Jeg købte for en måneds tid siden nogle Herljan personvogne. 3 stk. blå DSB vogne og 4 stk. røde DSB vogne. Mit sporanlæg er Märklin C-skinner.
De første erfaringer var, at vognene gik fra hinanden i koblingen gennem sporskift og på 24130 skinner. Herefter udskiftede jeg koblingerne til Märklins kortkoblinger, hvilket dog ikke hjalp. Næste skridt bestod i at udskifte samtlige hjul til Märklin hjul og koblingerne til Fleissmann Profi., idet man anbefalede det i dette forum.
Men ak - 500 spildte kroner - det hjalp nemlig ikke en dyt.
Næste skridt - hmmmmm, jeg aner det faktisk ikke, men kan blot konstatere, at jeg nu har 7 Hljan personvogne, som ikke er brugbare på mine C-skinner.
Er der noget i dette forum, som har forslag til løsning af problemet?
NB. Ja, jeg har filet diverse "unoder" af Heljan vognene, så der ikke er nogen plasticdip-pi-dutter som driller.
Märklin C epoke IV og V. Materiel hovedsagligt dansk blandet med en smule fra DB. Styreenhed Viessmann Commander.
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Generelt har lange vogne det svært i kurver med en radius på 36 cm.
Har du prøvet hvordan de kører med standard koblinger, efter du satte Märklinhjul på og fjernede dippidutter?
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
pyna
Finansområdet
Indlæg: 28
Nej, jeg har ikke prøvet med Märklins almindelige koblinger, men havde faktisk overvejet det, da jeg har en række godsvogne med Märklin koblinger, som kører uden problemer, men de er selvføgrlig også noget kortere.
Der er en del brugere i dette forum, som er vældig begejsterede for Fleischmanns koblinger, så jeg havde i grunden regnet med, at et skift til disse ville løse problemerne.
Märklin C epoke IV og V. Materiel hovedsagligt dansk blandet med en smule fra DB. Styreenhed Viessmann Commander.
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Profi er til kortkobling. Ikke til at køre vogne i alt for små kurver.
Brug standard bøjlekoblinger og så kig efter hvor og hvornår de afsporer.
Smid dine R1 kuver langt væk og gå op i R3, hvis du stadigvæk har muligheden. Alternativt kør med korte 2 akslede vogne. Det er det eneste der hører til på R1 kurver!
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Jonas
Indlæg: 329
hvis mit lok bare trækker mine 3 heljan BN vogne er der ikke noget problem selv i R1.
tilgengæld går de fra hinanden i koblingerne hvis lok skal skubbe dem... (og det er jo lidt meningen, eftersom jeg har købt en BNS styrevogn...)
:?
stenlille banen
skole
Indlæg: 959
det lyder ikke godt hvad med r 2?
mvh, simon / stenlillebanen
______________________________________________
H0 3-skinne drift Digital styring ECoS I
http://rc-elektronik.dk/
Jonas
Indlæg: 329
har ikke nogen R2.. endnu :oops:
skal siges jeg kører med de medfølgende koblinger og hjul...
stenlille banen
skole
Indlæg: 959
håber da det lan lade sig gøre
mvh, simon / stenlillebanen
______________________________________________
H0 3-skinne drift Digital styring ECoS I
http://rc-elektronik.dk/
duebjerg
Indlæg: 91
Jeg kan godt køre Heljan personvogne på C-skinner R1, men så er Heljan-vognene også modificeret: Af med de originale hjul, på med nye fra Togcenter Gentofte. Af med generator og andet "tingel-tangel". Kig efter hvor de afsporer eller hvad på dine spor der får dem til det. Jeg har beholdt Heljans koblinger. Korte sporskifter og S-kurver er ikke noget hit;-)
Jonas
Indlæg: 329
selv ikke med de nye hjul ? det er vel ikke sådan du kører dem ind i et slankt skiftespor for så at køre dem direkte hen i et andet skiftespor (hvis du kan følge mig) - hvis ikke er det simpelthen for ringe....
heljan og kvalitet :roll:
duebjerg
Indlæg: 91
>selv ikke med de nye hjul ? det er vel ikke sådan du kører dem ind i et slankt >skiftespor for så at køre dem direkte hen i et andet skiftespor (hvis du kan følge >mig) - hvis ikke er det simpelthen for ringe....
Jeg mener ikke jeg kan beskylde Heljan for at det er for ringe. Det er jo ikke Heljans skyld at jeg kører henover nogle kurver, der rent fysisk ikke kan lade sig gøre. Det sker det, at pufferne kommer til at hænge sammen når jeg kører i en S-kurve. Men S-kurver er jo heller ikke "god praksis", så det er mit eget valg. Der er simpelthen ikke udsving nok i kk-kulisser og boggier. Hvis det skal være anderledes, skal man gøre som på ældre Märklin-vogne, hvor koblingen sidder på boggien og svinger med. Men det ser så rimelig unaturligt ud.
Jeg mener at Heljans vogne er ok (og flotte), men at de skal have andre hjul samt have fjernet lidt pynt hvis man vil køre med Märklin R1.
Iøvrigt vil jeg ikke tage æren for at have fundet ud af dette, jeg fik et tip af Per Olsen her på Sporskiftet.
Nordvestbanen
skole
Indlæg: 262
Hej
Du kunne evt fjerne den dims der sidder på siden af B vognens boggier
efter jeg har fjernet dem køre de ikke afsporet men at Bn vognene ikke kan lyder mærkeligt, men de har ikke den dims på siden 
(De kan bare trækkes ud med en tang)
Lennart
DSB / OHJ / Raillion /
Spor: Marklin C skinner.
Epoke: 1990 og op...
chansen
Skovlunde
Indlæg: 84
Hej
Har du prøvet Viessmann's koblinger. Jeg har benyttet disse (dog i strømførende udgave) på disse vogne med sucess. Jeg har både R1 og R2, både trækker og skubber disse vogne med stor hastighed, uden problemer. De låser godt, og holder begge koblinger fast i en lige linie, som er en fordel når vogene skubbes.
Jeg har ikke skiftet hjul
Hilsen
Claus
www.modelbane.com
Jonas
Indlæg: 329
super at høre chansen. har ledt lidt, men desværre kun fundet strømførende koblinger
http://www.modeltog.nu/product_info.php?cPath=1_27_272_274&products_id=1...
er det dem du bruger - og ved nogen om viessmann har "normale" koblinger :?:
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
De viste er Fleischmann profi koblinger "udvidet" med metal til strømføring. Jeg har erfaring med dem og vil ikke anbefale dem frem for almindelige profi.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Jonas
Indlæg: 329
ok. du har ikke tilfældigvis viessmann's varenr for alm. koblinger så?
for jeg kan ikke finde dem hverken på http://www.modeltog.nu eller http://www.viessmann-modell.com
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Jeg tror, at du kommer til at lede længe efter Viessmann koblinger uden strøm. Så vidt jeg ved, findes de kun som strømførende. Skal du have tilsvarende uden strøm, så er det netop Fleischmann profi koblinger de skal kigge efter, som just passer sammen med dem.
Generelt sidder strømførende koblinger bedre sammen, men er også tilsvarende sværere at skille ad igen.
Se oversigten over koblinger i H0 her: Koblinger - Couplers - Kupplungen
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
De har ingen.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
FLesichmann profi med metal på til overførsel af strøm hænger ike bedre sammen end almindelige profi. Til gengæld er de langt sværere at få fra hinanden, end de almindelige.
Viessmanns strømførende koblinger er for øvrigt et produkt de køber ude i byen som så mange andre ting.
Strømførende koblinger fra den oprindelige leverandør
http://tams-online.de/htmls/produkte/sk/produkte_sk.html
Lysstave som Viessmann også sælger, her fra den oprindelige leverandør:
http://tams-online.de/htmls/produkte/wib/produkte_wib6_8.html
Den anden type strømførende koblinger Viessmann har, her fra den oprindelige leverandør:
http://heljan.dk/faste_filer/modul.asp?vis=varekatalog&doo=vare&vareid=1...
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Jonas
Indlæg: 329
okay, super oversigt. men, som topic-starter skriver, så har han netop prøvet fleischmann profi uden held...
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Klart, han forsøger jo noget som vognene ikke kan, så hjælper det ikke meget at koble dem tættere sammen.
Til R1 skal der små 2 akslede vogne til.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Eller ingen kortkoblinger
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Jamen, det var nu også mest møntet på dine problemer med Heljan vogne, der blev skubbet. Skift af kobling kan løse "skubbeproblemet", men hvis det er til kortkobling, vil det selvfølgelig forværre gennemkørsel af små kurver. Jeg har selv haft problemer med Heljanvogne der blev skubbet: Problemer med Heljan IC vogne
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk