Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

F.Maskinen

Hej

Jeg går rundt og tænker på F.Maskinen jeg mener jeg læste herinde at der også var andre der havde interresse i den ,da jeg kører 2 skinne Digital er det jeg spørger hvilken Maskine eller under vogn med motor skal man bruge som under del ,overdelen mener jeg man kan få fra Tikøb,jeg læste et sted at under-delen skulle være Liliput/Fleischmann,til 2 skinne brugere,men hvilken Fleischmann model kan det være ,og for den sags skyld Liliput kan det købes,og hvor :!: :?: :?: :?:

Hilsen Jimmy Laughing out loud

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Karlo Roed

Indlæg: 129

PB

I Fleischmann kan der kun være tale om T3. I Lilliput er der tale om Tigerlil.

Hvordan det så er med mål og model fasthed, er et andet spørgsmål, jeg har mintvivl.

Karlo

__________________

Roed

Like 0 kan lide
Top

Picture

Møtrik

Indlæg: 619

PB

"jimmyoldtimer" skrev:
Hej Jeg går rundt og tænker på F.Maskinen jeg mener jeg læste herinde at der også var andre der havde interresse i den ,da jeg kører 2 skinne Digital er det jeg spørger hvilken Maskine eller under vogn med motor skal man bruge som under del ,overdelen mener jeg man kan få fra Tikøb,jeg læste et sted at under-delen skulle være Liliput/Fleischmann,til 2 skinne brugere,men hvilken Fleischmann model kan det være ,og for den sags skyld Liliput kan det købes,og hvor :!: :?: :?: :?: Hilsen Jimmy Laughing out loud

jeg har for nogen tid siden bygget en F'er

OBS den ene af modellerne er en F fra OKT, fåes ikke mere.

desværre glemte jeg at sætte overdelen lige på inden jeg tog billederne.

den er også sidenhen blevet lakeret noget bedre.

http://mdmjk.dk/data/F/index.html

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Hej

Kombinationen af Tikøb og Lilliput er et legetøjs-lokomotiv, ikke andet.

Hvis man absoult skulle bruge Lilliputs underdel, skulle alene styringen diktere en "høj" F'er (uden at jeg ved, om hjuldiametrene passer med virkelighedens.)

Hvis det skal være en alm. F'er, så er T 3'eren for styringens skyld, det bedste valg; men den stemmer ikke rigtig i proportionerne.

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.820

PB

Som Henrik skriver, er der ingen industri-undervogn, der passer til en F-maskine. Det klogeste er at vente på en model fra en af de hjemlige fabrikanter.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Elgen

IT konsulent

Indlæg: 192

PB  Hjemmeside

Det vore fint med en damp rangermaskine. Så jeg har undersøgt det lidt.

Har bla fundet denne belgiske version af T3 fra Fleischmann som kunde bruges som understel:

http://www.modeltrein-paradise.com/advanced_search_result.php?keywords=8...

Den har både sort understel, 6-polig nem stik og muighed for lys.

Men til trods for at der findes en fin underdel har jeg besluttet at droppe dette projekt.

Årsagerne er disse:

- Tikøb har til syneladende løbet tør for overdele. Hvis der bliver produceret en ny omgang overdele vides ikke.

- Det går mange rygter om at der snart kommer en F-maskine fra en af de større producenter. Snakkede bla. med Hobbykæden igår som kunde bekræfte der nok snart dukkede noget op.

Hvis man tager prisen på Fleischmann maskinen (140 EUR) samt prisen på en overdel (hvis man kan finde denne et eller andet sted) så begynder man nok nærme sig hvad prisen på en færdig model kan forventes at koste.

__________________

Elgens MJ-blog - http://www.emjblog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

T3 har korrekt styring og nogenlunde korrekt diameter drivhjul, men helt forkert afstand mellem drivhjulene til at passe til Litra F.

Billede

Billede

Og som Elgen så rigtigt skriver, så bliver man nok overhalet indenom af en producent inden man har færdiggjort projektet. Det er lidt surt at smide en masse penge efter en model, der alligevel aldrig bliver 100% korrekt.

En bedre løsning ville være OKTs eller det jyske byggesæt af en F-maskine, der bliver fuldstændigt korrekt. Men jeg ved ikke om disse stadig kan skaffes?

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.499

PB  Hjemmeside

[quote="Dampfmeisteren"

En bedre løsning ville være OKTs eller det jyske byggesæt af en F-maskine, der bliver fuldstændigt korrekt. Men jeg ved ikke om disse stadig kan skaffes?[/quote]

Kan du uddybe lidt mere omkring OKT's og "det jydske byggesæt" - det siger ikke mig noget.

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.208

PB  Hjemmeside

"martindahl" skrev:
[quote="Dampfmeisteren"En bedre løsning ville være OKTs eller det jyske byggesæt af en F-maskine, der bliver fuldstændigt korrekt. Men jeg ved ikke om disse stadig kan skaffes?
Kan du uddybe lidt mere omkring OKT's og "det jydske byggesæt" - det siger ikke mig noget.Martin ;-)[/quote]

OKT leverede i en periode (for 5 - 10 år siden) et særdeles flot og helt korrekt byggesæt (og vist også færdigbyggede) til F-maskinen i H0.

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.820

PB

Og jeg ved, at hr. Frikke har et jysk byggesæt!

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.330

PB

Hejsa!

Ja det har han - et meget flot byggesæt -men er ikek gået i gang endnu - andet skal laves færdigt først.

-men jeg glæder mig til at bygge den!

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.820

PB

"Dampfmeisteren" skrev:
T3 har korrekt styring og nogenlunde korrekt diameter drivhjul, men helt forkert afstand mellem drivhjulene til at passe til Litra F.

Og som det vist har været nævnt før, havde de to hovedudgaver af T3 en pufferafstand mellem ca. 8,5 og ca. 8,8 meter mod F-maskinens ca. 9,2. Akselafstanden på T3'erne er 3 meter, mens den på F-maskinen er 3,9 meter. Placerer man T3'erens cylinder, hvor den skal være på F-maskinen, bliver resten helt forkert. Hjuldiameteren var 1,1 på T3 og 1,252 på F, så det passer nogenlunde.

LVJ, HAJ og NFJ havde i øvrigt formindskede udgaver af den lave T3, så her er der muligheder for f.eks. at bruge en Trix T3. Selvom den trækker på den forkerte aksel...

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

Jeg Takker for alle svarene , Laughing out loud og jeg må nok slå koldt vand i Hovedet og vente

om der skulle komme en model fra Producentern. Laughing out loud

En stor Toghilsen Herfra Laughing out loud

Jimmy

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

Citat:
LVJ, HAJ og NFJ havde i øvrigt formindskede udgaver af den lave T3, så her er der muligheder for f.eks. at bruge en Trix T3. Selvom den trækker på den forkerte aksel...

Njaaaaah. Det var vist T3-lokomotiver. Der var flere udgaver af T3. Desuden er Fleischmanns model for stor - Weinert har en i den rigtige størrelse i programmet, men til en meget større pris.

Jeg glæder mig også til at engang få tid til at bygge to jyske F-byggesæt Wink

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.820

PB

"UTJ" skrev:
Citat:
LVJ, HAJ og NFJ havde i øvrigt formindskede udgaver af den lave T3, så her er der muligheder for f.eks. at bruge en Trix T3. Selvom den trækker på den forkerte aksel...
Njaaaaah. Det var vist T3-lokomotiver. Der var flere udgaver af T3. Desuden er Fleischmanns model for stor - Weinert har en i den rigtige størrelse i programmet, men til en meget større pris.

Den mindste T3 havde som sagt en længde over puffere på 8,59 meter, mens de danske privatbane maskiner var 7,77 meter. Prøjsernes akselafstand var 3 meter, de danske maskiner 2,8 meter. Som Bay nævner, var de en formindsket udgave af den prøsiske T3 bygget af Borsig, som trak på bagerste aksel i modsætning til de prøjsiske, der trak på midterste. Så "ægte" T3'ere var de danske altså ikke....

Det er rigtigt, at der var flere udgaver af T3, hvoraf de sidst bygget havde en højere liggende kedel end de første. På grund af den store Fleischmann-motor, var firmaets første udgaver af den høje type. De havde så til gengæld Heusinger-styring, hvad flere T3'ere efterhånden blev udstyret med, så de var ikke helt ved siden af.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Søndenfjords

Indlæg: 284

PB

For det tilfælde, at der virkelig kommer en F-maskine fra en af producenterne:

Er der nogen, der ved, om Litra F nogensinde er blevet brugt til andet end rangering?

Er den f.eks. i en snæver vending blevet brugt til at trække et sidebanetog?

Eller har den været udlejet til en privatbane?

Eller mere sandsynligt: Er den blevet brugt til rangertræk med godsvogne, f.eks. til og fra virksomheders sidespor?

__________________

Søndenfjords

Like 0 kan lide
Top

Picture

Elgen

IT konsulent

Indlæg: 192

PB  Hjemmeside

Jeg vil tro mest rangering:

http://www.museumstog.dk/?p=materiel&matid=5

http://www.jernbanen.dk/damp.asp?selskab=1&litra=F&typenr=2

Men som du kan se var de over det hele. De kan nok bruges til lidt af hvert uden at du bliver "skudt" af de som går meget op i detaljen Laughing out loud

Det vore dejligt at få LYS og LYD i såden en F-maskine (hvis det nu er nogen producenter der "lytter" med på denne tråd) Tongue

__________________

Elgens MJ-blog - http://www.emjblog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

mig bekendt er F'erne også brugt til at trække smålokale persontog i det sønderjydske, og tænker nu ikke de høje F'ere !

De alm F'ere har været bruggt til at erstatte mindre togmaskiner med lav toghastighed. Det går jo ikke just over stok og sten, men de kune andet end flytte vogne frem og tilbage. De har skam også været brugt som togmaskine i mindre lokaltog til en virksomhed med et sidespor på linien.

Så jo, de kan bruges som togmaskine i en snæver vending...

Mvh Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Før dieselmaskinernes tid, ved jeg har at der har kørt F-maskine fra Fredericia banegård med lokalgodstog over til Middelfart Station. Dette har naturligvis også forekommet masser af andre steder.

Når snakken går på decideret persontrafik, så er det de høje F´ere. Som fx. på banen til Åbenrå, hvor de også kørte blandede tog. Eller tog sig af rangeringen i Åbenrå. Eller kort og godt med rene godstog, fx med kvæg.

Hans Gerner Christiansen har berettet om det i Banen for nogle nr. siden. Der er bl.a. et foto med 3 høje F´ere i Åbenrå. Og hver af F´erne havde sin opgave.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.