Picture

Zaiper

Chauffør

Indlæg: 50

PB

Færgen Dronning Margrethe II i 1:87

Her er lidt om mit projekt!

Første modelskib jeg bygger!!! Jeg har ikke det store forstand på skibe som sådan, andet end jeg har sejlet som fisker på nordsøen i 4 år

Lige lidt info vedrørende skibet :

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bygget som 3 sporet jernbanefærge i 1973 og sejlet i DK til og med 2005 hvorefter den blevet sendt til ophugning.

Og modellen i 1:87 skulle blive 152,4 cm lang og 20,7 cm bred og 38.5 cm høj fra vandlinie til højeste mast efter mit regnestykke. Det er bygget med märklin K-skinner og 3 vejs sporskifte i snuden så det kan bruges og ikke kun et "vitrine" skib.

Da jeg for alvor blev bidt af modeltog og havde tanker om et startsæt. Men jeg har ikke plads til det. Men jeg ville igang med at bygge noget! Lysten faldt på at forsøge at konstruere et skib, da skibsfart også er en stor interesse. Dronning Ingrid er jo mægtig imponerende IC færge, men nok alt for stor i 1:87 at bygge for en nybegynder som mig. Så måtte jeg jo finde noget mindre dansk . Så jeg fandt skibstegninger på "Dronning Magrethe II" som jeg syntes var et flot ældre skib og faldt lige i min smag. Det var spændene at studere skibstegningerne (dog ikke efter ombygningen med bildæk og stævnen fjernet.) Det var jo nok ikke for stort at bygge første gang tænkte jeg! Men jeg må nævne at jeg blev svært klogere! Jeg skulle nok ha startet med noget meget mindre. Jeg har fået tegningerne regnet om i 1:87 ligesom modeltog. Og i samarbejde kunne mit lokale kopi-center kun lige printe skibet ud i 1:87 med nød og næppe på et A3 papir, tror jeg vist nok det hedder!?!

Vennerne grinte af mig da jeg gik i gang med projektet og tænkte jeg var tosset hvilket jeg nok er ligesom mange andre modelbyggere. Men det gjorde mig endnu mere stædig om at bygge den.

Jeg havde ingen formodninger om hvad de skulle bygges af! Men lynhurtigt blev det spændende. Jeg ville lave det så billigt som muligt. Så valgte jeg at bygge det i 1mm pap og stort set limet sammen med hobby limlak og sekund lim enkelte steder. Hvilket går ganske fint. Gelænder er lavet af hønsehegn og tynd kobbertråd som så er er limet fast yderligere. skibets køl er lavet af lange papstrimler og derefter blevet spartlet og slebet. Jeg købte en stak 3mm dioder og modstande på nettet og byggede ind i hele skibet til belysning af diverse ting. ( Jeg som ikke har en kæft forstand på el, Om, Amp, osv. Men det fungerer og lyser!!!

Jeg forsøger så vidt muligt at bruge skibstegningerne og de billeder jeg har af skibet som jeg kan finde på nettet til at efterligne i model. At skibet ikke bliver 100 % korrekt gør mig ikke noget. Men jeg vil forsøge at få så mange detaljer med efter behag.

Jeg fandt flere billeder af Dronning Margrethe med de gamle danske lyntog ombord som jeg altid har tiltalt mig. Så mit første tog jeg har købt er et dansk MA lyntog fra roco i rød bemaling. Ombygget til märklin digital med lyd.

Jeg er også i færd med at lave en færgehavn på en plade. Hvortil jeg har købt færgegalgen fra "Freja". Færgen vil jeg skrue fast til pladen så jeg har det hele som et slags lille "modul"! så man evt. en skønne dag, kan bygge det sammen med en bane og bruge det som holdeplads.

Hele projektet indtil videre har taget et halvt år af den smule tid jeg har til rådighed ved siden af arbejde.

Jeg vil løbene opdatere med flere billeder som det skrider frem. Hvis det har interesse.

Dr. Margrethe II orig. 1

__________________

Bygger modeltog HO 1:87 (Märklin K-spor)
---------------------------------------------------------------------
Projekter :
-Storebæltsfærgen, Dronning Margrethe II i 1:87

Like 1 kan lide
Top

Picture

Zaiper

Chauffør

Indlæg: 50

PB

Efter mange hevendelser er jeg nød til at bygge den færdig. Men den kommer tilsalg igen og tanken er at den skal fremvises, vurderes og sælges.

Mvh. Jesper

__________________

Bygger modeltog HO 1:87 (Märklin K-spor)
---------------------------------------------------------------------
Projekter :
-Storebæltsfærgen, Dronning Margrethe II i 1:87

Like 0 kan lide
Top

Picture

ZaiperEls

Karrosseri-teknikker/Smed

Faaborg

Indlæg: 43

PB

Hej. Jeg har måtte oprette en ny profil for at kunne deltage her på sporskiftet. Jeg kan desværre ikke komme ind på den gamle profil. men her et link nedenfor til mit nye forum jeg har oprettet som jeg nok vil prøve at følge op på nå jeg ellers har lært den nye brugerflade her på sporskiftet af kende!

http://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/dansk-i-model/dronning-margrethe-ii-fortsættelse

Mvh. Jesper

__________________

Jesper Elsberg

Interesser : Danske jernbanefærger og deres storhedstid!

Like 0 kan lide
Top

Picture

ZaiperEls

Karrosseri-teknikker/Smed

Faaborg

Indlæg: 43

PB

Billede

ZaiperEls skrev:

Hej. Jeg har måtte oprette en ny profil for at kunne deltage her på sporskiftet. Jeg kan desværre ikke komme ind på den gamle profil. men her et link nedenfor til mit nye forum jeg har oprettet som jeg nok vil prøve at følge op på nå jeg ellers har lært den nye brugerflade her på sporskiftet af kende!

http://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/dansk-i-model/dronning-margrethe-ii-fortsættelse

Mvh. Jesper

__________________

Jesper Elsberg

Interesser : Danske jernbanefærger og deres storhedstid!

Like 0 kan lide
Top

Picture

ZaiperEls

Karrosseri-teknikker/Smed

Faaborg

Indlæg: 43

PB

lidt nye billeder 4/2/2012

En lille test bane med ESu Navigator styrepult

BilledeBilledeBilledeBillede

__________________

Jesper Elsberg

Interesser : Danske jernbanefærger og deres storhedstid!

Like 0 kan lide
Top

Picture

FutNielsen

Bylderup-Bov

Indlæg: 157

PB

Imponerene, ser godt ud Cool

__________________

Mojn Mojn
Henrik

2 skine jævnstrøm digital. DSB epoke III

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.