Picture

Kresten

Indlæg: 1.044

PB

ESU Loksund AUX1/AUX2 ved ombygning af Heljan MO

Min 3-skinne Heljan MO undergår endnu en renovering:

Nyt hjulsæt fra Kim i Tikøb. Jeg blev ved med at have problemer, selv efter at jeg havde justeret hjulafstanden. Det lader til, at de større flanger på Kims hjul gør en positiv forskel.

Aktivering af indvendig belysning på AUX1 efter anvisning på hellemus.dk. Det virker helt fint - bruger F9. Udskiftede i øvrigt Heljans pærer med 3 stk. 3mm dioder - de passer fint i hullerne i loftet og nedefra ligner de ovenikøbet ucharmerende loftsbelysning.

Märklin strømførende koblinger tilsluttet AUX2 - lilla ledning - bruger F10. Her kommer problemet. Når jeg aktiverer F10 slukker både den invendige belysning og front-/baglys, men maskinen og lyden kører fint videre. Når jeg de-aktiverer F10, tænder alt lyset igen. Den har jeg svært ved at gennemskue - kan ikke se, hvor en evt. kortslutning skulle være. Er der nogen, der har et hint ??? Har jeg gjort noget, man ikke må ???

Et tillægsspørgsmål: Grunden til, at jeg er helt ude ved F9/F10 er, at f.eks. F7/F8 er "optagede" af hhv. "diesel notching up" og "diesel notching down". Hvad betyder det - jeg kan hverken høre eller se nogen forskel, når jeg aktiverer disse to F-taster ???

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

Hvad F7 og F8 angår, så vil et kvalificeret bud være, at du kan "justere" på omdrejningstallet på motoren; altså lydmæssigt.

Men følger lyden ikke automatisk med, når du accelererer eller deaccelererer?

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.044

PB

Jo - lyden "følger med" motoren. Men er F7/F8 i så fald fuldstændigt overflødige ?

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

Det skulle jeg da mene, med mindre man har brug for at justere omdrejningstal, mens maskinen holder stille?

Jeg ved ikke, i hvor stor grad det sker i praksis i 1:1-modellen, men jeg kan da godt komme i tanke om et par anledninger i gummihjultransportens verden, hvis f.eks. lufttankene på en lastbil skal fyldes op hurtigt!

Min MZ1461 fra Hobbytrade har iøvrigt samme feature, men jeg har endnu ikke haft brug for den.

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.044

PB

OK - nu forstod jeg. Når den holder stille, kan jeg godt høre at man skruer op og ned for omdrejningerne med F7/F8. Tak for forklaringen.

Om man har brug for den feature, ved jeg ikke - men når den nu er der (som så meget andet i modeltogsverdenen). Og det er åbenbart en del af ESU's standard-template for dieselmotorer.

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.