Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Forbindelse mellem lokomotiv og dobbeltdækkere

Her den anden kom jeg til at tænke på, hvordan der etableres forbindelse mellem lokomotivet og de "nye" dobbeltdækkere.

Jeg ved godt, at det foregår med kabel, men foregår det med de gammelkendte 13 polede UIC-kabler (UIC 568), som vi kender fra Bn m.fl.?

Eller har man adopteret den opdaterede version med et 18 polet stik (UIC 558), hvor de ekstra ben anvendes til displays ude og inde, samt styring af dørene i hver side separat? Og hvis dette er tilfældet, er Me så blevet opgraderet med det nye stik, eller anvender man et adapterkabel? Jvf. den tyske wikipedia, skulle det 13 polede stik passe ind i den 18 polede bøsning (dvs. den del på vogn/lok), og de "gamle" ben har beholdt deres pladser.

Eller er man gået over til et andet system?

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

Hvilken type stik der er mellem Lokomotivet og vognene kan jeg ikke huske, men jeg ved at ME 1518 - 1537 er blevet udstyret med ZWS for at kunne styres fra dobbeltdækkerstyrevognen

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"Horsecreek" skrev:
Hvilken type stik der er mellem Lokomotivet og vognene kan jeg ikke huske, men jeg ved at ME 1518 - 1537 er blevet udstyret med ZWS for at kunne styres fra dobbeltdækkerstyrevognen

At et antal Me'ere (kan aldrig huske numrene) blev udstyret med ZWS, vidst jeg godt i forvejen; da ITC så vidt jeg ved, er et system som specifikt udviklet til DSB, hvorimod at ZWS skulle være en standard som ikke kun bruges i Tyskland.

Men efter at lavet mit første indlæg kommer jeg til at tænke på, at dobbeltdækkerne ligesom UIC type X og Y (dvs. bl.a. B og Bn) har rødder i Tyskland. Og dermed er det vel ikke helt usandsynligt, at man har anvendt den nye 18 polede versionaf UIC-stikket på vognene, da de a) er bagudkompatible med de gamle 13 polede som mange lokomotiver sikkert anvender, og b) kan overføre signaler/kommandoer til hhv. udvendige og indvendige displays (kunne det gamle ikke).

Og hvad Me angår, gætter jeg at man har beholdt det 13 polede stik, da de vidst ikke blev udstyret med elektronik til styring af skilte, og at der derfor ikke er behov for de ekstra ben. Og som følge heraf har man nok anskaffet/indlejet adapterkabler.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

ic3dk

Indlæg: 16

PB  Hjemmeside

"mr-data" skrev:
Jeg ved godt, at det foregår med kabel, men foregår det med de gammelkendte 13 polede UIC-kabler (UIC 568), som vi kender fra Bn m.fl.?

Ja, i mellem lokomotiv og DD-vogne er det ganske alm. Bn-kabler, altså det 13 polede UIC-kabel der altid er blevet brugt. Men i mellem hver enkelt DD-vogn er det den type du selv nævner med 18-poler og det overfører ganske rigtig info til displays osv.

Du kan se kablet her:

Billede

__________________

ic3.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

HenrHans

Indlæg: 82

PB  Hjemmeside

Hej,

For de mere teknisk interesserede, kan man her se de tekniske data for et UIC558 stik.

http://www.schaltbau-gmbh.de/downloads/F_120e.pdf

/Henrik

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.