Hej er der nogle der har nogle erfaringer med Heljans Pr Maskine med hensyn hvordan den kører på maerklin K og C skinner.
MVH
__________________
nuværende projekt: Litra Hs på Sorte Anna
Hej er der nogle der har nogle erfaringer med Heljans Pr Maskine med hensyn hvordan den kører på maerklin K og C skinner.
MVH
nuværende projekt: Litra Hs på Sorte Anna
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Har selv PR´eren. Inden du får købt en bør du få den prøvekørt/testet først. Bemærk at det enkelte eksemplar kan variere i brugen på Märklinskinner.
På min C-rund prøvebane på spisebordet har min PR kørt helt fint (men har ikke prøvet C-sporskifterne). På K-skinner skal man være mere opmærksom. Forløberen kan ikke klare den afvigende gren af det korte sporskifte, ligesom den heller ikke kan klare kurvesporskiftet. Så her kan der kun bruges slanke K-skifter til den, det fungerer så også helt fint. Har været ude for noget gnistren i en K-industrikurve, så de bør undgås. Det med K-sporskifterne gælder i øvrigt også for P-maskinen hvis man har sådan en. I hvert fald for mit eksemplar.
Så er der det med dekoderen der kan stå af i PR´eren. Dvs. bliver decoderen for varm, så stopper maskinen pludselig brat op. Dette var tilfældet for mit eksemplar, efter nogen minutter. Her har jeg været inde og ændre i CV-værdien (kan ikke lige huske hvilken) til decoderen, så den kan klare en højere temperatur. Men om den har godt af det i længden, det er så lige det. Har haft overvejelser om at skifte decoderen til en anden, men har ikke noget praktisk erfaring med det. Det er også et spørgsmål om pladsen til den, men har en ide om at gøre kulbunken på tenderen større hvis det er.
Men lige bortset fra dette, så er det en virkelig flot maskine. Er spændt på om den kan klare de belastninger den kommer ud for på mit kommende anlæg.
Har givet fuld pris for maskinen i sin tid, og taget det i betragtning, så fortryder jeg lidt i dag at jeg ikke ventede og så tiden an, og prisen kom ned i et mere realistisk leje, taget i betragtning af at den ikke fungerer optimalt til vekselstrøm.
Vi er nok en del der håber at det samme ikke vil ske med den kommende E-maskine, man har jo lov at håbe
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Voller
Indlæg: 169
Jeg vil meget kraftigt anbefale dig at holde fingrene fra den maskine, eller allermindst prøvekøre den grundigt i butikken før du finder penge frem fra tegnebogen.
Jeg har købt en "billigt" på auktion. Ny og ubrugt. Den kørte i ca. 10 minutter før den brændte sammen. Motoren træk så meget strøm at isoleringen på ledningerne fra dekoderen smeltede, og naturligvis kortsluttede.
Jeg havde den herefter til service af to omgange i "Danmarks (og måske Europas) førende ekspert inden for digital modeltogsdrifts" butik. Det blev den ikke bedre af. Den falder konsekvent af i sporskiftere (C-spor), kan ikke køre langsomt, den slår gnister ved slæbeskoen, tender og lokomotiv vugger på sporet pga. dårlige hjul.
Den er praktisk talt ubrugelig. Den kan ikke køre en omgang på min bane uden at falde af sporet, så den får slet ikke lov til at køre.
Bortset fra det er den jo nydelig at se på. Flot model. Bare den ikke skal køre.
Mvh. Thomas.
Digital treskinnedrift
http://modeltog.voller.dk
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Jeg vil gerne stille mig på den modsatte banehalvdel af Voller. Min kører glimrende rundt på de små C-skinne sporskifter og kurvesporskifter. Den trækker nydeligt rundt med op til 7 bogievogne (CC, CP og CM) op ad 3-4% stigninger.
Jeg er dog enig i skovsøekspressen m.h.t. K-kurvesporskifter, men kan ikke huske resultatet da jeg testede på almindelige K-sporskifter.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Jeg overhørte en diskussion om PR-maskinen i Kystbanen, hvor en kunde fortalte, at maskinen bør skilles helt ad (både 2- og 3-skinne versionerne) og renses helt og aldeles for fedt og olie. Desuden var der vist omtalt noget med at lave bedre ventilation omkring dekoderen - men det største problem med varmen skulle være forårsaget af alt for stor modstand pga. for meget fedt.
Jeg advarer lige om, at jeg her "løber med rygter" ... jeg har ikke selv en PR-maskine og har ingen erfaringer med den.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Togthom
Skovløber
Indlæg: 341
Hej med jer
Jeg har læst et eller andet sted og den løsning med at adskille og derefter rense og så samle, ja der er mange historier, til alt held har jeg ikke sådan en maskine....
med venlig toghilsen
:roll: :roll: :roll:
Togthom
Thomas Thomsen
2 skinnekører
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Vedr. det dejlige fedt Heljan bruge på alle deres lokomotiver, ud med det uanset model, også blot vedlige holde alle tandhjul osv. med alm. lokomotiv olie, sådan har jeg gjort på alle mine modeller, og med meget bedre køreengskaber til følge
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
Det er rigtigt, men undlad roligt adskillelsen - meget besværlig, vi brugte et par timer - skyl så meget fedt ud som muligt (lille engangssprøjte med symaskineolie) og erstat med teflonolie. Så kører maskinen og dekoderen står ikke af i utide!
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
plutoodie
Indlæg: 116
Jeg har også en Heljan PR maskine, den blev desværre puttet tilbage i kassen efter et par omgange. Men så står den jo fint ved siden af Heljan's IC3 Ærgeligt at der åbenlyst skal så megen tid til at få den til at køre ordentlig, men måske får jeg tid til at fikse den en dag, for det er faktisk en nydelig maskine! Jeg ærger mig faktisk over at jeg ikke straks sendte den tilbage til reparation, da jeg opdagede at den ikke virkede - et lokomotiv, som ikke virker burde man blive ved med at sende tilbage indtil man får et, som virker... Men det er også lidt trælst
Jeg er spændt på hvordan Heljan's Litra E bliver - jeg har faktisk forudbestilt to stk, så jeg håber at den kommer til at virke bedre en PR maskinen Er der forøvrigt noget ny om denne?
HHJJ
Bo Jensen
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
Det er da ellers lidt af en udskrivning, men nu har du jo også haft god tid til at lægge pengene til side :twisted:
Med venlig hilsen
Skott
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Det truere jeg dog ikke nå mærket hedder Heljan så ville jeg havde set modelen an over nogle måneder inden jeg lagde nogle penge overhovedet :!:
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
plutoodie
Indlæg: 116
Tjae - jeg havde sammen tanke - egenligt var det uheld, hvor jeg kom til at bestille på to forskellige butikkers hjemmesider... Så jeg krydser fingre!
HHJJ
Bo Jensen
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Kender godt det der med at komme til at bestille lidt mere end planlagt
Under alle omstændigheder så er der jo 14 dages returret ved fjernsalg, så hvis ikke modellerne kører ordentligt er det bare at sende dem retur.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hejsa!
Er der nogen der har en beskrivelse eller lign til hvordan man nemmest får fjernet al "slimet" fra snekken på såvel P som Pr maskinen?
Bare for ikke at skulle gøre alle de dårlige efaringer selv - det er vigtigt at tage ved lære af andre!
dampbarnet..
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde