi, Heljan ikke altid fremkommer med sandheden, når det gælder afsendelse af varer!
Til Heljans medarbejdere, lyv ikke, indrøm hellere en forglemmelse, så er virkeligheden ikke så svær at forholde sig til!
Jeg køber i fremtiden, ikke en Heljan model, med mindre jeg ved at lortet kører, BEVIS DET i Søndersø! Og send så de såkaldte eksperter, I benytter jer af, på en lang ferie! Det vil hjælpe på tilbagemeldingerne!
Det er bedre at lade en tanke forblive en tanke, end at skuffe kunder på grund af manglende evner, til overpris!
Dansk epoke III.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Hvad er problemet i at se den køre hos den forhandler du køber den hos?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
lekru
Indlæg: 100
Jeg havde bestilt en E maskine hos Perron 4, heldigvis havde jeg ikke betalt nogetsomhelst i forskud, som flere jeg kender nåede at gøre. Jeg kan blot konkludere at, Heljan i min verden, laver de flotteste vitrinemodeller af danske damplokomotiver. De burde nok lave dem uden motor, så prisen ikke bliver så høj for disse pyntegenstande.
Dansk epoke III.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Der er en hel del indlæg med Heljans E-maskine herinde på Sporskiftet. Prøv evt. at bruge søgefunktionen og skriv "Heljans E-maskine".
Der er også nævnt en del med udskiftning til nye hjul med større flanger og hæfteringe, hvad enten det er i DC eller AC.
Der kan være store forskelle på det enkelte eksemplar. Fx vil jeg udmiddelbart tro at dem der har Faulhabermotor, trækker bedre end de andre med den mere gængse motor.
Det betyder også en hel del hvordan ens eget spor er lagt og hvor store stigninger man har. De skal nok ikke være meget større end 2 %, før det for alvor spiller ind med trækkraften.
Min kører fint (uden der er gjort noget ved den), dog kniber det nu et par steder når der bakkes. Men det er sandsynligvis fordi jeg ikke har været omhyggeligt nok med at lægge et bestemt sporskifte.
Men i AC er hjulflangerne lige lovligt små nok, og her må vi nok indstille os på småproblemer, da der ikke kan gøres noget ved drivhjulene. Men har noteret at flere herinde siger det hjælper at få skiftet de små hjul ud. K-skinner er nok også mere krævende end C-skinner.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
lekru
Indlæg: 100
Den kører faktisk bedst med originalhjulene, men der er trækkraften meget begrænset. Det ændrer ikke ved at, jeg er færdig med Heljans damplokomotiver. Deres kvalitetskontrol, trænger vist til en kvalitetskontrol, betydningen af dette ord kan man "google" på nettet.
Dansk epoke III.
Michael BJ
Indlæg: 279
Der er efter min mening ingen grund til at beslutte sig til ikke at købe Heljans lokomotiver på grund af en enkelt dårlig oplevelse. Det er korrekt at de nok har haft en god nok kvalitetskontrol, men det er mit indtryk at hovedreglen er, at de kører godt.
Jeg har adskillige Heljan lokomotiver og de kører alle særdeles godt, og jeg kører endda 3-skinne, som tilsyneladende er der hvor Heljan har haft de største problemer. E-maskinen er faktisk det første lokomotiv jeg har haft lidt problemer med, men de blev nemt løst ved udskiftning af for- og bagløber med hjul med større flanger. Trækkraften er der ikke noget at udsætte på - den trækker uden problemer et tog på 20 aksler gennem kurver og sporskifter (radius 2) og kan sikkert også trække mere end det. Dette uden hæfteringe på de trækkende hjul.
Min erfaring er at især E-maskinen har stort behov for tilkøring: En halv time forlæns og en halv time baglæns ved jævn hastighed gennem både højre- og venstrekurver, så kommer der god sidebevægelighed i gangtøj og drivhjul og lokomotivet kører jævnt og godt. Mit eksemplar kørte meget ujævnt og rykkende indtil den var tilkørt, men de nykker er helt væk nu.
Jeg kan kun (ligesom Moppe) anbefale at man beder forhandleren om at teste lokomotivet i forretningen, før man tager det med hjem. Hvis dette ikke er muligt, og man har fået en "mandagsmodel", så må det retur til forhandleren til ombytning. Der er absolut ingen grund til at affinde sig med at et dyrt indkøbt lokomotiv ikke virker som det skal.
mvh
Michael
Dansk epoke 3
http://flyvehistorie.wordpress.com/
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Jeg er også helt enig i ovenstående indlæg.
Jeg har adskillige stykker Heljan-trækkraft også. Dieselmaskinerne og MO´erne kører som de skal. MO´erne har dog fået skiftet slæbesko til en Märklintype (har skrevet om det herinde, søg underb "Heljan Mo"). PR´eren har jeg indtil nu kun haft lidt decodervrøvl med, men den kører fint nok nu, men overvejer at skifte decoderen til en der ikke bliver for varm. P-maskinen kører også fint nok, men her skifter jeg decoderen til en noget mere uptodate-type der lige kan ligge i tenderen. Har et link til det engelske firma, der sælger 8-bens decodere der vender på den rigtige led, hvis nogen er interesserede. Det er en meget enkel decoder, men den virker.
Man skal være lidt indstillet på småproblemer når snakken går på AC, men som regel ikke noget der ikke kan løses. E-maskinen er den der har givet flest problemer med afsporinger. Men jeg er faktisk også tilbøjelig til at mene at den kører lige så godt uden hjuludskiftning. Men det stiller som sagt også større krav til ens bane.
Det er jo alt sammen virkelig flotte modeller og jeg ville for alt i verden fx ikke undvære Mo´erne.
Men er man ikke tilfreds, så har man som forbruger heldigvis altid retten til at vælge fra, der er ingen der siger man skal købe nogen bestemte produkter.
En god ting som en del har været inde på her på Sporskiftet, det er altid at få et stykke materiel testet hos forretningen inden køb, hvis man er det mindste usikker på det.
Det gjorde jeg så ikke med E-maskinen, men fik så til gengæld en med den supergode Faulhabermotor i. Det er med til at gøre at jeg beholder den og den skal nok finde anvendelse til et eksprestog eller to, omend den måske ikke kommer til at køre så meget. Den kommer til at køre nogen bestemte ruter på banen, og bare det fungerer, så er jeg godt nok tilfreds. Men det bliver en maskine der skal holdes øje med under kørsel.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
F.Ormstrup
Indlæg: 2.692
Bühlermotoren er da ellers det absolut største + ved Heljans E-maskiner, trækker fantastisk og er tilpas lydløs, - så lyden kan klare sig når den er skruet ned på dekoderen.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Ja det rigtigt, lyden er indstillet noget højt fra Heljans side.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det er fedtet i gearet der er for stift, så trækker motoren for meget strøm.
Rens/skift fedt i gearet.....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Elgen
IT konsulent
Indlæg: 192
Man skal være opmærksom på at de nye flanger er så store at de bagerste hjulpar på forløberen kan ligge og trykke på den bagerste støtte til forløberen. Hvis den gør det så skal støtten fjernes som på det vedlagte billede. Så ruller maskinen bedre.
Læs mere om hjulskift på E/F maskinen her: http://www.emjblog.dk/?p=1094 og her: http://www.emjblog.dk/?p=1158
Elgens MJ-blog - http://www.emjblog.dk