Hej
Jeg går rundt og tænker på F.Maskinen jeg mener jeg læste herinde at der også var andre der havde interresse i den ,da jeg kører 2 skinne Digital er det jeg spørger hvilken Maskine eller under vogn med motor skal man bruge som under del ,overdelen mener jeg man kan få fra Tikøb,jeg læste et sted at under-delen skulle være Liliput/Fleischmann,til 2 skinne brugere,men hvilken Fleischmann model kan det være ,og for den sags skyld Liliput kan det købes,og hvor :!: :?: :?: :?:
Hilsen Jimmy
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
Karlo Roed
Indlæg: 129
I Fleischmann kan der kun være tale om T3. I Lilliput er der tale om Tigerlil.
Hvordan det så er med mål og model fasthed, er et andet spørgsmål, jeg har mintvivl.
Karlo
Roed
Møtrik
Indlæg: 619
jeg har for nogen tid siden bygget en F'er
OBS den ene af modellerne er en F fra OKT, fåes ikke mere.
desværre glemte jeg at sætte overdelen lige på inden jeg tog billederne.
den er også sidenhen blevet lakeret noget bedre.
http://mdmjk.dk/data/F/index.html
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej
Kombinationen af Tikøb og Lilliput er et legetøjs-lokomotiv, ikke andet.
Hvis man absoult skulle bruge Lilliputs underdel, skulle alene styringen diktere en "høj" F'er (uden at jeg ved, om hjuldiametrene passer med virkelighedens.)
Hvis det skal være en alm. F'er, så er T 3'eren for styringens skyld, det bedste valg; men den stemmer ikke rigtig i proportionerne.
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Som Henrik skriver, er der ingen industri-undervogn, der passer til en F-maskine. Det klogeste er at vente på en model fra en af de hjemlige fabrikanter.
Bjarne
Elgen
IT konsulent
Indlæg: 192
Det vore fint med en damp rangermaskine. Så jeg har undersøgt det lidt.
Har bla fundet denne belgiske version af T3 fra Fleischmann som kunde bruges som understel:
http://www.modeltrein-paradise.com/advanced_search_result.php?keywords=8...
Den har både sort understel, 6-polig nem stik og muighed for lys.
Men til trods for at der findes en fin underdel har jeg besluttet at droppe dette projekt.
Årsagerne er disse:
- Tikøb har til syneladende løbet tør for overdele. Hvis der bliver produceret en ny omgang overdele vides ikke.
- Det går mange rygter om at der snart kommer en F-maskine fra en af de større producenter. Snakkede bla. med Hobbykæden igår som kunde bekræfte der nok snart dukkede noget op.
Hvis man tager prisen på Fleischmann maskinen (140 EUR) samt prisen på en overdel (hvis man kan finde denne et eller andet sted) så begynder man nok nærme sig hvad prisen på en færdig model kan forventes at koste.
Elgens MJ-blog - http://www.emjblog.dk
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
T3 har korrekt styring og nogenlunde korrekt diameter drivhjul, men helt forkert afstand mellem drivhjulene til at passe til Litra F.
Og som Elgen så rigtigt skriver, så bliver man nok overhalet indenom af en producent inden man har færdiggjort projektet. Det er lidt surt at smide en masse penge efter en model, der alligevel aldrig bliver 100% korrekt.
En bedre løsning ville være OKTs eller det jyske byggesæt af en F-maskine, der bliver fuldstændigt korrekt. Men jeg ved ikke om disse stadig kan skaffes?
mvh. Dampfmeisteren
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
[quote="Dampfmeisteren"
En bedre løsning ville være OKTs eller det jyske byggesæt af en F-maskine, der bliver fuldstændigt korrekt. Men jeg ved ikke om disse stadig kan skaffes?[/quote]
Kan du uddybe lidt mere omkring OKT's og "det jydske byggesæt" - det siger ikke mig noget.
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.208
OKT leverede i en periode (for 5 - 10 år siden) et særdeles flot og helt korrekt byggesæt (og vist også færdigbyggede) til F-maskinen i H0.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Og jeg ved, at hr. Frikke har et jysk byggesæt!
Bjarne
Gert Frikke
Indlæg: 2.330
Hejsa!
Ja det har han - et meget flot byggesæt -men er ikek gået i gang endnu - andet skal laves færdigt først.
-men jeg glæder mig til at bygge den!
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Og som det vist har været nævnt før, havde de to hovedudgaver af T3 en pufferafstand mellem ca. 8,5 og ca. 8,8 meter mod F-maskinens ca. 9,2. Akselafstanden på T3'erne er 3 meter, mens den på F-maskinen er 3,9 meter. Placerer man T3'erens cylinder, hvor den skal være på F-maskinen, bliver resten helt forkert. Hjuldiameteren var 1,1 på T3 og 1,252 på F, så det passer nogenlunde.
LVJ, HAJ og NFJ havde i øvrigt formindskede udgaver af den lave T3, så her er der muligheder for f.eks. at bruge en Trix T3. Selvom den trækker på den forkerte aksel...
Bjarne
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Jeg Takker for alle svarene ,
og jeg må nok slå koldt vand i Hovedet og vente
om der skulle komme en model fra Producentern.
En stor Toghilsen Herfra
Jimmy
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
UTJ
Indlæg: 438
Njaaaaah. Det var vist T3-lokomotiver. Der var flere udgaver af T3. Desuden er Fleischmanns model for stor - Weinert har en i den rigtige størrelse i programmet, men til en meget større pris.
Jeg glæder mig også til at engang få tid til at bygge to jyske F-byggesæt
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Den mindste T3 havde som sagt en længde over puffere på 8,59 meter, mens de danske privatbane maskiner var 7,77 meter. Prøjsernes akselafstand var 3 meter, de danske maskiner 2,8 meter. Som Bay nævner, var de en formindsket udgave af den prøsiske T3 bygget af Borsig, som trak på bagerste aksel i modsætning til de prøjsiske, der trak på midterste. Så "ægte" T3'ere var de danske altså ikke....
Det er rigtigt, at der var flere udgaver af T3, hvoraf de sidst bygget havde en højere liggende kedel end de første. På grund af den store Fleischmann-motor, var firmaets første udgaver af den høje type. De havde så til gengæld Heusinger-styring, hvad flere T3'ere efterhånden blev udstyret med, så de var ikke helt ved siden af.
Bjarne
Søndenfjords
Indlæg: 284
For det tilfælde, at der virkelig kommer en F-maskine fra en af producenterne:
Er der nogen, der ved, om Litra F nogensinde er blevet brugt til andet end rangering?
Er den f.eks. i en snæver vending blevet brugt til at trække et sidebanetog?
Eller har den været udlejet til en privatbane?
Eller mere sandsynligt: Er den blevet brugt til rangertræk med godsvogne, f.eks. til og fra virksomheders sidespor?
Søndenfjords
Elgen
IT konsulent
Indlæg: 192
Jeg vil tro mest rangering:
http://www.museumstog.dk/?p=materiel&matid=5
http://www.jernbanen.dk/damp.asp?selskab=1&litra=F&typenr=2
Men som du kan se var de over det hele. De kan nok bruges til lidt af hvert uden at du bliver "skudt" af de som går meget op i detaljen
Det vore dejligt at få LYS og LYD i såden en F-maskine (hvis det nu er nogen producenter der "lytter" med på denne tråd)
Elgens MJ-blog - http://www.emjblog.dk
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
mig bekendt er F'erne også brugt til at trække smålokale persontog i det sønderjydske, og tænker nu ikke de høje F'ere !
De alm F'ere har været bruggt til at erstatte mindre togmaskiner med lav toghastighed. Det går jo ikke just over stok og sten, men de kune andet end flytte vogne frem og tilbage. De har skam også været brugt som togmaskine i mindre lokaltog til en virksomhed med et sidespor på linien.
Så jo, de kan bruges som togmaskine i en snæver vending...
Mvh Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Før dieselmaskinernes tid, ved jeg har at der har kørt F-maskine fra Fredericia banegård med lokalgodstog over til Middelfart Station. Dette har naturligvis også forekommet masser af andre steder.
Når snakken går på decideret persontrafik, så er det de høje F´ere. Som fx. på banen til Åbenrå, hvor de også kørte blandede tog. Eller tog sig af rangeringen i Åbenrå. Eller kort og godt med rene godstog, fx med kvæg.
Hans Gerner Christiansen har berettet om det i Banen for nogle nr. siden. Der er bl.a. et foto med 3 høje F´ere i Åbenrå. Og hver af F´erne havde sin opgave.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.