Hej, hvem kan hjælpe med 1 model af Heljan's E damplokomotiv? Selvfølgelig til DC 2-skinne.
__________________
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
TT-tog
Skovløber
Indlæg: 185
Hej med dig
Jeg kan ikke huske hvor jeg har set et eksemplar her for nylig. Mener det er nede ved OKT i Midelfart.....
med venligtoghilsen
TT-tog
2 skinne kører. Epoke 3
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
Hej Ivan!
Hold fingerne væk, med mindre den er meget billig. Hvis du virkelig vil have en E maskine, så køb en Brimalm.
Venlig hilsen!
Peter Madsen
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.093
Hvorfor dog det? Min E-maskine kører da aldeles fremragende.
MVH
Lars
Lars
Indlæg: 538
Er den til salg?
mvh
Lars
http://www.skala-n.dk
D 826
Ikke angivet
Indlæg: 186
Ja jeg tænkte det samme..
Man skal nok bare sørge for at få den prøvekørt inden man køber den hvis det er muligt.. Så man er sikker på at få en maskine der kører perfekt..
Alternativt kan man købe den direkte hos heljan, så er der 2 års garanti på den, og de skal hjælpe én hvis den er defekt.
Martin
D 826
http://www.ricemann.dk/kmk
Elgen
IT konsulent
Indlæg: 192
Kystbanen i Hellerup mener jeg stadig har et par stykker på lager når jeg var forbi der for et par uger siden. Min E-maskine kører glimrende efter at den har fået skiftet hjul.Læs mere her:
http://www.emjblog.dk/?p=1094
og nogle videoer her:
http://www.youtube.com/watch?v=v-gdy8cQhMs
http://www.youtube.com/watch?v=0v0v-dPvZpo
Elgens MJ-blog - http://www.emjblog.dk
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Tak for jeres hurtige hjælp. Må se hvad jeg har af muligheder. Må jo nok prøve Heljan.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
TT-tog
Skovløber
Indlæg: 185
Hej med jer
Kunne ikke lade være..
Den jeg har nu køre fortrinligt, men jeg har haft den skildt ad for at få vippemekanismen på hjulene til at virke ordentlig og det hjalp. Det er lidt af et tålmodighed arbejde og nok ikke for dem der er bare lidt bange for at skille ting ad..
med venlig toghilsen
TT-tog
2 skinne kører. Epoke 3
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.093
Absolut ikke. Guld-model med Faulhaber motor, lyd og røg og det hele - jeg er rigtigt glad for den.
MVH
Lars
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
Hej Lars!
Nu er der jo kommet flere indlæg og nogle giver vel stof til eftertanke.
Da jeg endelig modtog min Guld model for ca. 3 måneder siden, havde min forhandler haft den sendt over til Heljan flere gange, idet han ikke selv var tilfreds med maskinen.
Den har bla. fået nye hjul med højere flanger på forløber, bagløber samt tender / kulvogn. Så vidt så godt. Jeg så den da også køre rundt i cirkel på nogle Roco skinner inden jeg tog den med hjem.
Vel hjemkommet sætter jeg maskinen på mine Fleischmann Profi skinner hvorefter at maskinen afsporer i første sporskifte. Jeg prøver et par gange mere med det samme resultat, uanset hvilket sporskifte den kommer til. Vender så maskinen om på ryggen og fjerner skruen som holder ophæng til forløber og den forreste drivaksel. Da jeg får ophænget frigjort kan jeg se at der har været andre før mig, idet vippepunktet / lejet for ophænget er forsynet med 2 strimler stanniol samt at fjederen der ligger imellem chassis og ophæng ikke er original og er monteret det forkerte sted så trykket på ophænget ikke er korrekt. Der foruden viser det sig at den forreste drivaksel kan skydes 1,5 mm mere til højre som til venstre for midten.
De 1,5 mm klarer jeg ved at skære fri på venstre side af forreste akselleje som er af plast, og nu kan akslen flytte sig lige langt til hver side, derefter fjerner jeg stanniol strimlerne og finder en fjeder i rodeskuffen som er noget bedre end den Heljan har monteret, og monterer den det rigtige sted, i huldet der er lavet til det. Samler herefter maskinen og nu kan den køre igennem mine sporskifter.
Under arbejdet med at forbedre maskinen viser det sig at også bagerste drivaksel har ca. 1,5 mm stører frigang til højre som til venstre for midten, hvilket vil sige at tandhjul på akslen ikke er centreret på drivakslen. Ydermere er lejepunktet for bogie hvori midterste og bagerste drivaksel er monteret for stramt.
Det viser sig nu at bund dæksel som skal fjernes for at frigøre midterste og bagerste drivaksel er fastgjort med Sekundlim, derfor opgiver jeg at rette denne fejl. Alle løsdele så som rør og sneplove er limet. Selv når delene ikke har passet ordentlig sammen under samling / produktionen er der brugt Sekundlim. Det er noget klamp.
Nu er jeg godt klar over at der sidder nogle her på forum og tænker, hvorfor pokker sender han den ikke tilbage. Nu er det jo sådan at maskinen har været sendt tilbage til Heljan flere gange, uden at de har formået det store. Men jeg håber da at nogen får røde øre når de læser dette indlæg.
Jeg er skuffet. Det har trods alt koster mig 3000,00dkk.
Og Lars, er du der endnu, hav en forsat god dag og nyd din litra E. Det er dig vel undt.
Venlig hilsen!
Peter Madsen
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/