Picture

Kresten

PB

ESU Lokpilot V3 m. Märklin Telex kobling 117993

Jeg har tidligere med held brugt en LokPilot med den automatiske afkoblingsfunktion (CV246-8 ) til at styre både "den gamle" Märklin Telexkobling (på f.eks. 3065) og til at styre Rocos digitalkobling. Jeg har anvendt F1 til at styre AUX1/2 afhængig af kørselsretningen.

Men jeg kan ikke få den til at virke med den nyere Märklin Telexkobling, 117993 - hverken med "pulse" eller "coupler". Koblingen rører sig overhovedet ikke ud af flækken ligegyldigt hvilken af de to ledninger, jeg forbinder til hhv. AUX og plus.

Er der nogen her på dette forum, der har erfaringer med den kobling - og som har fået det til at virke ?

Kresten

Like 0 kan lide

Picture

jkp4100

Bygningskonstruktør

PB

"Kresten" skrev:
Jeg har tidligere med held brugt en LokPilot med den automatiske afkoblingsfunktion (CV246-8 ) til at styre både "den gamle" Märklin Telexkobling (på f.eks. 3065) og til at styre Rocos digitalkobling. Jeg har anvendt F1 til at styre AUX1/2 afhængig af kørselsretningen.Men jeg kan ikke få den til at virke med den nyere Märklin Telexkobling, 117993 - hverken med "pulse" eller "coupler". Koblingen rører sig overhovedet ikke ud af flækken ligegyldigt hvilken af de to ledninger, jeg forbinder til hhv. AUX og plus.Er der nogen her på dette forum, der har erfaringer med den kobling - og som har fået det til at virke ?

Ja jeg har lige monteret på Hobbytrades MZ og MT, og det virker ganske godt. Jeg har brugt "pulse" med udløsning i ca. 2,5 sec. (jeg kan ikke lige huske hvilken værdi, den er sat til). Såvidt jeg husker, skal der være "træk" på koblingskrogen - Den falder ikke af sig selv, bare fordi den bliver udløst. Jeg kan dog ikke lige huske hvilken farve der skal til hvilken pol, men det er jo til at prøve sig frem med.

Jeg har desværre ikke model hjemme, så jeg kan give dig de helt rigtige oplysninger.

Og desværre kan telex-koblingen ikke umiddelbart monteres på en MH Crying Der bliver der sat en modificeret Krois-kobling på regner jeg med...

Treskinne (desværre)/Afprøver to-skinne/Digital (DCC)/IB

Like 0 kan lide

Picture

Kresten

PB

Tak for dit svar - korrekt, nu virker det også når jeg sætter vogne på. Havde kun prøvet den på rullestand, og der er jo ikke noget træk på koblingerne.

Men i øvrigt kan du godt montere disse koblinger på MH - det er det, jeg har gjort og de passer fint i NEM-skakten.

Mine næste forsøg bliver på Märklins udgave af DSB traktor 1 (V36) - det ser lidt mere kompliceret ud, må nok ud i noget med Symoba-skakter Smile

Kresten

Like 0 kan lide

Picture

nipe

Vanløse

PB

Kresten, hvordan er du tilfreds med disse Märklin koblinger ift M's gamle og til Rocos?

(jeg afventer stadig mine)

mvh niels peter

DK-2720

Like 0 kan lide

Picture

Kresten

PB

Citat:
Kresten, hvordan er du tilfreds med disse Märklin koblinger ift M's gamle og til Rocos?

Märklins gamle koblinger kunne ihvertfald koble - dvs. de kunne fastholde vognene. Märklins nye og Rocos koblinger lider for mig at se af samme skavank - den tap. der skal fastholde vognene er meget lille, så koblingerne skal være meget præcist justerede for at vognene holdes fast - til gengæld virker afkoblingen meget let... Smile

Kresten

Like 0 kan lide

Picture

jkp4100

Bygningskonstruktør

PB

"Kresten" skrev:
Men i øvrigt kan du godt montere disse koblinger på MH - det er det, jeg har gjort og de passer fint i NEM-skakten.

Jeg mener da bare den gik på lokomotivets krog til skruekoblingen... Gider du uploade et billede?

Like 0 kan lide

Picture

Kresten

PB

Ja, det gider jeg godt, når jeg kommer i nærheden af lidt dagslys. Men Märklin-koblingen er en ganske almindelig NEM-kobling, som erstatter den originale kobling og monteres i NEM-skakten.

Taler vi forbi hinanden - det er Togmodelle's MH, jeg bruger ?

Kresten

Like 0 kan lide

Picture

jkp4100

Bygningskonstruktør

PB

"Kresten" skrev:
Ja, det gider jeg godt, når jeg kommer i nærheden af lidt dagslys. Men Märklin-koblingen er en ganske almindelig NEM-kobling, som erstatter den originale kobling og monteres i NEM-skakten. Taler vi forbi hinanden - det er Togmodelle's MH, jeg bruger ?

Ja den er jeg med på. Men så vidt jeg husker, så gik koblingen på MH'ens krog, da koblingen fylder lidt opad, i forhold til den del der går ind i skakten, og det lille åg over koblingens krog kunne ikke løftes. Det er ved at være et stykke tid siden jeg prøvede, og dette var kun ganske hurtigt, så måske jeg kan være heldig alligevel.

Like 0 kan lide

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.