Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.089

PB  Blog  Hjemmeside

Havnebaner

Da' alle sammen.

Jeg kigger en del på havnebaner i øjeblikket, men har ikke rigtigt kunne finde nogle billeder, der viser sporskifter i detaljer: Hvordan håndterer man et sporskifte midt på en brostenskaj eller en større asfaltbelægning? Man lader vel ikke bare en ost stikke op midt i det hele...

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Tja, uden at have kigget nærmere efter kunne jeg forestille mig noget a la måden at skifte spor hos sporvognene.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.089

PB  Blog  Hjemmeside

Øh - ja? Og hvordan fungerer det så?

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

Kig eventuelt på det næstsidste afsnit på denne side: http://aron.adr.dk/11.htm - forklaringen er ikke teknisk betonet, og jeg aner faktisk ikke, om den holder vand, men en mulig forklaring er det da.

http://da.wikipedia.org/wiki/Sporvogn under afsnittet "Elektriske sporvogne" står der også en forklaring, som jeg heller ikke har mulighed for at vurdere ægtheden af.

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

til at stille de manuelt betjente sporskifter havde vognstyreren udenpå fronten en lang stang, hvormed han kunne påvirke en nedfældet skiftemekanisme, der lå mellem tungerne.

Jeg har ikke umiddelbart kunnet finde et billede af hvordan.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

"Willie Garvin" skrev:
Kig eventuelt på det næstsidste afsnit på denne side: http://aron.adr.dk/11.htm - forklaringen er ikke teknisk betonet, og jeg aner faktisk ikke, om den holder vand, men en mulig forklaring er det da.

Beskrivelsen svarer fuldstændig til det, jeg kan huske. På billedet kan man ane hullet midt i kanalen mellem tungerne. På vognen til Ryparken kan man se skiftestangen på fronten.

http://myldretid.dk/billeder/vis_billede.php?foto_id=2808

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

På det her billede kan man svagt ane det samme arrangement som fra Sporvejsmuseet.

http://www.l-eriksen.dk/toge/fast/jyll/stn/fredericia/havn/1/slideshow.p...

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mogens V.

Ex DSB

Indlæg: 96

PB

"Lars Skjærlund" skrev:
Da' alle sammen.Jeg kigger en del på havnebaner i øjeblikket, men har ikke rigtigt kunne finde nogle billeder, der viser sporskifter i detaljer: Hvordan håndterer man et sporskifte midt på en brostenskaj eller en større asfaltbelægning? Man lader vel ikke bare en ost stikke op midt i det hele...

Hej Lars

Du bliver nok nød til at fortælle om der var kørsel med personvogne (til færger feks.), eller blot rangering.

I Esbjerg, som var en statshavn, blev toget med forbindelse England, afmeldt til havneblokken, og så omstillede og aflåste alle sporskifter i togvejen.

Her var motorstyrede sporskifter, -dækket af Pu signaler.

Imellem stationen og havnen var der ind og udkørselssignaler af vingetyben.

Hvis det var rangerbevægelser, blev toget først afmeldt til havneposten med maskinens rangernummer, og så afgivet til det usikrede område, når han var vel nede på havnen.

Sporskifterne var i første omgang entungede sporskifter, men blev senere (pga. dødsulykke) ombyttet med totungede sporskifter med hagelås, pallås eller som oftes rompelås.

Selve betjeningen af disse manuelle skifter kunne gøres på flere måder:

1. Der var i gadenivau mulighed for at flytte sporskiftets trækstænger ud til vejsiden.

2. På havnen var osten (kontravægten) beskyttet af 2 tykke galvaniserede bukkede rør, som først blev beskadiget ved påkørsel. På et tidspunke var rørende gulmalet,

ligesom der var anbragt gult reflex på ostene. For at holde vedligeholdsomkosterne nede, blev der benyttet betonklodser.

De samme rør blev også benyttet til brandhaner og andet sikkerhedsudstyr.

3. Endelig var der mulighed at omlægge sporene, så sporskifterne ikke lå på havnekajen.

4. Enkelte steder var der nogle aflange plader i vejhøjde, som kunne åbnes og derved med evt. en fod kunne omlægge sporskiftet. Denne måde var i renholdning ret tidskrævende og sjældent benyttet.

Der blev på havnearelalet brugt rillespor, men af hensyn til den meget store rengøring blev der brugt almingeligt spor, hvor dette var muligt.

Ved nyere ombygning, blev almindelig skinne, eventuel med dobbeltskinne benyttet.

Mangen en cykelist har prøvet at hjulene sad fast, hvis man ikke var opmærksom på skinneforløbet.

Jeg har brugt hjælp fra bogen Banernes bygning og udstyrelse og egne errindringer.

Jeg har gjort det kort og håber at det vil hjælpe lidt.

Med venlig hilsen

__________________

Mogens V.

Gumjk som igen er medlem af DMJU

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.089

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Mogens.

"Mogens V." skrev:
Du bliver nok nød til at fortælle om der var kørsel med personvogne (til færger feks.), eller blot rangering.
Ren rangering med gods.
Citat:
Der blev på havnearelalet brugt rillespor, men af hensyn til den meget store rengøring blev der brugt almingeligt spor, hvor dette var muligt.
Min fejl - men det var egentligt kun rillespor, jeg tænkte på - se f.eks. vedhæftede Google-foto fra Århus havn: Der er trukket et eller andet ud til den ene side af skiftet - men hvad?Det er jo desværre ikke så let at finde havnespor nu om dage, så derfor spørgsmålet her.
Citat:
Mangen en cykelist har prøvet at hjulene sad fast, hvis man ikke var opmærksom på skinneforløbet.

Been there, done that: På Svendborg havn - efter at have cyklet dertil fra Århus. Det kostede en tur på skadestuen og en bule så stor, at jeg ikke kunne se ud af det ene øje i flere uger... Evil

rhus havn

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

stykgods

Indlæg: 45

PB  Blog

"Lars Skjærlund" skrev:
Da' alle sammen.Jeg kigger en del på havnebaner i øjeblikket, men har ikke rigtigt kunne finde nogle billeder, der viser sporskifter i detaljer: Hvordan håndterer man et sporskifte midt på en brostenskaj eller en større asfaltbelægning? Man lader vel ikke bare en ost stikke op midt i det hele...

Et såkaldt godt spørgsmål. Jeg har nogle gamle billeder fra Odense havn downloadet fra Fynske Billeder og Odense by museum. Her ses begge eksempler nemlig et sporskifte med "ost" stikkende op og et sporskifte med et beslag som åbenbart skal åbnes af rangelederen, når sporskiftet skal skiftes. Det første billede viser min fortolkning af den sidste løsning på Ubby havn.

med venlig hilsen

Frank

IMG_6882

11785a

11782a

__________________

Ubby Havn november 1965, DCC, Roco Multimaus, Peco code 75, Kadee koblinger.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mogens V.

Ex DSB

Indlæg: 96

PB

"Lars Skjærlund" skrev:
Min fejl - men det var egentligt kun rillespor, jeg tænkte på - se f.eks. vedhæftede Google-foto fra Århus havn: Der er trukket et eller andet ud til den ene side af skiftet - men hvad?Det er jo desværre ikke så let at finde havnespor nu om dage, så derfor spørgsmålet her.

Hej Lars

Jeg bliver dig nok svar skyldig, da jeg ikke er kendt på Århus havn.

Jeg kan godt se noget, det ligner mest en lem.

Bør nok lige sige at kontravægten i en lem, ikke behøver at hænge til siden.

Den kan stå oprejst og bevæge sig som et pendul

vendt opad med håndtag i selve osten.(Husk på at hastigheden er meget nedsat.)

Ude i vor klub, har vi et havneområde omkring Helsingør station,

hvor der imellem sporene er lagt brosten, som kunne købes færdigt.

Det er nok det nærmeste jeg har set rillespor. Man kunne så få passende brostensplader dertil.

Der kunne også fås sporskifter, men da kurverne var for krappe,

undlod vi disse da vore spor skal kunne befares af almindeligt materiel.

Jeg skal forespørge om fabrikatet, hvis du ønsker dette?

Iøvrigt nogle fine billeder Frank.

Med venlig hilsen

__________________

Mogens V.

Gumjk som igen er medlem af DMJU

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

Hej Frank

Flotte billeder, men er der ikke copyright på dem?

Hej Lars

Spændende spørgsmål.

Skiftet ligger er gemt ned i et hul, som er dækket af en metalplade med rille i. Det må blive betjent på samme måde som ved sporvognene. Jeg vedlægger et par billeder fra Fredericia havn 26 juli 2009 og Kolding havn 23 december 2009.

Jeg håber, at billederne besvarer dit spørgsmål.

Fredericia_havn_2009-07-26

Kolding_havn_2009-12-13

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.341

PB

Hejsa

Så vidt jeg husker, var der mange (hvis ikke de fleste) skifter på Århus Havn ude ved kajerne med metal-dæksel og skjult kontravægt.

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Michael BJ

Indlæg: 265

PB  Hjemmeside

"Erik 1:87" skrev:
Hej FrankFlotte billeder, men er der ikke copyright på dem?

Nu er der jo ikke umiddelbart nogen datering at se på disse billeder, men hvis de er over 50 år gamle (hvilket de formentlig er?), er det faktisk tilladt at offentliggøre dem, selvom man ikke har rettigheder til dem. Dette gælder billeder der ikke kan karakteriseres som kunstværker, se evt dette link: http://www.kum.dk/sw716.asp og læs teksten under overskriften: "Beskyttelse af andre præstationer".

Uden at have læst lovteksten (som der linkes videre til i ovenstående link), går jeg dog ud fra at der er visse begrænsninger i brugen af sådanne billeder, selvom de er over 50 år gamle (kan forestille mig at det ikke er tilladt uden videre at benytte dem kommercielt).

Man kan altså godt i mange tilfælde offentliggøre billeder som man ikke har rettigheder over, men rent moralsk kan man måske sige at man normalt bør have samtykke fra rettighedshaveren (eller i det mindste angive hvor man har billedet fra).

mvh

Michael

__________________

Dansk epoke 3

http://flyvehistorie.wordpress.com/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jean

Indlæg: 93

PB

Hej Alle.

Her er inde maden fra en sporskiftmekanisme fra sporvejsmuseet.

Sporskifttungen er holdt på plads af fjederen og omlægges ved at en sporskiftestang sættes ned ved tungen og den føres i modsat position hvor fjederen så fastholder den.

003

__________________

Jean - Märklin fan.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.089

PB  Blog  Hjemmeside

Tusind tak til alle - specielt billederne fra Kolding og Fredericia var lige det, jeg ledte efter. De skulle heldigvis være ret lette at eftergøre i model.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mogens V.

Ex DSB

Indlæg: 96

PB

Hej Lars

Fandt vi ud af hvilke epoke du kører?

Jeg har kikket i din profil, der som de fleste andre er lidt mangelfuld. Smile

Jeg kunne godt ønske, at der blev gjort lidt mere ud af interesser epoker m.m.

Så kunne man straks deraf finde ud om man kunne hjælpe, eller blot ville forvirre spørgeren.

Med venlig hilsen

__________________

Mogens V.

Gumjk som igen er medlem af DMJU

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

"Mogens V." skrev:
Jeg har kikket i din profil, der som de fleste andre er lidt mangelfuld. Smile Jeg kunne godt ønske, at der blev gjort lidt mere ud af interesser epoker m.m.Så kunne man straks deraf finde ud om man kunne hjælpe, eller blot ville forvirre spørgeren.

Ja, det har du da ret i ... Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud

Hvordan ser din profil ud :?: :!: :roll:

Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

"martindahl" skrev:
Hvordan ser din profil ud :?: :!: :roll: Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Martin Wink

Ups!

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.089

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Mogens.

"Mogens V." skrev:
Fandt vi ud af hvilke epoke du kører?
Sikkert ikke: Min epoke hedder Nordvestjylland, maj 1962.
Citat:
Jeg har kikket i din profil, der som de fleste andre er lidt mangelfuld. Smile Jeg kunne godt ønske, at der blev gjort lidt mere ud af interesser epoker m.m.Så kunne man straks deraf finde ud om man kunne hjælpe, eller blot ville forvirre spørgeren.

Det må vel være en frivillig sag, hvor meget man har lyst til at oplyse?

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mogens V.

Ex DSB

Indlæg: 96

PB

"Lars Skjærlund" skrev:
Det må vel være en frivillig sag, hvor meget man har lyst til at oplyse?

Hej Lars

Det respekterer jeg naturligvis.

Og til Martin, - der var vist noget, jeg ikke helt forstod.

Med venlig hilsen

__________________

Mogens V.

Gumjk som igen er medlem af DMJU

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Mogens V." skrev:
Og til Martin, - der var vist noget, jeg ikke helt forstod.

Der var en der her i tråden skrev:

"Jeg har kikket i din profil, der som de fleste andre er lidt mangelfuld.

Jeg kunne godt ønske, at der blev gjort lidt mere ud af interesser epoker m.m."

Gad vide, hvor meget personen selv oplyser i sin profil?

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

Hej Mogens

"Mogens V." skrev:
Og til Martin, - der var vist noget, jeg ikke helt forstod.Med venlig hilsen

Jeg tillod mig bare at tjekke din profil ud og den er lige så mangelfuld som dem du klandrede for manglende informationer ... Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mogens V.

Ex DSB

Indlæg: 96

PB

Citat:
Jeg tillod mig bare at tjekke din profil ud og den er lige så mangelfuld som dem du klandrede for manglende informationer ... Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Martin Wink

Hej Martin

Godt ord igen, men hvis du mener jeg mangler noget, er du da velkommen til at sige det.

Jeg har ingen hjemmeside, og jeg mener ikke at min golf, bokse eller hestesportskariere hører med her.

Da man her på sporskiftet kan komme i kontakt via privat mail,

syntes jeg ikke det har relevans med alm. mailadresse og de andre ting har jeg ikke.

Det der står under privat ved mig er sanheden og sågar et billede.

(Du har mulighed for at se hvad jeg kører på DMJu's hjemmeside)

Hvad mangler du?

Beklager vi afsporede.

Med venlig hilsen

__________________

Mogens V.

Gumjk som igen er medlem af DMJU

Like 0 kan lide
Top

Picture

00

Indlæg: 633

PB

"Mogens V." skrev:
Citat:
Jeg tillod mig bare at tjekke din profil ud og den er lige så mangelfuld som dem du klandrede for manglende informationer ... Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Martin Wink
Hej MartinGodt ord igen, men hvis du mener jeg mangler noget, er du da velkommen til at sige det.Jeg har ingen hjemmeside, og jeg mener ikke at min golf, bokse eller hestesportskariere hører med her. Da man her på sporskiftet kan komme i kontakt via privat mail,syntes jeg ikke det har relevans med alm. mailadresse og de andre ting har jeg ikke.Det der står under privat ved mig er sanheden og sågar et billede.(Du har mulighed for at se hvad jeg kører på DMJu's hjemmeside)Hvad mangler du?Beklager vi afsporede.Med venlig hilsen

det er da bare helt sort det her. Du skriver selv om interesser epoker med mere - og så har du det ikke på din egen profil - men finder så en smutvej at det kan man da se på en hjemmeside - kom nu lige ind i kampen fætter vims Smile

__________________

Kører H0 på spisebord (TRIX & Brawa) - Bygger pt. mindre N-bane som by, nået dertil hvor scener og personer sættes på. Har taget hul på et middelstort Z-anlæg. Har LGB i haven. (og et stor samling Spor 1 Märklin og KM-1 på hylderne) - ECoS, ESU Radio & TouchCab.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mogens V.

Ex DSB

Indlæg: 96

PB

Citat:
det er da bare helt sort det her. Du skriver selv om interesser epoker med mere - og så har du det ikke på din egen profil - men finder så en smutvej at det kan man da se på en hjemmeside - kom nu lige ind i kampen fætter vims Smile

Helt ærligt folkens

Hvad er der I gerne vil vide om mig?

På knappen profil står:

Hvornår jeg er kommer her.

Hvor mange indlæg jeg har lavet.

Hvor jeg geografisk bor.

Hvad jeg har været beskæftiget med.

og sluttelig interesser.

Er det da fordi man gerne vil være fri for mine indlæg?

Så finder vi så nok ud af dette.

Igen hvad ønsker I mere spesifikt?

Hvis du mente mig 00, så var navnet altså Mogens V.

Hilsen

__________________

Mogens V.

Gumjk som igen er medlem af DMJU

Like 0 kan lide
Top

Picture

Klaus_H

Transportforsikring

Indlæg: 633

PB  Hjemmeside

"Mogens V." skrev:
Helt ærligt folkensHvad er der I gerne vil vide om mig?På knappen profil står:Hvornår jeg er kommer her.Hvor mange indlæg jeg har lavet.Hvor jeg geografisk bor.Hvad jeg har været beskæftiget med.og sluttelig interesser.Er det da fordi man gerne vil være fri for mine indlæg?Så finder vi så nok ud af dette.Igen hvad ønsker I mere spesifikt?Hvis du mente mig 00, så var navnet altså Mogens V.Hilsen

Jeg tror nu bare folk gerne vil have at du skriver hvad indenfor modeltog der har din særlige interesse. F.eks. skala, skinnesystem, epoke og land.

__________________

3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

"Mogens V." skrev:
Helt ærligt folkensHvad er der I gerne vil vide om mig?

Hej Mogens

Jeg tror, det eneste folk mangler at høre nu, er hvilken epoke du kører, for de har kikket i din profil og "den er som de fleste andre lidt mangelfuld." - hvis altså epoken forventes at skulle stå her Wink

Når det så er kommet frem, kan vi forhåbentlig komme videre. Laughing out loud

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

Min pointe var blot at man skal ikke kaste med sten når man selv bor i et glashus ...

Og Mogens længere er den ikke - forhåbentlig har du set alle mine smileys ...

Du har fuldstændig ret i at de fleste her på sitet brillerer med manglende informationer om hvad de kører med af epoke, spor, m.v. Jeg kan heller ingen informationer finde på din profil her på sitet og det var blot dette der var min pointe.

Beklager hvis jeg har fornærmet dig Mogens, det var på INGEN måder min hensigt. Jeg var bare i lidt drillehumør ...

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.337

PB

Tilbage til emnet (som var sporskifter på havnebaner, for de som har glemt det):

På Erik Olsens hjemmeside findes en tegning af en underjordisk trækbuk (som sådan en fætter kaldes). Det vigtigte i modelbanesammenhæng er nok målene på den del af "kassen" man kan se, nemlig riffelpladen:

http://www.modelbaneteknik.dk/jernbane/spor/btj-bl5070g.pdf

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars

Indlæg: 538

PB  Hjemmeside

"Svend" skrev:
På Erik Olsens hjemmeside findes en tegning af en underjordisk trækbuk (som sådan en fætter kaldes). Det vigtigte i modelbanesammenhæng er nok målene på den del af "kassen" man kan se, nemlig riffelpladen:http://www.modelbaneteknik.dk/jernbane/spor/btj-bl5070g.pdf

I linket skal alt efter pdf slettes, så virker det.

Billede

Her er et sporskifte på havnen i Løgstør ca. 1968. Trækbukken er under lemmen i skiftets venstre side.

Skiftet har kun een tunge, så der flyttes kun på skinnen til venstre, når der skiftes.

__________________

mvh
Lars
http://www.skala-n.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Et rigtig godt billede, lige til at eftergøre i model?

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.337

PB

Et enkelt-tunget sporskifte i model kunne være spændende at se - også i funktion. Og så tilmed i rillespor.

Hvem kommer først Smile

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

Claus Jensen

Indlæg: 2

PB

Jeg har med interesse fulgt med i denne debat. Idag kom jeg så forbi et sporskifte på Odense Havn, som fortsat er intakt. Derfor tog jeg lige et par billeder af det, så andre også kan se hvordan det ser ud i praktisk. Om sporskiftet virker mere, er jeg dog i tvivl om. Det har ikke været benyttet i en del år efterhånden, så det er nok groet så meget til i skidt, samt manglende vedligeholse.

Billede

Billede

Med venlig hilsen

Claus Jensen

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Christian3120

Teknisk skole :-)

Indlæg: 342

PB

godt billede Smile næste gang jeg kommer ned på havnen i esbjerg, skal jeg nok lige tage nogle billeder af sporskiftene og skinnerne Laughing out loud

hilsen chr

__________________

H0, Digitalt, 2 skinne (DC) Epoke IV og V, Dansk.
MZ 1401 & 1403 & 1461.
MY 1155
IC3 5003
11 godsvogne, 7 passagervogne, og 1 rensevogn ;D

Like 0 kan lide
Top

Picture

SFJ

Skole

Indlæg: 430

PB

"Claus Jensen" skrev:
Jeg har med interesse fulgt med i denne debat. Idag kom jeg så forbi et sporskifte på Odense Havn, som fortsat er intakt. Derfor tog jeg lige et par billeder af det, så andre også kan se hvordan det ser ud i praktisk. Om sporskiftet virker mere, er jeg dog i tvivl om. Det har ikke været benyttet i en del år efterhånden, så det er nok groet så meget til i skidt, samt manglende vedligeholse. BilledeBilledeMed venlig hilsenHvor henne ca. på Odense havn ligger det. Er det tæt på kranerne? Claus Jensen

__________________

//Miles

En dreng på 13 år med stor interesse for tog.

Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.