Picture

gnilre2

Kvalitetschef på færdigbeton fabrik.

Indlæg: 229

PB

Fleischmann 7180

Hej. Kan man med rimelig god samvittighed sammenligne Fleischmann 7180 med vores egen DSB litra N epoke III maskine, eller.???

Er der andre tyske damplokomotiv modeller der kan, på og med en rimelig lille ombygning kan sammenlignes med nogle af vore heden gangne damplokomotiver.??

Det nærmeste eksempel man sådan lige her og nu kan overføre til dansk, er så vidt jeg kan se Fleischmann 7167 som kan sammenlignes med vor T maskine. Der er da også danske literinger med i kassen sammen med dette tog.

På forhånd tak.

gnilre2

Erling Forslund, Ribe.

__________________

 

Kører epoke III - V hovedsaglig dansk.
Mvh
Erling

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

Man skal næppe konkludere noget udfra om, der er danske litreringer med i en given æske, eller ej.

Jeg købte for nogle år siden et ROCO startsæt med et BR80. Der fulgte skilte med til en F-maskine. Men selvom begge maskiner var rangermaskiner, så ligger de milevidt fra hinanden udseendemæssigt.

Så der skal nærmere studier til, for at konstatere om en given maskine kan fordanskes uden eller med kun få ombygninger.

Men mange danske dampmaskiner har/havde tysk fortid, så det er vel ikke utænkeligt, at man kan finde noget, der kan bruges uden videre eller med et minimum af modifikation, især, hvis der er tale om materiel til en privatbane.

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Picture

petar

Indlæg: 50

PB

Hej,

Ja, FL 7180 (BR50) kan, med lidt ombygning bruges til en dansk N-maskine i 201-210. Lige præcis hvilket litra den ligner mest er jeg ved jeg ikke, men det kan undersøges (afhænger af antal domer, vinduer mm).

Fleischmann har tidligere udsendt et eksemplar med sort undervogn, så man sparer bøvlet med at skulle male hjul, gangtøj mm.

Fleischmanns BR38 kan på samme måde bruges til T297-299, men igen var der forskel i antal domer. Også den model har være udsendt med sort undervogn.

Om der er lagt danske litreringer med i kassen ved jeg ikke - men de kan fås hos producenter af litreringer, fx km-text eller skilteskoven.

Alt efter temperament kan andre tyske lokomotiver ombygges til danske, men der er ikke nogen korrekte. Fleischmann har dog lavet et tillempet Horsens Vestbanelokomotiv, men det er for stort i forhold til forbilledet, og Arnold har udsendt en F-maskine. Se evt. http://www.togbasen.dk

mvh

Peter

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Og grunden til at netop N- og T-maskiner nogenlunde let kan ombygges fra tyske maskiner er .... at der var tale om tyske maskiner, som kom i dansk tjeneste efter krigen. Langt sværere er det med resten af de danske dampmaskiner.

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

Historien om N-maskinernes baggrund er gammelkendt, men jeg kan godt undre mig over, at man ikke brugte dem øst for Storebælt?

Med hensyn til modellen, så bør den, efter min mening, sofistikeres med havebænk og røgplader. Det gør helhedsindtrykket noget anderledes.

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Picture

gnilre2

Kvalitetschef på færdigbeton fabrik.

Indlæg: 229

PB

"Willie Garvin" skrev:
Man skal næppe konkludere noget udfra om, der er danske litreringer med i en given æske, eller ej.Jeg købte for nogle år siden et ROCO startsæt med et BR80. Der fulgte skilte med til en F-maskine. Men selvom begge maskiner var rangermaskiner, så ligger de milevidt fra hinanden udseendemæssigt.Så der skal nærmere studier til, for at konstatere om en given maskine kan fordanskes uden eller med kun få ombygninger.Men mange danske dampmaskiner har/havde tysk fortid, så det er vel ikke utænkeligt, at man kan finde noget, der kan bruges uden videre eller med et minimum af modifikation, især, hvis der er tale om materiel til en privatbane.

Tak for dit svar.

Ja. Det er jo altid op til ens temperament, penitesse, ect., ect., hvor nøjagtig maskinerne skal ligne virkeligheden. Men det er jo sjov at det ligner så godt som muligt.

T maskinen jeg henviser til er nok så tæt på man kan komme virkeligheden, og den er med sort undervogn og dansk literinger og nr. 299.

Endnu engang tak for dit svar.

Mvh

gnilre2

Erling Forslund, Ribe

__________________

 

Kører epoke III - V hovedsaglig dansk.
Mvh
Erling

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

gnilre2

Kvalitetschef på færdigbeton fabrik.

Indlæg: 229

PB

"petar" skrev:
Hej,Ja, FL 7180 (BR50) kan, med lidt ombygning bruges til en dansk N-maskine i 201-210. Lige præcis hvilket litra den ligner mest er jeg ved jeg ikke, men det kan undersøges (afhænger af antal domer, vinduer mm).Fleischmann har tidligere udsendt et eksemplar med sort undervogn, så man sparer bøvlet med at skulle male hjul, gangtøj mm.Fleischmanns BR38 kan på samme måde bruges til T297-299, men igen var der forskel i antal domer. Også den model har være udsendt med sort undervogn.Om der er lagt danske litreringer med i kassen ved jeg ikke - men de kan fås hos producenter af litreringer, fx km-text eller skilteskoven.Alt efter temperament kan andre tyske lokomotiver ombygges til danske, men der er ikke nogen korrekte. Fleischmann har dog lavet et tillempet Horsens Vestbanelokomotiv, men det er for stort i forhold til forbilledet, og Arnold har udsendt en F-maskine. Se evt. http://www.togbasen.dkmvhPeter

Tak for svaret Peter.

Jeg vil prøve at undersøge det lidt nærmere vedr. N maskinen nr. 201 - 210 hvad der kommer nærmest til Fleischmann 7180.

Ja. T maskinen har jeg fundet i Fleischmann udgaven med sort undervogn og danske literinger med nr. 299. NY. Har aldrig kørt.

Jeg arbejder videre med emnet. Og som før, svaret til anden side. Det kommer jo i sidste ende an på hvad ens eget temperament siger vedr. penitesser, nøjagtighed, ect. ect. man vil have det til at se ud. 100 % bliver det jo aldrig, men man kan da prøve at komme de 100 % så nær som muligt.

Tak for svaret.

Mvh

gnilre2

Erling Forslund,. Ribe.

__________________

 

Kører epoke III - V hovedsaglig dansk.
Mvh
Erling

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

gnilre2

Kvalitetschef på færdigbeton fabrik.

Indlæg: 229

PB

"PerOlsen" skrev:
Og grunden til at netop N- og T-maskiner nogenlunde let kan ombygges fra tyske maskiner er .... at der var tale om tyske maskiner, som kom i dansk tjeneste efter krigen. Langt sværere er det med resten af de danske dampmaskiner.Mvh. Per

Tak for dit svar Per.

Du kan prøve at se mine kommentarer under 2 andre besvarelser.

Mvh

gnilre2

Erling Forslund. Ribe.

__________________

 

Kører epoke III - V hovedsaglig dansk.
Mvh
Erling

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

gnilre2

Kvalitetschef på færdigbeton fabrik.

Indlæg: 229

PB

"Willie Garvin" skrev:
Historien om N-maskinernes baggrund er gammelkendt, men jeg kan godt undre mig over, at man ikke brugte dem øst for Storebælt?Med hensyn til modellen, så bør den, efter min mening, sofistikeres med havebænk og røgplader. Det gør helhedsindtrykket noget anderledes.

Øh Garwin.

Hvad er det for en gammel historie vedr. N maskinen du henviser til.??

Jeg er temmelig grøn på markedet, (ikke alders mæssig) men til viden på modelbane markedet.

Havebænk.??

Hvad er nu det for noget.??

Mvh

gnilre2

Erling Forslund

Ribe

__________________

 

Kører epoke III - V hovedsaglig dansk.
Mvh
Erling

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

Den gamle historie, jeg henviser til, er historien om, hvordan maskinerne kom til Danmark fra Belgien, hvor maskinerne er bygget under den sidste verdenskrig.

Den kan du læse om her: http://www.jernbanen.dk/damp.php?selskab=1&litra=N&typenr=3

Rocos N-maskiner er født med et delvist amputeret udseende, og Tikøb Hobby har derfor ladet et sæt fremstille, som giver N-maskinen et mere helstøbt udseende.

http://www.tikobhobby.dk/n_02.htm indeholder "havebænken" som monteres tværstillet foran kedlen, samt de to røgplader og et par andre småting.

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Picture

gnilre2

Kvalitetschef på færdigbeton fabrik.

Indlæg: 229

PB

"Willie Garvin" skrev:
Den gamle historie, jeg henviser til, er historien om, hvordan maskinerne kom til Danmark fra Belgien, hvor maskinerne er bygget under den sidste verdenskrig.Den kan du læse om her: http://www.jernbanen.dk/damp.php?selskab=1&litra=N&typenr=3Rocos N-maskiner er født med et delvist amputeret udseende, og Tikøb Hobby har derfor ladet et sæt fremstille, som giver N-maskinen et mere helstøbt udseende.http://www.tikobhobby.dk/n_02.htm indeholder "havebænken" som monteres tværstillet foran kedlen, samt de to røgplader og et par andre småting.

Hej med dig igen.

Tak for dine svar.

Men. Alt det der med Roco´s N maskine. Er det ikke i H0.??

Og de reservedele du hentyder til er vel derfor også kun i H0.!!

Og ja. Jernbanen.dk er en rigtig god hjemmeside.

Mvh

gnilre2

Erling Forslund, Ribe.

__________________

 

Kører epoke III - V hovedsaglig dansk.
Mvh
Erling

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

:oops: Jeg havde faktisk ikke bemærket, at jeg befandt mig i gruppen for "de små".

Fleischmanns BR50 er tilsyneladende født med ihvertfald røgskærme, og så skal man da ikke bekymre sig om det.

Havebænken, hvis en sådan ikke allerede findes, kan sikkert laves relativt nemt. Der er jo tale om en simpel konstruktion.

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.