Picture

a62213

Indlæg: 382

PB

Fleichmann vs Minitrix

Hejsa,

Jeg har næsten kun selv Minitrix materiel.

Hvad er forskellen på Mintrix og Fleichmann, og er der overhovedet nogen?

Synes selv Minitrix laver nogle rigtigt flotte sæt, hvor der er rigtigt mange loks at vælge imellem når man kigger på Fleichmann.

Henrik

__________________

Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 668

PB  Hjemmeside

Jeg har både Fleischmann- og Minitrixlokomotiver. Som med alt N er der ikke umiddelbart nogen forskelle, der gør, at de ikke kan bruges sammen. Så du kan roligt købe det, du vil. Husk også at se på Roco, Brawa, Hobbytrain og Arnold. Eller her.

Det er kun, hvis man går mere i detaljer, at forskellene stikker ud. For mig er et vigtigt punkt pufferhøjden. Her er der IMHO store forskelle med hensyn til ældre materiel, og det er min erfaring, at Fleischmann ligger højest, Minitrix i midten og Roco under - det gamle Röwa ligger endnu lavere. Idag følger alle fabrikanterne NEM-standarden.

Med det in mente bryder jeg mig ikke om det "gamle" Fleischmanns personvogne, som jeg mener har en undervogn, der er forkert. Hvis det skal se ordentligt ud (forbilledligt), så kan man ikke altid sætte de forskellige fabrikater sammen og få en pæn stamme (NEM-standarden har hjulpet på dette).

Jeg selv foretrækker Minitrix og Roco personvogne, mens jeg på godsvognssiden - foreløbig - er lidt mere "large".

Godsvogne har jo en anden opbygning, som gør, at har lidt sværere at højdeforskellen, med mindre man specifikt ser efter det. Her er det for mig mest, om vognen ser korrekt ud i forhold til forbilledet - eller ej.

Der er dog med analoge lokomotiver det, at de har motorer, kan varierer meget mht. hastigheden. Hvis du kun vil køre med et enkelt lokomotiv, er der ingen problemer, men hvis du vil køre med to i forspand, er det bedst at sørge for, at de begge kører nogenlunde lige hurtige, og/eller lade den hurtigste køre forrest. Digitale lokomotiver kan programmeres ud over dette problem.

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

S123

Indlæg: 174

PB

Lige en kort bemærkning til Boholm:

Hvis en tungt læsset vogn er koblet sammen med en tom vogn, er der også i virkeligheden forskel på pufferhøjden.

Det eneste ved Fleischmanns lokomotiver jeg ikke bryder mig om, er at der er lys i førerkabinen når toget kører. Det er der jo ikke i virkeligheden.

Her har både Minitrix, Arnold og Roco mørklagte førerhuse.

En anden forskel på Minitrix og Flesichmann er lydhør, idet Fleischmanns lokomotiver kører mere lydløst end Minitrix.

Nu har jeg ikke købt Fleischmann-lokomotiver siden 2003, så jeg kender ikke de nye, men lokomotiver før 2003 havde det såkaldte Fleischmann-syndrom: Når lokomotivet har holdt stille, f.eks. ved signal eller på en station, er det ikke altid, det vil fortsætte igen uden at det skal have et lille skub.

Det skyldes at motoren har tendens til at stoppe lige på det punkt, hvor den ikke får strøm, så et lille puf, så motoren drejer sig lidt (under en halv mm) er nok til at motoren igen får strøm. Somme tider er det nok bare at banke med en finger på skinnen foran lokomotivet, men irriterende er det.

Derudover er den største forskel i skinnerne.

Fleischmanns skinner har indbygget ballast, der i øvrigt er for smal, mens Minitrix, Roco og Arnold er uden ballast.

Minitrix og Roco har i øvrigt samme skinnesortiment (næsten). Bortset fra farven på svellerne kan man ikke se forskel uden at vende skinnen om og læse teksten, der er støbt ind i svellerne.

__________________

Venlig hilsen

Steen

Spor N, DB epoke III og IV, analog

Like 0 kan lide
Top

Picture

KnudBe

Indlæg: 764

PB  Hjemmeside

Jeg synes at Roco har haft en meget spændende produktsammensætning i forhold til Flesichmann. Desværre så har fusionen mellem de to selskaber møntet sig ud i at det er Fleischmann som er det selskab der fortsætter med spor N, og de har haft et mere traditionelt produktlinie.

(Fordelen kan måske være at der dermed er en større chance for at genproduktionen af vogne fra Herningværket/Vestkraft bliver gennemført).

Jeg vil håbe at Fleischmann-afdelingen også vil fortsætte Rocos stil med meget østrigsk og schweizisk materiel.

Jeg har primært gået efter Minitrix og Roco, selv om kvaliteten af Fleischmann nok er på niveau. Tidligere (tyske) Arnold har også lavet nogle fine ting, men min erfaring med Hornby/Arnold(Lima) er at de ikke er på samme høje niveau. Det er blevet for meget Lima, som jeg altid har betragtet som lidt af discountfabrikata.

__________________

Mvh
Knud

Modelbane: Spor N - Roco/Fleischmann digital (Z21) - Epoke III / IV / V - DK, S & Int.
Spor N på Facebook https://www.facebook.com/groups/modeltog160/
Simulator: http://www.railworks.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Palle-R

chauffør

Indlæg: 193

PB

da jeg selv skulle igang med modeltoget igen købte jeg det store startsæt fra minitrix som er digitalt og med 2 lokomotiver.

men jeg har dog købt en masse fleischmann ting senere.

bla har minitrix ikke en drejeskive.

med hensyn til lokomotiver kører fleischmann meget lydløst. det gelder også de gamle modeller.

men jeg må indrømme at den lille nye traktor DSB NR 1 også er meget lydløs.

den kører som en drøm, dog kunne de godt havde kommet lys i den.

jeg har pt selv ombygget 7 loks til digitalt. med lidt hjælp fra den fine side lars har, http://www.skala-n.dk

__________________

Kører H0 i Hedegårdens privatbane.
kører på moduler i foreningen toget.
kører dcc-digital med lenz.
nu også legebane med multimaus.
jeg roder også med div RC-modeller og maskiner med hydraulic.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.