Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

geoLINE og andre skinnefabrikater

Jeg har det seneste år haft et "weekendpågulvetanlæg", men nu er tiden kommet, at jeg får mulighed for at bygge noget permanent og hurra for det Laughing out loud

Jeg har kørt med geoLINE-skinner, som jeg et langt stykke henad vejen har været tilfreds med, men jeg synes efterhånden at savne noget variation i deres program.

Bl.a savner jeg skiftespor, som er slankere end dem der findes nu(22,5), og jeg regner også med at skulle bruge et par "englændere", når anlægget skal bygges; disse er vist ikke lige om hjørnet fra ROCO?

Jeg har dog ikke umiddelbart til sinds at skifte mine nuværende skinner, så dem jeg er på jagt efter, skal kunne bruges sammen med dem.

Jeg er klar over, at der formodentlig vil være en forskel i højden på geoLINE-skinner og dem jeg eventuelt måtte købe, men det lille problem kan jeg godt løse med ballastruller eller lignende.

Men hvilke skinner kan det bedst betale sig at kigge efter? Piko A ER billige, men er de også pengene værd? Jeg vil godt ha´nogen, der kan holde i en årrække.

I mine planer for et kommende anlæg indgår bl.a opstillingsspor, og med geoLINEs nuværende program, vil der være alt for stort gab mellem sporene; på en godsbanegård behøver der ikke lige være plads til en perron mellem hvert spor;-) Jeg vil således gerne rykke skinnerne tættere sammen, og det kan jeg f.eks gøre med slanke sporskifter.

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Picture

jkristia

Indlæg: 145

PB

Hej,

Jeg kender ikke til skinnerne fra Roco, men jeg fandt lidt plysninger om dem online og kan se at det er 'sectional tracks' med paastoebt ballast.

Her i USA hvor jeg bor er Atlas (http://www.atlasrr.com) regnet for et udemaerket maerke til prisen, og Peco (engelsk tror jeg nok) er kendt for bedre kvalitet sporskifte, men ogsaa dyere.

Eftersom du laver et fast anlaeg saa vil jeg foreslaa at bruge flex skinner og slankere sporskifte (ikke noget skarpere end #4) og saa bruge dine eksisterende skinner paa skjulte steder.

Foroevrigt saa er jeg noget forundret over den utrolige skarpe vinkel paa skiftesporne, normalt regnes #4 (14 grader) for skarpt, og normalt anbefales #5 eller endda #6 (9.46 grader). Et 22 grader sporskifte svare til #2.4 Shock , det er vist kun de mindste lokomotiver og vogne der kan koere igennem saadan et uden at hoppe af sporet.

Godt Nytaar

Jesper

__________________

Jesper

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.