Picture

nipe

Vanløse

Indlæg: 474

PB

Felx code 100 - Pico eller Peko

Da min 'ofleverandør ikke har fleksspor eller et slankt dobbeltkrydsspor i mit valgte format, skal jeg til sommer finde en leverandør af skinner - code mellem 90 og 100.

Jeg har kigget på Piko A-gleis:

Flex: http://www.piko.de/produkt_db/check.php?page=detail&grand_id=4&parent_id...

XX: http://www.piko.de/produkt_db/check.php?page=detail&grand_id=4&parent_id...

samt på Peco code 100:

Flex: http://railsofsheffield.com/25-yards-wooden-sleeper-type-nickel-silver-f...

XX: http://www.peco-uk.com/Downloads/SL-90.pdf (Hvad er forskel på SL-80 og SL-90?)

Hvilket fabrikat giver mest stabil kørsel?

Som du måske har gættet kører jeg 3-leder og normalt C-skinner

__________________

mvh niels peter

DK-2720

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

"nipe" skrev:
Hvilket fabrikat giver mest stabil kørsel?
Jeg ved ikke hvilket mærke der er det bedste, men til mit lige modul har jeg valgt Peco flexskinner.

Forskellen på SL-80 og SL-90 er at 80 er en halv-englænder, mens 90 er en hel.

http://www.peco-uk.com/Downloads/SL-90.pdf

http://www.peco-uk.com/Downloads/SL-80.pdf

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Hej

Jeg har valgt at bruge PIKO A-skinner til mit anlæg, hvor det er synligt. Det er et valg, jeg er meget glsd for p.g.a. udseende, stabilitet og pålidelighed.

I det "skjulte" område bruger jeg de Peco Streamline code 100 skinner, jeg havde i forvejen (i 25 år, de er ikke til, at slide op), og begge sytemer trives fint md hinanden.

Hvis jeg skulle vælge Peco i dag, ville det være med code 75, da jeg synes, de er pænere. PIKO A er faktisk også code 100; men syner på mystisk vis ikke af nær så meget.

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

nipe

Vanløse

Indlæg: 474

PB

Ok - efter kig på SL-80 forstår jeg, at man her kun har 'afvigende' gennemkørsel i det ene spor.

Efter check på http://www.denstoredanske.dk/Livsstil,_sport_og_fritid/Sport/Boksning_og... bør terminologien vel ændres til halv og dobbelt englænder Smile

Mærkelig, at der ikke findes enkelt englænder?

- - -

Er der kvalitetsforskel på Piko og Peco?

(Jørnebanen anvender fint Piko)

- - -

Jacob, hvad anvender du som midterleder - Peco's?

__________________

mvh niels peter

DK-2720

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

"nipe" skrev:
Ok - efter kig på SL-80 forstår jeg, at man her kun har 'afvigende' gennemkørsel i det ene spor.Efter check på http://www.denstoredanske.dk/Livsstil,_sport_og_fritid/Sport/Boksning_og... bør terminologien vel ændres til halv og dobbelt englænder :-)Mærkelig, at der ikke findes enkelt englænder?

Ok, der tabte du mig fuldstændig....

Lad gå med at du kalder det en halv og en dobbelt englænder, men gider du så lige forklare hvordan du forestiller dig sporforløbet i en "enkelt" englænder????

Laughing out loud

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

"tybalt" skrev:
"nipe" skrev:
Ok - efter kig på SL-80 forstår jeg, at man her kun har 'afvigende' gennemkørsel i det ene spor.Efter check på http://www.denstoredanske.dk/Livsstil,_sport_og_fritid/Sport/Boksning_og... bør terminologien vel ændres til halv og dobbelt englænder :-)Mærkelig, at der ikke findes enkelt englænder?
Ok, der tabte du mig fuldstændig....Lad gå med at du kalder det en halv og en dobbelt englænder, men gider du så lige forklare hvordan du forestiller dig sporforløbet i en "enkelt" englænder???? Laughing out loud

Nu er de rigtige link lagt ind 6.4.10 til spørgsmålet oven for!

Kan det tænkes han mener det her:

http://www.jimmyoldtimerstogside.dk/11228342?i=27725504

http://www.jimmyoldtimerstogside.dk/11228342?i=27725508

og ikke som dem man mest bruger:

http://www.jimmyoldtimerstogside.dk/11228342?i=27725484

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Bare for en ordens skyld: Det hedder en halv englænder (enkelt krydsningssporskifte) eller en hel englænder (dobbelt krydsningssporskifte).

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

nipe

Vanløse

Indlæg: 474

PB

"tybalt" skrev:
Ok, der tabte du mig fuldstændig.... Laughing out loud

Jeg beklager Smile forstyrrelsen med den halve og dobbelte Nelson

Tak til alle for gode svar og links.

Jeg forstår, at der ikke er væsentlig kvalitetsforskel (begge i Code 100).

- - -

Peco's englænder SL-90 er 12gr hvilket svarer til mine slanke C-sporskifter (12,1gr) og kan så umiddelbart anvendes.

Piko A-gleis englænder er 15gr og kan anvendes efter afkortning formentlig mellem 3. og 4. svelle i hver ende. Umiddelbart er Piko lidt billigere.

Piko har den fordel, at jeg kan tage det i øjesyn i en forretning nær ved mig, og er indtrykket ok blir det Piko.

- - -

Jeg har ikke mødt beskrivelser af ombygning af Piko/Peco englændere til C-spor. Hvis I kender et godt link vil jeg være glad for at få det.

__________________

mvh niels peter

DK-2720

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

Peco kan du se hos Kystbanen.

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

lars hansen

smed

egrnsund

Indlæg: 304

PB

så er der ham her http://www.weichen-walter.de mvh lars

__________________

ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.040

PB

Citat:
Jacob, hvad anvender du som midterleder - Peco's?

Eftermonteret midterleder i et kryds - eller et sporskifte, for den sags skyld - lyder som et voveligt foretagende når man tænker på alle de problemer, vi i forvejen har med visse ikke-Märklin producerede lokomotiver og vogne, når de skal passere de nødvendige højere punktkontakter mellem tungerne.

Så mit spørgsmål: Vil det nogensinde blive (rigtig) godt ?

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

nipe

Vanløse

Indlæg: 474

PB

weichen-walter er rigtig flot - til 240euro for K-skinne krydssporskift. Mon ikke at jeg inden jeg kommer forbi ham, er begyndt med Tillig Elite?

(nogle tyskere skifter hjul og anvender tillig elite med 3-leder - hvis man kan tro udsagn på stummy forummet)

Omkring midterleder i sporskifter, så har Eibert

http://www.erbert-signale.de/Eingang/unten/zub/page5.html

faktisk færdige sæt - dog ikke til englænderen Peco SL-90.

Når M ikke vil levere slanke englændere ( :oops: ) samt Y-sporskifter må jeg jo kigge andetsteds.

Horsecreek, hvad bruger du til punktkontakter?

__________________

mvh niels peter

DK-2720

Like 0 kan lide
Top

Picture

Klaus_H

Transportforsikring

Indlæg: 633

PB  Hjemmeside

"nipe" skrev:
weichen-walter er rigtig flot - til 240euro for K-skinne krydssporskift. Mon ikke at jeg inden jeg kommer forbi ham, er begyndt med Tillig Elite?(nogle tyskere skifter hjul og anvender tillig elite med 3-leder - hvis man kan tro udsagn på stummy forummet)Omkring midterleder i sporskifter, så har Eiberthttp://www.erbert-signale.de/Eingang/unten/zub/page5.htmlfaktisk færdige sæt - dog ikke til englænderen Peco SL-90.Når M ikke vil levere slanke englændere ( :oops: ) samt Y-sporskifter må jeg jo kigge andetsteds.Horsecreek, hvad bruger du til punktkontakter?

Men hvis skinnerne kræver at vi skifter hjul, så er pointen gået af projektet, da der er mange moduler med c og k skinner hvor märklins hjul er bedre.

__________________

3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

Når jeg laver forsøget med Peco-skinner, så er der fordi jeg for nogen måneder siden besøgte en person, der i stor stil brugte toskinne med midterleder af messingsøm loddet på undersiden af pladen. Disse messingsøm var placeret mellem svellerne, og meget svære at se.

Når det er almindelig strækning, så skulle der ikke være nogen problemer med Marklin hjul.

I udkastet til vores modulstandard står der "- Såfremt man ikke anvender Märklin skinner er det op til modulbyggeren selv at kontrollere, at slæbeskoen har forbindelse til midterlederen og at AC standard hjul kan bruges uden at de rider på svellerne." Dermed mener jeg, at der skal tilføjes noget i retning af "Det er op til modulbyggeren at sikre en problemfri passage gennem sporskifter uanset producent."

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

"Horsecreek" skrev:
Når jeg laver forsøget med Peco-skinner, så er der fordi jeg for nogen måneder siden besøgte en person, der i stor stil brugte toskinne med midterleder af messingsøm loddet på undersiden af pladen. Disse messingsøm var placeret mellem svellerne, og meget svære at se.Når det er almindelig strækning, så skulle der ikke være nogen problemer med Marklin hjul.I udkastet til vores modulstandard står der "- Såfremt man ikke anvender Märklin skinner er det op til modulbyggeren selv at kontrollere, at slæbeskoen har forbindelse til midterlederen og at AC standard hjul kan bruges uden at de rider på svellerne." Dermed mener jeg, at der skal tilføjes noget i retning af "Det er op til modulbyggeren at sikre en problemfri passage gennem sporskifter uanset producent."

Det kan jeg godt tilslutte mig ...

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

nipe

Vanløse

Indlæg: 474

PB

Peco og Piko Code 100 er nærmere K end C-skinne Code og giver iflg hvad jeg har hørt ikke problemer med M hjul.

C-3L skinner er omkring Code 90-93.

Min bemærkning om hjulskift dækker alene de tyske kørere jeg har læst om, som benytter Tillig Elite - dvs Code ca 80.

- - -

Min tanke er, som Jørnebanen, at lave opstillingsspor og vendesløjfe i flexspor, samt gerne at fremstille en slank englænder til min station (mine moduler), der ellers er med C-skinner. Vendesløjfen vil også bruge et Y-sporskifte.

Altså bedre udvalg i skinne-geometri.

Intet kommer på modulerne hvis M og andet materiel ikke kan 'klare' det.

Klaus, lad os tale om mine vilde planer i aften Smile

__________________

mvh niels peter

DK-2720

Like 0 kan lide
Top

Picture

Klaus_H

Transportforsikring

Indlæg: 633

PB  Hjemmeside

"nipe" skrev:
Peco og Piko Code 100 er nærmere K end C-skinne Code og giver iflg hvad jeg har hørt ikke problemer med M hjul.C-3L skinner er omkring Code 90-93.Min bemærkning om hjulskift dækker alene de tyske kørere jeg har læst om, som benytter Tillig Elite - dvs Code ca 80.- - -Min tanke er, som Jørnebanen, at lave opstillingsspor og vendesløjfe i flexspor, samt gerne at fremstille en slank englænder til min station (mine moduler), der ellers er med C-skinner. Vendesløjfen vil også bruge et Y-sporskifte.Altså bedre udvalg i skinne-geometri.Intet kommer på modulerne hvis M og andet materiel ikke kan 'klare' det.Klaus, lad os tale om mine vilde planer i aften Smile

Det lyder da ihf spændende Laughing out loud

__________________

3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI 

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.