De danske tankvogne fra Fleischmann - katalog nr 581107 - er nu på gaden.
Hvor rigtige de er må kontrolleres ved et nøjere eftersyn. Men det officielle billede som bl a viser ZE 502218 tegner desværre ikke særlig godt. Sammenlign selv her
http://jernbanen.dk/dsb_zvognsolo.php?Aar=1893&VognID=1827
__________________
Svend
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Svend
ja 502 218 er så blevet brugt 3 gange - Klein - Roco ( skal være Märklin - sorry ) og nu Fleischmann - men de har måske ikke andre DDPA numre på lager
Men jeg tror nok ved et hurtigt gennemkig på model og virkelighed, at man skal kigge på Zypen ( det bliver så til Wismar ) og Wegman typerne ( dsv omkring numre ved 150.... og numre ved 260.... m fl og så til KMtext ( Søren Monies - noget af en ekspert på tankvogne ) og få lavet de rigtige numre - vi får se ved nærmere studium :!:
med venlig hilsen
henning / h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
cfrost
Indlæg: 272
I forhold til billedet af den virkelige vogn, er der jo tale om to vidt forskellige typer tanke.... forbilledet har en isoleret opvarmet tank, medens modellens tank er uisoleret. Fontene der er benyttet virker også forkerte, men det kan jo skyldes billedets dårlige kvalitet.
Jeg er ikke sikker på, at det er vogne jeg vil investere i.....
Med venlig hilsen
Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv
JanP
Indlæg: 47
Nu vil jeg gerne se vognene først, før jeg bortdømmer dem.. Det viste katalog billede er jo rent "photoshoppet"- og når man tænker på f.eks. Roco's Esso tankvogn, var den afbilledet i kataloget som sort, men endte ud med at være hvid med rød stribe og et helt andet nummer
Jan
___________________
http://www.sdmjk.dk http://www.jmjk.dk
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej alle
vognnr på fleischmann 502 218 har intet med vognen at gøre - 218 er en tatra 1948 vogn 24000L - lop 8,8m - aks 4,5m.
Klein og märklin har udgivet dette vognnr - og der er modellen mere i overensstemmelse med forbilledet, -
næ - fleischmann vognen er mere en Wismarvogn - se følgende
502 166 - Wismar 1919 - 19000L - lop 8,8m - aks 4m
502 167 - det samme
502 272 - Wismar 1931 - 13600L - lop 8,8m - aks 4m
502 281 - der samme
502 432 - Wismar 1930 - 19000L - lop 8,8m - aks 4m
ang BP vognen - nogenlunde det samme - se efter
503 302 - Hawa ? - 17000L - lop 8,23m - aks 4m
503 342...350 - Wismar 1919 - 19200L - lop 8,8m - aks 4m
503 375 - Gotha 1928 - 15000L - lop 8,8m - aks 4m
503 378 - Orestein ? - 15000L - lop 8,8m - aks 4m
503 383 - Werdau 1919 - 17000L lop 8m - aks 3,7m - ex jansen bensin
og der skal nok være flere - gak ind på jernbanen dk og find og sammenlign
med venlig hilsen
henning / h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
her nogle foto af vogne der er meget lig Fleischmann vognene
så frem med skydelære og mål :idea: - og så kan man bagefter ærger sig over at man har købt skydelæren
- for man kunne måske ikke se de manglene eller formeget 2mm
Detailjer kan der altid være forskel på selv 2 vogne fra samme fabrik kan have forskelle som haner - placering - stiger - gangbrædder osv
men vognene er flotte - og så må man jo afgøre med sig selv om man nu kan leve med afvigelserne - jeg tror generelt at man på de fleste modeller billige som dyre KAN finde noget
- så smid da den skydelære væk :idea: :
med venlig hilsen
henning / h087
Ps : Svend - burde de ikke være på sporet og ikke på gaden :?:
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
JD
Indlæg: 712
Tjae - vil nok give dig ret. Omvendt kunne jeg godt bruge nogle tankvogne med dansk islæt på mit anlæg, såe...Tjae :?
Jens
DC bane i dansk epoke III
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
til alle
vognene er jo gode nok - de er meget lig Wismarvognene - at man så måske
( har ikke set modellerne i nature - bemærk også at BP vogner er afbildlet med UIC påskrift )
har trykt et forkert vognnummer - det er sú til at rette - så hvad er der så at betænke sig på
med venlig hilsen
henning / h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
JanP
Indlæg: 47
Hej Alle...
Efter at have haft muligheden for at se nærmere på vognene kan jeg bekræfte min mistanke, idet Fleischmann sættet IKKE indeholder de i kataloget afbilledede "photoshoppede" vognnumre - men derimod nedenstående:
BP: ZE 503 378 http://www.jernbanen.dk/dsb_zvognsolo.php?Aar=1893&VognID=2131
De eneste umiddelbare småfejl jeg har observeret, er at teksten "Meget brandfarlig" på tanken mangler samt at der er to bremsemærker på navne- og litrapladerne, hvor der kun skal være en. Farver og øvrige påskrifter sidder "lige i øjet".
ESSO: ZE 502 164 http://www.jernbanen.dk/dsb_zvognsolo.php?Aar=1893&VognID=1773
Intet billede på Jernbanen.dk - men data passer med Fleischmann typen.
Jan
___________________
http://www.sdmjk.dk http://www.jmjk.dk
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej
her så et par foto såfremt de nævne vognumre holder sig
har desværre ikke foto af 164 - men af 163 og 165 så -
ikke så godt hvis den er lig 163 = 4 svøb på tanken
ganske godt hvis den er lig 165 = 3 svøb på tanken
de er alle fra samme fabrik og årtal så lad os håbe
378 er lige i øjet - det er Oresteinvogn men er ganske lig Wismarvogne - så KMtext - flere numre - her kunne det jo laves som et ark med påskrift og hjemstedstavler i blok - dvs - tavlen males sort og vupti - på med tavlen i en blok og vupti igen - nyt vognnummer - husk også "meget brandfarlig"
med venlig hilsen
henning / h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Jeg så også et enkelt sæt på udstillingen og det så helt fint ud; vognnumrene er også blevet ændret i forhold til katalogbilledet
Svend
JHansen
Byplanlægger, Landskabsarkitekt
Indlæg: 121
I dag fik jeg besøg af Postdanmark, der kunne levere mig et eksemplar af netop omtalte sæt vogne, og jeg må sige, at jeg synes de er rigtig flotte.
Man kan selvfølgelig altid begynde at gå i detaljer med hvorvidt alting er helt korrekt eller ej... det går jeg nu ikke så meget op i, så længe helhedsintrykket er godt (Men det må jo være op til den enkelte at bedømme efter egen smag). Kan man imidlertid leve med de fejl der evt. måtte være, ja så kan sættet varmt anbefales... døm selv...
mvh Jonas
H0 2-skinne, "Altid at være en lille smule barn - det er at være rigtig voksen" - Jevgenij Jevtusjenko
buffe16
Indlæg: 27
Vognene er flotte - kun ærgeligt at ESSO logo sidder forkert på den ene vognside af ZE503 164. Nu vi er ved detaljerne...
Buffe
Medlem af: FREMO - Kører H0 2 skinne DCC på FREMO moduler - Dansk Tysk Epoke IIIa-V
Amagerkaner
Indlæg: 440
Hej
Ja, det er fint med alle de danske tankvogne der kommer på markedet i disse måneder.
Men hvorfor er det altid vogne der tidsmæssigt passer bedst i et 50´er setup?
Fedt Jansen - projekt fra Tog & Tekno, som man burde støtte, problemet med disse vogne - korrekte eller ej - er at de ikke rigtigt har noget, at gøre i måsen på en MZ I, uanset hvor rummelig man er med sin epoke opfattelse.
Det samme med Fleischmanns Esso+BP sæt. Igen et super tiltag, men hvorfor skal Esso vognene altid være DDPA, se bare på Märklin, Roco, Tillig og nu altså også Fleischmann.
Mine penge er gået til HK modellers Shell vogne. Disse kan efter min bedste opfattelse, strækkes længst i epokemæssig forstand og bør kunne bruges et stykke efter 1965.
Sidst men ikke mindst bliver det spændende at se Rocos bud på Aaarhus Oliefabrik, disse bør også kunne bruges uanset man kører "50 ´erne" eller "slut 60 ´erne".
Er det helt ved siden af eller...?
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Martin
det kommer så lidt an på hvor epoke tro og nøjagtigt man vil være
ikke nittetælleri - men oplysning
Fleischmann vognene
Esso vognen omlitreres 1966 til UIC nr og udrangeres 1970
BP vognen omlitreres 1966 til UIC nr og udrangeres 1970
de kan så nå måsen på MZI og endda følge med den
Tillig vognene
Jansen sælger til BP i midten af 56
Det er da s´u også for dårligt og BP var så formastelig at skrotte dem omkring 1958
HK vognene
Shell 502 823 omlitreres 1966 til UIC og omlitreres igen 1980 og udr 1989
Shell 502 825 det samme
disse kan så nå vinrøde og rødsorte
Roco vognene
Da vi ikke ved hvilke numre de vil få - må vi gå ud fra typen de ligner
numrene 503 683 og op til 694 numre ( hæng mig nu ikke )
her omlitreret 1966 til UIC omlitreret igen 1973 og igen 1980 og udr 85/86
der kan så være ændret påskrift på tanke - altså AARHUS OLIEFABRIK
og disse kan nå både vinrøde og rødsorte
men de køre faktisk lang tid
resten må så være op til den enkelte at oprangere
men 50% til den rødsorte periode
og 75% til vinrød MZ
100% til MY
det er da ikke så dårligt - vel
med venlig hilsen
henning / h087
PS - prøver at finde fotos frem af dem efter UIC - ( men lover ikke at jeg har det i samlingen ( UIC er lidt uden for min interessehorisont
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Amagerkaner
Indlæg: 440
Hej Henning
Tak for info.
M.J. Sundborg
Indlæg: 95
Jeg har lavet et lille skriv om BP-vognen på min blog (klik på www-knappen)
M.v.h.
Sundborg
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
... der som sædvanligt er særdeles nyttig læsning.
Bjarne
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Som sædvanlig meget inspirende læsning, og ender nok også med at købe sættet mens det stadig kan fås.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Amagerkaner
Indlæg: 440
Hej
Hvis så bare Hobbytrade eller Fleischmann, for den sags skyld, ville sende et par grønne BP - vogne på markedet, så ville det være super.
Man kunne måske ligefrem håbe på et lignene sæt med en grøn BP - vogn og en stålgrå ESSO - vogn (fra Dansk Esso A/S) fra en af nævnte producenter. Så ville Dankortet sidde løst...
Amagerkaner
Indlæg: 440
Og selvfølgelig en god artikel hos Sundborg MJ. Meget informativ... Tak for det.
M.J. Sundborg
Indlæg: 95
Kære alle
Tak for venlige kommentarer for min blogartikel om BP-vognen. Nu har samme sted skrevet lidt om mine indtryk af Esso-kollegaen og sammenlignet med tidligere modeller af beholdervogne fra samme oliefirma. Læs mere her: http://sundborg.wordpress.com
M.v.h.
Sundborg