Picture

Tonny Pedersen

Håndformer

Næstved

Indlæg: 348

PB

helix

Hejsa

Har læst et eller andet sted her at hvis man laver en helix er det vigtigt at toget kører op på den yderste radie , HVORFOR ?

Da jeg kører spor N og har højrekørsel så kræver det jo så 2 x 2 skifter for at krydse begge veje og det fylder 45 cm , hvilket er meget i N.

Men jeg håber da der er et eller andet jeg har misforstået.

Håber en kan give forklaringen.

Hilsen

Tonny

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Hejsa Tonny

Det er rigtigt man plejer at sige, den yderste er til opkørelse, men det er ment om man bruger små radiuser, prøv at måle din stignings procent på "dit" opkørelse spor, den bør MAX være 3 procent, gerne en del laver.

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jonas J

Indlæg: 48

PB

Det er fordi sporet er længere i det yderste spor end i det inderste spor. Derved bliver stigningen i det yderste spor mindre end stigningen i det inderste spor. Derfor vil toget alt andet lige, lettere kunne køre op i det yderste spor.

/ Jonas

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 993

PB  Hjemmeside

"Tonny Pedersen" skrev:
Da jeg kører spor N og har højrekørsel så kræver det jo så 2 x 2 skifter for at krydse begge veje og det fylder 45 cm , hvilket er meget i N.

Huh? Det har da ikke noget med sagen at goere... Jeg koere H0 og bruger ogsaa hoejrekoersel!

Hvis din omdrejningsretning i helixen ikke er korerkt, maa du jo aendre designet! Wink

Er du maaske kommet til at lave en venstre-snoet helix hvor den burde have vaeret hoejresnoet?

Som allerede naevnt er det oprindelige problem at dit tog boer have en saa lille stigning (%) som muligt. Dette naaes normalt nemmest ved at bruge det yderste spor i en helix til opkoersel.

Hvis du allerede er under 3%, er du ihvertfald med Märklin-tog allerede godt paa den "sikre side" og kan da godt tillade dig at bruge det indre spor som opkoersel.

For N-tog er den kritiske stigning muligvis en anden... Proev dig selv frem!

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 900

PB

"Jonas J" skrev:
Det er fordi sporet er længere i det yderste spor end i det inderste spor. Derved bliver stigningen i det yderste spor mindre end stigningen i det inderste spor. Derfor vil toget alt andet lige, lettere kunne køre op i det yderste spor. / Jonas

Ligesom en op- og nedstigning i Rundetårn eller på en lignende trappe. Det føles ikke nær så hårdt at gå op i den yderste side når trinene er længere eller længere fra hinanden, mens det for nedstigningen næsten er lige meget.

Men hvis Tonny laver sin helix med tilpas lav stigning er det vel "næsten" lige meget om det er inderst eller yderst der køres opad?

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

Tonny Pedersen

Håndformer

Næstved

Indlæg: 348

PB

hej igen

Tak for svarerne.

Det er rart med hjælp når man ikke selv lige er opmærksom , den opstilling jeg prøvede kørte jo selvfølgelig den forkerte vej rundt.

Så problemet er jo så løst.

Hilsen

Tonny

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.