Har jeg noget som helst at anvende en sådan til på min skyggebanegård, når jeg kan se alle tog der kommer ind og ikke har nogle krydsspor?
Går ud fra at den primært er til bremsestrækninger, men hvad kan jeg ellers bruge den til?
Har læst denne tråd:
http://www.sporskiftet.dk/forum/viewtopic.php?p=17414&sid=33d71a4ec26a38...
... men syntes stadigvæk ikke jeg umiddelbart har et behov for den (hvilket jo er fint).
Har jeg overset noget?
__________________
Jens
DC bane i dansk epoke III
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
Hej Jens.
Du har ikke læst ordentlig på lektien. Om igen, og læs også på hjemmesiden for ESU angående brug af SwitchPilot Extension. Eks. har du tænkt på hvordan du forsyner hjertestykkerne i dine sporskifter med spænding.
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/
JD
Indlæg: 712
Hej Peter
Jeg syntes da jeg HAR læst på lektien:
"If required, SwitchPilot can be augmented with the SwitchPilot Extension Modul: Plugged in at the side of the SwitchPilot, it offers four relay-driven outputs, used for switching potential-free loads, or for polarizing the frog; the ideal supplement for tricky circuitry."
Der står at HVIS det er nødvendigt kan man tilslutte dette modul. Der står også at det er ideelt for TRICKY forbindelser.
For det første mener jeg jo ikke at et simpelt skiftespor er tricky, men derimod helt normalt. For det andet forstår jeg ikke at enheden skal tilkøbes separat hvis skiftesporet ikke kan fungerer uden den? Hvorfår laver man så ikke bare en sammenbygget enhed - et grundmodul?
Og m.h.t. til strøm til hjertestykket så gik jeg da ud fra at det bare kom fra strømforsyningen til anlæget - men jeg kan allerede nu høre at det vist er forkert... :?
Det er muligt at engelske brugsvejledninger er lige ud ad landevejen for jer der der har arbejdet med det i mange år, eller som har rodet med DC styring før, men almindelige dødelige som jeg der kommer fra AC planeten hvor C-skinnerne bare skal sættes sammen og så virker det, har altså en lille opgave med at sætte sig ind i alt det elektronik der er i 2-skinne systemerne...
Men jeg må jo bare knokle på - skal nok få det lært :twisted:
Jens
DC bane i dansk epoke III
JD
Indlæg: 712
... og betyder det så at jeg skal have en extension til hvert SwitchPilot modul??
Jens
DC bane i dansk epoke III
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
Hej Jens.
Hermed link til manualen for SwitchPilot. http://www.esu.eu/uploads/tx_esudownloads/01208-06276_SwitchPilot_51800_...
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Da kun hvis du har noget at bruge den til! Kræver dine sporskifter at du forsyner hjertestykket? Prøv først at slutte skinnerne sammen uden strøm til hjertestykket og se hvad der sker. Hvis toget går i stå - så har du brug for en extension (eller en anden løsning som kan forsyne hjertestykket).
Når du ikke bare kan forsyne hjertestykket direkte skyldes det at det skal ha strømmen fra den ene hhv den anden skinne afhængigt af hvordan sporskiftet står (tænk : hvilket hjul kommer til at køre hen over hjertestykket - højre eller venstre)
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
JD
Indlæg: 712
Hmm - okay.
Tak til jer begge.
Det lyder jo meget logisk.
Hvordan kan det være at et C-sporskifte bare kan sættes på uden de store armbevægelser?
Hvad er det som styre strømmen i det?
Er der indbygge noget elektronik eller mekanik som styre strømmen?
Jens
DC bane i dansk epoke III
SC
Mekaniker
Indlæg: 466
Hej.
Med c skinnen (märklin drift) har du jo altid den samme spænding i skinnen de 2 skinne strenge hvor hjulene kører(bane 0 i begge). For den sags skyld også til slæbeskoen(bane spænding). Det er decoderen der vender spændingen til motoren. Som i gamle dage perfekt omskifteren gjorde når man drejede traffoen ned over nul punktet.Digital dc er der jo også samme spænding i skinne strengene(en med bane 0 og en med bane spænding), der er det også decoderen der vender spæningen til motoren. Til digital dc drift skal pændingen vendes alt efter hvor sporskifte tungen står. Så det ikke kortsluttet. Hvis jeg har forstået det rigtig og det er ikke sikker.
Søren
3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele.
ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab
JD
Indlæg: 712
Okay - fint nok, men hvad så med Rocos skinner? Det er da 2-skinne drift...
Jens
DC bane i dansk epoke III
SC
Mekaniker
Indlæg: 466
Som jeg forstår det.
Så er der den samme problematik men alt sporskifte matriel til 2 skinne digitalt. Det samme med vende sløjfer. Det er ikke noget jeg vil lægge hoved på blokken for, da det jeg ved om 2 skinne drift er meget lidt og kun noget jeg ved lidt om efter at have læst med herinde på diverse tråde om det.
Søren
3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele.
ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Ja, har dine sporskiftere isolerede hjertestykker eller ej?
Det er det springende punkt.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
ppilot
Indlæg: 135
RocoLine har isolerede hjertestykker, så det er da kun et "must" hvis dine tog ikke kan køre gennem sporskiftet?
Peter
____________________________________
Banemester og stationsforstander på
Jonstrupbanen!
2-skinne DCC, multimaus, MY 1114, MZ 1414, MT 152, MR/MR, MZ 1401, ML6, MA 460/Sølvpilen danske epoke IV
JD
Indlæg: 712
Hmmm - både og...!
Mine højre Tillig elite sporskifter har metal hjertestykke, mens mine venstre har plastic hjertestykke...suk.
Det ser ud til at min gamle togbutik har solgt mig gamle typer af den ene slags og nye typer af den anden slags...
Det er jeg faktisk træt af. Vil finde mig en anden butik, da jeg syntes det er lidt for smart salgsteknik for at få ryddet op i eget lager. Han kunne da i det mindste have spurgt mig om det var ok.
Nå, men hvad betyder det i praksis? Skal jeg anvende en extension til sporskifter med metal hjertestykker eller er det omvendt: kun til plastic hjerteskifter?
Jeg kan fortælle at der sidder et metalkryds bagpå begge type hjertestykker.
Jens
DC bane i dansk epoke III
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
Hej.
Mig bekendt fremstiller Tillig ikke Ellite skinner i størrelse H0 med isoleret hjertestykke.
Og ja, du kan anvende en extension til at forsyne dit hjertestykke med spænding hvis du ønsker at bruge servoer. Bruger du magnet spoler til at betjene dine sporskifter kan et omskifter relæ kobles parallelt med magnet spolen. På den skjulte del af dit anlæg kan du også vælge at bruge en omskifter som du monterer på pladen ved siden af dit sporskifte og lader omskifteren betjene mekanisk af sporskiftet.
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/
JD
Indlæg: 712
Hmmm - kik på de to sporskifter på billedet. det ene er af plastic og det andet af metal.
Snakker vi forbi hinanden eller hvad? Er det ikke hjertestykkerne jeg har indrammet?
Tak for den anden info.
Jens
DC bane i dansk epoke III
BlackThorne
Webudvikler, Datalogi Studerende, Tognørd
Skødstrup
Indlæg: 134
Hjertestykket er selve den del af skinnerne der mødes i et V.
Det er lidt svært at se om det øverste sporskifte har et mellemstykke med plasticbund og metal hjertestykke, eller det hele er plastic.
Det ser ud som om at enden af de to vingeskinner også er af plastic, uden tvivl for at sikre at man ikke kortslutter sporskiftet, hvis bagsiden af et hjul rammer vingeskinnen, på grund af forkert føringsmål.
Hvis du vil vide lidt mere om hvad de forskellige dele hedder i sporskiftet, har Erik Olsen lavet en fin side, om hvordan man kan bygge sine egne sporskiftere i H0.
Jacob V. Rasmussen / BT
Kører p.t. en 'täppichbahn' med Roco Geoline, men pusler også med Fremo moduler
Epoke V og måske lidt IV (museumskørsel).
JD
Indlæg: 712
Tak for det.
Jeg har lige tjekket siden og kan nu se at begge mine sporskifter har hjertestykke af metal. Den lille stump plastic må være toppen af en vingeskinne. Så kom vi da så langt...
Jens
DC bane i dansk epoke III
JD
Indlæg: 712
Hej Klaus.
Da mit hjertestykke er helt i metal og der er et metal kryds på undersiden der forbinder hjertestykket med tungerne, mener jeg ikke at det er isoleret.
Og hvad betyder det så? For nu at vende tilbage til mit første spørgsmål
Jens
DC bane i dansk epoke III
BlackThorne
Webudvikler, Datalogi Studerende, Tognørd
Skødstrup
Indlæg: 134
Som du ser på tegning 6 på Erik Olsens side, har han en dobbelt omskifter til at polarisere hjertestykket og vingeskinnerne.
Et isoleret sporskifte har et lille hjertestykke uden spænding overhovedet.
Det din SwitchPilot extension kan hjælpe dig med, er at skifte denne spænding, samtidig med at tungerne flyttes af din servo.
Hvis ikke du kan køre med et spændingsløs hjertestykke, er du nød til på en eller anden måde, at forsyne hjertestykke og vingeskinner, enten via SwitchPilot Extension eller via en omskifter, der følger sporskiftets stilling.
Det sidste er normalt ved for eksempel mine GeoLine sporskiftere, hvor drevet sørger for polariseringen.
Ulempen for mig er så, at hvis jeg skærer sporskiftet op, det vil sige kører igennem et sporskifte der er stillet til den forkerte side medgående, vil jeg kortslutte sporet når jeg kører over hjertestykket, hvorefter min booster sjovt nok slår fra og siger 'protected'
Spørgsmålet om du kan køre med isolerede hjertestykker afhænger både af sporskiftets konstruktion og af strømoptaget på dine lokomotiver.
Du kan komme ud for lokomotiver, hvor strømoptaget er så dårligt, fx kun et enkelt hjulsæt, at lokomotivet ved langsom kørsel slet ikke når over det spændingsløse hjertestykke, og hermed strander midt i sporskiftet uden strøm.
Jacob V. Rasmussen / BT
Kører p.t. en 'täppichbahn' med Roco Geoline, men pusler også med Fremo moduler
Epoke V og måske lidt IV (museumskørsel).
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
At nu har du 2 valgmuligheder:
1. Lade dine tunger og hjerstestykke (helt ud til den islorende laske du sætter i over til næste skinne) forsyne gennem switch pilot extension. Du har en lille loddeflig på undersiden du kan føre strømmen op til hjertestykket med.
2. Lade dine tunger og hjerstestykke (helt ud til den islorende laske du sætter i over til næste skinne) forsyne gennem tungerne på sporskiftet. Du er nu afhængig af at din tunge bliver presset ind mod den sideliggende skinne (altså sporskiftes tunge), hvilket ikke er så besværligt igen, hvis man bruger servomotorer..
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
JD
Indlæg: 712
Godt.
Jeg syntes at option 1 lyder som den mest driftssikre i det lange løb.
Sidste spørgsmål: er det så forstået korrekt at jeg for at kunne styre f.eks. 20 sporskifter skal anvende 5 stk switch pilot servo og 5 stk. switch pilot extension (5 x 4 tilslutninger)?
Jens
DC bane i dansk epoke III
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Korrekt.
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
JD
Indlæg: 712
Fint - tak for det
Det er jo så lige en lille ekstraudgift på omkring kr. 1000,- som jeg ikke havde i mit regnskab, men sådan er det.
Jeg syntes det er pengene værd - især i betragtning af hvad jeg ellers gladeligt ville købe af vogne til anlægget.
Jens
DC bane i dansk epoke III
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
Hej Jens.
Nu er det jo sådan at du selv bestemmer hvordan du bruger dine penge, så længe du ikke fortæller konen for meget:
Der findes også andre alternativer, eks Lenz Ls150: http://www.modeltog.nu/product_info.php?cPath=33_119&products_id=5031. Den har 6 udgange med vekselspænding og ikke som nævnt 5. Derudover har du brug for nogle drev, som kunne være denne slags med indbygget omskifter: http://www.conrad.de/ce/de/product/219998/Weichenantrieb-mit-Umschaltung....
Jeg forstår ikke dit valg af servoer til det skjulte, synligt ja men ellers ikke, du får jo ikke samme syns effekt idet det hele er gemt væk af vejen. Ved at benytte ovnnævnte forslag vil du være i stand til at halverer dine udgifter på elektronik til den skjulte del af banen.
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/
JD
Indlæg: 712
Hej Peter.
Kan godt forstå at du undre dig, fordi der er ingen logik i det for en erfaren mj-mand.
Min udfordring som total nybegynder indenfor bygning af et anlæg i DC, i flere niveauer og med alverdens elektronik til at styre sporskifter m.v er, at jeg ikke aner ret meget om hvad der er kvalitet og hvad der ikke er.
Ej heller om hvad der er kompatibelt med forskellige styresystemer, samt hvilke servoer der er "gode" og hvilke der er "dårlige".
Med dette mener jeg mekanisk kvalitet, montering, støjniveau, stikkompabilitet m.v.
Ved at holde mig til ét produkt (ESU) tænke jeg at alle overnævnte problemstillinger måtte blive minimeret, og jeg dermed kunne komme hurtigere og mere sikkert i havn.
Ulempern er så at prisen er dobbelt af hvad en erfaren og rutineret modelbanemand kan sammensætte af elektronik.
Jeg er lidt usikker på hvad du mener med servovalg i det skjulte og i det synlige. Alle servoer bliver da skjult...eller misforstår jeg hvad du mener?
Min holdning er, at alt - specielt i den skjulte skyggebanegård - skal være af høj kvalitet, for at mindske driftsforstyrelser.
Lige på det punkt ønsker jeg nemlig ikke at efterligne DSB
Jens
DC bane i dansk epoke III
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
[quote=" Jeg er lidt usikker på hvad du mener med servovalg i det skjulte og i det synlige. Alle servoer bliver da skjult...eller misforstår jeg hvad du mener?
Min holdning er, at alt - specielt i den skjulte skyggebanegård - skal være af høj kvalitet, for at mindske driftsforstyrelser.
Lige på det punkt ønsker jeg nemlig ikke at efterligne DSB ;-)[/quote]
Hej Jens.
Det jeg mener er at du jo ikke er i stand til at se sporskiftet skifte med langsom bevægelse, når det er gemt af vejen. Den langsomme bevægelse af sporskifte tungen er jo netop grunden til at mange vælger servoer.
I det skjulte kunne du jo lige så godt vælge et magnet drev med ende afbrydelse, så ville du også opnå en fornuftig tilbagemelding af sporskiftets stilling.
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/
JD
Indlæg: 712
Aha!
Good point :!:
Kan disse magnetartikler kobles til fuldstændig som et servodrev eller kræves der (endnu en...) styring til disse?
Jens
DC bane i dansk epoke III
JD
Indlæg: 712
... og har du et eksempel på en sådan magnet skifter som kunne bruges i min skyggebanegård?
Jens
DC bane i dansk epoke III
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
Hej Jens.
Beklager, desværre ikke noget der umiddelbart kan anbefales. Tillig sporskifter er oprindelig designet til et motordrev. Senere er der så nogen der har fundet på at bruge et servo drev, måske på grund af den lave pris på servoen samt den angivelig lave støj under bevægelse, uden dog at tage stilling til prisen på den elektronik der skal bruges til styring og tilbagemelding.
Jeg kan forstå at du har indkøbt noget Tillig samt ESU udstyr. Hvis ikke du har indkøbt mere end du kan bruge på den synlige del af dit anlæg kan situationen jo stadig redes. I bekræftende fald vil jeg anbefale dig at overveje Piko A skinner eller Roco Line til den skjulte del af anlægget.
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/
JD
Indlæg: 712
Jeg har endnu ikke købt andet end 20 meter fleksspor og 4 skiftespor - noget som altsamment skal anvendes på den synlige del, så ingen problemer i det.
Jeg har blot lavet en indkøbsliste som jeg ville have sendt i "udbud" rundt til nogle forhandler, så de kunne komme med et tilbud på hele mit system til skyggebanen.
Jeg har et lille startsæt med Multimaus fra Roco (kransættet) men kan ikke huske hvad skinnerne hedder - er det dem du tænker på (Roco line) eller hedder de noget andet?
Bliver det ikke lige så dyrt at koble el-drev til de skiftespor? Syntes ikke det lyder som om jeg spare ret meget - andet end selvfølgelig monteringstid
Jens
DC bane i dansk epoke III
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Køb roco line skinner til underetagen. De er i samme profil som Tillig skinnerne og så har de isolerede hjertestykker.
Så er du fuldstændigt fri for at polarisere noget som helst og Rocos magnettrækker ligger ved siden af sporet, så du skal ikke montere servo helt nede under pladen - kun ledninger.
Nå, ja - så skal du bruge en almindelig switchpilot. Den kan - ud over at styre 4 sporskifte - også styre 2 servoer. dog ikke med polarisering. Dem kan du til gengæld bruge til alt muligt andet (åbne porte i en remise, en låge i et hegn osv osv).
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model