Da min 'ofleverandør ikke har fleksspor eller et slankt dobbeltkrydsspor i mit valgte format, skal jeg til sommer finde en leverandør af skinner - code mellem 90 og 100.
Jeg har kigget på Piko A-gleis:
Flex: http://www.piko.de/produkt_db/check.php?page=detail&grand_id=4&parent_id...
XX: http://www.piko.de/produkt_db/check.php?page=detail&grand_id=4&parent_id...
samt på Peco code 100:
Flex: http://railsofsheffield.com/25-yards-wooden-sleeper-type-nickel-silver-f...
XX: http://www.peco-uk.com/Downloads/SL-90.pdf (Hvad er forskel på SL-80 og SL-90?)
Hvilket fabrikat giver mest stabil kørsel?
Som du måske har gættet kører jeg 3-leder og normalt C-skinner
mvh niels peter
DK-2720
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Forskellen på SL-80 og SL-90 er at 80 er en halv-englænder, mens 90 er en hel.
http://www.peco-uk.com/Downloads/SL-90.pdf
http://www.peco-uk.com/Downloads/SL-80.pdf
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej
Jeg har valgt at bruge PIKO A-skinner til mit anlæg, hvor det er synligt. Det er et valg, jeg er meget glsd for p.g.a. udseende, stabilitet og pålidelighed.
I det "skjulte" område bruger jeg de Peco Streamline code 100 skinner, jeg havde i forvejen (i 25 år, de er ikke til, at slide op), og begge sytemer trives fint md hinanden.
Hvis jeg skulle vælge Peco i dag, ville det være med code 75, da jeg synes, de er pænere. PIKO A er faktisk også code 100; men syner på mystisk vis ikke af nær så meget.
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
nipe
Vanløse
Indlæg: 474
Ok - efter kig på SL-80 forstår jeg, at man her kun har 'afvigende' gennemkørsel i det ene spor.
Efter check på http://www.denstoredanske.dk/Livsstil,_sport_og_fritid/Sport/Boksning_og... bør terminologien vel ændres til halv og dobbelt englænder
Mærkelig, at der ikke findes enkelt englænder?
- - -
Er der kvalitetsforskel på Piko og Peco?
(Jørnebanen anvender fint Piko)
- - -
Jacob, hvad anvender du som midterleder - Peco's?
mvh niels peter
DK-2720
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Ok, der tabte du mig fuldstændig....
Lad gå med at du kalder det en halv og en dobbelt englænder, men gider du så lige forklare hvordan du forestiller dig sporforløbet i en "enkelt" englænder????
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Nu er de rigtige link lagt ind 6.4.10 til spørgsmålet oven for!
Kan det tænkes han mener det her:
http://www.jimmyoldtimerstogside.dk/11228342?i=27725504
http://www.jimmyoldtimerstogside.dk/11228342?i=27725508
og ikke som dem man mest bruger:
http://www.jimmyoldtimerstogside.dk/11228342?i=27725484
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Bare for en ordens skyld: Det hedder en halv englænder (enkelt krydsningssporskifte) eller en hel englænder (dobbelt krydsningssporskifte).
Bjarne
nipe
Vanløse
Indlæg: 474
Jeg beklager
forstyrrelsen med den halve og dobbelte Nelson
Tak til alle for gode svar og links.
Jeg forstår, at der ikke er væsentlig kvalitetsforskel (begge i Code 100).
- - -
Peco's englænder SL-90 er 12gr hvilket svarer til mine slanke C-sporskifter (12,1gr) og kan så umiddelbart anvendes.
Piko A-gleis englænder er 15gr og kan anvendes efter afkortning formentlig mellem 3. og 4. svelle i hver ende. Umiddelbart er Piko lidt billigere.
Piko har den fordel, at jeg kan tage det i øjesyn i en forretning nær ved mig, og er indtrykket ok blir det Piko.
- - -
Jeg har ikke mødt beskrivelser af ombygning af Piko/Peco englændere til C-spor. Hvis I kender et godt link vil jeg være glad for at få det.
mvh niels peter
DK-2720
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Peco kan du se hos Kystbanen.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
lars hansen
smed
egrnsund
Indlæg: 304
så er der ham her http://www.weichen-walter.de mvh lars
ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc
Kresten
Indlæg: 1.044
Eftermonteret midterleder i et kryds - eller et sporskifte, for den sags skyld - lyder som et voveligt foretagende når man tænker på alle de problemer, vi i forvejen har med visse ikke-Märklin producerede lokomotiver og vogne, når de skal passere de nødvendige højere punktkontakter mellem tungerne.
Så mit spørgsmål: Vil det nogensinde blive (rigtig) godt ?
Kresten
nipe
Vanløse
Indlæg: 474
weichen-walter er rigtig flot - til 240euro for K-skinne krydssporskift. Mon ikke at jeg inden jeg kommer forbi ham, er begyndt med Tillig Elite?
(nogle tyskere skifter hjul og anvender tillig elite med 3-leder - hvis man kan tro udsagn på stummy forummet)
Omkring midterleder i sporskifter, så har Eibert
http://www.erbert-signale.de/Eingang/unten/zub/page5.html
faktisk færdige sæt - dog ikke til englænderen Peco SL-90.
Når M ikke vil levere slanke englændere ( :oops: ) samt Y-sporskifter må jeg jo kigge andetsteds.
Horsecreek, hvad bruger du til punktkontakter?
mvh niels peter
DK-2720
Klaus_H
Transportforsikring
Indlæg: 633
Men hvis skinnerne kræver at vi skifter hjul, så er pointen gået af projektet, da der er mange moduler med c og k skinner hvor märklins hjul er bedre.
3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Når jeg laver forsøget med Peco-skinner, så er der fordi jeg for nogen måneder siden besøgte en person, der i stor stil brugte toskinne med midterleder af messingsøm loddet på undersiden af pladen. Disse messingsøm var placeret mellem svellerne, og meget svære at se.
Når det er almindelig strækning, så skulle der ikke være nogen problemer med Marklin hjul.
I udkastet til vores modulstandard står der "- Såfremt man ikke anvender Märklin skinner er det op til modulbyggeren selv at kontrollere, at slæbeskoen har forbindelse til midterlederen og at AC standard hjul kan bruges uden at de rider på svellerne." Dermed mener jeg, at der skal tilføjes noget i retning af "Det er op til modulbyggeren at sikre en problemfri passage gennem sporskifter uanset producent."
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Det kan jeg godt tilslutte mig ...
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
nipe
Vanløse
Indlæg: 474
Peco og Piko Code 100 er nærmere K end C-skinne Code og giver iflg hvad jeg har hørt ikke problemer med M hjul.
C-3L skinner er omkring Code 90-93.
Min bemærkning om hjulskift dækker alene de tyske kørere jeg har læst om, som benytter Tillig Elite - dvs Code ca 80.
- - -
Min tanke er, som Jørnebanen, at lave opstillingsspor og vendesløjfe i flexspor, samt gerne at fremstille en slank englænder til min station (mine moduler), der ellers er med C-skinner. Vendesløjfen vil også bruge et Y-sporskifte.
Altså bedre udvalg i skinne-geometri.
Intet kommer på modulerne hvis M og andet materiel ikke kan 'klare' det.
Klaus, lad os tale om mine vilde planer i aften
mvh niels peter
DK-2720
Klaus_H
Transportforsikring
Indlæg: 633
Det lyder da ihf spændende
3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI