Picture

Pr908

landmand

Indlæg: 128

PB  Hjemmeside

Heljan Pr908

Hej er der nogle der har nogle erfaringer med Heljans Pr Maskine med hensyn hvordan den kører på maerklin K og C skinner.

MVH

__________________

nuværende projekt: Litra Hs på Sorte Anna

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Har selv PR´eren. Inden du får købt en bør du få den prøvekørt/testet først. Bemærk at det enkelte eksemplar kan variere i brugen på Märklinskinner.

På min C-rund prøvebane på spisebordet har min PR kørt helt fint (men har ikke prøvet C-sporskifterne). På K-skinner skal man være mere opmærksom. Forløberen kan ikke klare den afvigende gren af det korte sporskifte, ligesom den heller ikke kan klare kurvesporskiftet. Så her kan der kun bruges slanke K-skifter til den, det fungerer så også helt fint. Har været ude for noget gnistren i en K-industrikurve, så de bør undgås. Det med K-sporskifterne gælder i øvrigt også for P-maskinen hvis man har sådan en. I hvert fald for mit eksemplar.

Så er der det med dekoderen der kan stå af i PR´eren. Dvs. bliver decoderen for varm, så stopper maskinen pludselig brat op. Dette var tilfældet for mit eksemplar, efter nogen minutter. Her har jeg været inde og ændre i CV-værdien (kan ikke lige huske hvilken) til decoderen, så den kan klare en højere temperatur. Men om den har godt af det i længden, det er så lige det. Har haft overvejelser om at skifte decoderen til en anden, men har ikke noget praktisk erfaring med det. Det er også et spørgsmål om pladsen til den, men har en ide om at gøre kulbunken på tenderen større hvis det er.

Men lige bortset fra dette, så er det en virkelig flot maskine. Er spændt på om den kan klare de belastninger den kommer ud for på mit kommende anlæg.

Har givet fuld pris for maskinen i sin tid, og taget det i betragtning, så fortryder jeg lidt i dag at jeg ikke ventede og så tiden an, og prisen kom ned i et mere realistisk leje, taget i betragtning af at den ikke fungerer optimalt til vekselstrøm.

Vi er nok en del der håber at det samme ikke vil ske med den kommende E-maskine, man har jo lov at håbe Shock

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Voller

Indlæg: 169

PB  Hjemmeside

"Pr908" skrev:
Er der nogle der har erfaringer med Heljans PR-maskine

Jeg vil meget kraftigt anbefale dig at holde fingrene fra den maskine, eller allermindst prøvekøre den grundigt i butikken før du finder penge frem fra tegnebogen.

Jeg har købt en "billigt" på auktion. Ny og ubrugt. Den kørte i ca. 10 minutter før den brændte sammen. Motoren træk så meget strøm at isoleringen på ledningerne fra dekoderen smeltede, og naturligvis kortsluttede.

Jeg havde den herefter til service af to omgange i "Danmarks (og måske Europas) førende ekspert inden for digital modeltogsdrifts" butik. Det blev den ikke bedre af. Den falder konsekvent af i sporskiftere (C-spor), kan ikke køre langsomt, den slår gnister ved slæbeskoen, tender og lokomotiv vugger på sporet pga. dårlige hjul.

Den er praktisk talt ubrugelig. Den kan ikke køre en omgang på min bane uden at falde af sporet, så den får slet ikke lov til at køre.

Bortset fra det er den jo nydelig at se på. Flot model. Bare den ikke skal køre.

__________________

Mvh. Thomas.
Digital treskinnedrift
http://modeltog.voller.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

Jeg vil gerne stille mig på den modsatte banehalvdel af Voller. Min kører glimrende rundt på de små C-skinne sporskifter og kurvesporskifter. Den trækker nydeligt rundt med op til 7 bogievogne (CC, CP og CM) op ad 3-4% stigninger.

Jeg er dog enig i skovsøekspressen m.h.t. K-kurvesporskifter, men kan ikke huske resultatet da jeg testede på almindelige K-sporskifter.

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Jeg overhørte en diskussion om PR-maskinen i Kystbanen, hvor en kunde fortalte, at maskinen bør skilles helt ad (både 2- og 3-skinne versionerne) og renses helt og aldeles for fedt og olie. Desuden var der vist omtalt noget med at lave bedre ventilation omkring dekoderen - men det største problem med varmen skulle være forårsaget af alt for stor modstand pga. for meget fedt.

Jeg advarer lige om, at jeg her "løber med rygter" ... jeg har ikke selv en PR-maskine og har ingen erfaringer med den.

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Togthom

Skovløber

Indlæg: 341

PB

Hej med jer

Jeg har læst et eller andet sted og den løsning med at adskille og derefter rense og så samle, ja der er mange historier, til alt held har jeg ikke sådan en maskine....

med venlig toghilsen

:roll: :roll: :roll:

Togthom

__________________

Thomas Thomsen
2 skinnekører

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Vedr. det dejlige fedt Evil Heljan bruge på alle deres lokomotiver, ud med det uanset model, også blot vedlige holde alle tandhjul osv. med alm. lokomotiv olie, sådan har jeg gjort på alle mine modeller, og med meget bedre køreengskaber til følge

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"Togthom" skrev:
Hej med jerJeg har læst et eller andet sted og den løsning med at adskille og derefter rense og så samle, ja der er mange historier, til alt held har jeg ikke sådan en maskine....med venlig toghilsen :roll: :roll: :roll: Togthom

Det er rigtigt, men undlad roligt adskillelsen - meget besværlig, vi brugte et par timer - skyl så meget fedt ud som muligt (lille engangssprøjte med symaskineolie) og erstat med teflonolie. Så kører maskinen og dekoderen står ikke af i utide!

Like 0 kan lide
Top

Picture

plutoodie

Indlæg: 116

PB

Jeg har også en Heljan PR maskine, den blev desværre puttet tilbage i kassen efter et par omgange. Men så står den jo fint ved siden af Heljan's IC3 Crying Ærgeligt at der åbenlyst skal så megen tid til at få den til at køre ordentlig, men måske får jeg tid til at fikse den en dag, for det er faktisk en nydelig maskine! Jeg ærger mig faktisk over at jeg ikke straks sendte den tilbage til reparation, da jeg opdagede at den ikke virkede - et lokomotiv, som ikke virker burde man blive ved med at sende tilbage indtil man får et, som virker... Men det er også lidt trælst Crying

Jeg er spændt på hvordan Heljan's Litra E bliver - jeg har faktisk forudbestilt to stk, så jeg håber at den kommer til at virke bedre en PR maskinen Shock Er der forøvrigt noget ny om denne?

__________________

HHJJ
Bo Jensen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

"plutoodie" skrev:
Jeg er spændt på hvordan Heljan's Litra E bliver - jeg har faktisk forudbestilt to stk, så jeg håber at den kommer til at virke bedre en PR maskinen Shock Er der forøvrigt noget ny om denne?

Det er da ellers lidt af en udskrivning, men nu har du jo også haft god tid til at lægge pengene til side :twisted:

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

"Skott" skrev:
"plutoodie" skrev:
Jeg er spændt på hvordan Heljan's Litra E bliver - jeg har faktisk forudbestilt to stk, så jeg håber at den kommer til at virke bedre en PR maskinen Shock Er der forøvrigt noget ny om denne?
Det er da ellers lidt af en udskrivning, men nu har du jo også haft god tid til at lægge pengene til side :twisted:

Det truere jeg dog ikke nå mærket hedder Heljan Wink så ville jeg havde set modelen an over nogle måneder inden jeg lagde nogle penge overhovedet :!:

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

plutoodie

Indlæg: 116

PB

"killerp" skrev:
"Skott" skrev:
"plutoodie" skrev:
Jeg er spændt på hvordan Heljan's Litra E bliver - jeg har faktisk forudbestilt to stk, så jeg håber at den kommer til at virke bedre en PR maskinen Shock Er der forøvrigt noget ny om denne?
Det er da ellers lidt af en udskrivning, men nu har du jo også haft god tid til at lægge pengene til side :twisted:
Det truere jeg dog ikke nå mærket hedder Heljan Wink så ville jeg havde set modelen an over nogle måneder inden jeg lagde nogle penge overhovedet :!:

Tjae - jeg havde sammen tanke - egenligt var det uheld, hvor jeg kom til at bestille på to forskellige butikkers hjemmesider... Så jeg krydser fingre!

__________________

HHJJ
Bo Jensen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

"plutoodie" skrev:
Tjae - jeg havde sammen tanke - egenligt var det uheld, hvor jeg kom til at bestille på to forskellige butikkers hjemmesider... Så jeg krydser fingre!

Kender godt det der med at komme til at bestille lidt mere end planlagt Smile

Under alle omstændigheder så er der jo 14 dages returret ved fjernsalg, så hvis ikke modellerne kører ordentligt er det bare at sende dem retur.

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hejsa!

Er der nogen der har en beskrivelse eller lign til hvordan man nemmest får fjernet al "slimet" fra snekken på såvel P som Pr maskinen?

Bare for ikke at skulle gøre alle de dårlige efaringer selv - det er vigtigt at tage ved lære af andre!

dampbarnet..

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.