Som det fremgår af billedet, behøver man ikke at skamme sig, hvis man bruger faste sporskiftelygter, som ikke altid stemmer overens med sporskiftets stilling. Billedet er fra 1915 (epoke 1c), men alligevel... Næsten alt er tilladt på modelbanen!
__________________
Bjarne
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Godt så ...
Hvor er det billede taget henne?
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Det er Københavns anden banegård, bag fotografen ligger Dronning Louises Bro med banen mod nord (Hellerup) og vest (Frederiksberg).
Bjarne
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Hej Bjarne
Tak for meldingen.
Det er godt nok underligt at forestille sig at banen har gået på dette led på dette sted. Var der ikke noget om at stationen lå der hvor Palads teater er i dag?
Krydsede banen broen eller hvordan var linjeføringen?
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
I modsatte ende af stationen, på den anden side af banegårdshallen, sluttede det hele af med en drejeskive, der stødte op til frihedsstøtten. Stationsbygningen lå lige vest for den nuværende Palads biograf, ca. der, hvor Vesterports perroner ligger i dag. Efterhånden, som trafikken steg, måtte man på grund af de trange pladsforhold "knopskyde" med mindre stationsbygninger ud ad strækningen. På billedet ligger den oprindelige station undenfor billedet til højre, hvor også Nordstationen, og Holtestationen lå, bag vandkranen til venstre anes Klampenborgstationen under røgfanen.
Sporene lå på den sydlige side af broen, i dag kan det ses ved, at broen (dæmningen) er ekstraordinært bred i forhold til de andre broer over søerne. Lidt efter broen delte banen sig ca. der, hvor radiohuset ligger i dag.
Billedet er fra 1915, altså efter den nye (nuværende) banegård blev taget i brug i 1911. Fra den nye banegård var der kun forbindelse vestpå, da "røret" endnu ikke var gravet og kunne forbinde Hovedbanegården med Østerport station og dermed strækningerne nordpå. Så togene mod nord og nordvest udgik i en rum tid fremover fra den gamle banegård.
Der kan læses om de københavnske banegårde i "Byens Baner" og "Københavns Banegårde", begge af John Poulsen, plus mange andre publikationer. Billedet her er vist mange steder, men der er tilsyneladende ingen, der indtil nu har bemærket sporskiftelygten!
Bjarne