I aftes så jeg DR Viden Om og emnet var højhastighedstog i Danmark. Udsendelsens kvalitet kan diskuteres, men emnet er jo ret spændende, og der vises flere gode klip af X-2000, TGV, AGV, Shinkanzen (både de gamle og de helt nye).
Udsendelsen sætter lidt fokus på at Danmark er og forbliver en prop i det europæiske højhastighedsnet. Sverige vil bygge to nye baner fra Stockholm til Sydsverige og hastigheden skal være 320 km/t. I Tyskland køres 250 km/t og i Danmark mener transportministeren at vi skal køre 200 km/t.
Desværre lider udsendelsen under et af de helt store problemer DR har for tiden. Den sendes i 16:9 men ældre materiale i 4:3 strækkes ud, og det ser altså noget mystisk ud at se gamle danske damplokomotiver med ovale kedler.
Udsendelsen genudsendes på søndag aften 0005 på DR2 (rent teknisk ER det jo mandag morgen - men sådan annoncerer DR det nu engang).
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Pist ... glemte lige at sige, at de også omtaler de "voldsomme" forsinkelser Shinkanzen kører med. I hele 2007 var de forsinkelser der var, gennemsnitligt på 20 sekunder.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.187
Da' Per.
Indtil vi får bygget en fast forbindelse over Kattegat - hvor vil du så finde en strækning i Danmark, hvor man realistisk kan køre 250 km/t ?
MVH
Lars
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Det er jo det ... i udsendelsen nævner de netop, at det kræver NYE linier ... ikke eksisterende. Så lad os nu håbe, at København-Køge-Ringsted bliver en realitet - og at man tænker højhastighed ind også. Jeg er sikker på, at jeg ville blive særdeles fristet til at tage ind til Køge og tage toget, hvis jeg ligefrem kunne spare tid i forhold til myldretiden.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.187
Da' Per.
Skal det forståes sådan, at du forestiller dig, at man skal kunne nå op på 250 km/t på strækningen mellem Køge og København H ?
MVH
Lars
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Yeees .... så ville det ligefrem være skideskægt at køre i tog, hvis man så også kunne få lyden af en racerbil lagt i dekoderen.
Flere G, hjelme og 5-punkts-seler til alle passagerer.
Nej - jeg tænker at det vil være fikst, at man tænker langsigtet og anlægger banen så man KAN have gennemkørende højhastighedstog i fremtiden. Men for mit eget vedkommende ville et tog uden stop fra Køge til København være et kæmpe fremskridt.
Og hvis vi så kunne få dem med trådløs strøm og svævende, så man ikke hele tiden bliver forzinket af nedfaldne køreledninger og sporarbejde.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Techek
Jelling
Indlæg: 905
Jow, det er vist blevet jul - med alle de vilde ønsker I har!
[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Generelt et problem ved alle 16:9 udsendelser, med gamle klip, på alle de kanaler jeg har og altså ikke kun DR! Hrmpf!
Med henblik på omtalte udsendelse, så var det ikke et problem på mit 16:9 fjernsyn, hvor både kedler, MA og MS lyntog havde de korrekte proportioner. Et enkelt MA-lyntog virkede lidt bredere, men jeg tænkte ærlig talt ikke meget over det. Mit fjernsyn har to widescreen indstillinger: En bred widescreen og en mindre bred widescreen. Jeg benytter normalt den mindre brede indstilling til tv-programmer.
Jeg synes det var en interessant udsendelse, med nogle interessante indslag. Især om de japanske jernbaner.
Udsendelsen kan som alle andre DR-udsendelser ses på http://www.dr.dk/. Hvis du har Mac eller Linux er der noget hjælp til at fiks-fakse det på plads.
Lidt om udsendelsen:
http://www.dr.dk/DR2/VidenOm/Programmer/Viden+Om+med+Ann+Marker/Programmerne/2008/20081125131925.htm
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
PED
Indlæg: 150
Hej Alle,
Jeg tror kun højhastighedstog i Danmark kan komme på tale på én rute, for de kæmpestore investeringer kræver ret meget trafik. Højhastighedstog har normalt kun stop i millionbyer, hvorfor det nok varer lidt inden der bliver stop i Køge!
I Helsingørs nordlige udkant og rundt om byen ligger der (desværre) en trafikkorridor klar, hvis der bliver brug for en ekstra bro, hvilket nok snart bliver aktuelt med udviklingen på jernbanelinien København-Malmø (som er den eneste til 200km/timen.
Fra denne bro kan banen gå nogenlunde ligeud til Høje Tåstrup på en rute i nærheden af (men aldrig tæt på) byerne Kvistgård-Blovstrød-Birkerød-Farum-Måløv og ramme banegården i Høje Tåstrup i 90 grader og så videre til Rødby Femern broen.
Høje Tåstrup vil sikkert blive eneste stop i Danmark og måske vil de nærmeste andre stop være udenfor Helsingborg og Lübeck.
Det der holder en gennemsnitshastighed nede er (som i bil), hvor ofte man standser.
Hvis ikke svenskerne betaler hele vejen til den danske kyst og tyskerne op til Puttgarden er det hele nok bare en drøm...
Og tyskerne er ikke specielt interesseret i trafik nord for Hamburg og slet ikke nord for Lübeck.
Jeg synes vi i Danmark skulle glemme det der lidt, men selvfølgelig huske det i den overordnede planlægning (mangelvare!) og så satse anderledes:
En ekspres kører hver anden time med 240 km/timen fra København H og til Ålborg, så det tager 2 timer! Sådan! Farvel fly og farvel bil!
Ind imellem kører "fødetog"; fra Høje Tåstrup til Odense med stop de sædvanlige steder og med ankomst til Odense på perronen overfor ekspressen 5min. før afg. Det samme sker naturligvis fra Middelfart og op mod Århus, hvor "fødetoget" også ankommer 5 min. inden ekspressen kører mod Ålborg.
Der skal ikke være 20 min. tid til at skifte, "hvis nu toget er forsinket". Nej, toget ER IKKE forsinket mere! Det er forbi med det! Det skal køre til tiden!
Trækkraften er elektrisk og velafprøvet. Mon ikke man på Gottardbanen har nogle maskiner der er vel afprøvet med en helvedes masse hestekræfter, som med et andet gear kan køre til Ålborg med 240 i timen. Det er ok med nyt og flot design, men jeg synes maskineriet skal have overskud og være robust. Ligesom da de første Mz'ere begyndte at trække godstog: Sikke en acceleration! De kunne bare! (Taxier er jo heller ikke Jaguarer) Det er vel ikke svært.
Der skal naturligvis lægges nye skinner hele vejen, og rettes en masse kurver ud! Det er en langt, men sammenlignet med ny bane fra Hamburg til München, synes jeg ikke det er meget.
Start samtidig med de steder der skal være nyanlæg: Kbh - Ringsted, så er dét i orden. Og nordud af Århus, men under jorden, så er dét i orden!
En del af det er kompliceret, men slet ikke svært. Lige nu er der krise, så offentlige investeringer er lige sagen! Det der mangler er kun viljen!
Undskyld det lange indlæg, men tænk at køre til Ålborg på 2 timer og uden Kattegatbro.....Det er sådan man sparer CO2.
Ped
Epoke 3??
Helsingør
Dansk Epoke 3 Märklin HO
PED
Indlæg: 150
Ups jeg glemte at sige at ekspressen med 240 i timen kun skulle standse i Odense og Århus. Blev vist revet med.
PED
Dansk Epoke 3 Märklin HO
Bibihest
Indlæg: 1.300
Tror ikke det bliver nogen realitet i DK med hurtige tog desværre. Der skal så enorme investeringer til og inden alle skinner er bygget om, er der måske helt nye systemer eller opfindelser i brug i andre lande.
Det går desværre ikke så hurtig i Danmark.
Det eneste sted jeg kunne forestille mig en højhastighedsbane, var fra kbh til femern og derfra forbinde til Tyskland.
Lade det være en rigtig højhastighedsbane og så nøjes med "almindelig" hastighedsbaner i resten af landet.
Det vi har lige nu, er jo kun lavhastigheds baner..
Var ude og køre IC4 tidligere på ugen og hvis man tænker over det, så er det jo ekstrem dårlige skinner og tog vi kører på (mellem Rødekro og Kolding). Det gyngede og sejlede rundt på de skinner, som var de stampet ned af en elefant. Der kommer aldrig tog op på 200 på de skinner uden kæmpe investeringer.
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hejsa
Højhastighedstog Ålborg - Hamborg, fint tak.
Dem, der så har valgt at bosætte sig på en ø, må regne med lidt længere køretid
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.