Nyt fra Nordjyske Jernbaner.
47.362 kr. om året! Så mange penge kan en pendler mellem Frederikshavn og Skagen spare ved at udskifte bilen til 150.000 kr. med et togkort. I en stor kampagne i de kommende uger vil Nordjyske Jernbaner derfor slå fast, at det ikke kun er mere afslappende at tage toget – der er faktisk også mange penge at spare.
http://www.kanalfrederikshavn.dk/vis/nyhed/tag-toget-slap-af-og-spar-tus...
__________________
JD
Indlæg: 712
Er der nu også det...?
Min kæreste har på 2 måneder fået 9 x tilbagebetaling fra DSB fordi toget var mere end 30 minutter forsinket.
Dette betyder altså at hendes arbejdsgiver ca. 1 gang om ugen ser hende komme 30 minutter for sent på arbejde. Såfremt at hun bliver fyret (teoretisk handling) tvivler jeg på at hun har sparet ret mange penge...
... og her snakker jeg kun om 30 minutters forsinkelse eller mere. Alle de gange som hun bare kommer lidt for sent tør jeg slet ikke tænke på.
Ja, ja - jeg kan høre hvad du tænker: tag dog noget før hjemmefra. Men hvad skal vi så med køreplaner...???
Nå, så fik jeg luft - ahhh, det var godt. Ja, jeg har det bedre nu
Jens
DC bane i dansk epoke III
Litra P
Indlæg: 1.852
De går ud fra at man har to biler og det er det nok ikke alle der har. Problemet er også, at bilen bruges til meget andet end kørsel til og fra arbejde. Så den kan nok ikke undværes. Specielt ikke hvis man bor i Nordjylland.
Derfor er Nordjyske Jernbaner oppe imod en bils variable omkostninger (benzin, dækslid, ekstra besøg på værkstedet). Og så ser regnskabet anderledes ud. Bilen kører fra dør til dør, man er uafhængig af en køreplan og den er normalt hurtigere, til gengæld kan man læse eller arbejde i toget. Men det er rart at se lidt aktiv markedsføring, der skal jo nok være nogen, der synes det er god idé.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Michael BJ
Indlæg: 270
Tjah, desværre har offentlig transport det normalt temmelig svært med at konkurrere direkte med transport i privatbil.
Jeg bor selv i Hovedstadsområdet, der er endog særdeles godt dækket med busser, metro, S-tog og almindelige tog. Der er bus næsten lige til døren, både hjemme og på arbejdet, men det er lidt forskelligt om jeg tager bilen eller cykel/bus/metro.
Hvis jeg tager det offentlige, cykler jeg normalt til en station i nabotakstzonen for at spare både tid og penge. Dette tager ca 1 time og koster 17,50 kr hver vej. Hvis jeg tager bussen (næsten lige uden for min hoveddør), så kører jeg bus/metro/bus og det tager næsten 1 time og 10 minutter og koster 26 kr hver vej.
Hvis jeg tager bilen tager det ca. 25 minutter og koster ca. 20 kr i benzin hver vej! Jeg ved selvfølgelig godt at der er andre variable udgifter end benzin(de er dog ikke store), men når man nu alligevel har bilen holdende udenfor, så skal der alligevel noget til at tage det offentlige, når prisen er næsten den samme, men tiden er over det dobbelte med det offentlige!
Heldigvis er det ret sjældent at den offentlige trafik i Hovedstadsområdet er forsinket (i hvert fald den del af den jeg benytter), men min væsentligste motivation til at tage det offentlige er motionsmæssigt (cyklen) og miljømæssigt (sparer fourening og CO2). Hvis jeg ikke havde disse to motivationsfaktorer (hvad mange ikke har), så ville jeg helt sikkert tage bilen hver dag.
Og så vil politikerne have flere over i den offentlige trafik
Der skal vist helt andre boller på suppen, før der virkelig sker nogen ændring i folks tranportmønstre!
mvh
Michael
Dansk epoke 3
http://flyvehistorie.wordpress.com/
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Jeg kan se at min VW Golf er klassificeret som en "dyr luksusbil".
ROFL....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
MYNord
Indlæg: 16
Hej Lars
Gør mig da ikke via dette link fra nordjyske Jernbaner til talsmand for hvad er korrekt eller ikke korrekt. Om nogen anvender jeg benzin bilen... men jeg synes når banerne gør et initiativ bør det bakkes op eller offentligøres.... ikke at det er det bedste for alle , men de gør noget. Vil vi bane folk have noget at snakke om, tage foto af eller køre med i fremtiden - ja så skal alle initiativer vel offentligøres et sted som dette... Oder was?