Enig med Henning - som det indirekte fremgår er sporskifter bygget ind på en strækning der hælder en kilde til afsporinger og dårligt strømoptag. Sporet skal derfor lægges meget omhyggeligt.
For dem der kører Märklin står kun kurvesporskifter med R1 (36cm) til rådighed. Dermed kan løsningen ikke anbefales, da stigningen bliver for stor i helixen (med 8cm fra SO til SO = 3,54%), men OK hvis man har korte tog, ingen lange personvogne og lokomotiver der kan klare det ....
Hej Lars og A-stjernenu er jeg jo DC kørermen laver Märklin C skinne ikke et ret stort alm sporskifte med radius på ca 1mog det er vel den radius man skal op på i en ( ok jeg forbarmer mig ) helix eller størremvh henning h087
Joda...og også med R2 (24611 & 24612) - så kan man komme under de 3%...
Problemet med de slanke sporskifter (r=1114,6mm => C-skinne, r=902,4 => K-skinne)) er at du så får en MEGET stor helix samt at vitrinen - altså hvis rummet ikke er meget langt - bliver skjult af helixen.
Kan vedlagte layout lade sig gøre i praksis?Plan er at lave sidespor på helix'en således togstammer kan holde placeret i vitriner under hinanden på væggen.
Ifølge WinTrack har RocoLine R2 en radius på 358mm - dette giver efter min mening en for stejl stigning i din helix. Har du lidt mere plads til rådighed?
Det kan muligvis lade sig gøre med R3, men ikke med R5/R6 som er det næste buede sporskifte.
Jeg har en hældning på mellem 4,28% og 4,55% i følge Wintrack.
Hældningen kan dog formindskes, hvis afstanden mellem lagene ikke er 100mm men kun 80mm, der er minimum højden for at mine MZ'er kan gå under. Da bliver hældningen kun 3,56%
Kan muligvis presses ind. R2 er det pladsmæssigt mest ideelt. Dit bud giver en hældning 3,62%. Så hvis 80mm frihøjde kan gå, vil jeg foretrække den rene R2.
Bør hældningen være endnu mindre? Er mest nervøs for afkoblinger i sporskiftet.
Kan muligvis presses ind. R2 er det pladsmæssigt mest ideelt. Dit bud giver en hældning 3,62%. Så hvis 80mm frihøjde kan gå, vil jeg foretrække den rene R2.Bør hældningen være endnu mindre? Er mest nervøs for afkoblinger i sporskiftet.
Øhh - har lige regnet efter - jeg får i WinTrack stigningen til 2,9%???
Jeg har har brugt R3 (R=419,6mm) og sporskiftet R5/R6 (og på den anden side så naturligsvis et enkelt spor R5).
Kan muligvis presses ind. R2 er det pladsmæssigt mest ideelt. Dit bud giver en hældning 3,62%. Så hvis 80mm frihøjde kan gå, vil jeg foretrække den rene R2.
Ren R2 giver alt alt for stor en stigning til at have en ordentlig sikkerhed i kørslen.
Personligt ville jeg ikke gå under Roco R4 (481mm). Ja, det fylder, men så hellere en paternoster, hvis der ikke er plads til en ordentlig helix.
For dem der kører Märklin står kun kurvesporskifter med R1 (36cm) til rådighed. Dermed kan løsningen ikke anbefales, da stigningen bliver for stor i helixen (med 8cm fra SO til SO = 3,54%),
Vil lige tilfoeje at jeg selv har et slankt Märklin K-skifte i min helix. Det sidder paa den "stigende" straekning, og udgoer en del af en ellers ren R5 helix, ved hjaelp af diverse korte udligninsskinner og to R2 7,5º skinnestykker.
Sporskiftet er for en TIL-koersel fra en fremtidig skyggestation som endnu ikke er bygget, men helixen og sporskiftet har set tusindvis af gennemkoersler uden et eneste problem. -Med tog paa op til 4 meters laengde.
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej A-stjerne
gleiswendel = helix, men jeg er også oppe i årene ( startede med Märklin og tysk - defor )
ja det kan lade sig gøre -
der er dog et par betingelser
radius i sporskifte bør være det samme som i gleiswendel - eller så stor som muligt
store kurveskift kan også bruges - lægge så lidt speciel - så største radius fortsætter ret - og inderradius fortsætter med at dreje
skiftet skal fortsætte med at stige
det spor der skal gå til vitrin skal stige lidt mere -
før det bliver plannet - så der ikke fremkommer knæk på sporet ( afkobling af materiel - profi kobling )
håber det blev forståentlig skrevet
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Litra P
Indlæg: 1.852
Enig med Henning - som det indirekte fremgår er sporskifter bygget ind på en strækning der hælder en kilde til afsporinger og dårligt strømoptag. Sporet skal derfor lægges meget omhyggeligt.
For dem der kører Märklin står kun kurvesporskifter med R1 (36cm) til rådighed. Dermed kan løsningen ikke anbefales, da stigningen bliver for stor i helixen (med 8cm fra SO til SO = 3,54%), men OK hvis man har korte tog, ingen lange personvogne og lokomotiver der kan klare det
....
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Lars og A-stjerne
nu er jeg jo DC kører
men laver Märklin C skinne ikke et ret stort alm sporskifte med radius på ca 1m
og det er vel den radius man skal op på i en ( ok jeg forbarmer mig ) helix eller større
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Litra P
Indlæg: 1.852
Joda...og også med R2 (24611 & 24612) - så kan man komme under de 3%...
Problemet med de slanke sporskifter (r=1114,6mm => C-skinne, r=902,4 => K-skinne)) er at du så får en MEGET stor helix samt at vitrinen - altså hvis rummet ikke er meget langt - bliver skjult af helixen.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Lars
hev et märklinkatalog frem ( ja det holder jeg da også - deres vogne kan også bruges på DC ( husk hjulskift )
deres sporskifter 24611 + 12 har jo radius 437 -
kan man lave helixen i denne radius og aligevel køre med lange vogne og tog
eller de fortsatte spor i helixen fx R3 = 515
har du ikke et sportegneprogam ? - og kunne man lokke dig til at lave et par udkast
der var jo nok nogen her på forummet der kunne bruge et par udkast
ideen fra A-stjerne er jo ikke helt dum! :idea:
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Kort og godt: Ja.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
A-Stjerne
Indlæg: 163
Tiltænkte at det skulle være Rocoline R2.
Litra P
Indlæg: 1.852
Ifølge WinTrack har RocoLine R2 en radius på 358mm - dette giver efter min mening en for stejl stigning i din helix. Har du lidt mere plads til rådighed?
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
A-Stjerne
Indlæg: 163
Det kan muligvis lade sig gøre med R3, men ikke med R5/R6 som er det næste buede sporskifte.
Jeg har en hældning på mellem 4,28% og 4,55% i følge Wintrack.
Hældningen kan dog formindskes, hvis afstanden mellem lagene ikke er 100mm men kun 80mm, der er minimum højden for at mine MZ'er kan gå under. Da bliver hældningen kun 3,56%
Litra P
Indlæg: 1.852
Hmmm - er der plads til et æg?
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
A-Stjerne
Indlæg: 163
Kan muligvis presses ind. R2 er det pladsmæssigt mest ideelt. Dit bud giver en hældning 3,62%. Så hvis 80mm frihøjde kan gå, vil jeg foretrække den rene R2.
Bør hældningen være endnu mindre? Er mest nervøs for afkoblinger i sporskiftet.
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej A-stjerne
hvad bruger du af koblinger?
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Litra P
Indlæg: 1.852
Øhh - har lige regnet efter - jeg får i WinTrack stigningen til 2,9%???
Jeg har har brugt R3 (R=419,6mm) og sporskiftet R5/R6 (og på den anden side så naturligsvis et enkelt spor R5).
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Ren R2 giver alt alt for stor en stigning til at have en ordentlig sikkerhed i kørslen.
Personligt ville jeg ikke gå under Roco R4 (481mm). Ja, det fylder, men så hellere en paternoster, hvis der ikke er plads til en ordentlig helix.
Se her:
http://www.kesselbauer-funktionsmodellbau.de/funktionsmodellbau/paternos...
"Kun" 3450 € for en komplet med 15 etager (og dermed 30 spor).
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Tonny Pedersen
Håndformer
Næstved
Indlæg: 348
Hej
her er en som har lavet en godt nok med k skinner , men princippet er jo det samme.
http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=64&t=35287&hilit=schattenbahnh...
tonny
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Vil lige tilfoeje at jeg selv har et slankt Märklin K-skifte i min helix. Det sidder paa den "stigende" straekning, og udgoer en del af en ellers ren R5 helix, ved hjaelp af diverse korte udligninsskinner og to R2 7,5º skinnestykker.
Sporskiftet er for en TIL-koersel fra en fremtidig skyggestation som endnu ikke er bygget, men helixen og sporskiftet har set tusindvis af gennemkoersler uden et eneste problem. -Med tog paa op til 4 meters laengde.
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
bmpplan
Indlæg: 30
Måske en 30 spors paternoster er i overkanten rent prismæssigt.
Men hvis mindre kan gøre det kan linket måske være en inspiration.
http://www.youtube.com/watch?v=Xwzyy-Ern04&feature=related. En simpel hylde som forskydes i højden for at sætte togene på de enkelte spor.
Linak er et dansk firma som laver lineære akuatorer som måske kunne bruges til løfte systemet.
Jeg har selv leget med ideen, men ikke ført den ud i livet.
/Bo M.
Kalundborg