I forbindelse med lyntogets 75 års jubilæum har vi kigget gamle billeder i min familie - min oldefar var nemlig togfører på lyntoget da det indviede Lillebæltsbroen.
Nu håber jeg, at der i dette forum kunne være nogle som kan se detaljer på nedenstående billeder - gerne i retning af hvor billederne er taget, materiel etc.
På forhånd tak
Henrik
Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.
Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hej!
Det sidste billede af lyntoget tror jeg bestemt er taget i Aalborg - bygningen med den runde og spidse karnap passer sammen med det øvrige til de faktiske forhold til stedet. På dette tidspunk var der også overdækket perron sydligere end idag.
Det er mit bedste bud.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej
Det midterste billede er jo givetvis taget ved Storebælt. Ud fra gitterundertøtningen og den buede overbygning kan det næppe dreje sig om andre end færgerne Nyborg eller Sjælland, formodentlig førstnævnte. Hvis billedet var gået nogle få centimeter højere havde det kunnet fastslås med sikkerhed da Sjælland havde en "repos", men da der ikke er nogen skygge gætter jeg på Nyborg.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
CaBrag
Pensionist
Indlæg: 214
Fotoét i midten, skal lige spejlvendes. Ellers fine gamle foto's.
Mvh.
Carl
nipe
Vanløse
Indlæg: 474
hvilket ses af de rundede buffer, men også af lukningen på damens frakke
mvh niels peter
DK-2720
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Godt set til jer begge.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Er det Nykredits bygning du mener? I såfald må fotografen have stået med ryggen til Kildeparken. Men hvor er så stationsbygningen; den er, stort set, ikke at finde på billedet, og den fylder immervæk en del.
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
jhcn
IT & AV vejleder, C. la Cours Skole
Lystrup
Indlæg: 758
Jeps - det var en teknisk smutter!
Jeg er taknemmelig for alle input - det går jo fantastisk!
Henrik
Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.
Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hej!
Man kan lige se toppen af taget på stationsbygningen over perrontaget. Bemærk at vi er syd for overgangsbroen til Kildeparken - der var også perrontag dér engang.
Jeg har været inde og kigge på billeder af Nykredit og hotellet ved siden af - og toppen af stationsbygningen passer også - ligeledes har jeg kigget på et gammel luftfoto med perronplaceringen.
Hvis jeg tager fejl - det kan jeg jo godt gøre - hvem har så et bedre bud?
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Det er en tråd som denne, der gør, at jeg gider holder Sporskiftet i luften.
Bliv ved med det!
MVH
Lars
Ole
Indlæg: 246
Øverste billede viser en af CIWL-spisevognene nr. 1975-1977 som blevet indsat i tog i Jylland fra 1923.
Og så holder jeg med Gert; nederste billede må være fra Ålborg.
Ole
H0, dansk (og udenlandsk materiel der har kørt i Danmark), epoke III, IV og V.
http://www.godsvogne.dk
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Jeg er også tilbøjelig til at give Gert ret i, at billedet er taget i Aalborg. De to tårne med flagstænger i toppen, er ret signifikante for en, iøvrigt, flot stationsbygning, hvor man, iøvrigt, kan leje den ene sidefløj; det må da være det ideelle sted for en mj-forening?
Umiddelbart ville jeg have vurderet, at gangbroen lå en smule sydligere, men virkeligheden kan man jo ikke ændre på;-)
Til højre i billedet, der hvor der anes et træ, må så være der, hvor Hadsundbanen havde perron og venteskur
http://www.jernbanenet.dk/temanojy/nuv_banegaard/6-ab-baneg.jpg - taget cirka samme sted, men i en mere nordlig retning.
Lad os endelig få endnu et par af disse gamle billeder på banen.
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
Duizz
Indlæg: 225
Fed tråd gutter. Det er vildt spændende at følge med i. Også tak for de flotte billeder fra familiealbummet, som Lars skriver er det sådan noget der bidrager til et perfekt forum.
Hilsen Lars Becher
B&G Modeljernbaneklub
To-skinnne skala H0, SPROGII og JMRI DCC, PIKO skinner. Dansk, primært epoke IV/V
Klubside: http://www.bechers.dk/train Her finder du både billeder af materiel i 1:1 og af modeller
Se også: http://www.bechers.dk/models Denne side drejer sig mest om ombygning og patinering af modeller
Søndenfjords
Indlæg: 284
Lyntoget på det tredje billede er jo ikke et hvilket som helst lyntog, men MS 1, og bruger man luppen, ser det ud som om, det ganske enkelt er litreret DSB 1. Det samme er tilfældet, hvis man ser det billede, der er lagt op på Jernbanen. Så ja, bedstemor er fotograferet længe før 1941, da lyntoget blev omlitreret til MS 401.
Søndenfjords
jhcn
IT & AV vejleder, C. la Cours Skole
Lystrup
Indlæg: 758
Der var lige en billede mere i samlingen. Manden på billedet er ukendt - det er ikke familie...
Henrik
Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.
Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner
nipe
Vanløse
Indlæg: 474
Er det en Litra G(III) i Skjern?
http://www.jernbanen.dk/damp.php?selskab=1&litra=G&typenr=3
mvh niels peter
DK-2720
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hej!
Så vidt at jeg kan tyde, er det vist G 643.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Og ønsker man at studere et rigtigt MS-lyntog nærmere, så bliver der mulighed for det til Åbent Hus på Jernbanemuseet den 21. - 22. august 2010.
Af andre lyntog kommer også Sølvpilen og der arbejdes på et hollandsk og et tysk lyntog (der var forbillede for MS-lyntoget). Men der er sikkert nogen der kan svare bedre på om de udenlandske når at komme?
Desværre kommer MS-lyntoget ikke ud at køre (så vidt jeg er orienteret), men der bliver mulighed for at komme ind og studere det nærmere. Det er i øvrigt restaureret tilbage som det stort set så ud i 1950´erene, da det blev for kostbart at føre det tilbage til 1935-udgaven.
Det når heller ikke at køre Neptun på Gedserbanen som meldt ud.
Det skal ses i at toget ikke når at få de nødvendige godkendelser til tiden.
Og mht. om det ene af billederne er fra Aalborg, kan bogen "Til vejrs over banerne, luftfotos 1919-1939" måske være en hjælp? En aldeles glimrende og meget lærerig bog at studere nærmere.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Duizz
Indlæg: 225
Hejsa Claus.
Det var da lidt trist at høre, at toget ikke kommer ud at køre. Men ved du, eller andre, om der er mulighed for at det startes op så der er mulighed for at optage togsættets lyde til lyddekodere? Det er jo lidt specielt med med to motorer på hver af de to motorbogier, som forøvrigt er placeret i hver sin ende af togsættet.
Hilsen Lars Becher
B&G Modeljernbaneklub
To-skinnne skala H0, SPROGII og JMRI DCC, PIKO skinner. Dansk, primært epoke IV/V
Klubside: http://www.bechers.dk/train Her finder du både billeder af materiel i 1:1 og af modeller
Se også: http://www.bechers.dk/models Denne side drejer sig mest om ombygning og patinering af modeller
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Toget er i køreklar stand, men mangler godkendelser.
Lyden derfra svarer ganske meget til to MO motorvogne. Det var samme motorer (stort set) og MO kørte også med to motorer, hvilket man kan høre på lyddekoderne til MO.
At optage lyden under start og tomgangskørsel er nemt nok, men at optage lydene under belastning er meget svært.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Hej Lars
At MS´eren ikke kommer ud at køre ture den 21.-22. august, har jeg fra pålidelig og direkte kilde, i forbindelse med noget andet skrivearbejde.
Til gengæld skulle Sølvpilen komme ud at køre.
Men om MS´eren bliver startet op er jeg ikke klar over. Men ellers hav lidt tålmodighed, der skal nok blive anledning til at få optaget noget god lyd. Det bliver jo helt klart Jernbanemuseets nye flagskib.
Men på klippet her er der lejlighed til at få et indtryk af lyden, det er fra prøvekørslen ved Vojens i starten af juli 2010;
http://www.youtube.com/watch?v=Sbq7Im0g_Lw
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Duizz
Indlæg: 225
Tak til jer begge to for de gode svar. Jeg var ikke klar over at MO'erne kørte med to motorer. Var de synkroniseret på samme måde som på MS?
Tak for videoen, som fint viser lydeffekten af motorer i hver ende af sættet.
Det ser ud som et godt stykke arbejde mekanikerne har gjort med restaureringen af lyntoget, og det bliver spændende at se det på skinnerne, når de fornødne godkendelser er på plads.
Hilsen Lars Becher
B&G Modeljernbaneklub
To-skinnne skala H0, SPROGII og JMRI DCC, PIKO skinner. Dansk, primært epoke IV/V
Klubside: http://www.bechers.dk/train Her finder du både billeder af materiel i 1:1 og af modeller
Se også: http://www.bechers.dk/models Denne side drejer sig mest om ombygning og patinering af modeller