Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.488

PB  Hjemmeside

Heljan 89031 drejeskive fra 2-skinne til 3-skinne

Kære gode folk.

Jeg er så heldig at have erhvervet mig en flot drejeskive fra Heljan i DC udgave, eller skulle jeg rettere sige i 2-skinne-udgave.

Jeg synes den er flot og vil passe perfekt til Dahløre station som jeg er ved at bygge: http://www.sporskiftet.dk/node/4971

Nu er det jo sådan at jeg køre 3-skinne hvilket jeg er ganske godt tilfreds med. Den gode drejeskive skal selvfølgelige have et stykke pianotråd eller noget andet der kan fungere som midterleder. Jeg er dog blevet klar over at ombygningen kræver lidt mere end bare at sætte lidt pianotråd i midten. Det er her du kommer ind i billedet ... Wink

Er der en i denne forsamling der har bygget Heljans 89031 drejeskive om til 3-skinne?

Findes der en beskrivelse/vejledning på nettet?

Kan du vejlede mig i ombygningen?

Martin Wink

__________________

http://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
http://www.hyldegaarden.dk
http://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Følger også meget interesseret med her. For hvis løsningen på det ikke er for kompliceret, så vil jeg hellere end gerne købe en Heljan drejeskive fremfor Rocos.

Pokkers også at Heljan ikke laver den i en AC-udgave også. Men det er jo nok et spørgsmål om produktionsomkostninger.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.048

PB  Blog

Selv ville jeg nappe Epokes 12 meter, når Per laver en ny udgave. Den er nemlig den rigtige størrelse til mit Glyngøre-projekt. På min anden station bliver det Epokes 20 meter - da det er en korrekt dansk drejeskive (modsat Heljans) - OG så er den klar til 3-skinnedrift fra starten.

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Ja det har været fremme før herinde, men Epokes 20 m drejeskive var også en mulighed.

Her kan jeg forstå at der sidder en slags omskifter på den, så den kan sættes til AC.

Man skal bruge en jævnstrømstrafo til strømforsyningen. Og man slipper for at skulle lægge en tredieskinne på broen, da malingen blot skal skrabes af i midten.

Skal Rocos drejeskive mon i øvrigt også forsynes fra jævnstrømstrafo til AC?

Ellers vil jeg udmiddelbart tro mange AC-kørere har valgt Märklins store drejeskive, for den er digital.

Så derfor er det nok meget begrænset hvor mange der har erfaringer med bygge Heljans drejeskive om til AC. Tror det er for besværligt.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.488

PB  Hjemmeside

Jeg tog fat i Heljan på Hobbymessen, hvem ellers må vide hvordan sådan endrejesive skal laves om.

Jeg vil når jeg kommer i gang med dette projekt ligge billeder og skrive en vejledning op.

Martin Wink

__________________

http://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
http://www.hyldegaarden.dk
http://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole Vedel

Indlæg: 961

PB  Blog  Hjemmeside

"martindahl" skrev:
Jeg tog fat i Heljan på Hobbymessen, hvem ellers må vide hvordan sådan endrejesive skal laves om.Jeg vil når jeg kommer i gang med dette projekt ligge billeder og skrive en vejledning op.Martin Wink

Jeg har bygget et par stykker om.

De letteste måde er er bruge Lenz vendesjøjfe modul.

Så skal man bare lime en 05 nysølvtråd på som miderleder og en ledning derfra ned i gennem brodæk i center. Det lille runde print der sidder i bunden af broen kan løftes ud med en lille skruetrækker.

Nu finder man de 2 ledninger der kommer fra de 2 skinnestrenge og samler de 2 til det ene loddepunkt og det nu frie loddepunkt tilsluttes den ledning fra midterlederen.

Det var det hele.

Det virker kun hvis man kører digital.

Skinne strengens lave højde gør at meget gamle Marklin loks som har de meget store flanger ikke kan kører på drejeskiven, de ender med at stå på brodækket i stedet.

Jeg har ikke kendskab til hvor gamme de skal være, men Marklins My har ikke problemmer.

Mvh. Ole Vedel

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.488

PB  Hjemmeside

"Ole Vedel" skrev:
"martindahl" skrev:
Jeg tog fat i Heljan på Hobbymessen, hvem ellers må vide hvordan sådan endrejesive skal laves om.Jeg vil når jeg kommer i gang med dette projekt ligge billeder og skrive en vejledning op.Martin Wink
Jeg har bygget et par stykker om.De letteste måde er er bruge Lenz vendesjøjfe modul.Så skal man bare lime en 05 nysølvtråd på som miderleder og en ledning derfra ned i gennem brodæk i center. Det lille runde print der sidder i bunden af broen kan løftes ud med en lille skruetrækker.Nu finder man de 2 ledninger der kommer fra de 2 skinnestrenge og samler de 2 til det ene loddepunkt og det nu frie loddepunkt tilsluttes den ledning fra midterlederen.Det var det hele.Det virker kun hvis man kører digital.Skinne strengens lave højde gør at meget gamle Marklin loks som har de meget store flanger ikke kan kører på drejeskiven, de ender med at stå på brodækket i stedet.Jeg har ikke kendskab til hvor gamme de skal være, men Marklins My har ikke problemmer.Mvh. Ole Vedel

Tak Ole, så vil jeg fokusere på billederne ... Wink

Martin Wink

__________________

http://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
http://www.hyldegaarden.dk
http://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.488

PB  Hjemmeside

Hej

Så er det lykkedes mig at ombygge drejeskiven. Se linket her.

Martin Wink

__________________

http://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
http://www.hyldegaarden.dk
http://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Tak for et meget fint indlæg om ombygningen. Det giver lige undertegnede lidt at tænke over..... Man behøver altså ikke at være elektronikekspert, som jeg ellers frygtede.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.488

PB  Hjemmeside

"Skovsøekspressen" skrev:
Tak for et meget fint indlæg om ombygningen. Det giver lige undertegnede lidt at tænke over..... Man behøver altså ikke at være elektronikekspert, som jeg ellers frygtede.MvhClaus

Tak for rosen Claus.

Det er en meget simpel operation. Det der tog længst tid var at tage billeder, få skrevet teksten og lagt det op på min hjemmeside.

Martin Wink

__________________

http://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
http://www.hyldegaarden.dk
http://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Michael BJ

Indlæg: 253

PB  Hjemmeside

Virkelig godt med en ombygningsvejledning til Heljans drejeskive - nu har jeg fået mod på at købe en selv og bygge den om til 3-skinne Laughing out loud

Bare en enkelt ting: Jeg forstår ikke rigtigt det der med vendesløjfemodulet, hvorfor skal man bruge sådan et? Jeg mener, ved 3-skinne er det da ligegyldigt hvordan drejebroen vender, der er jo samme polaritet i begge skinnestrenge?

mvh

Michael

__________________

Dansk epoke 3

http://flyvehistorie.wordpress.com/

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.488

PB  Hjemmeside

Hej Michael

"Michael BJ" skrev:
Virkelig godt med en ombygningsvejledning til Heljans drejeskive - nu har jeg fået mod på at købe en selv og bygge den om til 3-skinne Laughing out loud Bare en enkelt ting: Jeg forstår ikke rigtigt det der med vendesløjfemodulet, hvorfor skal man bruge sådan et? Jeg mener, ved 3-skinne er det da ligegyldigt hvordan drejebroen vender, der er jo samme polaritet i begge skinnestrenge?mvhMichael

Det med polaritet er vist så som så. Hvis du på et spor har rød ledning på midterlederen og et andet spor der er isoleret fra og her har rød på skinnerne vil du få en kortslutning når hjulene leder strøm fra en skinne til en anden.

Som jeg har forstået det vender det print der sidder i drejeskiven netop strømmen og dermed vil der kunne opstå en kortslutning. Vendesløjfe modulet "måler" på denne kortslutning og vender straks ledningen hvis der er kortslutning.

Martin Wink

__________________

http://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
http://www.hyldegaarden.dk
http://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Michael BJ

Indlæg: 253

PB  Hjemmeside

"martindahl" skrev:
Hvis du på et spor har rød ledning på midterlederen og et andet spor der er isoleret fra og her har rød på skinnerne vil du få en kortslutning når hjulene leder strøm fra en skinne til en anden.

Så synes jeg nu at det vil være smartere (og billigere) at sørge for at have den "farve" på ledningen på begge spor (det sørger jeg da normalt altid for at have)?

mvh

Michael

__________________

Dansk epoke 3

http://flyvehistorie.wordpress.com/

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.488

PB  Hjemmeside

"Michael BJ" skrev:
"martindahl" skrev:
Hvis du på et spor har rød ledning på midterlederen og et andet spor der er isoleret fra og her har rød på skinnerne vil du få en kortslutning når hjulene leder strøm fra en skinne til en anden.
Så synes jeg nu at det vil være smartere (og billigere) at sørge for at have den "farve" på ledningen på begge spor (det sørger jeg da normalt altid for at have)?mvhMichael

Det er der vist ingen der er uenig i, men det er ikke det tråden drejer sig om ... :roll:

Martin Wink

__________________

http://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
http://www.hyldegaarden.dk
http://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Michael BJ

Indlæg: 253

PB  Hjemmeside

"martindahl" skrev:
Det er der vist ingen der er uenig i, men det er ikke det tråden drejer sig om ... :roll:

Så må jeg have misforstået noget: Drejer det sig ikke om at ombygge en Heljan 2-skinne drejeskive til 3-skinnedrift?

I den forbindelse vil jeg bare helst gøre det så simpelt som muligt, og hvis jeg med en smule omhyggelighed ved ledningsføringen kan slippe for at skulle bruge et vendesløjfemodul vil det da alt andet lige være smart.

Eller er der noget jeg helt har overset her :?: :?:

mvh

Michael

__________________

Dansk epoke 3

http://flyvehistorie.wordpress.com/

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.488

PB  Hjemmeside

"Michael BJ" skrev:
"martindahl" skrev:
Det er der vist ingen der er uenig i, men det er ikke det tråden drejer sig om ... :roll:
Så må jeg have misforstået noget: Drejer det sig ikke om at ombygge en Heljan 2-skinne drejeskive til 3-skinnedrift?I den forbindelse vil jeg bare helst gøre det så simpelt som muligt, og hvis jeg med en smule omhyggelighed ved ledningsføringen kan slippe for at skulle bruge et vendesløjfemodul vil det da alt andet lige være smart.Eller er der noget jeg helt har overset her :?: :?:mvhMichael

Fair nok ...

Så må du altså fortælle mig hvad det er du mener jeg skal gøre.

Martin Wink

__________________

http://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
http://www.hyldegaarden.dk
http://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Michael BJ

Indlæg: 253

PB  Hjemmeside

"martindahl" skrev:
Fair nok ...Så må du altså fortælle mig hvad det er du mener jeg skal gøre.

OK, som jeg har forstået det, så forklarer du at man skal bruge et vendesløjfemodul for at undgå kortslutning, hvis det ene spor er forbundet med rød til midterleder og blå til skinne og det andet spor har blå til midterleder og rød til skinne.

Så spørger jeg: Kan man ikke bare sørge for at begge spor er forbundet ens og så undlade vendesløjfemodulet?

mvh

Michael

__________________

Dansk epoke 3

http://flyvehistorie.wordpress.com/

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.488

PB  Hjemmeside

Jeg formoder at med drejeskiven som 2 skinne-udgave hvor der går en ledning til hver skinne vil der være behov for at skifte retning på strømmen for at lokomotivet ikke skal lave kortslutning med skinner der er forskelligt polariseret.

Derfor sidder der en lille elektronisk dims i drejeskiven der sørger for at skifte retning på strømmen til skinner.

So far so gut ...

Når jeg så tager strømmen fra begge skinner og samler dem i en af ledningerne og lægger den frigivne ledning til midterlederen. Nu er det hele reelt samlet igen. Når nu drejeskiven drejer 180 grader vender den polariteten og hvad der før var strøm til skinnerne bliver nu sendt til midterlederen og omvendt.

Hvad tror du så der sker når et lokomotiv kører fra drejeskiven og møder skinnerne der er polariseret efter "foreskrifterne"?

Martin Wink

__________________

http://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
http://www.hyldegaarden.dk
http://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Michael BJ

Indlæg: 253

PB  Hjemmeside

Hvis det forholder sig som du formoder det gør, giver det selvfølgelig mening, men det fremgik jo ikke fra starten, så derfor virkede det ulogisk for mig. Sådan som du skrev det, lød det jo som om det kun var selve ledningsforbindelserne, der var problemet.

Jeg kunne dog alligevel godt forestille mig (uden at jeg kender drejeskivens funktioner), at der må være en måde at undgå vendesløjfemodulet.

Mon der er nogen der kan be- eller afkræfte det?

mvh

Michael

__________________

Dansk epoke 3

http://flyvehistorie.wordpress.com/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole Vedel

Indlæg: 961

PB  Blog  Hjemmeside

"Michael BJ" skrev:
Hvis det forholder sig som du formoder det gør, giver det selvfølgelig mening, men det fremgik jo ikke fra starten, så derfor virkede det ulogisk for mig. Sådan som du skrev det, lød det jo som om det kun var selve ledningsforbindelserne, der var problemet.Jeg kunne dog alligevel godt forestille mig (uden at jeg kender drejeskivens funktioner), at der må være en måde at undgå vendesløjfemodulet.Mon der er nogen der kan be- eller afkræfte det?mvhMichael

Det kræver en komponent ændring på det lille print under broen (SMD 603 komponenter), og der er forskel på versions nr. af print.

Det vil betyde at nogle vil stå med en defekt drejeskive, og nye print er ikke lagervare.

Så den løsning med vendesløjfe modul til et par hundrede kr. er klart at foretrække.

Mvh. Ole Vedel

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.