Hej,
Undertegnede var også til DMJU-udstilling i Køge i den forgangne weekend. Een af udstillerne havde en stak Heljan Litra Pr 905 til salg for en rimelig pris, så jeg faldt for fristelsen til at investere i en sådan.
Vel hjemkommet fik jeg maskinen pakket ud og kunne glæde mig over udseendet: Flot model . Så op på testbanen (Rocoline med blød ballast) for at se den køre. Ak, ak, maskinen vraltede, ja nærmest hoppede henover skinnerne . Jeg har i forvejen een af Heljan's gamle P-maskiner. Den vralter lidt; men dette var langt værre.
Efter at have gennemtrawlet hvad der har været skrevet om Heljan's Litra Pr, bl.a. på dette forum, blev jeg klar over, at mit problem ikke var en undtagelse, men snarere reglen. Der blev talt om gult størknet fedt, flækkede tandhjul og andre skavanker som forklaring på maskinens dårlige gang.
Nu kunne jeg selvfølgelig blot have bedt om at få byttet maskinen. Men udstilleren var jo rejst hjem (til Jylland), og bøvlet med at pakke og sende, etc. tiltalte mig ikke, ligesom udsigten til at få en fejlfri maskine fra det forhåndenværende restlager måske var tvivlsom. Så i stedet besluttede jeg at forsøge at afhjælpe problemet selv (indrømmet, jeg kan også lide at rode med mekanik).
Jeg tog udgangspunkt i Elgens "operationsbeskrivelse" på hans blog:
http://www.emjblog.dk/?p=606. Når man skal fjerne plast-dækslet over de to forreste tandhjul, bør man dog vippe det op med en skruetrækker fra den forreste ende, se foto #1. Jeg valgte at fjerne gangtøj og drivhjul helt fra maskinen. Derfor skal nitterne i leddene mellem plejlstænger og krydshoveder trækkes ud. Dette kan gøres med en lille elektronikbidetang, medens man holder igen med en skruetrækker, se foto #2 (forsigtigt, de fleste af delene er af plast og tåler ikke alverden).
Der var rigtig nok rigeligt med gult fedt i tandhjul og snekker. Men det var ikke størknet eller sejt, så det kunne ikke være forklaringen på gangproblemet.
Efter at have fjernet det overskydende fedt med skruetrækker og vatpinde kunne jeg konstatere, at tandhjulene på midterste og bageste drivhjulsaksel sad løst. Der kunne med andre ord ikke overføres megen trækkraft via disse. Det viste sig siden, at disse to tandhjul var flækket. Tandhjulet på den forreste aksel var intakt og sad fast på akslen.
Da det bageste drivhjulssæt er forsynet med friktionsringe, er det naturligvis herigennem trækkraften bedst kan overføres. Jeg trak derfor drivhjulene af akslerne og genmonterede akslen med det intakte tandhjul på bageste drivhjulssæt, medens de løse tandhjul fik lov at blive siddende på mellemste og forreste drivhjulsaksel.
Så blev det hele samlet igen; man skal sørge for at presse drivhjulene ordentligt ind på akslerne, så sporvidden kommer til at passe: Indvendigt spærmål mellem hjulene ca. 14,4 mm, jf. NEM 310. Det er også vigtigt at "kvadreringen" kommer til at passe, d.v.s. at vinklen mellem slagene på alle drivhjulspar er ens og ca. 90 grader.
Så var det tid til en ny prøvekørsel. Resultatet var dog nedslående,idet maskinen stadig lavede nogle hop under udsendelse af nogle grimme lyde, især i forbindelse med skift fra frem til bak og under kurvekørsel (på den foreskrevne min. radius på 420 mm). Problemet var åbenbart knyttet til de flækkede tandhjul. Selvom de ikke bidrog til trækket, kunne de åbenbart "klemme", især ved skift af kørselsretning.
Jeg valgte derfor en radikal løsning: Tandhjulene på forreste og mellemste drivhjulsaksler blev fjernet! Herefter er der kun forbindelse gennem snekketrækket til det bageste drivhjulspar, medens de foranliggende drivhjul bliver trukket rundt via kobbelstængerne (som på forbilledet ).
Efter fornyet samling og prøvekørsel kører maskinen nu som en drøm, stabilt og uden at vralte .
De fjernede tandhjul var defekte, men jeg tror, at det i alle tilfælde vil være gavnligt
at fjerne disse tandhjul, intakte eller ej. Jeg vil nemlig vove den påstand, at
konstruktionen er uheldig: Når drivhjulene er forbundet indbyrdes via såvel snekker/tandhjul som kobbelstængerne, bliver systemet "statisk ubestemt", og skal derfor være justeret pinligt nøjagtigt. Ellers kan der opstå "klemning". Kørsel i de relativt snævre kurver, der forekommer på vore modelbaner, vil formentlig forværre problemet. Selvom der nu kun er direkte træk på een aksel, forventer jeg ikke trækkraftproblemer, da der er friktionsringe på de bageste drivhjul.
Eneste tilbageværende problem er nu hjulene på tenderen. Heljan's hjul er noget urunde, hvilket kan konstateres, når man håndskubber tenderen henad et lige stykke spor. Jeg vil prøve - som foreslået andetsteds - at montere Roco-hjul nr. 40188 i stedet.
AHJ, Birkerød
CaBrag
Pensionist
Indlæg: 214
Øhhh; hvad er det nu lige Du vil vise med de billeder.
Mvh.
Carl
ahj
Ingeniør
Indlæg: 14
Beklager, min tekst i det oprindelige indlæg er ikke kommet frem. Jeg forsøger at løse det senere i dag.
Mvh
AHJ, Birkerød
ahj
Ingeniør
Indlæg: 14
Hej igen,
som det fremgår, er teksten til mit indlæg nu (med webmasters hjælp) blevet tryllet frem!
Jeg kan i øvrigt oplyse, at jeg har forsøgt at montere de nævnte Roco-hjul nr. 40188 på tenderen, og de passer [u]ikke[/u]! Roco-hjulene er forsynet med pinoler, medens Heljan-hjulene har tynde cylindriske akseltappe. Så jeg må indtil videre leve med, at tenderen vugger lidt p.g.a. de urunde hjul.
Mvh
AHJ
AHJ, Birkerød
cbt
Indlæg: 1.160
Tak for din beskrivelse, som supplement til "Elgen"s beskrivelse.
Nu forstår jeg endelig hvad al den snak om "vraltende" maskiner går ud på.
Den løsning, som Heljan har valgt, med langsgående aksel og en snekke til hver aksel, er nærmest dømt til at gå galt. Der skal ikke ret meget unøjagtighed til, ved montering af snekke og af tandhjulene på drivakslerne, før drivhjulene er "ude af sync". Og så kan kvaderingen jo være nok så nøjagtig.
På de få Roco damplokomotiver, som jeg har haft under nærmere øjesyn (dvs. adskilt - her BR50 og BR80), er der kun træk på én drivaksel, mens de øvrige drivhjul (som vel egentlig er kobbelhjul) drives gennem gangtøjet (på BR50 suppleret af træk på to af tenderens hjul).
Så skulle man have fået sig en "vralter", så er din løsning nok løsningen, AHJ.
Jeg vil lige grave min P-maskine frem og se, om det er samme problematik, der gør sig gældende dér. Den vralter også en smule.
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
Hej.
Hermed fra tidligere indlæg om Roco 40188.
Skrevet: 12 apr 2009 20:05 Emne: Heljan litra P samt Pr.
--------------------------------------------------------------------------------
Vedr. Roco aksel no. 40188.
Roco aksel 40188 som er nævnt under tråden med Heljan litra E, kan med fordel også bruges til udskiftning på tenderen til Heljan litra P samt Pr.
De to yderste aksler kan umiddelbart skiftes. På de to midterste aksler skal hjulene fra 40188 flyttes over på den originale Heljan aksel.
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/
ahj
Ingeniør
Indlæg: 14
@PTMadsen,
det var såmænd på een af de yderste aksler på tenderen, at jeg forsøgte at montere Roco-hjulet. Men det gik altså ikke.
I givet fald skal man flytte Roco-hjulene over på alle fire Heljan-aksler. Nu må jeg se, om jeg finder det ulejligheden værd.
Mvh
Arne
AHJ, Birkerød
cfrost
Indlæg: 268
Hvorfor afleverer man ikke et nyindkøbt defekt lokomotiv til den forretning hvor man har købt det, og får det byttet eller repareret ? Det overgår min forstand - ikke at den er så voldsom stor - forstanden
Men det er måske for sportens skyld at man klipper i lokomotivet med en skævbidder
I bedste mening
Med venlig hilsen
Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv
ahj
Ingeniør
Indlæg: 14
@cfrost
Ja, noget i den retning Jeg har dog ikke bidt noget over eller ødelagt noget, som ikke var defekt i forvejen
Mvh
AHJ
AHJ, Birkerød
gejo
Indlæg: 677
Cfrost, det kan du have ret i, men så ville jeg ikke have et eneste Heljan lokomotiv på mit anlæg.
Da jeg imidlertid gerne vil støtte producenter af danske modeller, har jeg valgt selv at forbedre modellerne, så de kører godt - og det har indtil videre været muligt.
Gert
cfrost
Indlæg: 268
Alle mine modeller, og jeg har mange, fra Heljan kører godt og uden problemer. Heljan har udbedret de 2 fejl jeg har haft uden beregning og uden efterfølgende problemer.
Eneste "uautoriserede" tiltag jeg har udført selv, er udskiftning af hjul på det gamle Heljan-lyntog til ROCO-hjul.
Med venlig hilsen
Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv
gejo
Indlæg: 677
Det synes jeg er flot. det skyldes nok, at du kører 2-skinne systemet. Jeg kører 3-skinne, og Heljan har valgt konsekvent IKKE at overholde NEM-normen for 3-skinne hjulsæt - også hvis de sendes tilbage.
Men lad os nu ikke starte den sædvanlige Heljan diskussion.
Gert
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Nej ikke den sædv. diskussion, for når samme slags hjul bruges, må de da vralte lige meget uanset, hvilket system, der anvendes ??
Jeg har 905 og 908. Den ene vralter lidt med tenderen, den anden gør ikke, så mon det ikke er individuelt ?
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
Ole Vedel
Indlæg: 1.170
Hovedårsagen til tenderen på en Pr vralter er at en eller flere af de 8 strømoptager ikke er paralel med hjulene, eller at de sidder på skrå så de presser hjulsættet til siden.
Da strømoptagerne bruges som affjedring skal de ha ens tryk på alle hjul.
Når hjulsæt har været taget ud, skal de 2 "akselkasse sider" trykkes helt sammen igen, eller er der for stor afstand i forhold til aksellængden, som også giver vralten.
Mvh. Ole Vedel