Picture

domino

Procesoperatør

Indlæg: 385

PB

Frem eller tilbage ??

Hej

Jeg sad og læste et tidligere nummer af Banen hvor en person fortæller om gamle foto han havde taget på en tur i naturen for mange år siden, på et af billederne var et damp loko hvor han skriver "som man kan se er gearingen sat til frem" , dette kom noget bag på mig, er det virkelig muligt at se om et loko er sat til frem eller bak når man står og kigger på toget ??

Håber en venlig sjæl vil vise foto hvor man kan se forskellen på frem og bak ??

mvh

Brian

__________________

Nippon Model Railroad Society.
Japansk H0 og N

Digital og analog.

Trix C-skinner.

Samler af Lima H0

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

På denne side er der vist en animeret udgave af Heusinger-styringen, hvor man tydeligt kan se forskellen på frem og bak.

http://de.wikipedia.org/wiki/Steuerung_(Dampfmaschine)

(Man skal trykke på "Dampfmaschine").

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"domino" skrev:
Håber en venlig sjæl vil vise foto hvor man kan se forskellen på frem og bak ??

Jeg har ingen fotos, men kan forklare dig forskellen ved hjælp af et wiki link og en demo. Jeg tager udgangspunkt i et af de mest brugte cylinderstyringer, nemlig Walschaerts.

På denne side er der et billede:

http://en.wikipedia.org/wiki/Walschaerts_valve_gear

Billede

Øverst midt på billedet er der en bananformet arm "7", der er er ophængt i midten i et leje, så dan kan vippe frem og tilbage ved hjælp af styrestangen "2". Armen "8" drives frem og tilbage af bananen "7" og ved hjælp af stangen "4" kan man vælge, hvor i bananens spor at stang "8" skal køre.

Stang "8" er med til at styre hvordan ventilen "14" bevæger sig, løfter du stang "8" op, så den er ud for lejet i midten af bananen, vil den ikke bevæge sig frem og tilbage selvom bananen vipper og dermed vil der være lukket for damp ind i lylinderne.

Afhængigt af om arm "8" er over eller under omdrejningspunktet vælger man om styringen skal drive hjulene den ene elelr den anden vej rundt.

Stang "3" går tilbage til førerhuset og her sidder der et atort håndtag hvor man vælger retning og ikke mindst fyldningsgrad af cylinderen. Jo tættere arm "8" er på omdrejningspunktet, jo kortere tid lukkes der damp ind i cylinderen.

HEr findes en masste stumper til et program, der viser rigtigt mange cylindestyringer og hvordan de fungerer. Det er ikke billeder, men til gengæld, blot stængerne. Du kan vælge selv at "rykke i håndtagene" og se, hvordan det påvirker den enkelte styring. Du kan også sætte både damp og lyd på.

http://www.billp.org/Dockstader/ValveGear.html

Jeg har en version 2.8 som samlet fil (23Mbyte)

Update: Den var her:

http://www.jf2.com/bcwrr/Dockstader-Valve-Gear.html

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Helt rigtigt, moppe! For det er jo lige præcis det samme, som er beskrevet på den side, jeg henviser til!

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.