Hej
Det undre mig, at der ikke er lys i den lygte der sider på kedlen på en ROCO 62261 Litra N 201, der er godt nok lys i den ene front lanterne. Er der nogen der kan hjælpe mig i dette mysterie. Lokomotivet er helt nyt
MVH
JP
__________________
JP
Kresten
Indlæg: 1.044
Tja - grunden er, at der ikke er monteret nogen lyskilde i den øverste lanterne. Men det har du vel set.
Jeg har undret mig over det samme og har fået det svar, at den øverste lanterne kun var til "markering" - hvad det så end skulle betyde.
Fra fabrikanten går jeg ud fra, at det er for at undgå ledninger i den øverste del af lokomotivet (kedlen), så lokomotivet lettere kan skilles ad.
Jeg har imidlertid boret et hul i toplanternen og har monteret en SMD lysdiode med ledning, jeg har viklet af en gammel feltmagnet. På ledningerne har jeg så monteret dobbelt "tulipanstik" med forbindelse til den almindelige belysning (inkl. modstand, naturligvis). Så jeg kan stadig afmontere toppen uden at den "hænger fast" i ledninger.
For ensartethedens skyld har jeg også udskiftet nederste lanterne med SMD.
Kresten
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej,
Hvis der samtidig er lys øverst og nederst til højre (set i kørselsretningen), så kører du med et "særtog" hele tiden. Det er vel derfor, at der kun er lys nederst til højre (bortset fra sparede omkostninger, pladsproblemer eller hvad ved jeg
).
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Fordi foreskirfterne siger at der kun skal være lys i den ene lanterne ved normal drift.
Og fordi det er lidt besværligt at lave ledninger ud til den frithængende lanterne (men langt fra umuligt).
http://moppe.dk/nlys.html
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Kresten
Indlæg: 1.044
Forklar lige...? Hvad er forskellen på "særtog" og det, som vel så hedder "almindelig drift" ? Det lyder som om toplanterne skal kunne tænde/slukke separat (altså tilsluttes AUX i st.f. frontlys på dekoderen) ?
Kresten
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Det kan jo bemærkes, at på den kommende S-maskine fra hobby trade vil den øverste lanterne kunne tændes/slukkes separat, så man kan vise begge signaler, nederste tændt (om natten!) for plantog, øverste og nederste (igen om natten!) for særtog.
Den gang var frontlanternerne ikke så meget for at oplyse sporet som de var for at signalere togets status. Om dagen (med slukkede lanterner) benyttede man så særtogsplade på lokomotivet (hvad man stadig gør!).
Bjarne
Litra P
Indlæg: 1.852
Lidt mere om de signaler, der sættes på lokomotivet og/eller toget, kan man finde her:
http://www.modelbaneteknik.dk/mbog/mb5.pdf
Læs side 15/16 (skrevet dengang i epoke III)
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Hej Lars!
Alletiders link!
Og også lidt sjovt at gense det faste mærke: "Sæt hastigheden op".
Bjarne
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej Bjarne,
Jeg har et link mere om underretningssignaler (den side er der nok mange der kender, men den har flyttet plads på nettet fornylig, så sæt lige et nyt "bookmark").
http://www.lundsten.dk/dk_signaling/signaldk/vehicle/vehicle2.html#info
Den side har det bare taget tid at lave
. Flot arbejde...
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Hej Lars!
Man skulle næsten tro, at du var klar over, at jeg lige har haft et PC-nedbrud, så alle bogmærker er væk!
Så tak for'et!
Bjarne