der vil i den kommende tid, komme indlæg og fotos fra min nye opbygning, banen grundplade er bygget op som et L layout, og har målen, 5,1 meter gange 4,2 meter, med den største brede 1,55 meter
Banen vil blive styret via computeren, med win digipet programmet
Som det ses af de to første billeder, som er lavet som forsøg, har jeg "lånt" et par ideer fra Per Olsen :oops:
__________________
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Cargoman
Indlæg: 497
1,55 meter lyder godt nok som en styg bredde at stikke en arm hen over. Eller laver du mandehuller ved de kritiske steder?
Kan du poste en sporplan?
Moderne tog på danske skinner
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
En sporplan findes endnu ikke, da den station du ser på billederne, blot var et forsøg, men en grund ide over rummet jeg har modeljernbane i findes dog...
en sporplan vil senere komme...
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
ulle
Stud. 7. sem. MScEE @ AAU
Indlæg: 60
Hej Peter,
Må jeg spørge dig om, hvad du vil styre fra computeren. Skal alt kunne køre af sig selv? Er det stationerne du primært vil styre, altså sporskifte og signaler?
mvh. Ulle
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
computeren skal styre det hele lige fra lokomotiver signale sporskift osv osv...
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Hvad skal du så selv styre?
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Mine NEVER
nej det er ikke lige til at få alt til at køre via computeren, men fordel ved computer styring er jo, at man kan overtage kontrolen med en togstamme, og computeren, kan så herefter styre de andre toge, så sammen stød undgåes....( HÅBER JEG ) 
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Så skal du også have faller biler til at køre rundt. Men en ekstra insats kan man også få Windigipet til at styre dem
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
De første forsøg med fallers biler , er lavet på køkkenbordet, så de bliver også en del af win digipet
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Her lidt billeder fra opbygningen, samt den første prøvekørelse, og et billede af den første del af alle ledningerne, som marklin engang sagde Det kræver KUN to ledning at kører digitalt
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Kan de så også levere kolde øl?
Hvordan ligger du køretråden?
Fræser du en rille til tråden i pladen eller taper du dem fast og spartler oven på?
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
DVG
HTX Ballerup
Indlæg: 72
peter kun du ikke lige lægge en sporplan op
for at få lidt overblik
du kunne også bare tage et screen-shot fra win digipet
men ellers ser det spænede ud
Mvh Lasse
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
jo den kommer, den ligger blot på den anden computer, og det er vist ren og skær dovenskab, at den ikke er overflyttet til denne computer
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
I min klub har vi haft problemer med især mindre køretøjer, på den bane vi har fræset ud, sådan som du beskriver. Problemet er at afstanden til bilens magnet bliver for stor, og bilen kører hvor hen den vil. Derfor har et af medlemmerne købt fallers rillefræser som klubben låner.
Jeg regner med at ligge en side op med vores erfaringer med Car System om nogle uger og derefter udbygge den løbende.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
det er netop samme metode jeg bruger min dremmel efter, jeg syntes Fallers udgave er for dyr, men ja man skal passe på med dyben, har også haft forsøg, hvor bilerne faret vildt omkring
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
LUX RENSEVOGNE
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Forslag til forbedringer af sporplanen modtages gerne, da jeg ikke selv er tilfreds med den, og gerne vil have rettet evt. inden jeg nå for langt i opbygningen
der findes skjult banegård under hovedstationen
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Havde det været min bane ville jeg have lavet et par spor der er gennemgående på stationen.
jeg tror det er Wintrack der laver numre, men du har et par blindspor der slutter for langt ude i drejeskiven :?, som jeg vil flyt længere tilbage så der kan være flere spor.
Når du laver paralelle spor, så skal sporene være lige lange og kurverne være i forskellig radius. i den "nederste" kurve ender det ene spor meget tæt på den andet.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
du har ret i den tætte sporføring forskellige steder, men dette er kun på tegningen, de er ikke med på banen, men ja, savner også at toget kan overlades mere til sig selv, via " rundbanen " men da win digipet klare disse problemer for mig, ligger mine problemer ikke deri, men mere udformingen af banen
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Hej Peter
Måske en ekstra station ville gøre underværker?
Har din station forbillede i virkeligheden?
Umiddelbart virker den lidt "klinisk". Er der nogle der kan nævne nogle sækbanegårde i Danmark? I så fald, kan jeg måske "fremtrylle" en plan.
Helsingør kunne være en mulighed ... selvom din station ligger på første sal. Det ville også give dig en god undskyldning for at købe SVEA.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
jo, men at windigipet kan styre togene, giver ikke fornemmelsen af, at togene er gennemgående.
Passer det med at du har 3 spor med perron og 3 spor uden ved stationen?
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Århus, hvis man ser bort fra Grenåbanen, Gedser eller rødby (færge). Men det bedste bud jeg kan komme med er Kalundborg, som den ser ud nu.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
forbillede :!: :!: Nej, jeg så før nedbrudet på sporskiftet, billederne fra Per Olsen, og jeg kun godt lide hans indkørelse til hans København h, dog bryder jeg min ikke om de alm. små sporskift, da jeg syntes de vrider for meget i en 1:87 BN vogn, derfor virker den nok lidt " steril" som du er inden på...
en ekstra station, de tre spor i plan 1, ud gøre det for en mellem station med overhandlingsspor, men som sagt, planen giver ikke det helt rigtige udtryk for afstanden mellem sporene, ej heller ved mellem stationen..
ved den store station, har du ret i, et spor ved stationen, samt en perron, og 3 opstillings spor
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Netop derfor at Kbh. H. er perfekt til det. Der er maks. 40 km/h på det sidste stykke og materiellet skriger og rykker, når det forsøger at følge sporene.
Jeg sidder lige og kigger på planen over Helsingør. Den er ikke så tosset - der er opstillingsspor til færgen og endda også grisen kunne komme med.
Hvor meget plads har du til rådighed på første sal (af banen altså). Og hvor langt kan du komme ud i rummet med din kurve til venstre?
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Selve "1 salen " er 525 cm lang og i snit 90 cm bred, på nær i venstre enden ved kurverne, der er den oppe på 155 cm. og der ligger p.t. radius 4 og 5 nu
PS. har selv haft kik på helsingør, men jeg formå ikke at bringe den til live i model, er sku ikke god til at lave sporplaner :oops:
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.212
Da' Per.
Ja, for os epoke III folk er der jo Skive gl. banegård, den var rigtig sjov
. Eller hvad med Glyngøre, nu vi er på de kanter? OK, den var kun endestation, men det er Helsingør vel også, når det kommer til stykket. Til gengæld kan man få en rar, lille færge med...
Thisted? Den er også ret underholdende, og der har kørt mange lyntog - og de gør det stadig. Der var en længere artikel om netop Thisted i "Jernbanen" for et par år siden.
MVH
Lars
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.935
En god mulíghed kunne være Sønderborg H. Her er 3 perronspor, samt et enkelt ved godsterminalen. Og inden de begyndte at bygge universitet her, var der også et betydeligt godsareal. Jeg husker tydeligt fra min barndom, hvor jeg hver sommer var på en uges sommerferie hos min farmor. Når hun sov til middag, gik jeg altid ned og beundrede den enorme rangeringsopgave, det var at oprangere en af dagens to slæbere, der foregik med Ardelt.
Ak det var dage!
Med venlig hilsen
Skott
Cargoman
Indlæg: 497
Hvorfor ikke lave en rundbane? Du har så meget plads, så det vil ikke umiddelbart opleves sådan.
I stedet for endestationen på førstesalen, så lav en station med mulighed for gennemkørsel. Selv om der kan køres igennem, kan det sagtens være en endestation, for eksempel Holbæk, Næstved eller Nykøbing F, eller en af de større: Fredericia. Kbh H er vist selvskrevet.
Togene kan så lave en afstikker fra rundbanen til en skjult opstillingbanegård, med eller uden vendesløjfe, under førstesalen.
Førstesalen skal selvfølgelig forlænges ned langs den anden væg med et passende stykke.
Jeg kan godt se, at min plan nærmest kræver at du starter forfra, men det kan måske give nogle input til, hvordan det også kunne se ud.
Moderne tog på danske skinner
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.212
Så skal du altså også have bybanen til Mommark med - den er næsten for god til at være sand
.
MVH
Lars
Carsten Weye
Bygningskonstruktør
Indlæg: 16
Sækbanegård, jamen hvad med Lemvig, den har jo godt nok en havnebane, som går bag ud af stationen, og så er det jo selvfølgelig ikke en DSB station.
Spor Z
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.935
Så mangler du bare en almindelig MP-vogn. MO-ere måtte jo ikke - dengang køre over broen. At det så siden hyppigt er sket, er en hel anden historie
Med venlig hilsen
Skott
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.212
Naturligvis: Så har man også langt om længe undskyldningen for at lave en dansk bane med bjerge på
.
MVH
Lars
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Diretøren for Falster banen blev fyret i aftes, og Pihl & Søn er blevet bestilt til at pille sporene op
Hvad navnet bliver på den nye bane er endnu uvist, men den vil kunne følges i dens opbygning helt fra grunden.
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)