Hej!
Nu har jeg leget lidt med min S-maskine på mit 2m lange testspor.
Derfor vil jeg lige give et absolut førstehåndsindtryk.
Og her er det især de "negative" indtryk jeg vil beskrive.
Generelt:
Maskinen er flot og vellignende. Har dog ikke lavet eftermålinger eller lignende. Maskinen er toskinne udgave med lyd (723)
Overfladen mangler lidt - den ser for plastikagtig ud, og det kommer især til udtryk på de store flader på røgskærmene. En gang matlak havde pyntet gevaldigt.
Kørsel:
Kunne næsten ikke køre da jeg satte den på sporet - virkede som om der kun var strømoptag på et hjulsæt. En afrensng af sporet med ROCO's viskelæder gjorde ikke den store forskel. Den gav et mærkeligt knæk lige da den kom igang - lød som noget i gangtøjet på den modsatte side af, hvad jeg kunne se. Med lidt ekstern skubben kom den ligesom i gang efter nogen tid. Virker som om at den kører noget i ryk når den kommer lidt op i fart - passer i takten med noget der "klemmer" i gangtøjet.
Til info, så er mit testspor er lavet med K-skinner.
Lyd:
Lyden er for en gang skyld ikke overdrevent højt, men mangler lidt fylde - det er trods alt et lokomotiv der er designet til at indeholde et lydmodul.
Dampslag og andet passer ikke - der skal garanteret ændres en masse værdier i opsætningen i dekoderen for at få den til at passe til lokomotivet - kan måske også løse enkelte problemer. den idstilling min har, er i hvert fald fald ikke hensigtsmæssig.
Andet:
Der er monteret den bagerste kobling ved leveringen. Den hænger mærkeligt halvslapt alt for lavt nedad og virker meget blød og fjedrende i ophænget. Noget lignende det slappe ophæng på Heljans MY1201.
Nu vil jeg køre lidt mere med den uden at ændre på noget som helst i dekoderen. Kommer den ikke til at køre bedre ret hurtigt - så er det en "OMMER".
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Gert Frikke
Indlæg: 2.330
Hej!
Nu har den kørt nogetmere.
Konklusion: gangtøjsproblemer, så den kommer retur.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
D 804
Indlæg: 384
de lyder da ikke godt!
Jeg er en dreng på 16, der bruger lidt for meget tid på tog.
Billeder for hver uge: http://d804.wordpress.com
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Vi har jo set før at der kan være "børnesygdomme" med de første maskiner af en serie der dukker op. Det kan være du bare har været uheldig.
Selv om jeg fik min E-maskine fra første serie, har der kun været småtterier med den.
Og er der ikke noget med at man ligefrem kalkulerer med at nogen skal byttes igen?
De første D-maskiner der kom, skulle også lige gås igennem, højtaleren røg på min D 804 og fik den byttet til en ny. Siden har der ikke været noget.
Den sikre måde, er at få den prøvekørt først hos forhandleren, og det tror jeg da jeg vil få gjort med min S-maskine når den kommer.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Gert Frikke
Indlæg: 2.330
Ja det vil være fornuftigt, men ikke gennemførligt i praksis i dag ved Hobbykædens fødselsdag. Iøvrigt undrer det mig, at den bagerste skrue i bunden er rigtig godt forknoklet. Men der kan altid være smuttere - selvfølgelig.
Min E-maskine (guldmodel) har såmænd også artet sig pænt når bare den har nogle ordentlige skinner atr køre på.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Møtrik
Indlæg: 619
den første miniserie kom omkring julen 2009 og var på 50 stk. og de er ringe. hobbytrade har brugt tiden indtil nu med at få den til at blive på sporet, og ud fra beskrivelsen er det da blevet lidt bedre.
Gert Frikke
Indlæg: 2.330
Hej!
Nu er mit eksemplar af S-maskinen afleveret.
Jeg vil ikke have den.
Det er første gang at jeg har tilbageleveret et produkt pga. kvaliteten.
Min klubkammerat har samme problemer med bagerste kobling, så det ligner en rigtig konstruktionsfejl.
Højttaleren lyder ringe, fordi der ikke er monteret et lukket rum på bagsiden af højttaleren. En brøler at begå.
Gangtøjet er der problemer med ligesom på mange af - i hvert fald af de første - D-maskiner.
Hvis ikke der bliver taget alvorligt fat på problemerne, så har vi et rigtigt GDS projekt.
Sørgeligt - kedeligt.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
D 804
Indlæg: 384
GDS projekt?
Med venlig hilsen
Jens
Jeg er en dreng på 16, der bruger lidt for meget tid på tog.
Billeder for hver uge: http://d804.wordpress.com
Gert Frikke
Indlæg: 2.330
Hej!
GDS = GørDetSelv.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
D 804
Indlæg: 384
Ahhh okay, men det kan da blive svært? altså med mine erfaringer med D-maskinen skal man ikke vove sig ud i alt for meget med lokomotiver i den standard!!!!
Med venlig hilsen
Jens
Jeg er en dreng på 16, der bruger lidt for meget tid på tog.
Billeder for hver uge: http://d804.wordpress.com
Karlo Roed
Indlæg: 129
Gert, blev der hos Ken talt om F maskinen?
Karlo.
Roed
Gert Frikke
Indlæg: 2.330
Ikke noget der kom mine ører forbi - men jegvar der heller ikke ret længe - jeg skulle jo kun have sendt min S-maskine retur.
Hvis deres F'er bliver af samme kaliber som deres S'er, så er jeg meget glad for at have et virkeligt godt byggesæt til en F-maskine ,liggende på hylden!
Nu skal det jo også siges, at jeg har kun haft eet eksemplar af S-maskinen i hånden, men nogle af problemerne (bagerste kobling og højttaler) er i hvert fald generelle.
Problemer som ændring af CV værdier i hvert fald ikke har nogen indflydelse på.
Dem er simpelthen kommet ud før end den er færdigudviklet/produktionsmodnet.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Karlo Roed
Indlæg: 129
Hej Gert, Det må være en, for at sige det på nordjysk, træls følese, har ventet længe, og så er maskinen ikke i orden.
Karlo.
Roed
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Der er jo ingen af producenterne der med deres gode vilje, lukker produkter ud som ikke er helt i orden. Noget tyder på at det måske er et sted i det kinesiske system at der er ting der ikke fungerer optimalt?
Jeg har to D-maskiner, som ganske vist ikke er af 1. serie. Men de kører helt fint og har ikke haft noget med gangtøj eller lign.
Der var jo også noget med at 1. serie af D-maskinerne blev trukket tilbage. Og efter at det gik i orden, så var der ikke noget.
Noget tyder måske på et eller andet med 1. serie af S-maskinen? Men som sagt, et godt råd er nok at få den prøvekørt først hos forhandleren, inden det går hjem med den. Det vil jeg i hvert fald få gjort med min. Og kan det ikke lige lade sig gøre, jamen så bliver det en anden dag, jeg får den med hjem.
Jeg er ikke så bekymret for F-maskinen. Er sikker på at HT vil gøre alt for at undgå problemer her. Det vil så nok føre med sig, at det trækker ud ligesom med D- og S-maskinen, men det er vi jo efterhånden så vant til med dampmaskiner.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Gert Frikke
Indlæg: 2.330
Hejsa!
Nu bor jeg jo tæt ved forhandleren, så for mig er det ikke nødvendigvis et absolut MUST at have den prøvekørt inden jeg forlader butikken. Det finder vi ud af bagefter.
Jeg har heller ikke skrevet dette for at genere Hobbytrade, men for at gøre alle i andre opmærksommepå de punkter, jeg ikke umiddelbart har fundet i orden.
Så kan man selv afgøre om ens egen maskine er OK, men her er der i hvert fald nogle focuspunkter.
Det er da træls når man introducerer et nyt produkt og konstaterer, at der er problemer - uanset hvem der introducerer produktet.
D-mskinerne, ja de havde ogspå ders problematiske eksemplarer ind imellem, vel nok mestt i første sending. Der var en del eksemplarer jeg nødig ville have med hjem.
Er der ikke andre der har fået deres S-maskine med hjem og fået den afprøvet?
jeg kan umuligt være den eneste.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Det her er rigtig, rigtig trist at høre! Og jeg fatter ikke, hvorfor fabrikanterne dog ikke lader deres modeller køre et par runder, inden de slipper dem løs? Besværet må da rigeligt opvejes af tilfredse kunder?
Bjarne
kildemoes
Generaldirektør ved DKB
Indlæg: 434
Hmm.. det lyder som om at man skal bruge pengene på mærklin N – maskinen
30 –40 års Afprøvet gangtøj, lyd. Og selv om at lyde går, er der stadig væk lyd ( Kaffemølle)
yes det må blive mærklin Litra N: smider jeg 2.500.- så skal det altså virke.
SYND men så må Litra S vente indtil ?
Mvh.
S.M. kildemoes
kører Ho Mærklin Digital K- skinner
Min Bane:
http://www.sporskiftet.dk/forum/foto-fra-min-bane http://www.sporskiftet.dk/blogs/kildemoes
DKB Nr. 1 http://www.youtube.com/watch?v=FhE05LtUN6I
DKB nr. 2 Ud at se med DKB http://www.youtube.com/watch?v=M8hheF-0clc
DKB GODS : My 1103 http://www.youtube.com/watch?v=_txhBugQ404
litra S 736 15 - 16 december 2012 ved Kbh. H. http://www.youtube.com/watch?v=cs5ECgylO9E&feature=youtu.be
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Jeg tror man bare skal indstille sig på at der kan være noget med 1. levering ved specielt en dampmaskine fra en dansk producent. Som forbrugere har vi jo jvf. købeloven ret til at levere varen tilbage eller få den byttet. Der kom en løsning med D-maskinen af første sending, mens Heljan ihærdigt har arbejdet med E-maskinen. Så mon ikke der kommer en løsning med S-maskinen også?
Men jeg har noteret mig at Kystbanen havde besøg af Hobbytrade, hvor en AC-model blev demonstreret uden problemer, selv i skarpe kurver.
Der er selvfølgelig skuffende hvis der er nogen der ikke virker som de skal. Märklin, Roco osv. har jo meget længere tids ekspertise i at fremstille dampmaskiner og langt længere end det er tilfældet for Hobbytrade og Heljan. De er jo forholdsvis nye på området hvad det angår.
Men hvis vi ikke havde dem, så var en hel del af os i dag henvist til at køre med tysk og ikke med dansk forbillede.
Jeg synes nu heller ikke man kan sammenligne en S-maskine og en N-maskine. Det er ligesom pærer og bananer. Ganske vist har en N-maskine kørt enkelte forstærkningspersontog, men det hørte til undtagelserne.
Jeg har selv den tidlige digitale N-maskine fra Märklin og er meget glad for den, det er en rigtig sejtrækker der kan klare mosten.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Ja, du er villig til at betale 2500 kr for et forældet lokomotiv:
http://www.timsfloorballogmodeltog.dk/product.asp?product=2103
Men ikke mere for en flot nykonstruktion. Lige der rammer du hovedet på sømmet for modeltogsproducenternes problemer.
Men det har vi vidst talt om før.........
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
kildemoes
Generaldirektør ved DKB
Indlæg: 434
Nej. jeg tAG da ikke pis, det er bar skrevet i en humoristisk ånd. og for at se hvor hurtig der vil komme en kommentar fra, ja gæt hvem? Klaus
ja jeg vil helle købe en model der virker fra dag 1 og 40 år frem. selv om et er en gammel model er er blevet opdateret, det sker også i den virklige verden, der findes et hav af gammel modeller der viser at virke rigtigt godt, og som så bliver optateret
( B-52 osv. osv. osv.)
men selvføgelig vil jeg da også købe Litra S når vi når til 2- 3 produkt serie.
det er en maskine jeg er vokset op med, jeg bor jo kun 1km fra Nordbanen.
Mvh.
S.M. kildemoes
kører Ho Mærklin Digital K- skinner
Min Bane:
http://www.sporskiftet.dk/forum/foto-fra-min-bane http://www.sporskiftet.dk/blogs/kildemoes
DKB Nr. 1 http://www.youtube.com/watch?v=FhE05LtUN6I
DKB nr. 2 Ud at se med DKB http://www.youtube.com/watch?v=M8hheF-0clc
DKB GODS : My 1103 http://www.youtube.com/watch?v=_txhBugQ404
litra S 736 15 - 16 december 2012 ved Kbh. H. http://www.youtube.com/watch?v=cs5ECgylO9E&feature=youtu.be
Poul
Indlæg: 129
HejGert
Det er vel ikke sådan at du har været så
uheldig at få et eksemplar fra julen, min
forhandler har ikke fået den endnu.
MVH
Poul
Gert Frikke
Indlæg: 2.330
Hej!
Det skulle bestemt ikke være en julemodel - men jeg har den ikke mere - den er returneret. Så kan jeg købe en der forhåbentlig virker senere. Lyden tror jeg bare ikke de laver om på. Det vil stadig forblive en gang GDS.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Jeg kan forstå at du ikke kører i en moderne bil, men derimod en spritnyproduceret Opel Ascona, fordi den kunne du få billigere.
Hele humlen her er at 2500 kr er for lidt for en nichemodel.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Amagerkaner
Indlæg: 440
Hej med jer!
Nej nej, kildemoes mener selvfølgelig Rocos litra N. De østrigske mestre går man ikke galt i byen med :twisted:
På den anden side måtte jeg lette på toupéen, da hobbytrade sendte litra MT på gaden sidste forår. Den sad lige i skabet!
Går i øvrigt ikke ud fra at litra S er en "niche model"...
På kystbanens hjemmeside får AC udgaven af litra S ros for køreegenskaber, efter en test foretaget der, så mon ikke der er håb
God sommer
kildemoes
Generaldirektør ved DKB
Indlæg: 434
Nej jeg køre ikke bil som ,jeg har skrvet i en anden tråd jeg køre på cykel altid, og selvføgelig på en snart 17årig kildemoes, gammel model som er bliv opdateret med mellem -rum med nyt grej.
og NEJ hummel er at lige meget hvad der er. koste det 2 kg og op efter så skal det alså bar virke.
Mvh.
S.M. kildemoes
kører Ho Mærklin Digital K- skinner
Min Bane:
http://www.sporskiftet.dk/forum/foto-fra-min-bane http://www.sporskiftet.dk/blogs/kildemoes
DKB Nr. 1 http://www.youtube.com/watch?v=FhE05LtUN6I
DKB nr. 2 Ud at se med DKB http://www.youtube.com/watch?v=M8hheF-0clc
DKB GODS : My 1103 http://www.youtube.com/watch?v=_txhBugQ404
litra S 736 15 - 16 december 2012 ved Kbh. H. http://www.youtube.com/watch?v=cs5ECgylO9E&feature=youtu.be
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej,
Er der andre af sporskiftets læsere, der har købt/prøvekørt Litra S i den seneste leverance?
Er AC-versionen landet hos forhandlerne?
Hvis ja - så skriv lige et par linier om jeres erfaringer - takker på forhånd
.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Det var jo den filosofi Skoda (105s) og Lada overlevede på - i hvert fald nogle år.
Og der var da også kunder til dem.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Tak for alle de fine informationer om - og holdninger til - gamle biler. Men tilbage til emnet:
Hvis S-maskinerne er udsendt, må der da blot en mere som har købt og prøvekørt Hobbytrades S-maskine i den "endelige" udgave. Fortæl, fortæl ......
Svend
Gert Frikke
Indlæg: 2.330
Hej!
De aller aller aller første er tilsyneladende kommet ud i forbindelse med Hobbykædens 5 års fødselsdag, så det er lidt et "lokalt" nordjydsk fænomen endnu et par dage.
Eller også har jeg skræmt en masse væk fra produktet.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
AC-modellerne af S-maskinen skulle komme i slutningen af juni, iflg. HT´s hjemmeside.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Finn Lekbo
Selvstændig
Indlæg: 117
Hej Gert og i andre gutter
Jeg har idag hentet 24 stk. S lok med og uden lyd. Vi har testet 7 maskiner, sammen med de kunder som har købt dem, alle har kørt perfekt. Vi kan diskutere lyden , den lyder som nogle gamle smalfilm som jeg optog i tresserne, men det er trods alt lyden af en s-maskine. Jeg har ligeledes hentet en ordentlig stak Ecoèr, den vogn har efter min mening en meget høj standart.
mvh
Finn
Bedste Futhilsen
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det var da rart at høre......
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Gert Frikke
Indlæg: 2.330
Tak for meldingen Finn - så er der håb forude . Var koblingerne også i orden? Det lignede nemlig en rigtig konstruktionsbøf - som også var på galt på en anden maskine.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Litra P
Indlæg: 1.852
Lyder beroligende. Hvordan testede i dem? Hvilket spor / sporskifter? Forlæns/baglæns? Hastighed? (1).
Eco'en ser jeg også frem til, her skal enhver epoke III fan jo have flere kørende...
Standard8 eller Super8 med lyd i tresserne? Du har vist engang haft mange penge
. Jeg havde en Canon 518XL med widevinkel og telekonverter - med en 25ASA Kodachrome film kunne man faktisk blæse resultaterne op på et ret stor lærred uden at det blev alt for pinligt...
Venlig hilsen
Lars
(1) Sorry - jeg blev i tidernes morgen uddannet som controller
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Møtrik
Indlæg: 619
Som jeg kender Finn, er han vist mest til 2skinne, laver i øvrigt selv nogle flotte modeller.
M.J. Sundborg
Indlæg: 95
Jeg havde som alle andre glædet mig meget til den nye S-maskine. Da jeg troppede op hos en af mine sædvanlige leverandører i det storkøbenhavnske var meldingen imidlertid, at der ikke p.t. var nogen til salg. Forretningen havde fået syv maskiner, hvoraf en var forudbestilt og udleveret. De seks andre var blevet testet og alle sendt tilbage til producenten. Meget sørgeligt for producenten – helt rigtigt af forretningen. Til gengæld kom jeg hjem med en ECO – læs mere om den på min blog om et par dage.
M.v.h.
Sundborg
kifa
Pensionist
Onsevig
Indlæg: 245
Så venter vi bare på 3-skinne S-maskinen. Det bliver spændende !!!
Kim
Gert Frikke
Indlæg: 2.330
Hej!
ja min egen S-maskine er stadig et til-gode bevis ved forhandleren.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
F.Ormstrup
Indlæg: 2.691
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ow7TK8DLJw0[/youtube]
Huggeriet kan fjernes ved at slå lastafhængighed fra.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Møtrik
Indlæg: 619
Jeg så en køre i går og den kører ikke specielt godt, den hugger noget i det, ja den var helt ny, og det ændrede sig ikke i løbet af den ca. 1 times kørsel.
havde det været min var det kun en vej...... retur igen
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Nydeligt Flemming,man bliver jo helt Misundelig,på den S-maskine og det lange sporanlæg,så må vi andre jo til at oppe os ,så vi også kan vise lidt frem!
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
CaBrag
Pensionist
Indlæg: 214
Fra pålidelig kilde har jeg erfaret at det er CV værdierne det er galt med. Bed forhandlerne om at ordne dem inden I køber modellen.
M.v.h.
Carl
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
fkm
IT-Systemadministrator
Indlæg: 621
Hej !
Er det bare mig, eller hugger den lidt på den første video?
På Banebørstedagen i Næstved fik vi leveret 2 maskiner fra OKT - lige fra fabrikken. Desværre havde vi ikke mulighed for at køre dem til med den obligatoriske ½ time hver vej, og lokomotiverne huggede da også en del, da de kom på skinnerne.
Det ene aflokomotiverne havde desværre et uheld, da det blev påkørt bagfra af et lyntog, så den ene aksel på efterløberen knækkede - hvordan kunne det lade sig gøre, jo efter et nærmere eftersyn, viste det sig, at akslen bestod af 2 hjul med ene lille metalaksel på, samlet i et kunststofbøsning, der var knækket under påkørslen - lidt surt - og utroligt simpelt lavet. Ikke specielt holdbart.
Strømoptagene på S-maskinen er et kapitel for sig selv - jeg skal forsøge at tage et billede af dem næste gang jeg kommer i klubben - de ser desværre ikke holdbare ud. Hjulene på de 3 aksler ser ud til at være skæve...
En pudsig ting - lyden er MEGET diskret. Det er næsten ikke til at høre den for mekanisk støj (hjul der kører på skinnerne - ikke at maskinen støjer mere end andre), og volumen er skruet helt op.
Det er synd med de alt for blå dioder, men til gengæld et plus for at den øverste lanterne kan tændes for sig selv (F3) og fade-effekten ved lysskiftet.
Rent optisk er maskinen utrolig flot, men mekanisk er der desværre en del fejl, det er noget øv for Hobbytrade.
I klubben har vi 3 D-maskiner - dem er der intet at udsætte på, måske bortset fra lidt ringe trækkraft. Heljans E-maskinen af guld-modellen står kun til pynt - den kører elendigt.
Dette er mine første indtryk af S-maskinen
Mvh
Flemming
H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Løsningen med 2 halve aksler i et plastrør har været brugt gennem mange år. Den første jeg husker at have set det på er melelmvognene til Rocos TEE tog VT11.5. Ellers er det meget brugt på personvogne og sikrer endnu bedre strømoptag.
Hobbytrades flotte DoSto vogne har samme princip med metalbogiesider og delte aksler, hvor plastakslen bruges til at imitere bremseskiver også.
På TEE togene vi har kørt med (vi taler 13-14 år nu) har der ikke været problemer med konstruktionen med de delte aksler på mellemvognene.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
fkm
IT-Systemadministrator
Indlæg: 621
Tak for informationen - det er bare første gang jeg selv har set det - øh har selv Dobbeltdækkerne fra Hobbytrade, men har åbenbart ikke kigget tæt nok på dem.
Mvh
Flemming
H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker
CaBrag
Pensionist
Indlæg: 214
Nej. Desværre ved jeg ikke hvilke værdier det drejer sig om. Men forhandlerne skulle have lavet det inden de sælger lokomotivet.
M.v.h.
Carl
Niels A
DCCconcepts
Indlæg: 176
Jeg har været lidt inde og pille i CV værdierne. CV3 blev sat til 8 og CV4 til 6 Dette er de tal der fremgår af vejledningen der medfølger fra ESU. Ændringerne gør at der nu ikke skal bruges 3m. til opstart samt nedbremsning. Jeg har desuden hævet tophastigheden ved at ændre CV5 fra 35 til 64, det kan så diskuteres om lokomotivet ikke bli'r lige lovligt hurtigt, men det er rart til brug ved prøve/testkørsler. På ESU's hjemmeside kunne jeg se at CV63 var indstillingen for lydstyrke, jeg har sat den til max som er 64, syntes nu ikke der er nogen forskel, lokomotivets "egenlyd" overstiger stadig damplydene ved norm. hastighed.
Nu mangler jeg så bare at få ordnet køreegenskaberne, maskinen rykker stadig i det selv efter mere end 3 timers opvarmningskørsel hver vej.
Skulle der være nogen derude der ligger inde med et løsningsforslag til hvad man gør ved den bageste koblingskulisse vil jeg være glad. Jeg bruger FL kortkobling, og hver gang jeg standser en togstamme, falder holderen ned og vognene afkobles helt automatisk
DCCconcepts
Starter forfra med modulanlæg, Dansk epoke 3 DCC.
fkm
IT-Systemadministrator
Indlæg: 621
Hejsa !
Jeg har modtaget en tabel med de ændrede CV-Værdier - håber at de kan hjælpe.
Mvh
Flemming
H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker
Poul
Indlæg: 129
Hej Flemming
Er det muligt du har cv værdierne for en dekoder der ikke er
loksund, jeg har købt en dekoder ved siden af og hvis det
er forkerte værdier vil jeg gerne have det rettet, jeg kan
ikke få lys i toplanternen.
MVH
Poul
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Manglende "toplanterne":
Det er jo noget skidt, når man skal køre særtog når det er mørkt.
Svend