Da' alle sammen.
Jeg kigger en del på havnebaner i øjeblikket, men har ikke rigtigt kunne finde nogle billeder, der viser sporskifter i detaljer: Hvordan håndterer man et sporskifte midt på en brostenskaj eller en større asfaltbelægning? Man lader vel ikke bare en ost stikke op midt i det hele...
__________________
MVH
Lars
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Tja, uden at have kigget nærmere efter kunne jeg forestille mig noget a la måden at skifte spor hos sporvognene.
Bjarne
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.202
Øh - ja? Og hvordan fungerer det så?
MVH
Lars
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Kig eventuelt på det næstsidste afsnit på denne side: http://aron.adr.dk/11.htm - forklaringen er ikke teknisk betonet, og jeg aner faktisk ikke, om den holder vand, men en mulig forklaring er det da.
På http://da.wikipedia.org/wiki/Sporvogn under afsnittet "Elektriske sporvogne" står der også en forklaring, som jeg heller ikke har mulighed for at vurdere ægtheden af.
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
til at stille de manuelt betjente sporskifter havde vognstyreren udenpå fronten en lang stang, hvormed han kunne påvirke en nedfældet skiftemekanisme, der lå mellem tungerne.
Jeg har ikke umiddelbart kunnet finde et billede af hvordan.
Bjarne
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Beskrivelsen svarer fuldstændig til det, jeg kan huske. På billedet kan man ane hullet midt i kanalen mellem tungerne. På vognen til Ryparken kan man se skiftestangen på fronten.
http://myldretid.dk/billeder/vis_billede.php?foto_id=2808
Bjarne
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
På det her billede kan man svagt ane det samme arrangement som fra Sporvejsmuseet.
http://www.l-eriksen.dk/toge/fast/jyll/stn/fredericia/havn/1/slideshow.p...
Bjarne
Mogens V.
Ex DSB
Indlæg: 97
Hej Lars
Du bliver nok nød til at fortælle om der var kørsel med personvogne (til færger feks.), eller blot rangering.
I Esbjerg, som var en statshavn, blev toget med forbindelse England, afmeldt til havneblokken, og så omstillede og aflåste alle sporskifter i togvejen.
Her var motorstyrede sporskifter, -dækket af Pu signaler.
Imellem stationen og havnen var der ind og udkørselssignaler af vingetyben.
Hvis det var rangerbevægelser, blev toget først afmeldt til havneposten med maskinens rangernummer, og så afgivet til det usikrede område, når han var vel nede på havnen.
Sporskifterne var i første omgang entungede sporskifter, men blev senere (pga. dødsulykke) ombyttet med totungede sporskifter med hagelås, pallås eller som oftes rompelås.
Selve betjeningen af disse manuelle skifter kunne gøres på flere måder:
1. Der var i gadenivau mulighed for at flytte sporskiftets trækstænger ud til vejsiden.
2. På havnen var osten (kontravægten) beskyttet af 2 tykke galvaniserede bukkede rør, som først blev beskadiget ved påkørsel. På et tidspunke var rørende gulmalet,
ligesom der var anbragt gult reflex på ostene. For at holde vedligeholdsomkosterne nede, blev der benyttet betonklodser.
De samme rør blev også benyttet til brandhaner og andet sikkerhedsudstyr.
3. Endelig var der mulighed at omlægge sporene, så sporskifterne ikke lå på havnekajen.
4. Enkelte steder var der nogle aflange plader i vejhøjde, som kunne åbnes og derved med evt. en fod kunne omlægge sporskiftet. Denne måde var i renholdning ret tidskrævende og sjældent benyttet.
Der blev på havnearelalet brugt rillespor, men af hensyn til den meget store rengøring blev der brugt almingeligt spor, hvor dette var muligt.
Ved nyere ombygning, blev almindelig skinne, eventuel med dobbeltskinne benyttet.
Mangen en cykelist har prøvet at hjulene sad fast, hvis man ikke var opmærksom på skinneforløbet.
Jeg har brugt hjælp fra bogen Banernes bygning og udstyrelse og egne errindringer.
Jeg har gjort det kort og håber at det vil hjælpe lidt.
Med venlig hilsen
Mogens V.
Gumjk
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.202
Da' Mogens.
Been there, done that: På Svendborg havn - efter at have cyklet dertil fra Århus. Det kostede en tur på skadestuen og en bule så stor, at jeg ikke kunne se ud af det ene øje i flere uger...
MVH
Lars
stykgods
Indlæg: 45
Et såkaldt godt spørgsmål. Jeg har nogle gamle billeder fra Odense havn downloadet fra Fynske Billeder og Odense by museum. Her ses begge eksempler nemlig et sporskifte med "ost" stikkende op og et sporskifte med et beslag som åbenbart skal åbnes af rangelederen, når sporskiftet skal skiftes. Det første billede viser min fortolkning af den sidste løsning på Ubby havn.
med venlig hilsen
Frank
Ubby Havn november 1965, DCC, Roco Multimaus, Peco code 75, Kadee koblinger.
Mogens V.
Ex DSB
Indlæg: 97
Hej Lars
Jeg bliver dig nok svar skyldig, da jeg ikke er kendt på Århus havn.
Jeg kan godt se noget, det ligner mest en lem.
Bør nok lige sige at kontravægten i en lem, ikke behøver at hænge til siden.
Den kan stå oprejst og bevæge sig som et pendul
vendt opad med håndtag i selve osten.(Husk på at hastigheden er meget nedsat.)
Ude i vor klub, har vi et havneområde omkring Helsingør station,
hvor der imellem sporene er lagt brosten, som kunne købes færdigt.
Det er nok det nærmeste jeg har set rillespor. Man kunne så få passende brostensplader dertil.
Der kunne også fås sporskifter, men da kurverne var for krappe,
undlod vi disse da vore spor skal kunne befares af almindeligt materiel.
Jeg skal forespørge om fabrikatet, hvis du ønsker dette?
Iøvrigt nogle fine billeder Frank.
Med venlig hilsen
Mogens V.
Gumjk
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Hej Frank
Flotte billeder, men er der ikke copyright på dem?
Hej Lars
Spændende spørgsmål.
Skiftet ligger er gemt ned i et hul, som er dækket af en metalplade med rille i. Det må blive betjent på samme måde som ved sporvognene. Jeg vedlægger et par billeder fra Fredericia havn 26 juli 2009 og Kolding havn 23 december 2009.
Jeg håber, at billederne besvarer dit spørgsmål.
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hejsa
Så vidt jeg husker, var der mange (hvis ikke de fleste) skifter på Århus Havn ude ved kajerne med metal-dæksel og skjult kontravægt.
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
Michael BJ
Indlæg: 278
Nu er der jo ikke umiddelbart nogen datering at se på disse billeder, men hvis de er over 50 år gamle (hvilket de formentlig er?), er det faktisk tilladt at offentliggøre dem, selvom man ikke har rettigheder til dem. Dette gælder billeder der ikke kan karakteriseres som kunstværker, se evt dette link: http://www.kum.dk/sw716.asp og læs teksten under overskriften: "Beskyttelse af andre præstationer".
Uden at have læst lovteksten (som der linkes videre til i ovenstående link), går jeg dog ud fra at der er visse begrænsninger i brugen af sådanne billeder, selvom de er over 50 år gamle (kan forestille mig at det ikke er tilladt uden videre at benytte dem kommercielt).
Man kan altså godt i mange tilfælde offentliggøre billeder som man ikke har rettigheder over, men rent moralsk kan man måske sige at man normalt bør have samtykke fra rettighedshaveren (eller i det mindste angive hvor man har billedet fra).
mvh
Michael
Dansk epoke 3
http://flyvehistorie.wordpress.com/
Jean
Indlæg: 93
Hej Alle.
Her er inde maden fra en sporskiftmekanisme fra sporvejsmuseet.
Sporskifttungen er holdt på plads af fjederen og omlægges ved at en sporskiftestang sættes ned ved tungen og den føres i modsat position hvor fjederen så fastholder den.
Jean - Märklin fan.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.202
Tusind tak til alle - specielt billederne fra Kolding og Fredericia var lige det, jeg ledte efter. De skulle heldigvis være ret lette at eftergøre i model.
MVH
Lars
Mogens V.
Ex DSB
Indlæg: 97
Hej Lars
Fandt vi ud af hvilke epoke du kører?
Jeg har kikket i din profil, der som de fleste andre er lidt mangelfuld.
Jeg kunne godt ønske, at der blev gjort lidt mere ud af interesser epoker m.m.
Så kunne man straks deraf finde ud om man kunne hjælpe, eller blot ville forvirre spørgeren.
Med venlig hilsen
Mogens V.
Gumjk
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Ja, det har du da ret i ...
Hvordan ser din profil ud :?: :!: :roll:
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Ups!
Bjarne
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.202
Da' Mogens.
Det må vel være en frivillig sag, hvor meget man har lyst til at oplyse?
MVH
Lars
Mogens V.
Ex DSB
Indlæg: 97
Hej Lars
Det respekterer jeg naturligvis.
Og til Martin, - der var vist noget, jeg ikke helt forstod.
Med venlig hilsen
Mogens V.
Gumjk
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Der var en der her i tråden skrev:
"Jeg har kikket i din profil, der som de fleste andre er lidt mangelfuld.
Jeg kunne godt ønske, at der blev gjort lidt mere ud af interesser epoker m.m."
Gad vide, hvor meget personen selv oplyser i sin profil?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Hej Mogens
Jeg tillod mig bare at tjekke din profil ud og den er lige så mangelfuld som dem du klandrede for manglende informationer ...
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
Mogens V.
Ex DSB
Indlæg: 97
Hej Martin
Godt ord igen, men hvis du mener jeg mangler noget, er du da velkommen til at sige det.
Jeg har ingen hjemmeside, og jeg mener ikke at min golf, bokse eller hestesportskariere hører med her.
Da man her på sporskiftet kan komme i kontakt via privat mail,
syntes jeg ikke det har relevans med alm. mailadresse og de andre ting har jeg ikke.
Det der står under privat ved mig er sanheden og sågar et billede.
(Du har mulighed for at se hvad jeg kører på DMJu's hjemmeside)
Hvad mangler du?
Beklager vi afsporede.
Med venlig hilsen
Mogens V.
Gumjk
00
Indlæg: 633
det er da bare helt sort det her. Du skriver selv om interesser epoker med mere - og så har du det ikke på din egen profil - men finder så en smutvej at det kan man da se på en hjemmeside - kom nu lige ind i kampen fætter vims
Kører H0 på spisebord (TRIX & Brawa) - Bygger pt. mindre N-bane som by, nået dertil hvor scener og personer sættes på. Har taget hul på et middelstort Z-anlæg. Har LGB i haven. (og et stor samling Spor 1 Märklin og KM-1 på hylderne) - ECoS, ESU Radio & TouchCab.
Mogens V.
Ex DSB
Indlæg: 97
Helt ærligt folkens
Hvad er der I gerne vil vide om mig?
På knappen profil står:
Hvornår jeg er kommer her.
Hvor mange indlæg jeg har lavet.
Hvor jeg geografisk bor.
Hvad jeg har været beskæftiget med.
og sluttelig interesser.
Er det da fordi man gerne vil være fri for mine indlæg?
Så finder vi så nok ud af dette.
Igen hvad ønsker I mere spesifikt?
Hvis du mente mig 00, så var navnet altså Mogens V.
Hilsen
Mogens V.
Gumjk
Klaus_H
Transportforsikring
Indlæg: 633
Jeg tror nu bare folk gerne vil have at du skriver hvad indenfor modeltog der har din særlige interesse. F.eks. skala, skinnesystem, epoke og land.
3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Hej Mogens
Jeg tror, det eneste folk mangler at høre nu, er hvilken epoke du kører, for de har kikket i din profil og "den er som de fleste andre lidt mangelfuld." - hvis altså epoken forventes at skulle stå her
Når det så er kommet frem, kan vi forhåbentlig komme videre.
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Min pointe var blot at man skal ikke kaste med sten når man selv bor i et glashus ...
Og Mogens længere er den ikke - forhåbentlig har du set alle mine smileys ...
Du har fuldstændig ret i at de fleste her på sitet brillerer med manglende informationer om hvad de kører med af epoke, spor, m.v. Jeg kan heller ingen informationer finde på din profil her på sitet og det var blot dette der var min pointe.
Beklager hvis jeg har fornærmet dig Mogens, det var på INGEN måder min hensigt. Jeg var bare i lidt drillehumør ...
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Tilbage til emnet (som var sporskifter på havnebaner, for de som har glemt det):
På Erik Olsens hjemmeside findes en tegning af en underjordisk trækbuk (som sådan en fætter kaldes). Det vigtigte i modelbanesammenhæng er nok målene på den del af "kassen" man kan se, nemlig riffelpladen:
http://www.modelbaneteknik.dk/jernbane/spor/btj-bl5070g.pdf
Svend
Lars
Indlæg: 538
I linket skal alt efter pdf slettes, så virker det.
Her er et sporskifte på havnen i Løgstør ca. 1968. Trækbukken er under lemmen i skiftets venstre side.
Skiftet har kun een tunge, så der flyttes kun på skinnen til venstre, når der skiftes.
mvh
Lars
http://www.skala-n.dk
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Et rigtig godt billede, lige til at eftergøre i model?
Bjarne
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Et enkelt-tunget sporskifte i model kunne være spændende at se - også i funktion. Og så tilmed i rillespor.
Hvem kommer først
Svend
Claus Jensen
Indlæg: 2
Jeg har med interesse fulgt med i denne debat. Idag kom jeg så forbi et sporskifte på Odense Havn, som fortsat er intakt. Derfor tog jeg lige et par billeder af det, så andre også kan se hvordan det ser ud i praktisk. Om sporskiftet virker mere, er jeg dog i tvivl om. Det har ikke været benyttet i en del år efterhånden, så det er nok groet så meget til i skidt, samt manglende vedligeholse.
Med venlig hilsen
Claus Jensen
Christian3120
Teknisk skole :-)
Indlæg: 342
godt billede
næste gang jeg kommer ned på havnen i esbjerg, skal jeg nok lige tage nogle billeder af sporskiftene og skinnerne 
hilsen chr
H0, Digitalt, 2 skinne (DC) Epoke IV og V, Dansk.
MZ 1401 & 1403 & 1461.
MY 1155
IC3 5003
11 godsvogne, 7 passagervogne, og 1 rensevogn ;D
SFJ
Skole
Indlæg: 430
//Miles
En dreng på 13 år med stor interesse for tog.
Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC