Pyh - SÅ lykkedes det vist at komme i mål med min "projektopgave" :?
Det har været en lang og til tider sej omgang at få styr på alle detaljer.
Omvendt vil jeg også sige at jeg har lært ekstremt meget omkring modeljernbaner og virkelighedens togdrift ved at lave en så ekstrem drejebog for afviklingen af min egen togdrift på havnen.
Hvis jeg skal summerer fordelene op ved at lave sådan et stort stykke forarbejde må det være:
1) Du får VIRKELIG gennemtænkt om det nu også er dette layout du gerne vil have i din stue. Ikke noget med bare at smide noget træ op ad væggen, klaske et par vogne på og så bagefter stå og undre sig over hvad der nu er sjovt ved dét! Hellere bruge 1 år på at tænke ideen og layoutet ordentligt igennem, i stedet for at haste et byggeri færdig og dernæst stå med noget der minder mere om en racerbane end en kopi af virkeligheden.
2) Mine kommende indkøb er blevet MEGET mere konkret og målrettet. Nu ved jeg præcist hvad og hvor jeg skal købe det for at få banen godt fra start.
3) Mit eget tog-vidensniveau er blevet løftet adskillige grader via denne process som utallige mennesker venligst har deltaget i. Jeg kunne ikke på så forholdsvist kort tid have tilegnet mig samme niveau blot med et par bøger og nogle besøg i et par modeltogsbutikker.
4) Såfremt andre kunne have lyst til at lave et havnetema har de nu virkelig mange oplysninger samlet et sted, således at de ikke behover at starte fra år 0 som jeg gjorde. Så værs'god: brug hvad du kan af al min dataindsamling - det ville glæde mig.
5) Havnekonceptet rummer SÅ mange spændende muligheder for leg og underholdning, at det ville være tåbeligt ikke at kunne dele oplevelsen med andre. Jeg tør næsten ikke sige det højt, men forestil dig en 8 meter lang FREMO havnebane i moduler, som ville kunne skabe en helt anden atmosfære på de forskellige træf end de "almindelige" (undskyld udtrykket) grønne strækninger og godsbaner. DET kunne være RIGTIGT sjovt at bygge sådan et monster :twisted:
Nå - tilbage på planeten jorden for en stund.
Tak til alle her på sporskiftet for uvurderlig hjælp med mit projekt.
En speciel tak til Flemming, Moppe og Lars for ekstra stor vilje til at dele deres viden og know-how.
Jeg vil stadigvæk gerne have forbedringsforslag til havneprojektet, men ellers vil jeg fortsætte med at lave en mock-up (midlertidig opstilling med paprør osv.) så jeg kan overholde deadlinen til sommer.
... og så må jeg vist hellere komme i seng - gab!
Jens
DC bane i dansk epoke III
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Et interessant dokument! Og apropos var der her til formiddag på DR 1 i serien "På de syv have" masser af billeder, levende såvel som fotos, fra danske havne i fortid og nutid.
Den kan muligvis ses senere på nettet?
Bjarne
Mads H
Studerende på HTX Thisted
Indlæg: 662
Spændende, spændende!
Specieltdet med stykgods terminalen, da jeg lige har bygget den!
Det ser ikke ud til på billedet at du har pakket den op, så jeg vil bare lige fortælle dig at alle dele til vægge osv er hvide.
Hvor meget af det er opdigtigt? Der ser meget godt ud!
Mads H
http://www.hrhenriksen.dk http://www.njmk.dk
Det der er værd at køre med får lov
Märklin C - Styret med mobilestaion 1
Michael BJ
Indlæg: 278
Hej Jens
Flot arbejde! Du har virkelig lavet et veldokumenteret oplæg til hvordan en industrihavn kan opbygges og drives - meget inspirerende
Især er jeg vild med dine illustrationer, både af virkelighed og model - på den måde får man et meget klart billede af hele set-up´et.
Mit eget anlæg er stadig i planlægningsfasen (og bliver nok ved med at være det i rum tid endnu :oops: ), men jeg har altid ønsket mig en havn - helst både med fiskeri og industri. Dit "projekt" vil helt klart blive en inspirationskilde for mig.
mvh
Michael
Dansk epoke 3
http://flyvehistorie.wordpress.com/
JD
Indlæg: 712
Terminalen er blot et foto - regner med selv at skulle designe min terminal da den skal have nogle helt specielle mål for at kunne passe ind på layoutet :roll:
Hvor meget er sandt? Lad mig sige det på den måde, at alt hvad der næsten er menneskeligt muligt at holde sandt har jeg beholdt.
Det meste i planen er derfor historisk korrekt - f.eks. med MS ESSO Hermod, flere virksomhedsnavne, navne og indhold i kørende materiel, kapacitetsberegninger osv., men en del er naturligvis også opdigtet såsom bynavn, beliggenhed, nogle af navnene på savværkerne osv. for at få det til at passe ned på mine 2 kvm. bane.
Er du i tvivl så prøv at google navnene - så finder man som regel hurtigt ud af sandheden
Hele ideen med projektet var at læseren/beskueren til anlægget skulle blive i tvivl om, om det nu var historiske fakta eller bare en glad jyde med masser af fri fantasi.
Dette ser ud til at være lykkedes
Jens
DC bane i dansk epoke III
JD
Indlæg: 712
Glæder mig at høre.
Til gengæld bliver jeg nødt til at sige til dig at en naturtro havn (specielt hvis den både skal have fiskeri og industri) fylder enormt i H0 - og stadigvæk meget i N.
Kunsten (som jeg har lært the hard way...) er at begrænse sig til et lille udsnit af virkeligheden og så rendyrke dette lille udsnit til perfektion.
At satse på "gynger og karruseller" betyder at man taber det meste på gulvet.
Just my 50 cent...
Jens
DC bane i dansk epoke III
Michael BJ
Indlæg: 278
Ja, det er jeg ganske klar over, og det forværres yderligere af at jeg ikke har frygtelig meget plads til rådighed plus at jeg også godt vil have meget andet presset ind. Derfor bliver en del af det jeg vil have med på anlægget nok også enten i form af kulisser eller mindre udsnit. Et oplæg som dit kan dog også inspirere mig til at ændre i konceptet og overveje om jeg måske vil satse mere på et havnemiljø, end oprindelig tænkt.
Modeljernbane er næsten altid en øvelse i kompromis og kreative løsninger, men det er jo også charmen!
mvh
Michael
Dansk epoke 3
http://flyvehistorie.wordpress.com/